Mircea Esanu: Pestele cel mare nu a fost inca prajit



Pestele cel mare nu a fost inca prajit. Interviu Info-Prim Neo cu secretarul Aliantei Anticoruptie, Mircea Esanu

La inceputul anului 2009, urmeaza sa fie finalizate actiunile prevazute in Planul Preliminar de Tara (PPT), elaborat de catre Guvernul R. Moldova in anul 2006, cu sustinerea Corporatiei Provocarile Mileniului. Moldova s-a angajat sa continue reformele de reducere a coruptiei aplicand o politica pro-activa de reformare sistemica. Executivul a selectat cinci domenii care se incadreaza in efortul general de prevenire si combatere a fenomenului: Consolidarea capacitatii sistemului judecatoresc in prevenirea si combaterea coruptiei; Consolidarea capacitatii de monitorizare a societatii civile si mass-mediei, Prevenirea si combaterea coruptiei in domeniul ocrotirii sanatatii; Prevenirea si controlul coruptiei in administratia fiscala, vamala si in organele de politie; Reformarea si optimizarea activitatii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC). Alianta Anticoruptie este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale. Începand cu ianuarie 2008 si pana in februarie 2009, alianta monitorizeaza activitatile de reducere si prevenire a coruptiei, in conformitate cu una dintre cele 5 prioritati ale PPT.

- La etapa ce afla R. Moldova in ceea ce priveste combaterea coruptiei?

- Suntem la inceput de cale. Monitorizarea efectuata de societatea civila a demonstrat acest lucru. Autoritatile au reusit implementarea unor politici, iar ONG-urile au obtinut acces la documentele care implica procesul de combatere a coruptiei. Am reusit sa educam o parte dintre functionarii care pana acum nu stiau ce inseamna Legea cu privire la informatie, nu stiau ca documentele sunt publice si nu doar de uz intern.

În Serviciul Vamal a fost implementat programul de tranzit post-vamuire si ghiseul unic. În domeniul de sanatate a fost implementat ghidul de achizitii publice, au fost definitivate site-urile web ale institutiilor medicale, protocoalele clinice. În ceea ce priveste CCCEC, a fost instituit Consiliul Civil. La Inspectoratul Fiscal a fost instituita directia anti-frauda fiscala, care are menirea sa investigheze infractiunile care depasesc sume de milioane de lei, fiind organizat si un centru de deservire a populatiei. Scopul principal al acestor actiuni este reducerea la maxim a contactului dintre cetatean si functionarul public, toate cu scopul de evita mita.

Ministerul Afacerilor Afacerilor Interne a intreprins marea majoritate a activitatilor din PPT care tineau de cursurile de instruire a colaboratorilor. Însa, eficienta acestor instruiri este minima, deoarece politistii tot nu respecta drepturile omului, utilizeaza de cele mai multe ori forta in cazurile investigate, iar acest lucru se intampla din cauza faptului ca asa sunt ordinile de la conducatorii acestei institutii. Unica sansa pentru a solutiona aceasta situatie la MAI ar fi reformarea institutiei in una cu caracter civil.

- Care este impactul actiunilor PPT asup ra omului simplu?

- În perioada de implementare a PPT s-au facut multe lucruri bune, la nivel de politici. Deocamdata acestea sunt mai putin resimtite de catre cetateanul simplu, dar ele pot preveni acte de coruptie. În esenta, politicile elaborate vor fi resimtite de populatie peste 1-2 ani. Spre exemplu, elaborarea protocoalelor clinice, care reprezinta o standardizare a tratamentului si asistentei medicale acordate pacientilor, este o masura menita sa previna coruptia in sistemul de sanatate.

- Ce se va intampla, daca R. Moldova nu va indeplini toate actiunile incluse in PPT?


- Cred ca Moldova va reusi sa implementeze in termen actiunile prevazute in Planul Preliminar pe Tara si va putea beneficia de cele 300 mln dolari din partea Guvernului SUA. Banii vor veni, cel mai probabil, dupa alegerile din 2009. Americanii sunt destul de multumiti de faptul cum autoritatile de la Chisinau implementeaza actiunile prevazute in PPT, iar R. Moldova se afla in grupul tarilor care pot beneficia de fondurile financiare in cadrul Corporatiei „Provocarile Mileniului”.

- Actiunile initiate in cadrul PPT vor avea continuare sau va fi nevoie de alte planuri pentru a finaliza procesul de combatere a coruptiei?

- Si societatea civila isi pune intrebarea in ce masura institutiile statului vor continua procesul de combatere a coruptiei initiat in cadrul PPT. De mentionat ca majoritatea lucrurilor bune in combaterea coruptiei au fost posibile datorita intelegerilor dintre donatori si institutiile publice din R. Moldova. Erau foarte multe chestiuni incluse in PPT care puteau fi ajustate cu mult timp inainte de aplicarea in practica a acestui plan, insa autoritatile au asteptat sa vina cineva strain pentru a le spune ce este prioritar pentru R. Moldova. Autoritatile noastre aplica PPT pentru a obtine anumite beneficii financiare din partea organizatiilor internationale.

- Ce ar putea intreprinde societatea ca autoritatile sa ia o atitudine adecvata in combaterea coruptiei?

- Unica parghie este votul acordat politicienilor. Este un mecanism prin care cetatenii pot responsabiliza autoritatile.

- Ce ati recomanda celor care vor veni la conducerea tarii dupa alegerile din 2009?

- Lumea nu are incredere in institutiile care se ocupa de combaterea coruptiei. Astfel, primul pas ar fi obtinerea increderii din partea cetatenilor, prin descoperirea cazurilor mari de coruptie. Pana la ora actuala in procesul de combatere a coruptiei nu a fost „prajit nici un peste mare”, iar aceasta ar fi una din prioritatile pe care ar trebui sa le aiba viitoarele conduceri. În R. Moldova exista un protectionism si nu exista un control al marilor demnitari. Miile de cazuri de coruptie vor dispare odata cu cresterea bunastarii populatie, care poate fi favorizata de cresterea economica a tarii.

Sursa: www.info-prim.md