Interviuri
- Detalii
Este tînără, ambiţioasă şi dornică să schimbe societatea spre bine. A absolvit în 2009 Facultatea de Economie, USM, este angajată în cîmpul muncii , dar cel mai interesant, este voluntară. Şi nu oricum, dar tocmai în trei organizaţii. Vă inivit să citiţi povestea Elenei Barbaiani, o tînără care a acceptat spiritul civic şi tot ce înseamnă voluntariat mai mult decît o provocare şi o experienţă de viaţă.
Un rezumat
„Fiind voluntar din 2008, pentru mine însăşi acest concept este şi va rămîne ca o activitate ce este făcută din tot sufletul, activitate ce te motivează fără a te aştepta la recompense de origine materială sau alte promisiuni şi facilităţi. Este o activitate în care te dezvolţi personal cît îţi îmbunătăţeşti unele abilităţi profesionale. Într-un cuvînt: vreau doar să ajut, să fiu o influenţă pozitivă, să pot da ceva comunităţii mele chiar de nu cîştig vreun premiu, doar de a avea satisfacţia că am făcut o faptă importantă” se confesează Elena.
Face voluntariat în trei organizaţii. Şi desigur, îi plac activităţile de acolo.Spune că nici nu ştie unde avea să fie şi unde aveam să ajungă dacă nu ar fi fost voluntariatul. Nu îi pare rău nici o clipă atunci cînd a aplicat pentru prima dată la prima o organizaţie ce recruta voluntari.
Centru Internaţional "La Strada" a fost prima experienţă în acest domeniu. Dup o selecţie riguroasă a voluntarilor, Elena a reuşit să îşi vadă visul realizat. Conducîndu-se după proverbul „Fă-ţi prieteni noi, dar nu-i uita pe cei vechi” , tînăra a aderat ca voluntar în 2009 la Y-PEER, Reţeaua de tineri educatori „De la egal la egal”, reţea sub egida UNFPA, Fondul ONU pentru populaţie, dar nu şi-a întrerupt activitatea de la prima sa organizaţie.
Anul 2010 îi aduce o oportunitate de a se încadra în calitatea de mentor la ADVIT ICYE Moldova iar ea a acceptat noua oportunitate.
Început de voluntariat. La Strada
Istoria Elenei de a deveni voluntar se începe din departare! Prima dată a auzit despre acest concept de peste mări şi ţări şi anume,în America. Ca mulţi dintre studenţi a fost şi ea să descopere Statele Unite ale Americii.
„Într-o zi fiind liberă, plecasem să calatoresc în regiunea în care trăiam. Unul din locuri fusese Grădina Botanică, un teritoriu destul de imens, mai mult de 4 km. Nu mi-a venit a crede, dar acolo nu erau altcineva decît voluntari! Activau voluntari şi nu aşa, dar tineret, adulţi şi persoane în etate” îşi aminteşte Elena.
În acel moment spune că a ştiut de faptul că vrea să fie voluntar. Ajungînd acasă, a accesat Internetul şi primul lucru a căutat organizaţii de voluntariat în Chişinău. Puţine erau pe atunci, dar găsise centrul "La Strada", unul foarte cunoscut în Moldova în perioada dată. Desigur, nici n-a ezitat mult şi a îndeplinit formularul de aplicare. „ „La Strada” pentru mine a însemnat emoţii, experienţă, motivaţie, voinţă. O complexitate de stări emoţionale care cu timpul s-au transformat în încredere, independenţă, mai multă voinţă şi motivaţie, atitudine, acţiuni, atenţie” descrie tînăra primele trăiri în activismul civic.
Tot ea menţionează că aici pentru prima dată a înţeles cum este să fii un educator de la egal la egal. A avut multe activităţi precum: informarea tinerilor prin seminare la tema „Prevenirea Traficului de fiinţe umane şi a migraţiei ilegale”, seminare la campania socială „Vulnerabilitatea femeii migrant la exploatare şi trafic”, sensibilizarea populaţiei prin flash-mob-uri regionale, informarea despre existenţa nr. de telefon de la Linia Fierbinte, etc.
... Y-PEER
Elena a avut parte şi de experienţe internaţionale privind voluntariatul. Totul s-a început cu Reţeaua Y-PEER. Y-PEER este o metodă eficientă şi efectivă în promovarea participării tinerilor la soluţionarea problemelor legate de sănătatea şi drepturile lor sexual reproductive. Reţeaua este susţinută la nivel naţional şi regional de mai mulţi parteneri precum: MTV-Staying Alive, FHI, Youth NET, USAID, UNAIDS, WHO, UNICEF, UNESCO, WB, UNODC, ceea ce dă posibilitatea de a face schimb de experienţă şi în alte ţări celor activi. Eroina noastră a dat dovadă activism şi implicare intensă în acest program, iar eforturile i-au fost răsplătite cu un training în Bulgaria.
