Interviuri
În orașul Bălți recent a fost lansat proiectul ,,Noi câștigăm când reciclăm’’ care are drept scop promovarea utilizării reciclării efieciente a deșeurilor. Inițiativa aparține Centrului de Resurse pentru Educație Ecologică ,,Școala Verde’’, care activează în cadrul organizației ,,Caroma Nord’’. În cadrul proiectului peste 150 de tineri vor fi informații și implicați în activități de mediu, care vor putea ulterior participa la un concurs intitulat ,,Școli care au grijă de mediul înconjurător’’. Mai multe despre acest proiect ne-a povestit Ana Bogaciuc elevă în clasa a XII-a la Colegiul de Industrie Ușoară din Bălți, căreia îi aparține această inițiativă.
Cum a apărut ideea acestui proiect?
Ideea despre reciclare mi-a venit mai demult, și așteptam oportunitatea potrivită să o realizez. ”Green School” are acum un voluntar de la Corpul Pacii, care se numește Bartosz Gawarecki și care ne-a propus să facem un proiect pe care ni-l dorim. Eu am venit cu ideea și el a susținut inițiativa mea. Pe lângă aceasta mai sunt doi tineri Vlad și Andrian, elevi în clasa a 8-a, a gimnaziului din Sîngureni. Băieții au dorit să se implice și să facă ceva util pentru mediu astfel au încercat să recicleze hârtia singuri, acasă. Sunt mai mulți aomeni care au susținut ideea proiectului. Astfel am format o echipă,unde am reușit să scriem acest proiect, să planificăm totul și chiar să câștigăm. Echipa este cel mai tare punct forte al nostru. Suntem foarte mulțumiți de oamenii care au fost receptivi și oamenii cărora le pasă și sperăm foarte mult că acest proiect va avea succes și în viitorul apropiat, reciclarea va deveni un lucru important și conștient în Republica Moldova.
Care este scopul acestui proiect?
Scopul proiectului este de a angaja instituțiile de învățămînt în activități ecologice. Obiectivele noastre sunt de a antrena 150 de tineri din municipiu despre utilizarea eficientă a deșeurilor și să organizăm un concurs între înstituții de învățămînt pentru a aplica în practică cunoștințele de la seminare. În cadrul primei etape au fost instruți 50 de tineri care la rândul lor vor fi formatori pentru alți tineri din opt instituții de învățământ din municipiul Bălți. Apoi vom instala containerele pentru separarea deșeurilor din plastic, hârtie și carton în școlile care sunt parte a proiectului, acesată acțiune va permite școlilor să recicleze în continuare nu doar pe durata proiectului. În urma reciclării corecte fiecare școală participantă va primi diplome și un premiu bănesc pentru materialul reciclat. si vor obține titlul de „Școala care are grijă de mediul înconjurător” Totodată acest proiect va contribui la dezvoltarea calităților profesionale și personale ale tinerilor, îi vor face mai responsabili față de mediul ce ne înconjoară.
Ce te motivează să te implici în activități de voluntariat, în special în domeniul ecologic?
Eu cred că sănătatea mea și sănătatea toturor din jurul meu depinde direct de calitatea mediului. Atît timp cît cunosc mai multe lucruri despre situația ecologică, cu atât devin mai motivată să particip în diverse proiecte. Trebuie să recunoaștem că problemele mediului sunt destul de grave, atât în țara noastră cât și pe plan mondial. Vreau să contribui la schimbare, și cred că o pot face.
În opinia ta cum stă Republica Moldova la capitolul reciclare?
Din păcate, În Republica Moldova problema deșeurilor este foarte veche și destul de gravă. Suntem o țară în care nu este nici o gunoaiește ce corespunde cerințelelor necesare. Ceea ce înseamnă că absolut toate deșeurile emit substanțe chimice, care apoi nimeresc în sol, care e o resursă principală în Republica Moldova, mai ajung și în apă, care este sursa de neînlocuit pentru toate ființele vii. Oamenii de la țară preferă sa ardă deșeurile, fără a și da seama că otrăvesc aerul cu care respiră ei și copii lor. Problema deșeurilor este una care tine în primul rând de mentalitate și educație, de aceea este foaret greu de luptat cu ea.
Cu ce se ocupă Centrul de Resurse pentru Educație Ecologică ,,Școala Verde’’?
CREE „Green School” are ca sop educația ecologică a tinerilor prin implicarea lor în diverse activități ecologie. Tot aici sunt susținute și dezvoltate ideile tinerilor care mai apoi sunt puse în practică, un exeplu este chiar proiectul „Câștigăm când reciclăm”.
