Interviuri
Saptamina trecuta am vizitat Asociatia Obsteasca „Demos" si am
avut-o ca interlocutoare pe Doamna Liliana Samcov, director executiv al
acestei organizatii.
Dna Liliana Samcov, in discutii si prezentari vorbiti deseori despre servicii sociale alternative. Va rog sa faceti o paranteza si sa le spuneti cititorilor nostri ce reprezinta ele.
Serviciile sociale alternative sunt oferite de alte institutii decit cele de stat: private sau obstesti. Fondurile din care sunt prestate aceste servicii provin, de regula, de la donatorii interni si externi. Aceasta, insa, nu inseamna ca serviciile alternative nu pot fi subsidate din bugetele locale. În republica exista mecanisme lucrative eficient aplicate in multe raioane, pentru realizarea parteneriatelor cu asociatiile obstesti prestatoare de servicii sociale. De ce sunt numite alternative? Deoarece ele reprezinta atit o alternativa serviciilor prestate de stat, cit si vin sa completeze unele goluri in oferirea serviciilor catre categoriile defavorizate. Dar vin sa le completeze cu resurse financiare mai putin costisitoare decit ar necesita fiind oferite de catre stat. E o practica pe larg raspindita in tarile europene, in care statul ofera prioritate asociatilor obstesti care cu costuri realativ mici realizeaza vaste programe sociale.
Asociatia Obsteasca „Demos" este prima din raionul Edinet care si-a axat activitatea pe prestarea serviciilor sociale adresate tinerilor defavorizati, realizind una dintre prioritatile politicii nationale de tineret la nivel de raion si regiune. Cu ce categorii de tineri lucrati in prezent?
Categoriile de tineri cu care lucreaza echipa noastra de specialisti sunt dintre cele mai dificile si mai putin protejate de stat: tinerii orfani - absolventi ai gimnaziilor-internat, victimile traficului de fiinte umane si copiii lor, ex-detinutii intorisi in comunitate, tinerii in situatie de risc, reprezentanti ai etniei rome ce traiesc sub limita existentei. În afara de categoriile mentionate avem in servicii tineri din comunitate, liceeni, care in timpul liber frecventeaza gratuit sala de forta. Un grup de adolescenti cu un grad inalt de activism actioneaza in asociatie in calitate de voluntari. Deci, tinerii cu care lucram provin din diferite medii sociale, insa toti pentru noi sunt egali.
Daca ne aflam la raspintia dintre ani, e si firesc sa facem o evaluare a activitatii si sa trasam niste linii de perspectiva pentru anul viitor. Cu ce rezultate asociatia incheie anul 2008?
Putem vorbi atit despre rezultate cantitative cit si de cele de ordin calitativ. Rezultatele activitatii de protectie si sprijin a tinerilor in dificultate sunt concrete si vizibile. În 2008 in cadrul Centrului de Reintegrare Sociala a Tinerilor „Alternativa" (CRST „Alternativa") am asistat cu servicii 62 tineri devavorizati. Ei au beneficiat de plasament pe durata medie (3-6 luni), asistenta psihologica, sociala, juridica, ajutor material pentru cele mai stringente necesitati (alimentatie, haine, medicamente, produse de igiena personala, procurarea politei de asigurare medicala), informare si educatie pentru dezvoltarea deprinderilor de viata independenta, orientare profesionala, asistenta in angajarea in cimpul muncii, asistenta in documentare si in cautarea parintilor biologici. Dintre ei 10 tineri au fost angajati in cimpul muncii in baza contractului individul de munca, beneficiand de pachetul social, iar ceilalti 52 lucreaza „cu ziua" sau au fost angajati in firme private fara contract de munca, fapt ce denota multe dificultati sociale: nerespectarea de catre angajatori a Codului muncii, marginalizarea tinerilor orfani, vulnerabilitatea lor in fata imperfectiunii sistemului de protectie a muncii s.a. 3 tineri au beneficiat de instruire profesionala, 28 tineri au fost asistati in procesul de perfectare a actelor (prima documentare, perfectarea buletinului de indentitate, perfectarea vizei de resedinta). Dupa iesirea din sistemul de servicii a CRST „Alternativa" toti tinerii au reusit din resursele proprii sa-si inchirieze o camera sau un apartament in orasele Edinet si Cupcini.