Activităţi în cadrul Reţelei Y-PEER au fost: seminare cu informarea tinerilor despre sănătatea reproductivă, flash-mob-uri de sensibilizarea populaţiei cu promovarea drepturilor la informare şi educaţie cu privire la sănătatea sexuală şi reproductivă etc.
Nu în cele din urmă , ADVIT Moldova
Experienţa de voluntariat internaţional este şi în cadrul organizatiei ADVIT Moldova, „Asociatia pentru Dezvoltare, Servicii de Voluntariat şi de Informare pentru Tineret ,,Europa fara frontiere” ” unde activează în calitate de mentor. Mentorul este un tînăr activ, care vorbeşte limbi străine şi este interesat în comunicarea interculturală şi anume, să devină mentor pentru voluntarii internaţionali. „Am posibilitate de a face schimb de culturi, de experienţe, de a îmbunătăţi şi limbile străine, de a dobîndi cunoştinţe despre valorile Europene şi despre programul Tineri în Acţiune, şi nu în ultimul rînd de a-mi face prieteni atît din ţară cît şi din afara ei”. Unul din schimbul de culturi ( n.a.Youth exchange) a fost un training în Polonia, fiind prezente peste 10 ţări, cu diverse culturi, dar în acelaşi timp cu multe lucruri în comun. Experienţa a fost de neuitat!
„În orice cuvînt de mai sus nu prezintă altceva decît entuziasmul meu de a fi voluntar şi de a fi în viitor voluntar, de a promova voluntariatul şi ca fiecare din noi să fie voluntar. Acest lucru îţi schimbă viaţa şi nu ştii că poate schimba viaţa cuiva pe care îl ajuţi tu” conchide Elena.
Iuliana Mămăligă
Interviu cu Irina Caraiman, preşedintele CLUBULUI ORATORILOR
Ce este oratoria şi care sunt beneficiile acesteia?
Pentru a intra în esenţa noţiunii de oratorie, ne vom imagina o sală cu sute de ochi care te privesc şi asteptă să-i impresionezi. De aici începe oratoria, arta de a ţine un discurs în aşa manieră încît publicul sa te înţeleagă, să-ţi simtă trăirile şi să te accepte. Prin intermediul retoricii iţi vei dezvolta abilităţile de comunicare interpersonală, vei obţine deprinderi de a fi un bun ascultător şi te vei poziţiona ca lider de grup sau societate.
De cînd eşti membru al echipei Clubului Oratorilor? Ce ne poţi spune despre aceasta platformă de dezvoltare şi formare a abilităţilor oratorice?
Personal fac parte din prima generaţie de membri ai Clubului Oratorilor, care au contribuit la dezvoltarea şi îmbunătăţirea calităţilor oratorilor din Republica Moldova. Clubul Oratorilor se desfăşoară în fiecare duminică a săptămînii, în cadrul căruia participanţii au posibilitatea de a-şi prezenta discursurile pregătite din timp. La finalul prezentării, vorbitorui i se va acorda un feedback constructiv cu privire la corectitudinea conţinutului cît şi al modului de abordare al subiectului, unde eventual, vor fi oferite anumite sugestii de îmbunătăţire.
Ce reprezintă Clubul Oratorilor pentru tine?
Clubul Oratorilor este mediul în care investesc cîteva ore din programul meu, primind în schimb deprinderi, abilităţi şi multă experienţă. Aici am stabilit raporturi cu oameni importanţi, persoane dornice de a creşte si de a se remarca, ceea ce e este un spectru favorabil pentru a te autodepăşi şi de a deveni un nume în societate.
Ce experienţa ai în oratorie? În faţa cărui public ai reuşit să vorbeşti?
Ma pot lăuda cu faptul că atît eu cît şi orice membru al Clubului se descurcă pe o scenă mult mai bine decît majoritatea oamenilor de succes din Republica Moldova, datorită abilităţilor acumulate de-a lungul timpului în acest domeniu.Oratoria, m-a ajutat în diverse domenii şi anume în cadrul evenimentelor sociale la care am participat, universitate şi chiar concerte, unde audienţa varia de la diferite vîrste, categorii sociale şi volum.