Cât de deschiși sunt tinerii din Bălți să se implice în activități de voluntariat?
Mă bucur mult că am întâlnit mulți tineri care au fost fascinați de acestă idee și interesați să devină voluntari. Din păcate unii din ei sunt dezcurajați pentru că înțeleg că e foarte greu de schimbat mentalitatea și modul de gîndire a oamenilor, însă ei oricum nu se lasă bătuți, și continuăm să facem lucruri frumoase prin voluntariat.
Care au fost activitățile de voluntariat în care te-ai implicat? Cum au influențat ele asupra ta?
M-am implicat în activități de voluntariat din mai multe domenii. Am participat în proiecte sociale, în care ajutam oamenii din categorii social-vulnerabile, aceste proiecte m-au învățat șă fiu altruistă și m-au înspirat mult pentru activitatea mea de voluntariat. Mi-am mai adus aportul în promovarea modului sănătos de viață, și aceste proiecte mi-au schimbat și mie stilul de viață, care acum mă ajută să fiu mai sănătoasă și mai puternică. Proiectele cu privire la drepturile omului m-au informat mult despre puterea legii, și am înțeles că legea este o armă în mâna oricărui cetățean. Am facut parte și din proiecte care au scop să îmbunătățească sistemul educațional din țara noastră. Acum particip în proiectul care luptă contra corupției „Watchdog” și fac parte din echipa GLOW TOBE care are scop creare unei rețele de tineri activi în toată republica. Toate acestea mi-au oferit experiență și cunoștințe, dar eu mi-am găsit locul anume în proiecte din domeniul ecologic, pentru că probleme abordate în aceste proiecte sunt probleme care pun în pericol existența oamenilor, și în afară de aceasta eu mi-am găsit locușorul în organizația „Caroma Nord” care a fost mereu receptivă la ideile mele și m-a ajutat cu tot de ce aveam nevoie, mi-au oferit mereu susținere.
Când și cum ai aflat prima dată despre primul proiect/organizație în care poți să te implici ca voluntar și ce te-a motivat să aplici?
Prima organizație despre care am aflat este „Caroam Nord” și anume proiectul „Școala Verde”. Am cunoscut mai apoi și alte organizații, dar ”Caroma Nord” mi-a construit personalitate și a „investit” în mine. Voluntariatul început la această organizație o fost o modalitate de a mă dezvolta pe plan profesional și personal. Cunoștințele acumulate și oameni noi pe care i-am cunoscut m-au motivat să fac mai multe. Voluntariatul este incomparabil cu oarecare altă activitate pe care o poate avea un tînăr.
Transmite un mesaj pentru tinerii care încă nu sunt hotărâți să se implice în activități de voluntariat?
Nu trebuie niciodată să ne plângem pe țară, pe conducere sau timpurile pe care le trăim. Viața noastră este în mâinile noastre, și doar împreună depunând efort, implimentând proiecte, organizând diverse activități putem obține succes și face o schimbare.
Olga Nicolenco – expertă gender, comunicare și strategii electorale. Magistră în Ştiinţe politice şi managementul politic.
Acest interviu a fost publicat în Buletinul informativ al IDIS ”Viitorul”, difuzat în cadrul proiectului „Sensibilizarea opiniei publice privind echilibrul de gen în spațiul politic și de afaceri”, implementat de IDIS „Viitorul”, cu suportul proiectului „Susținerea Instituțiilor Naționale pentru Protecția și Promovarea Drepturilor Omului (INPPDO), conform recomandărilor Comitetelor Convențiilor ONU și Revizuirii Periodice Universale (UPR)”. Proiectul este finanțat de Ministerul Afacerilor Externe din Norvegia, cofinanțat și implementat de PNUD Moldova și Oficiul Înaltului Comisar ONU pentru Drepturile Omului (OHCHR)".
Doamnă Nicolenco, observăm o tendință de majorare a cotei participării femeilor în funcții de conducere. Ce spun aceste cifre?
Din păcate, această majorare (în medie 1-2%) nu este una atât de impresionantă, pe cât consideră unii. Dacă la fiecare scrutin vom avea doar așa o creștere, ajungem să avem o paritate de gen la nivelul de luare a deciziilor abia către sfârșitul acestui secol! Și așa suntem în întârziere – chiar dacă statul Republica Moldova și-a asumat obiectivul să aibă către 2015 un anumit număr de femei printre funcționarii publici, rezultatele fiind: 26% femei în consiliile locale, în loc de 40% asumate; 18% femei în consiliile raionale, în loc de 25% promise; 20% femei-primare, ținta fiind de 30% și doar 20% femei-deputate, la angajamentul de 30%.