Tinerii vin la „Alternativa" pentru a cere sprijin in depasirea problemelor vietii independente, pe care siguri nu le pot depasi, si pleaca din sistemul de servicii cu un complex de deprinderi de viata independenta format, fapt ce le usureaza integrarea sociala ulterioara.
În una din editiile precedente le-am comunicat cititorior despre un alt program social, demarat recent de echipa „Demos". Aveti careva rezultate la acest compartiment?
Da, programul „Start in viata independenta", realizat cu sprijinul Caritas Elvetia si Directiei Elvetiene pentru Dezvoltare si Cooperare, a demarat in octombire si deja putem sa vorbim despre unele rezultate. Beneficiaza de serviciile din acest program tinerii care au plecat din CRST „Alternativa", dar care inca se confrunta cu unele dificultati de adaptare sociala, precum si alti tineri din Edinet si comunitatile adiacente. 12 tineri beneficiaza de locuinte asistate, inchiriate, reparate si mobilate minim din resursele programului. În aceste locuinte sociale tinerilor le este oferita asistenta profesionista: psihologica, sociala, juridica. 20 persoane beneficiaza de informare si educatie in cadrul Scolii Zilei de Odihna care functioneaza in cadrul centrului, familiarizindu-se cu subiecte de maxim interes pentru tineri. Pe linga aceste servicii tinerii beneficiaza de un minim pachet social pentru viata independenta. Împreuna cu asistentul social ei isi procura vesela, textile, articole de menaj, produse alimentare, toate - in dependenta de necesitatile individuale ale fiecarui client.
În cadrul proiectului a fost elaborat un plan de afacere pentru crearea
unui atelier de instruire si producere a articolelor de confectii,
scopul fiind formarea profesionala a tinerelor defavorizate si crearea
a noi locuri de munca pentru ele.
În prezent lucram intr-o echipa formata din specialisti din diferite asociatii din tara la elaborarea unei cartulii de buzunar pentru tineri „Ghid in viata independenta", pentru care suntem in cautare de fonduri suplimentare.
Pentru „Demos" 2008 a fost un an bun?
Consider ca a fost, in general, un an reusit, cu succese, deoarece
am atras fonduri si am lansat proiectul „Start". Tot in 2008 am
elaborat un plan de afaceri pentru care am obtinut finantare. Cu
suportul financiar al Programului Natiunilor Unite pentru Dezvoltare am
deschis un Fitness-studio, in care femeile din localitate pot beneficia
de un complex de imbunatatire a sanatatii prin antrenamente de
gimnastica de intretinere, program de intarire a imunitatii si a starii
generale a sanatatii, recreere intr-o atmosfera calda si prietenoasa.
Este o activitate de antreprenoriat social, inovatoare pentru raionul
nostru, si consta in acumulare de resurse pentru sustinerea serviciilor
CRST „Alternativa". Deci, fiecare femeie care va deveni clienta
Fitness-studio va contribui la un scop nobil: prin plata abonamentului
va ajuta tinerii orfani sa-si gaseasca rostul in viata.
Nu pot spune, insa, ca 2008 a fost un an usor. Înca de la inceputul anului ne-am pomenit intr-o criza de buget, neavind resurse pentru achitarea platilor comunale. Nici primaria Edinet, nici Consiliul Raional nu au dorit sa ne ajute financiar in achitarea facturilor pentru serviciile de intretinere a CRST „Alternativa", motivind numeroasele refuzuri prin lipsa resurselor financiare, lipsa unei stipulari clare in legislatie, ce ar permite finantarea serviciilor sociale alternative. Eu, insa, percep lucrurile altfel: este lipsa de vointa politica, ambitii personale ale unor demnitari gelosi de succesele noastre, lipsa dorintei de a utiliza intr-un mod inteligent si eficient resursele umane si materiele pe care le poseda si le dezvolta continuu pentru binele societatii asociatia noastra. Nu mi-i frica sa spun despre aceste lucruri, deoarece apar copiii orfani ai tarii, ramasi in strada fara protectie si sprijin. Centrele similare din Soroca, Ungheni, Hincesti, Calarasi, Causeni, Cahul sunt ajutate din bugetele orasenesti si raionale, fiind planificate pentru anul 2009 resurse financiare pentru costuri comunale, telecomunicatii, salarizare, intretinere mijloace fixe intre 80 si 199 mii lei. Exemple de bune practici in cooperarea si sustinerea serviciilor oferite de organizatiile sociatatii civile le aflam si din experienta municipiilor Chisinau si Balti. Doar APL din raionul nostru traiesti si gindeste dupa alte reguli. Care ar fi ele?