În viziunea ta, care sunt regulile unei prezentări de succes?
O prezentare de succes trebuie să respecte anumiţi paşi în elaborarea acesteia, sa aibă atitudine şi să impresioneze ca formă şi conţinut.
Care sunt cele mai frecvente motive pentru care tinerii apelează la cursuri de oratorie?
În circumstanţele dezvoltării continue se simte tot mai mult nevoia de comunicare, iar Clubul Oratorilor este instituţia care le poate oferi tehnici, exerciţii practice, şi experienţe unice tinerilor care investesc în dezvoltarea personală.
Cum consideraţi, care sunt elementele-cheie pe care o persoană trebuie să le deţină pentru a deveni un orator de succes?
Din momentul în care am început a studia problematica dată, de multe ori mi-am pus această întrebare şi cred că principalele elemente pe care care trebuie să le deţină un orator de succces sunt: carisma, încrederea în forţele proprii, atitudine profesionistă, o voce convingătoare, umor, armonie în gesturi şi o ţinută vestimentară ajustată discursului.
Ce sfaturi sau recomandări aveţi pentru tinerii oratori din Moldova?
Există o expresie sugestivă ” Practica bate gramatica”, care se regăseşte şi în cadrul oratoriei. Pentru a fi un bun orator nu e suficient doar să citeşti cărţi din domeniu dar şi să pui în practică cunoştinţele învăţate. Sugerez tinerilor care îşi doresc dezvoltarea calităților oratorice să găsească varianta oportună care îi va ajuta la realizarea visului, iar în cadrul Clubului Oratorilor noi vă oferim, prin dedicare şi profesionalism, un mediu oportun dezvoltării personale.
Interviu realizat de Daniela Caraiman pentru civic.md
Alex: Domnule Mihai Bologan, povestiți-ne despre dvs și despre scopurile dvs.
Mihai: Despre mine pot să spun trei lucruri: sunt lector universitar, conduc un ONG și lucrez în calitate de consultant național în statistică. În dependență de situție, una din cele trei calități mă reprezintă. Îmi place să lucrez cu oamenii, îmi place procesul de predare și îmi place ca reușesc să îmbunătățesc activitatea unor instituții de stat cu care am cooperat până acum. Scopuri ascunse sau meschine nu am, îmi trăiesc viața bucurându-mă de tot ce-mi oferă ea.
Alex: Cum a apărut idea Academia Ideilor (AI)?
Mihai: Inițial, după ce Clubul IDEA a fost un succes, iar continuarea lui în același format era imposibilă, m-am gândit să încerc ceva nou, și anume Clubul IDEA 2.0. Am adunat câțiva colegi din Club, la care s-au mai alăturat câteva persoane entuziasmate de această activitate și am început să planificăm noul proiect. Până la urmă, am ajuns la câteva concluzii: noul proiect trebuie să fie mai deschis pentru cei din jur, trebuie să fie mai interactiv, mai orientat spre tineri, să aibă o finalitate și să prezinte un curs de instruire economică neformală. Reieșind din acestea, am redenumit proiectul în Academia Ideilor, ceea ce a fost corect, deoarece am creat mai mult decât un Club, a fost un grup de 35 persoane ce au făcut parte din AI și au fost și mai mulți organizatori.
Alex: Ce este anume Academia ideilor?
Mihai: În cadrul proiectului Academia Ideilor, am avut un număr mare de ședințe, membrii venind în număr mare la ele indiferent de condițiile meteo de afară și sacrificând, prin aceasta, o bună parte din ziua de sâmbătă. Au fost discutate mai multe subiecte economice, au fost folosite metode interactive, prin care membrii au reușit să-și exprime propriile idei și viziuni, dar și să afli și de la colegi mai multe. Am avut la fiecare din cele opt module, specialiști invitați, ce dădeau o notă de apreciere membrilor și ideilor lor. Am făcut prezentări publice, la una din ele, doar membrii AI făcând toate prezentările. Au mai fost și multe activități în afara ședințelor: vizite în teritoriu, invitații la emisiuni TV, dar și multe offline-uri.
Alex: Care erau riscurile și așteptările?
Mihai: Riscul principal a fost că proiectul nu va fi popular și un număr mic de participanți vor rămâne până la capăt. Până la urmă, au rămas 26 de membri, ceea ce este un rezultat foarte bun. Așteptări deosebite nu am avut, am fost mai mult focusați să creăm un proiect nou, inedit. Reieșind din asta, ne învățam pe parcurs și corectam unele aspecte, altele le îmbunătățeam.
