Interviuri
- Detalii
Guvernul a aprobat in sedinta din saptamana trecuta crearea Consiliului civil pentru monitorizarea activitatii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC). Executivul a recomandat Aliantei Anticoruptie, care intruneste mai multe ONG-uri, sa organizeze in termen de o luna concursul pentru selectarea candidatilor care vor sa faca parte din consiliu.
- Domnule Esanu, de ce este nevoie ca un consiliu civil sa monitorizeze activitatea CCCEC?
- Acest Consiliu este ceea ce numesc americanii si europenii un control asupra institutiilor de protectie a legii. Instituirea Consiliului are scop preventiv, adica prevenirea abaterilor in activitatea CCCEC. În caz de incalcari a legislatiei, trebuie sa existe un grup de oameni profesionisti care, in baza unor tehnici, au dreptul sa analizeze corectitudinea activitatii institutiei in cauza pricina, iar rezultatele investigatiei sa fie expuse publice. Este prima experienta si, la sigur, Consiliul va evolua in timp.
- S-au vehiculat de mai multe ori presupuneri privind anumite abateri de la legislatie in activitatea CCCEC. Credeti ca acestea au determinat necesitatea supravegherii din partea societatii civile?
- Au existat cazuri scandaloase in care CCCEC a fost acuzat de fabricarea unor dosare politice, insa, Alianta Anticoruptie nu a putut verifica, deoarece nu exista acces la astfel de informatii. Astfel, putem spune ca nu avem inregistrate si demonstrate abateri in activitatea CCCEC. Cu toate acestea, societatea civila are mari ingrijorari vizavi de corectitudinea acestei institutii.
Actualmente exista doua institutii care pot verifica CCCEC: comisiile parlamentare, care examineaza superficial abateriile de la legislatie, si Curtea de conturi, care se ocupa de monitorizarea gestionarii banilor in aceasta institutie. Procuratura poate fi implicata in verificari, doar in cazul in care sunt depistate anumite incalcari.
- Care vor fi atributiile Consiliului civil?
- Pana acum societatea civila avea dreptul sa verifice dosarele dupa intrarea acestora pe rol si dupa pronuntarea sentintei de judecata. Prin intermediul Consiliului civil, va exista posibilitatea monitorizarii politicilor administrative, operationale si de personal. Vor fi receptionate sesizarile de la cetateni si remise catre autoritatile competente. La fel, vor fi examinate rapoartele despre sanctiunile disciplinare aplicate de CCCEC, precum si informatiile de la alte institutii despre cazurile de coruptie comise de angajati CCCEC.
- Consiliul civil poate fi considerat un instrument independent din moment ce in calitate de secretar va activa o persoana din Aparatului Guvernului, desemnata de prim-ministru?
- Presedintele Consiliului civil va fi un reprezentat al societatii civile care va fi confirmat doar de Guvern. Nu Guvernul va alege secretarul Consiliului civil, de acest lucru se vor ocupa membrii Consiliului, iar Guvernul ii va confirma candidatura si va asigura doar din punct de vedere financiar aceasta institutie. În cazul in care Guvernul nu va fi de acord cu persoana inaintata la functia de secretar al Consiliului, societatea civila va reactiona prompt si nu va permite executivului sa controleze aceasta institutie independenta.
- Care va fi modalitatea de remunerare a membrilor Consiliului civil?
- În cazul in care dorim un Consiliul functional, acesta trebuie sa detina anumite resurse financiare necesare in activitatea cotidiana. Membrii Consiliului civil vor activa pe baza de voluntariat, doar sedintele ordinare si extraordinare la care vor participa vor fi platite, dupa modelul consilierilor municipali, cu 10% dintr-un salariul mediu al unui functionar public pentru o zi de sedinta.
În decembrie 2007, la initiativa catorva organizatii neguvernamentale (Centrul "Contact", Asociatia pentru Transparenta si Dezvoltare Civica, CICO, Liga pentru apararea drepturilor consumatorului, Fundatia de ajutorare si prietenie IRFF-ONLUS, Organizatia CoRSUM, a fost creata o Alianta, care si-a propus drept scop elaborarea si promovarea unui proiect al Codului de Etica al ONG-urilor din Republica Moldova. Ideea implementarii unui asemenea Cod a fost expusa inca in luna octombrie a aceluiasi an, cand mai multi reprezentanti ai ONG-urilor, participanti la o masa rotunda la Ambasada SUA, s-au pronuntat pentru elaborarea unui Cod Deontologic al ONG-urilor. Acesta urma sa contina niste principii generale de activitate a ONG-urilor, printre care: responsabilitatea, transparenta, prestatia si recunoasterea publica, respectarea drepturilor omului, autonomia si integritatea etc. Pentru a afla mai multe detalii despre proiectul respectiv, am solicitat opinia dlui Serghei Neicovcen, director executiv al Centrului „Contact".
Cor.: Domnule Neicovcen, stim ca ati luat parte la toate discutiile si activitatile ce vizeaza proiectul Codului de Etica al ONG-urilor. Care este soarta acestui document?