Sa speram ca situatia in 2009 se va imbunatati. Cu ce planuri pasiti in noul an?
În primul rind vom pune accent pe sporirea performantelor profesionale ale specialistilor. În acest sens vom accesa instruiri in oferirea serviciilor sociale specializate, in educatie civica si mobilizare cetateneasca, in cunoasterea legislatiei electorale si in domeniul protectiei sociale. Una dintre prioritatile echipei este si studierea limbii engleze, cunoasterea carei va facilita comunicarea cu partenerii externi penru atragerea fondurilor UE. În ceea ce priveste serviciile sociale, vom continua proiectul „Start", vom cauta solutii pentru sustinerea CRST „Alternativa", pentru a nu admite suspendarea activitatii lui, vom comunica intens cu agentii economici pentru a beneficia, conform Legii 2%, de sustinere financiara din impozitele achitate anual catre bugetul de stat. Vom elabora noi proiecte sociale, ce vor veni sa realizeze unele componente ale Strategiei de dezvoltare socio-economica a orasului Edinet, Strategiei nationale de tineret 2009-2013 si altor programe locale si nationale.
Ce ati dori sa le urati cititorilor nostri?
Cele rele sa se spele, ceea ce pentru mine inseamna a nu tine minte tot ce a fost rau, si cele bune sa se-adune, adica sa inmultim virtutile, sa adunam fapte si ginduri bune in camara inimii curate, in care salasluieste Dumnezeu. La multi ani si ajutorul Domnului in toate intentiile nobile.
Realizat de Vasile Socolic,
Saptaminalul „Curierul de Edinet"
(februarie 2009)
http://asociatiademos.wordpress.com
Autoritatile moldovene sunt permanent criticate de forurile europene
si de ong pentru succesele mediocre in domeniul asigurarii drepturilor
omului. Care sunt principalele 3 probleme in acest domeniu?
- Principalele 3 probleme de drepturile omului, prin optica
drepturior civile si politice sunt: 1) prezenta relelor tratamente si a
torturii in locurile de detentie si in alte diverse forme
institutionale de detentie; 2) nerespectarea dreptului la un proces
corect si echitabil; 3) lipsa independentei mass-media publice si
reglementarea ineficienta a mass-media private.
Relele tratamente si conditiile inumane sunt regretabil prezente in
foarte multe locuri de executare a sanctiunilor penale, in locurile de
detentie preventiva, dar si inn multe institutii rezidentiale sociale
si de tratament psihiatric pentru copii, adulti si alte categorii
vulnerabile ale societatii. Aceasta se dotereaza faptului ca politicile
penale proponderent accentueaza sanctionarea excesiva, politicile
sociale si de sanatate contin forme excesive de institutionalizare a
persoanelor vulnerabile. Organizatiile nationale si organismele
internationale atesta o schimbare prea lenta in aceste domenii. Tortura
in procesul de ancheta penala persista rusinos. Aceasta se demonstreaza
elocvent prin cazurile de constatare a incalcarilor de catre CEDO,
informatiile din partea institutiilor si organizatiilor specializate.
Calitatea functionarii sistemului judecatoresc mai ramane o
problema in topul prioritatilor. Au fost realizate mai multe modificari
si schimbari institutionale necesare fortificarii independentei
sistemului judecatoresc, totodata, calitatea actului judiciar are
multiple carente care genereaza cazurile la CEDO.
Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei constata progresul prea
lent in asigurarea autonomiei redactionale, transparentei si
pluralitatii functionarii Institutiei Publice Nationale a
Audiovizualului „Teleradio-Moldova". Activitatea, pozitiile, luarile de
atitudine ale grupurilor politice care nu se afla la guvernare sunt
reflectate intr-o forma foarte redusa si sumara. Cadrul regulator si
experienta de activitate a Consiliului Coordinator al Audivizualului
este legal insuficient de previzibila in privinta acordarii licentelor.
