Interviuri
EXPLICATIA EXPERTULUI
Probabil ati intilnit in diverse surse de informatii: articole, statute, acte normative etc., experesii de genul "Calitatea de membru al Asociatiei consemnata" sau "Calitatea de membru al Asociatiei consfintita".
Expresiile "Consemnata" si "Consfintita" sunt sinonime si inseamna acelas lucru (cum ar fi de ex. expresiile "stipulata in statut" si "prevazuta in statut").
Acest fapt in practica pentru Asociatia obsteasca a dvs. presupune mai multe aspecte:
- In statutul Asociatiei Dvs. trebuie sa fie prevazute: drepturile si obligatiile membrilor Asociatiei, procedura de admitere si excludere a membrilor precum si competentele Adunarii Generale a membrilor Asociatiei;
- Asociatia trebuie sa tina evidenta membrilor sai intr-un registru (de forma libera) aprobat de catre Adunarea Generala si semnat de presedintele organizatiei/Bordului;
- In statut sa fie stipulata marimea cotizatiilor de membru si modalitatea de plata, iar in registrul sus mentionat sa fie tinuta evidenta achitarii acesteia de catre membrii Asociatiei dvs.;
- Suma respectiva sa fie luata la evidenta contabila a organizatiei si reflectata in rapoartele contabile oficiale corespunzatoare (cotizatiile nu sunt recunoscute ca venit impozabil din punct de vedere fiscal si nu sunt impozitate);
- In registrul mentionat sa fie facute si mentiunile referitor la excluderea/renuntarea membrilor Asociatiei dvs.
Va doresc succese si sa aveti cit mai multi membri consemnati si simpatizanti ai Asociatiei dvs.
Gheorghe Caraseni
Expert, Consolidarea capacitatilor ONG
Pentru Monitorul Civic
La 26 decembrie 2007, presedintele Vladimir Voronin decreteaza 2008 drept an al tineretului. La prima vedere, e o initiativa imbucuratoare. Dar daca analizam contextul deciziei, inclusiv faptele guvernarii in ultimii ani, intelegem ca este o actiune populista cu bataie lunga pentru alegerile din 2009.
Sa trecem la fapte. E o traditie ca bugetul de stat pentru actiuni de tineret sa fie mic. Dupa alegerile parlamentare din 2005, cand era de un milion de lei, valoarea bugetului national pentru tineret €žcreste" in 2006 la 3 mln. de lei, iar in 2007 - la 3,2 mln. de lei1. Daca sa impartim fondurile alocate de Guvern actiunilor de tineret la numarul de un milion de tineri (conform datelor statistice tinerii reprezinta circa 1/4 din populatia tarii), obtinem suma de 3 lei investitii ale statului pentru €žinitiativele tinerilor"2. Si asta in timp ce in Strategia pentru Tineret, aprobata de Guvernul Republicii Moldova in decembrie 2003, este mentionat faptul ca €žtineretul reprezinta o prioritate a statului".
Dupa ce 2008 a fost decretat anul tineretului, am cautat sa aflu cati bani s-au alocat in acest sens. In legea bugetului de stat pentru 2008 am gasit cifra de 6,5 mln. de lei, dintre care 3,5 mln. sunt alocatii directe ale statului, iar 3 mln. de lei urmeaza sa fie co-finantare din partea donatorilor internationali. Desi firesc era ca sa existe alocari substantiale pentru €žanul tineretului", bugetul a ramas la acelasi nivel. Care este explicatia? Cel mai probabil, declararea anului tineretului a fost o actiune pripita a guvernarii, fara a fi coordonata din timp.
Totusi, vineri, 29 februarie, presedintele Vladimir Voronin a inaugurat cu mult fast €žAnul tineretului" in incinta Teatrului de Opera si Balet. O astfel de €žsarbatoare" presupune cheltuieli importante. Sa intelegem ca toate cheltuielile din timpul anului vor fi acoperite din cele 3,5 mln. de lei? Putin probabil. In acest caz, putem presupune ca o parte din cheltuielile suportate vor fi acoperite din alte surse ale bugetului de stat, astfel incat banii publici nu vor fi utilizati conform destinatiei initiale.
Recent, a fost format un grup de lucru, condus de insusi presedintele Vladimir Voronin. Majoritatea membrilor din comisia respectiva sunt reprezentanti ai ministerelor. Societatea civila e reprezentata de trei organizatii - Consiliul National al Tineretului din Moldova, Clubul tinerilor prim-ministri si Asociatia Tinerilor din Transnistria - dintre care ultimele doua sunt cunoscute in mediul asociativ ca fiind apropiate guvernarii. La una dintre primele sedinte, organizatiilor de tineret li s-au cerut sa prezinte o lista de activitati, care urmau sa fie incluse intr-un plan national de actiuni al anului tineretului. Plus, toate activitatile ONG-urilor de tineret, finantate de catre stat, vor fi incluse in mod automat in acest plan de actiuni. La modul practic, in astfel de cazuri, ONG-urile prezinta activitatile pe care le implementeaza, de cele mai multe ori finantate de catre diferiti donatori internationali, iar guvernarea ar putea €žsa bifeze" succese importante la sfarsitul anului.