Alex: Ce credeți că a adus nou AI și ce schimbări a produs?
Mihai: Acum, la doar o lună de la încheierea proiectului e prematur de spus care a fost impactul exact. Timpul va arăta mai bine. Totuși, îndrăznesc să cred că a fost o experiență utilă pentru organizatori, în special datorită faptului că proiectul nu a avut finanțare din exterior, dar și-a atins toate obiectivele. Poate cel mai mare impact al proiectului a fost asupra membrilor, ce au obținut anumite deprinderi, pe care le vor folosi ulterior în alte activități.
Alex: Lucrul cu care vă mândriți cel mai tare de la AI?
Mihai: Cel mai frumos lucru e că a fost creat un colectiv ce a petrecut foarte mult timp împreună și care a participat la proiect, practic dezinteresat. Mă mai mândresc și cu faptul că Academia Ideilor este cunoscută de mulți tineri, dar și de specialiști și de funcționari publici.
Alex: Continuitatea proiectului?
Mihai: Există toate premizele ca proiectul să continuie cu o nouă fază: „Academia Ideilor II”. Oricum, dacă se va desfășura proiectul, eu nu voi participa la implementarea lui. În prezent, încerc să formez o echipă ce ar putea „duce în spate” un asemenea proiect de amploare și responsabil. Dacă-mi va reuși, vom avea chiar din septembrie 2011 un proiect nou.
Alex: Ce schimbări în cadrul proiectului ați aduce?
Mihai: Nu pot dezvălui prea multe acum, deoarece multe aspecte nu sunt sigure pentru noul proiect. Ceea ce-mi doresc, e o acoperire mai mare pentru proiect, ceea ce ar însemna ca tinerii din alte regiuni să participe la el. De asemenea, doresc mai mulți specialiști să participe în activitățile noului proiect, iar participanții să poată învăța mai multe.
Alex: Care a fost feedback-ul pt AI?
Mihai: Am primit câteva mesaje private, în care am aflat despre impresiile bune pe care le-a făcut AI asupra lor. De asemenea, am fost surprins să aflu de la mulți tineri că așteaptă să se înceapă noul proiect și ar dori să aplice pentru el. Asta probabil că este cel mai important.
Alex: Așteptări de la AI 2?
Mihai: Dat fiind că nu voi fi în țară, în perioada în care el se va implementa, îmi doresc ca noul proiect să fie reușit și dus pînă la capăt. De asemenea, voi ține pumnii pentru noii organizatori să aibă tărie de caracter și să-și păstreze entuziasmul pînă în luna iunie 2012, cînd se va încheia noul proiect, dat fiind că din propria experiență știu că e dificil să conduci un proiect de o perioadă mare, în condițiile în care mai ai și un serviciu.
Alex: Când putem aveam mai multe informații și cum oamenii are putea să aplice, și de ce ar face-o?
Mihai: Aplicările vor fi posibile în luna august și începutul lunii septembrie 2011. De ce ar face-o? În primul rând pentru sine, pentru dezvoltarea unei serii de abilități economice, analitice, antreprenoriale, de comunicare, de lucru în echipă ș.a.m.d. Orice tânăr care dorește să aplice la „Academia Ideilor II” trebuie să știe că va trebui să se implice pentru a obține mai multe din acest proiect. Academia Ideilor oferă o experiență unică, din toate punctele de vedere, iar participarea în cadrul proiectului îți oferă doar avantaje.
Alex: Mulțumesc pentru atenția acordată și ne auzim deja la Academia Ideilor 2!
Interviu realizat, cu drag, de către Acasă la Fluturaș!

Mai multe articole …
- Republica Moldova are nevoie de voluntari
- PROPLUS - Atitudinea contează!
- minuNata Andreev - mama culorilor Papergirl în Moldova
- Eduard Mihalaș:Tinerii din ţara noastră sunt foarte ingenioşi, inteligenţi şi plini de energie
- Oameni traficaţi, fără daune morale
- Serghei CHIRILOV - Ambasador al Bunăvoinţei al Fundaţiei „Terre des hommes”
- Introducere în teoria şi practica supervizării asistenţei sociale a copilului
- Parajuristul în ajutorul săteanului
- In Republica Moldova tinerii lucreaza la o noua Lege a Tineretului
- „Succes în România”, pentru studenţii moldoveni din Bucureşti
Pagina 137 din 181
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