- Cui apartine sarcina de a ameliora situatia in domeniul
drepturilor omului in RM? Ong-urile specializiate si-au epuizat
resursele?
- Sarcina, incontestabil, apartine, in primul rand, autoritatilor
publice care, prin promovarea politicilor de calitate si eficiente, ar
garanta asigurarea drepturilor omului. Sarcina data include neaparat
intelegerea buna a cauzelor existentei problemelor, formularea
politicilor bazate pe probe si practici relevante care pot oferi
solutii eficiente in contextul societatii noastre. Autoritatile
deasemenea vor trebui sa monitorizeze cat de bine si in ce masura
politicile produc rezultatele scontate.
Capacitatile autoritatilor publice de a realiza sarcina data este
limitata, exista multe constringeri legate de prezenta deprinderilor
necesare, resurselor si tehnologiilor moderne pentru realizarea acestor
functii.
Organizatiile specializate nu au sarcina aceasta directa, insa pot
contribui considerabil pentru a promova respectarea drepturilor omului.
Unele organizatii sunt implicate in monitorizarea drepturilor omului,
aducand la cunostinta societatii cazurile si situatiile alarmante. Alte
organizatii sunt implicate in procesul de cautare si formulare a
solutiilor pentru situatiile si cazurile concrete de iincalcare a
drepturilor omului. Ambele functii sunt foarte importante si utile
societatii, in special daca actiunile urmaresc beneficiul si interesul
public si nu doar acel departamental al institutiei. Functia de cautare
si formulare a solutiilor este cu atat mai importanta, cu cat
autoritatile publice deseori nu detin suficiente capacitati necesare
gasirii solutiilor si, in special, capacitati de implementare a
acestora.
- Cum apreciati prestatia ombudsmanilor? Cat de eficient sunt utilizate
resursele alocate pentru functionarea Centrului pentru Drepturile Omului in Moldova (CpDOM?)
- Componenta noua a CpDOM-ului inca nu s-a manifestat si nu si-a
stabilit prioritatile, lipsa prestatiei relevante, imaginei si
reputatiei anterioare relevante pune anumite obstacole in manifestarea
CpDOM-ului. Mandatul CpDOM-ului este restrans la examinarea cazurilor,
elaborarii rapoartelor de constatare, sesizarii Curtii Constitutionale,
dar si la negociere si convingere prin metode necoercitive in raport cu
autoritatile publice. Mandatul CpDOM nu se suprapune cu functiile
ministeriale de formulare a politicilor sau a agentiilor si
institutiilor publice responsabile de
implementarea politicilor. Astfel, contributia CpDOM la
respectarea drepturilor omului nu poate fi una exagerata. Doar din anul
2008, statele CpDOM-ului s-au marit pana la 50 de persoane, anterior
numarul personalului fiind insuficient de mic.
Totodata, CpDOM ar trebui sa consolideze considerabil functia de
monitorizare si analiza a situatiilor si cazurilor care contribuie la
incalcarea drepturior omului. Rapoartele si constatarile CpDOM-ului pot
folosi diverse surse adecvate si corect coletatate de ONG-urile
specializate, grupurile profesionale, etc. Rapoartele va rebui sa
contina analiza in esenta a problemelor reflectand cauzele
institutionale, de mentalitate, deprinderi, atitudini, aspectele
economice si de alta natura. Constatarile date pot servi temei pentru
modificarea politicilor falimentare sau deficiente.
O alta functie unica a CpDOM-ului este negocierea, informarea si
conlucrarea cu autoritatile publice relevante an vederea imbunatatirii
prestatiei acestora cu referire la drepturile omului. Privitor la
Parlamentul RM, aceasta functie nu se va limita doar la rapoartele
anuale, dar va implica conlucrarea cu comisiile parlamentare
specializate pentru a examina practica de respectare a drepturilor
omului. Practic, neexplorata ramane aceasta functie cu referire la
ministerele si institutiile publice centrale executive.
Realizarea functiilor date va spori eficienta utilizarii resurselor publice alocate penru functionarea CpDOM-ului.
- Cum ati descrie evolutia situatiei in domeniul drepturilor omului in anul 2008, comparativ cu anii precedenti?