O alta activitate care a atras atentia opiniei publice este relansarea €žParlamentului tinerilor". Un proiect cu aceeasi denumire a fost implementat in anii 2001 - 2003 de catre Consiliul National al Tineretului din Moldova (CNTM). Am fost unul dintre €ždeputatii" din cadrul primului €žParlament al tinerilor" si pot sa confirm ca proiectul s-a dovedit a fi unul de succes, care a trezit un real interes din partea tinerilor.
E ingrijorator faptul ca proiectul a fost initiat de catre o organizatie anonima in mediul de tineret - Institutul Tineretului Guvernator - sustinuta de Parlamentul Republicii Moldova. De ce nu a fost invitat in calitate de partener Consiliul National al Tineretului din Moldova (organizatia care a implementat anterior acest proiect)? Cu toate plusurile si minusurile sale, CNTM este totusi organizatia de referinta in domeniul politicilor de tineret in Moldova, mandatata sa realizeze un astfel de proiect in conformitate cu principiul co-management promovat de catre Consiliul Europei. Sa nu stie oare autoritatile despre acest lucru?
Un truc reusit din partea guvernarii, sa recunoastem, este implicarea in acest proiect a doua organizatii recunoscute si cu imagine foarte buna in Republica Moldova - National Democratic Institute (NDI) si Asociatia pentru Democratie Participativa (ADEPT). Rolul organizatiilor respective va fi unul de consultanta in cadrul unor seminarii de instruire. In acest mod, desi sunt implicate mai mult formal, NDI si ADEPT realizeaza un transfer de imagine si de credibilitate pentru acest proiect.
Un alt aspect care pune sub semnul intrebarii €žanul tineretului" este perioada in care a fost declarat. Chiar daca ar fi sa presupunem ca au fost ghidati de o intentie nobila, guvernantii oricum au dat-o in bara prin alegerea nereusita a anului, deoarece 2008 este un an pre-electoral.
Pentru a intelege mai usor daca declararea anului tineretului este sau nu o actiune populista, propun sa lasam la o parte statisticile si declaratiile. Au trecut doua luni din anul 2008. Sa ne gandim pentru fiecare in parte. Personal, simti ca statul sa fi miscat €žun deget" ca tinerii sa traiasca mai bine in Republica Moldova?
Totusi, zarurile au fost aruncate. Anul tineretului a fost deja inaugurat. Daca autoritatile sunt sincere in demersul lor, atunci ar trebui sa intreprinda o serie de pasi, pentru a oferi mai multa credibilitate.
Din punctul meu de vedere, minimum necesar, este crearea unui fond national al anului tineretului de cel putin 50 mln. de lei, care sa fie alocat pentru proiecte concrete (imbunatatirea situatiei in caminele studentesti, creditarea tinerelor familii si a tinerilor antreprenori etc). De gestionarea fondurilor sa fie responsabil grupul de lucru creat pe langa presedintele Voronin, dar care urmeaza sa-si modifice componenta in asa mod incat reprezentantii organizatiilor de tineret sa fie majoritari.
Un alt pas, absolut necesar pentru a preveni astfel de situatii pe viitor, este taxarea guvernantilor pentru utilizarea tematicii de tineret in scopuri electorale. Inclusiv presa trebuie sa acorde o mai mare atentie subiectului respectiv. Daca va lipsi reactia societatii civile, ce ii va impiedica pe alti politicieni care vor ajunge la putere sa continue aceeasi traditie?
Aceasta opinie am exprimat-o si in cadrul emisiunii "Buna dimineata" de la Moldova 1 (vedeti mai jos).
Si, in final, putem considera ca 2008 este Anul Electoral al Tineretului? Eu cred ca da! Tu, ce crezi?
Tudor Darie
Sursa: www.unimedia.md
RECOMANDARILE EXPERTULUI
Ce presupune de fapt modificarea Legii "cu privire la asociatiile obstesti" pentru asociatiile obstesti
Parlamentul RM a operat un sir de modificari la Legea Nr. 837 din 17.05.1996 Cu privire la asociatiie obstesti, care a fost republicata in Monitorul Oficial Nr. 153-156 BIS din 02.10.2007. Modificariele au intrat in vigoare din momentul publicarii.