S. N.: Cu regret, la moment, nu putem vorbi despre existenta unui document oficial aprobat, care ar reglementa activitatea organizatiilor neguvernamentale in Moldova si care ar fi un instrument si un mecanism intersectorial de stabilire si respectare a unor standarde de functionare a organizatiilor, precum se doreste. Multi reprezentati ai societatii civile sunt in asteptarea aparitiei unui atare document. De promovarea Codului de Etica al ONG-urilor, intr-un fel, a fost responsabila Alianta creata. Un prim pas, in acest sens, a fost elaborarea proiectului Codului de Etica, document ce a fost plasat pe pagina web a Centrului „Contact" si a altor organizatii de profil. Pe parcursul perioadei de referinta, am inregistrat si anumite reactii, sugestii, propuneri de imbunatatire a continutului acestui document. De asemenea, membrii Aliantei au elaborat un proiect care prevede promovarea si discutarea proiectului Codului cu mai multe organizatii din centru si din teritoriu. Vor fi organizate dezbateri publice in diferite regiuni ale republicii, in rezultatul carora va fi elaborata varianta finala a Codului de Etica. Functionarea propriu-zisa a acestui document va depinde in mare masura de numarul organizatiilor neguvernamentale ce vor veni cu opinii pozitive vis-a-vis de acest Cod si vor adera benevol prin semnarea acestuia.
Cor.: Cat de necesara este prezenta unui Cod Deontologic (de etica) pentru ONG-urile din Moldova?
S. N.: E cunoscut faptul ca organizatiile neguvernamentale sunt parte a societatii civile si joaca un rol important in solutionarea unor probleme importante ale societatii, contribuind astfel la realizarea unui echilibru in societate. În acest context, e firesc ca aceste formatiuni ale societatii civile sa-si desfasoare activitatea in conditii de transparenta, accesibilitate si respect fata de valorile etice si morale, sa nu se implice in conflicte rasiale, religioase, etnice, culturale, politice si de alta natura, sa vegheze asupra respectarii drepturilor fundamentale ale omului. Codul de Etica al ONG-urilor stipuleaza ca, prin activitatea sa, un ONG, imbina propria dezvoltare cu prestarea de servicii altor entitati (mentinand un echilibru intre interesele proprii si cele publice, urmarind cresterea continua a calitatii si diversificarea serviciilor oferite), desfasoara activitati in beneficiul intregii societati, precum si pentru unul dintre segmentele acesteia. Banii gestionati de ONG nu ar trebui sa devina mijloc de abuz si de realizare a unor interese personale. Reprezentantii ONG-urilor trebuie sa fie constienti ca de comportamentul si activitatile pe care le desfasoara depinde imaginea tuturor ONG-urilor, precum si credibilitatea de care se bucura sectorul asociativ in societate.
Astfel de coduri exista, spre exemplu, in domeniul jurnalismului, avocaturii, in serviciul public. Codurile deontologice nu sunt obligatorii, totodata, organizatiile care adopta aceste norme creeaza niste organe specializate de interpretare a Codului (comisii de etica), deciziile carora poarta un caracter de recomandare pentru organizatiile care au aderat la Codul respectiv.
În Moldova sunt destul de multe persoane, care pun la indoiala necesitatea unui atare Cod de conduita si care nu cred in posibilitatea aplicarii unor standarde de etica si transparenta. Unii considera ca putine organizatii vor dori sa adere la un Cod de Etica, dat fiind faptul ca pentru o buna parte din aceste organizatii este mai importanta increderea donatorilor si a sponsorilor, decat cea a cetatenilor din comunitate, a autoritatilor publice si businessului. Potrivit opiniei altora, nu este obligatorie semnarea unui „document oarecare" pentru a respecta normele de etica si conduita. În general, Codul de Etica nu este o lege si fiecare organizatie este in drept sa decida daca sa adere sau nu.
Cor.: În ce masura reprezentantii ONG-urilor de la noi tin cont, in activitatea lor, de prevederile Codului de Etica?
S. N.: Multe ONG-uri nu sunt destul de „constiente" de necesitatea respectarii anumitor standarde obligatorii in procesul activitatii si administrarii sale. Conform unui studiu efectuat de Fundatia Soros-Moldova si PNUD-Moldova, organizatiile neguvernamentale sunt caracterizate prin cele mai scazute rate de incredere a populatiei. Aceeasi situatie se atesta si la capitolul "imagine publica a sectorului neguvernamental". Un indicator in acest sens il constituie refuzul unei treimi de organizatii chestionate de a oferi informatii privind marimea totala a bugetului. În mare parte aceste rapoarte sunt prezentate doar institutiilor donatoare si mai putin membrilor, beneficiarilor si publicului larg. Cu toate acestea, in Moldova sunt organizatii, care, in activitatea lor se ghideaza de multe norme ale Codului de Etica, unele semnand chiar si Codul organizatiei WANGO (Asociatia Mondiala a Organizatiilor Neguvernamentale), care este disponibil online. Pentru aceste organizatii etica este o necesitate zilnica. Într-un fel sau altul, normele etice sunt respectate de ONG-uri. Dar sunt si cazuri, cand acestea sunt incalcate.