- În ultimii 5 ani, Moldova a inregistrat anumite progrese in
vederea adoptarii politicilor in domeniul drepturilor omului.
Progresele date sunt totusi mai modeste in comparatie cu rezultatele
inregistrate de catre tarile din Europa Centrala si de Est. Adoptarea
legislatiei, in cele mai multe cazuri, nu se soldeaza cu adoptarea
politicilor coerente si sistematice pentru a pune in aplicare
legislatia adoptata. Astfel, deseori rezultatele sunt compromise sau
raman a fi pur formale, cu timpul efectul masurilor date se erodeaza,
daca nu sunt sustinute de practica.
Printre principalele dificultati si obstacole se enumara
capacitatile slabe ale Guvernului de a formula optiunile eficiente ale
politicilor si a implementa politicile necesare in practica. Resursele
disponibile din partea societatii civile nu sunt valorificate
sistematic, executivul abordeaza deseori formal consultarea si
implicarea prin participarea societatii civile la procesul de elaborare
a politicilor.
Un alt obstacol important reprezinta prioritatea joasa in
constiinta factorilor decizionali, inclusiv a politicienilor, a
importantei politicilor din domeniul drepturilor omului. Politicile cu
privire la promovarea drepturilor omului nu sunt consistent
interiorizate de fortele politice, principala forta de generare a
schimbarii fiind inca presiunea din exterior in forma de obligatiuni
ale statului (in special obligatiunile in baza Planului UE-RM) si
contributia societatii civile specializate in aceasta
privinta.
Sursa: Info-Prim Neo
Pestele cel mare nu a fost inca prajit. Interviu Info-Prim Neo cu secretarul Aliantei Anticoruptie, Mircea Esanu
La inceputul anului 2009, urmeaza sa fie finalizate actiunile prevazute in Planul Preliminar de Tara (PPT), elaborat de catre Guvernul R. Moldova in anul 2006, cu sustinerea Corporatiei Provocarile Mileniului. Moldova s-a angajat sa continue reformele de reducere a coruptiei aplicand o politica pro-activa de reformare sistemica. Executivul a selectat cinci domenii care se incadreaza in efortul general de prevenire si combatere a fenomenului: Consolidarea capacitatii sistemului judecatoresc in prevenirea si combaterea coruptiei; Consolidarea capacitatii de monitorizare a societatii civile si mass-mediei, Prevenirea si combaterea coruptiei in domeniul ocrotirii sanatatii; Prevenirea si controlul coruptiei in administratia fiscala, vamala si in organele de politie; Reformarea si optimizarea activitatii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC). Alianta Anticoruptie este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale. Începand cu ianuarie 2008 si pana in februarie 2009, alianta monitorizeaza activitatile de reducere si prevenire a coruptiei, in conformitate cu una dintre cele 5 prioritati ale PPT.
- La etapa ce afla R. Moldova in ceea ce priveste combaterea coruptiei?
- Suntem la inceput de cale. Monitorizarea efectuata de societatea civila a demonstrat acest lucru. Autoritatile au reusit implementarea unor politici, iar ONG-urile au obtinut acces la documentele care implica procesul de combatere a coruptiei. Am reusit sa educam o parte dintre functionarii care pana acum nu stiau ce inseamna Legea cu privire la informatie, nu stiau ca documentele sunt publice si nu doar de uz intern.
În Serviciul Vamal a fost implementat programul de tranzit post-vamuire si ghiseul unic. În domeniul de sanatate a fost implementat ghidul de achizitii publice, au fost definitivate site-urile web ale institutiilor medicale, protocoalele clinice. În ceea ce priveste CCCEC, a fost instituit Consiliul Civil. La Inspectoratul Fiscal a fost instituita directia anti-frauda fiscala, care are menirea sa investigheze infractiunile care depasesc sume de milioane de lei, fiind organizat si un centru de deservire a populatiei. Scopul principal al acestor actiuni este reducerea la maxim a contactului dintre cetatean si functionarul public, toate cu scopul de evita mita.
Ministerul Afacerilor Afacerilor Interne a intreprins marea majoritate a activitatilor din PPT care tineau de cursurile de instruire a colaboratorilor. Însa, eficienta acestor instruiri este minima, deoarece politistii tot nu respecta drepturile omului, utilizeaza de cele mai multe ori forta in cazurile investigate, iar acest lucru se intampla din cauza faptului ca asa sunt ordinile de la conducatorii acestei institutii. Unica sansa pentru a solutiona aceasta situatie la MAI ar fi reformarea institutiei in una cu caracter civil.