Vedem că la niciun compartiment, conducerea statului nu și-a respectat obligațiunile și promisiunile. Posibil, am avea o doză mai mare de optimism dacă am vedea că aceste cifre sporesc de la scrutin la scrutin. Dacă în 2009 am avut o prezență de 26% femei-deputate, acum suntem în descreștere, iar acest lucru îngrijorează și denotă o inconsecvență a clasei politice moldovenești în promovarea femeilor la funcții de conducere. Un exemplu bun de urmat ar fi Parlamentul European, unde, de fiecare dată, în rezultatul alegerilor procentul femeilor este, fie chiar și puțin, dar în permanentă creștere.
De ce avem nevoie de femei în politică?
Din mai multe motive:
- Dezechilibrul de gen la guvernare produce carențe în democratizare. Dacă societatea noastră dorește o dezvoltare continuă și prosperă, noi suntem obligați să promovăm cât mai multe femeie ca factori de decizie.
- Pentru că avem 52% femei din populație, iar toate aceste femei sunt subreprezentate la nivelul de conducere.
- Pentru că ne dorim ca și în statul nostru să se respecte legile, inclusiv cele care ar asigura o veritabilă egalitate de gen. Putem afirma că situația de jure este satisfăcătoare, pe când de facto suntem încă departe de starea de echilibru și echitate de gen atât la nivelul decizional, cât și în societate.
- Pentru că ne dorim ca Republica Moldova, la capitolul promovarea femeilor, să fie într-un rând cu așa state ca Suedia, Norvegia, Franța, Germania, Polonia, Belgia și alte state, care asigură, inclusiv prin lege, paritatea de gen.
În istoria RM nici o femeie nu a deținut funcția de președinte de țară. Ce ar trebui să se schimbe în contextul politic sau cel legislativ ca o femeie să poată accede la așa funcție?
Ca acest lucru să se întâmple, nu este suficientă doar o modificare legislativă, oricât de bună ar fi aceasta. Avem nevoie de un ansamblu amplu de acțiuni și atitudini, cum ar fi: deschiderea clasei politice către procesul de promovare a femeilor, în primul rând din partea bărbaților-politicieni, care au un apetit sporit pentru cele mai importante (dar și foarte puținele!) funcții din stat de așa rang; schimbarea mentalității cetățenilor întru susținerea, nu blamarea, femeilor care doresc să conducă nu doar satul, dar și statul; nu în ultimul rând, extrem de importantă și dorința femeilor de a se lansa în lupta politică, destul de anevoioasă, inechitabilă, costisitoare și, deseori, în condițiile realităților noastre politice, destul de murdară. Vedem că modificarea unei sau mai multor legi este un pas foarte bun, necesar, dar insuficient pentru ca Republica Moldova să ajungă la situația când se va mândri, printre alte puține state din lume, că are o femeie - președintă de țară!
Vă mulțumim!
În procesul de elaborare şi furnizare a produselor şi serviciilor IT de importanţă naţională, aplicarea standardelor de calitate şi securitate a informaţiilor capătă o valoare deosebită, reieşind din directivele de modernizare stabilite în Republica Moldova. Despre ce este un sistem de management integrat (de calitate, securitate şi servicii IT) şi impactul acestuia asupra companiei în care el se aplică, ne-a povestit Rodica Musteaţa, Şef al Direcţiei Planificare şi Audit intern din cadrul Î.S. „Fiscservinform”, care este şi Reprezentatul managementului pentru Sistemul de Management Integrat.
Tatiana Staicova: Pe parcursul activităţii sale, Î.S. „Fiscservinform” a implementat mai multe sisteme de calitate şi securitate. Ce este un sistem de management integrat şi de ce este important ca acesta să funcţioneze într-o companie?
R.M.: Satisfacerea aşteptărilor clienţilor a fost întotdeauna o prioritate pentru întreprindere şi întru a realiza acest obiectiv am căutat diferite soluţii pentru optimizarea proceselor de conducere şi de execuţie ce au loc la Î.S. „Fiscservinform”. Una dinte aceste soluţii a fost implementarea Sistemului de Management Integrat, format din:
- Sistemul de management al calităţii, conform Standardului ISO 9001:2008;
- Sistemului de management al securităţii informaţiei, conform Standardului ISO 27001:2013;
- Sistemului de management al Serviciilor IT, conform Standardului ISO 20000-1:2011.