In conformitate cu noile modificari:
Au fost excluse formele organizatorico-juridice:
- organizatie obsteasca
- institutie obsteasca si
- miscare obsteasca.
A ramas o singura forma juridica numita - asociatie obsteasca.
Daca anterior miscarile obstesti si institutiile obstesti nu aveau calitatea de membru consemnata, in present, conform modificarilor toate asociatiile obstesti trebuie sa-si consfinteasca calitatea de membru.
A fost redus numarul de persoane necesare pentru a crea o asociatie obsteasca de la 3 la doua persoane fizice si/sau juridice (asociatii obstesti).
Asociatiile obstesti in contunuare sunt libere sa-si stabileasca structura interna cu respecarea clauzelor ca organul suprem de conducere trebuie sa fie Adunarea Generala/Conferinat/Congres, iar in perioada dintre sedintele acesteea - un organ colegial este organul permanent de conducere (Bord - Gh. Caraseni).
In conformitate cu noile modificari este interzis ca membrii organelor de conducere ale asociatiilor obstesti sa fie concomitent si membri ai organelor de control si revizie, iar statutul trebuie sa fie semnat de catre toti fondatorii asociatiei obstesti in momentul constituirii acesteia.
In dispozitiile finale si tranzitorii ale legii se mentioneaza ca asociatiile obstesti care cad sub incidenta prezentei legi, inregistrate inainte de intrarea in vigoare a acesteia, urmeaza sa fie reinregistrate conform dispozitiilor ei, in termen de 18 luni. Asociatiile obstesti care nu s-au reinregistrat in decursul unui an de la data intrarii in vigoare a prezentei legi pierd statutul de persoana juridica.
In conformitate cu cele expuse anterior si cu modificarile intrate in vigoare este necesar ca asociatiile obstesti care au fost inregistrate pina la data de 02.10.2007 sa-si modifice statutele de costituire.
Asociatile in statutul caror este expres prevazut forma organizatorico-juridica --- "organizatie obsteasca", sau "institutie obsteasca" sau "miscare obsteasca" trebuie sa excluda aceste prevederi.
Suplimentar "institutiile obstesti" trebuie sa fie reinregistrate in conformitate cu prevederile Codului Civil al RM, iar "miscarile obsteti" sa consemneze calitatea de membru, sa stabileasca marimea cotizatiilor de membru etc.
Cele mai multe disconforturi vor avea asociatiile obsteti care au in denumirea lor oficiala de pe certificatul de inregistrare denumirea "Organizatia Obsteasca ....." sau "Miscarea (Obsteasca)...... Aceste asociatii trebuie sa -si modifice denumirea in "Asociatia Obsteasca ........"
Pe linga faptul ca aceste asociatii trebui sa-si modifice statutul este necesar sa fie operate modificari si in Certificatul de inregistrare.
De acea asociatiile date impreuna cu procesul verbal de modificare a statutului, cu noua redactie a statutului anexata la procesul verbal trebuie sa prezinte si certificatul de inregistrare organului de inregistrare pentru a fi operate modificari in denumirea asociatiei.
Dupa operarea modificarilor in certificatul de inregistrare asociatiile obstesti corespunzatoare trebuie sa instiinteze inspectoratul fiscal teritorial, banca comercila unde se deservesc si eventual sa opereze modificari in certificatl de atribuire a codului fiscal si carticelele de cecuri.
Concomitent asociatiile obstesti trebuie sa-si modifice stampila fiind reflactata noua denumire a asociatiei.
In speranta ca statul moldovean a modificat ce a avut de modificat si nu vor mai fi "actualizari" va indemn sa operati modificarile corespunzatoare in viitorul apropiat ca sa nu aveti surprize si va doresc succese in activitatea voastra si in edificarea parteneriatelor inclusiv cu organele de stat.
Gheorghe Caraseni
Expert, Dezvoltare ONG
Mai multe articole …
- Interviul cu Alexander DE JAEGER
- Republica Moldova si libertatea presei
- Europenizare dupa modelul Tiraspolean
- SA INVESTIM IN TINERI
- Interviu cu Petru Macovei, presedintele Asociatiei Presei Independente
- Interviu cu Vasile Spinei, presedintele Centrului "Acces-info"
- Ce trebuie de facut ca tineri sa participe la alegeri si sa se intereseze de politica?
- Cooperarea guvernelor cu societatea civila de Nicu Popescu
- Interviu cu Teodor Carnat, director executiv al Comitetului Helsinki pentru Drepturile Omului
- Opsss... Presedintele Voronin a declarat anul 2008 ca An al Tineretului
Pagina 168 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