- Care este impactul actiunilor PPT asup ra omului simplu?
- În perioada de implementare a PPT s-au facut multe lucruri bune, la nivel de politici. Deocamdata acestea sunt mai putin resimtite de catre cetateanul simplu, dar ele pot preveni acte de coruptie. În esenta, politicile elaborate vor fi resimtite de populatie peste 1-2 ani. Spre exemplu, elaborarea protocoalelor clinice, care reprezinta o standardizare a tratamentului si asistentei medicale acordate pacientilor, este o masura menita sa previna coruptia in sistemul de sanatate.
- Ce se va intampla, daca R. Moldova nu va indeplini toate actiunile incluse in PPT?
- Cred ca Moldova va reusi sa implementeze in termen actiunile prevazute in Planul Preliminar pe Tara si va putea beneficia de cele 300 mln dolari din partea Guvernului SUA. Banii vor veni, cel mai probabil, dupa alegerile din 2009. Americanii sunt destul de multumiti de faptul cum autoritatile de la Chisinau implementeaza actiunile prevazute in PPT, iar R. Moldova se afla in grupul tarilor care pot beneficia de fondurile financiare in cadrul Corporatiei „Provocarile Mileniului”.
- Actiunile initiate in cadrul PPT vor avea continuare sau va fi nevoie de alte planuri pentru a finaliza procesul de combatere a coruptiei?
- Si societatea civila isi pune intrebarea in ce masura institutiile statului vor continua procesul de combatere a coruptiei initiat in cadrul PPT. De mentionat ca majoritatea lucrurilor bune in combaterea coruptiei au fost posibile datorita intelegerilor dintre donatori si institutiile publice din R. Moldova. Erau foarte multe chestiuni incluse in PPT care puteau fi ajustate cu mult timp inainte de aplicarea in practica a acestui plan, insa autoritatile au asteptat sa vina cineva strain pentru a le spune ce este prioritar pentru R. Moldova. Autoritatile noastre aplica PPT pentru a obtine anumite beneficii financiare din partea organizatiilor internationale.
- Ce ar putea intreprinde societatea ca autoritatile sa ia o atitudine adecvata in combaterea coruptiei?
- Unica parghie este votul acordat politicienilor. Este un mecanism prin care cetatenii pot responsabiliza autoritatile.
- Ce ati recomanda celor care vor veni la conducerea tarii dupa alegerile din 2009?
- Lumea nu are incredere in institutiile care se ocupa de combaterea coruptiei. Astfel, primul pas ar fi obtinerea increderii din partea cetatenilor, prin descoperirea cazurilor mari de coruptie. Pana la ora actuala in procesul de combatere a coruptiei nu a fost „prajit nici un peste mare”, iar aceasta ar fi una din prioritatile pe care ar trebui sa le aiba viitoarele conduceri. În R. Moldova exista un protectionism si nu exista un control al marilor demnitari. Miile de cazuri de coruptie vor dispare odata cu cresterea bunastarii populatie, care poate fi favorizata de cresterea economica a tarii.
Sursa: www.info-prim.md
Mai multe articole …
- Ion Bunduchi: Involutii pe segmente masive au fost mai multe decat evolutii
- Vasile Spinei: Dati-ne o presa care sa ne spuna adevarul!
- Igor Botan: Potentialul de destabilizare a situatiei politice este foarte inalt in 2009
- Antonita Fonari: legile sunt bune, unicul lor neajuns este doar faptul ca nu sunt respectate
- Igor Klipii vorbeste in Parlament despre Strategia dezvoltarii societatii civile
- John Balian: Schimbarea mentalitatii - o problema a ONG-urilor din Moldova
- Mircea Esanu: Consiliului civil pentru monitorizarea CCCEC nu va permite ingerinte in activitate
- Avem sau nu avem nevoie de un Cod de Etic al ONG-urilor?
- Cine face imaginea ONG-urilor in Moldova?
- "Anul Tineretului" este o momeala a guvernarii comuniste pentru atragerea voturilor tinerilor
Pagina 152 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