Importanţa acestor Standarde pentru întreprindere derivă în primul rând de la ceea, că odată fiind implementate a fost stabilită o abordare nouă - bazată pe proces, care presupune controlul permanent al eficienţei proceselor derulate. De asemenea, adoptarea unui Sistem de Management Integrat presupune documentarea proceselor existente şi încadrarea lor în Standardul Î.S. „Fiscservinform”, precum şi îmbunătăţirea continuă a acestora. Ceea ce facilitează activitatea per ansamblu şi în acelaşi timp permite monitorizarea calităţii la fiecare etapă: luarea deciziei, planificarea şi realizarea proiectului, comercializarea produsului/serviciului finit, evaluarea satisfacţiei clientului, îmbunătăţirea continuă prin optimizarea proceselor şi implementarea managementului schimbării. Aceste subiecte au fost abordate şi în cadrul acordului de parteneriat între Banca Mondială şi Organizaţia internaţională de standardizare (ISO).
T.S.: Ce beneficii aduce certificarea conform standardelor ISO întreprinderii? Dar clienţilor?
R.M.: la cele menţionate se poate de adăugat că implementarea inteligentă a Standardelor seriei ISO în cadrul întreprinderii sporeşte competitivitatea produselor pe piaţă, dar în acelaşi timp eficientizează procesele interne - prin definirea corectă a rolurilor şi responsabilităţilor angajaţilor. Astfel se reuşeşte sporirea spectrului de servicii prestate şi produse comercializate, păstrând numărul de angajaţi, dar şi reducerea timpul de dezvoltare şi implementare a serviciilor şi produselor. În acest mod, clienţii noştri beneficiază de proiectele realizate într-un timp mai scurt.
Deci, cerinţele standardelor servesc drept vectori pentru îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei serviciilor prestate şi produselor comercializate, în conformitate cu aspiraţiile clienţilor şi reduce costurile suportate de practicile ineficiente.
Standardele au un impact pozitiv asupra creşterii satisfacţiei la locul de muncă a angajaţilor, nivelul căreia se evaluează periodic prin anchetare, iar propunerile înaintate se analizează şi se implementează în activitatea curentă a întreprinderii. De asemenea, pentru ca salariaţii să aibă claritate privind sarcinile de realizat, toate procesele derulate sunt documentate şi sunt accesibile pentru personal.
Da, implementarea Standardelor internaţionale de management în cadrul unei întreprinderi implică un efort foarte mare, dar recuperabil, care aduce beneficii semnificative atât întreprinderii, clienţilor, dar şi societăţii per ansamblu.
T.S.: Care sunt cele mai semnificative schimbări înregistrate la Î.S. „Fiscservinform” după implementarea Sistemului de management integrat?
R.M.: Alinierea Î.S. „Fiscservinform” la standardele şi practicile internaţionale de management a contribuit la creşterea credibilităţii şi a încrederii partenerilor şi a clienţilor noştri în serviciile şi produsele oferite; au fost documentate 155 de procese ce au loc pe intern. Pe această cale a sporit transparenţa şi eficienţa activităţilor de afaceri (business-proceselor) ai întreprinderii şi, evident, profitul.
Îmbunătăţirea calităţii şi siguranţei serviciilor prestate şi produselor comercializate a condus la creşterea gradului de satisfacţie a clienţilor, înregistrând pentru anul 2015 o valoare de 93,31 %. Aceste rezultate permit o poziţionare avantajoasă a întreprinderii pe piaţă şi-i îmbunătăţeşte imaginea.
În acelaşi timp, suntem conştienţi despre necesitatea menţinerii nivelului înalt de calificare şi motivare a personalului. De aceia. ne-am propus să dezvoltăm continuu un management al cunoştinţelor eficient. În anul 2015, pentru îmbunătăţirea competenţelor salariaţilor, au fost organizate 57 de instruiri interne şi 21 instruiri externe. Gradul de satisfacţie a angajaţilor pentru anul 2015 a constituit 87%.
Sunt multe alte benefici aduse întreprinderii de Sistemul de management integrat, şi anume scăderea cu 30% a reclamaţiilor, datorită identificării şi eliminării la timp a neconformităţilor şi implementării acţiunilor de prevenire, precum şi crearea unei culturi de instruire şi autoinstruire a angajaţilor. Esenţial e să generăm şi să menţinem continuu aceste beneficii într-un mediu de afaceri ghidat de schimbări şi inovaţii.