Cor.: Care ar trebui sa fie impactul implementarii respectivului Cod de Etica asupra ONG-urilor din Moldova?
S. N.: Efectul pozitiv al implementarii acestui Cod se va observa printr-o claritate mai buna a activitatii ONG-urilor de la noi, un nivel mai mare de transparenta (publicarea rapoartelor anuale, evitarea conflictelor de interese din cadrul organizatiilor si in relatiile cu alte organizatii), prin consolidarea pozitiei de impartialitate si responsabilitate a organizatiei in relatiile cu guvernul, autoritatile publice, partidele politice etc., prin promovarea standardelor de comportament responsabil in sectorul asociativ. Normele date se contin in Codul de Etica, propus spre discutie societatii civile. Fara doar si poate, aceasta este doar una dintre modalitatile posibile de ameliorare a situatiei in sector, care, insa, nu poate da garantia unui rezultat final pozitiv in toate cazurile. Un impact firesc al punerii in aplicare a acestui Cod ar fi sporirea increderii fata de ONG-uri, care ar deveni ulterior si o chezasie a succesului in activitatea lor.
NOTÄ‚: Invitam cititorii revistei sa se pronunte pe marginea necesitatii unui Cod de Etica al ONG-urilor in Republica Moldova. Cele mai interesante opinii vor fi publicate in editia viitoare a revistei „Forum Civic" .
Viorica Condur
http://forum-civic.ong.md
J. d' Alembert
Barometrul de Opinie Publica al Institutului de Politici Publice (realizat de catre „IMAS -INC” in octombrie-noiembrie 2007) scoate in evidenta faptul ca doar 2,4% dintre respondenti au foarte multa incredere in ONG-urile din Republica Moldova, 28,1% manifesta o oarecare incredere si circa 48% nu au deloc sau aproape deloc incredere in organizatiile neguvernamentale. La un an de la publicarea acestor rezultate este firesc sa ne intrebam: Ce s-a schimbat in peisajul ONG-urilor moldovenesti? A devenit imaginea acestora mai favorabila decat acum un an? Sunt oare ONG-urile mai consolidate? Este mai transparenta, eficienta, responsabila activitatea lor?
În prefata „Codului de Etica si Conduita al ONG-urilor”, elaborat de Asociatia Mondiala a Organizatiilor Neguvernamentale (WANGO), se spune ca „ONG-urile influenteaza actualmente politicile si promoveaza initiative care odata tineau exclusiv de competentele guvernamentale si cele ale corporatiilor comerciale”, prestatia lor umanitara fiind „vitala pentru bunastarea membrilor comunitatilor si societatilor in ansamblu pe intreg spatiul globului”. Acelasi document releva in continuare ca cel de-al „treilea sector”, situat „la hotarul dintre guvern si business”, in multe cazuri se dovedeste a fi mai competent „decat guvernele in materie de solutionare a unor cazuri particulare”, „spiritul de consecventa si motivarea puternica” imprimand ONG-urilor „valori civice improprii altor structuri”. Si atunci, de unde aceasta nota mica, acordata sectorului neguvernamental de la noi? Prin ce se explica neincrederea populatiei vizavi de aceste organizatii necomerciale si nonprofit, efortul carora nu este altul decat de a asigura un echilibru in solutionarea unor probleme majore in societatea contemporana? Oare nu este o compromitere a imaginii ONG-urilor pe contul celor false, de tip: BRINGO (ONG de portmoneu), CONGO (ONG comercial), FANGO (ONG fals), GONGO (ONG manipulat guvernamental), PANGO (ONG de partid) etc.? Si aceasta, in conditiile in care numarul ONG-urilor cu adevarat functionale constituie doar o mica parte din numarul total al organizatiilor inregistrate? Ce reguli fundamentale ar trebui sa respecte o organizatie neguvernamentala, pentru a corespunde unor norme si standarde nationale si internationale, pentru a imbunatati imaginea, implicit, pentru a ridica nivelul de incredere a populatiei pentru sectorul neguvernamental? Cu aceste intrebari deschidem un subiect de discutie in paginile revistei „Forum Civic”, precum si pe pagina web www.ong.md (sondaj), la care va invitam sa participati.
Victoria Tataru
http://forum-civic.ong.md
Mai multe articole …
- "Anul Tineretului" este o momeala a guvernarii comuniste pentru atragerea voturilor tinerilor
- Timp de aproape 20 de ani niciuna dintre parti nu a prezentat un plan de solutionare a conflictului
- Starea societatii civile din regiunea transnistreana
- Obstacole la inregistrarea ONGurilor din stinga Nistrului
- Marina Revenco: Linia fierbinte pentru protectia copilului €“ un serviciu putin cunoscut
- Evgheni Golosceapov: Pur si simplu, nu torturati!
- Liber la cenzura in Republica Moldova
- D-ale ONG-urilor media moldovenesti. Azi e laie, maine e balaie
- Eduard Maican: Diplomatia populara poate uni malurile Nistrului
- Andrei Safonov: €žE greu de solutionat conflictul cand membrii formatului €ž5+2" lupta intre ei"
Pagina 155 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





