Obstacole la inregistrarea ONGurilor din stinga Nistrului
Principalul obstacol la inregistrarea ONGurilor din regiunea transnistreana se refera la stabilirea sediului asociatiilor, care practic sunt silite sa-si caute un oficiu intr-o localitate (sau la domiciliul unei persoane) pe malul drept al Nistrului (sau aflata sub jurisdictia RM ) doar ca sa functioneze legal si sa-si promoveze scopurile statutare. Daca sunt inregistrate in partea dreapta a Nistrului, asociatiile sunt mai sigure ca vor obtine finantarea proiectelor lor. Însa ideile organizatiilor nu vor avea efecte in stinga Nistrului, deoarece regimul separatist nu recunoaste si nu sustine activitatile ONGurilor din dreapta Nistrului pe asa zisul teritoriul r.m.n.
Mai mult,
stabilirea sediului asociatiei in partea stinga a Nistrului nu permite
autoritatilor de resort sa verifice si sa exercite controlul asupra
respectarii prevederilor legislatiei in vigoare. Apare situatia cind
principalul act verificat de organul de inregistrare este actul ce
stabileste sediul si teritoriul de activitate a asociatiei. Elocvent
este exemplul unei asociatiei din stinga Nistrului de tip local careia
i-a fost respinsa cererea de inregistrare pe motiv ca intentiona sa
desfasoare activitate pe teritoriul necontrolat de autoritatile
constitutionale. Sediul organizatiei necomerciale poate fi domiciliul
unui fondator-persoana fizica ceea ce reprezinta varianta cea mai simpla cu conditia ca locuinta sa fie in
proprietatea acestuia. Prin urmare, daca un fondator doreste ca sediul
asociatiei sa fie stabilit la locuinta personala, ultimul trebuie sa
posede documentul de proprietate asupra acesteia. Însa, mentionam ca in
regiunea transnistreana, cetatenilor Republicii Moldova, locuitori ai
regiunii, li se interzice privatizarea locuintelor cooperatiste sau de
serviciu, inclusiv instrainarea acestora sub orice forma cit si
constructia caselor noi. De aceea, cetatenii, in marea majoritate nu
poseda un act ce ar atesta dreptul de proprietate privata asupra
locuintelor, iar asociatiile, din cauza data nu-si pot stabili sediul la
domiciliul fondatorilor.
Conform prevederilor art.15 al Legii nr.837 din 17.05.1996, sediul
asociatiei este adresa inscrisa in actele de constituire. Alte
restrictii privitor la stabilirea sediului asociatiei nu exista, iar
actiunile organelor de inregistrare, in cazurile descrise le consideram
ca nejustificative si imprudente. O alta problema sesizata tine de
mecanismul evidentei si atribuirii codului fiscal permanent
organizatiilor. Potrivit informatiilor comunicate de catre
inspectoratele teritoriale fiscale, asociatiilor obstesti din regiunea
transnistreana, li se va permite atribuirea codurilor fiscale, doar
daca vor fi inregistrate ca subiecte impozabile in conformitate cu
legislatia fiscala in vigoare a RM, adica vor dispune de sediu si
contabilitate pe malul drept al Nistrului.
Autoritatile de resort motiveaza ca sunt incompetente la verificarea
activitatii organizatiilor pe teritoriul necontrolat de autoritatile
constitutionale (Transnistria), iar inlaturarea acestor dificultati va
fi posibila odata cu solutionarea diferendului transnistrean.
Atentionam, ca alin.1 al art.1 din Constitutia Republicii Moldova
reglementeaza urmatoarele: Republica Moldova este un stat suveran si
independent, unitar si indivizibil. De asemenea, art.17 din Legea nr.
191XIV din 12 noiembrie 1998 "Privind organizarea
administrativ-teritoriala a Republicii Moldova” prevede ca localitatile
din stinga Nistrului sunt parte integranta a organizarii
administrative-teritoriale a Republicii Moldova. Prin urmare, este
neintemeiat refuzul de a nu atribui codul fiscal ONGurilor din
„incompetenta teritoriala”.
Cu toate acestea, exista unele dificultati la mecanismul si procedura
de organizare a inregistrarii asociatiilor obstesti. În acest sens este
exemplul Asociatiei obstesti „V.S.” din r.Grigoriopol, care sa adresat
Ministerului Justitiei pentru a i se inregistra asociatia, insa
functionarii din cadrul ministerului au indrumat-o sa depuna pachetul de
documente in urna de adresari din holul cladirii. În asa mod, ultima a
lasat actele in cosul respectiv, nefiind sigura ca acestea vor fi
inregistrate in modul stabilit sau vor fi examinate. În fine, peste
citeva zile a parvenit o scrisoare prin care a fost informata ca actele
asociatiei urmeaza a fi perfectate in corespundere cu legislatia in
vigoare, neindicinduse daca acest raspuns reprezinta un refuz sau o
aminare a inregistrarii.
Avind la baza prevederile pct.1.8, 1.9 a Instructiunii cu privire la
modalitatea de inregistrare a actelor ce vizeaza activitatea
organizatiilor necomerciale aprobata prin Ordinul Ministrului Justitiei
nr.231 din 15.06.2005 care stipuleaza ca „…Documentele ce vizeaza
organizatiile necomerciale se depun la Secretariatul Ministerului
Justitiei, se inregistreaza cu aplicarea stampilei de inregistrare pe
care se fixeaza data si numarul primirii documentului. Dupa avizare de
catre conducerea Ministerului, documentele parvin in Directia
Principale Partide si Organizatii Obstesti, unde se inregistreaza in
Registrul de evidenta a corespondentei” si exemplul asociatiei de mai
sus, juristii PromoLex considera ilegal faptul de a impune cetatenilor
sa depuna setul de documente pentru inregistrare in urna de adresari
din holul institutiei, deoarece aceasta contravine cerintelor
instructiunii in cauza si indeosebi afecteaza integritatea
documentelor. Mai mult, informarea asociatiilor despre procesul de
inregistrare, restituirea actelor, refuzul sau aminarea inregistrarii
urmeaza a fi efectuata intr-un mod explicit si complet, indicindu-se
pasii concreti pe care tinerele asociatii trebuie sa le urmeze pentru
lichidarea incalcarilor depistate.
Deoarece starea de lucruri la acest capitol creaza conditii favorabile
si cimp benefic pentru ingerinte si chiar abuzuri fata de potentialii
fondatori ai ONGurilor din partea factorilor de decizie si
reprezentantilor organelor de stat de inregistrare, PromoLex sa adresat
catre Ministerul Justitiei al RM solicitind inlaturarea conditiilor ce
creaza un tratament discriminatoriu si de birocratie la inregistrarea
ONGurilor din stinga Nistrului.
Alexandru Zubco
Departamentul Juridic, CRDT
Sursa: Buletinul Promolex