T.S.: Din experienţa Dvs. proprie, care sunt cele mai importante abilităţi ce trebuie să le deţină un manager pe calitate, securitate sau servicii IT? E suficient să fie un bun conducător?
R.M.: Întru efectuarea unor schimbări ce ţin de calitate şi de cultura managerială a întreprinderii nu este suficient doar să fii un bun conducător, care tinde să-şi ducă sarcinile zilnice la bun sfârşit. Pentru ca o entitate să-şi atingă obiectele pe care şi le propune în materie de calitate, securitate şi un management eficient fiecare domeniu necesită a fi condus de un manager cu capacitate avansată de sinteză şi analiză. Dacă un specialist se axează pe realizarea obiectivelor curente, atunci un manager, inclusiv un manager pe calitate, trebuie să aibă o viziune de ansamblu asupra activităţii întreprinderii. Doar astfel putem progresa din schimbare, trasa noi graniţe, putem stabili un cadru de comunicare cu angajaţii bazat pe argumente, explicându-le rolul fiecăruia în valorificarea acestor schimbări.
Deci, abilitatea de a comunica este un atu esenţial pentru un bun manager. Înainte de a delega anumite sarcini, trebuie să-ţi cunoşti angajaţii: care sunt viziunile, valorile, obiectivele lor, dar şi temerile, frustrările. Fiecare angajat este ca un „lacăt” pentru care trebuie găsită „cheia” potrivită.
Planificarea eficientă şi un time management riguros sunt la fel obligatorii.
De ce unele obiective tind să nu fie realizate? Pentru că, nu a fost efectuată o planificare şi o gestiune corectă a resurselor umane, financiare şi de timp. Pentru că, atunci cînd angajaţii se confruntă cu anumite activităţi pe care nu le pot realiza, motivaţia şi entuziasmul acestora scade, iar managerii nu le oferă suportul şi exemplu necesar pentru depăşirea acestor bariere. Organizarea, gândirea pozitivă şi entuziasmul managerului ajută angajaţii să se simtă la muncă ca într-o călătorie revigorantă spre noi provocări, cunoştinţe şi abilităţi.
T.S.: Şi pe final, ce sfaturi aţi da firmelor care doresc să dobândească un certificat ISO?
R.M.: Este îmbucurător că astăzi în Republica Moldova tot mai multe companii, chiar şi cele din sectorul public, şi aici mă refer la: Serviciul Vamal, Comisia Electorală Centrală, instituţiile superioare de învăţământ ş.a, au implementat standardele din seria ISO, orientându-şi eforturile în optimizarea procesele de business. Totuşi, nu întotdeauna companiile sesizează importanţa şi beneficiile aplicării acestor standarde, care îmbunătăţesc procesele de afaceri, sporesc nivelul de calitate a serviciilor prestate şi a produselor comercializate, satisfacţia clienţilor şi-a angajaţilor.Orice entitate, care intenţionează să implementeze un standard din seria ISO, trebuie să conştientizeze că responsabilitatea aparţine întregii companii sub îndrumarea şi asistenţa managementului de vârf, care încurajează angajamentul întregului personal de-a aborda sistemul de management ca parte a competenţelor profesionale. Sub această prismă, avantajele se vor face simţite instant, iar certificatul este procedura formală care vine în completare.
Serviciul de presă,
Î.S. "Fiscservinform"
Mai multe articole …
- Voluntariatul e o metodă de feed-back comunității în care trăiești
- (Interviu) Aleona Veselovscaia: Centrul CONTACT facilitează interacțiunea dintre jurnaliști și prestatorii de servicii
- Despre bani în politică - interviu Promo-LEX cu Daria Paprocka, expertă internațională
- Valeriu Drăgălin: ,, Activismul civic te face să întâlnești oameni extraordinari"
- Reprezentanta UN Women în Moldova, Ulziisuren Jamsran: Despre egalitatea de gen, drepturile omului și adevărata sursă a conflictelor
- Lilia Snegureac: Şansa unui viitor european al Republicii Moldova este să joace după regulile lumii civilizate
- Sorin Mereacre: Doar un DIALOG activ cu cetăţenii poate demonstra că societatea civilă reprezintă o forţă
- O grădiniță model este o grădiniță incluzivă
- Ludmila Mitioglo: Drumul către Uniunea Europeană este dificil, dar nu imposibil de parcurs
- Societatea civilă este bariera care protejează cetăţeanul de abuzul puterii
Pagina 44 din 181
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md









