2008 - ANUL [ELECTORAL AL] TINERETULUI
La 26 decembrie 2007, presedintele Vladimir Voronin decreteaza 2008 drept an al tineretului. La prima vedere, e o initiativa imbucuratoare. Dar daca analizam contextul deciziei, inclusiv faptele guvernarii in ultimii ani, intelegem ca este o actiune populista cu bataie lunga pentru alegerile din 2009.
Sa trecem la fapte. E o traditie ca bugetul de stat pentru actiuni de tineret sa fie mic. Dupa alegerile parlamentare din 2005, cand era de un milion de lei, valoarea bugetului national pentru tineret €žcreste" in 2006 la 3 mln. de lei, iar in 2007 - la 3,2 mln. de lei1. Daca sa impartim fondurile alocate de Guvern actiunilor de tineret la numarul de un milion de tineri (conform datelor statistice tinerii reprezinta circa 1/4 din populatia tarii), obtinem suma de 3 lei investitii ale statului pentru €žinitiativele tinerilor"2. Si asta in timp ce in Strategia pentru Tineret, aprobata de Guvernul Republicii Moldova in decembrie 2003, este mentionat faptul ca €žtineretul reprezinta o prioritate a statului".
Dupa ce 2008 a fost decretat anul tineretului, am cautat sa aflu cati bani s-au alocat in acest sens. In legea bugetului de stat pentru 2008 am gasit cifra de 6,5 mln. de lei, dintre care 3,5 mln. sunt alocatii directe ale statului, iar 3 mln. de lei urmeaza sa fie co-finantare din partea donatorilor internationali. Desi firesc era ca sa existe alocari substantiale pentru €žanul tineretului", bugetul a ramas la acelasi nivel. Care este explicatia? Cel mai probabil, declararea anului tineretului a fost o actiune pripita a guvernarii, fara a fi coordonata din timp.
Totusi, vineri, 29 februarie, presedintele Vladimir Voronin a inaugurat cu mult fast €žAnul tineretului" in incinta Teatrului de Opera si Balet. O astfel de €žsarbatoare" presupune cheltuieli importante. Sa intelegem ca toate cheltuielile din timpul anului vor fi acoperite din cele 3,5 mln. de lei? Putin probabil. In acest caz, putem presupune ca o parte din cheltuielile suportate vor fi acoperite din alte surse ale bugetului de stat, astfel incat banii publici nu vor fi utilizati conform destinatiei initiale.
Recent, a fost format un grup de lucru, condus de insusi presedintele Vladimir Voronin. Majoritatea membrilor din comisia respectiva sunt reprezentanti ai ministerelor. Societatea civila e reprezentata de trei organizatii - Consiliul National al Tineretului din Moldova, Clubul tinerilor prim-ministri si Asociatia Tinerilor din Transnistria - dintre care ultimele doua sunt cunoscute in mediul asociativ ca fiind apropiate guvernarii. La una dintre primele sedinte, organizatiilor de tineret li s-au cerut sa prezinte o lista de activitati, care urmau sa fie incluse intr-un plan national de actiuni al anului tineretului. Plus, toate activitatile ONG-urilor de tineret, finantate de catre stat, vor fi incluse in mod automat in acest plan de actiuni. La modul practic, in astfel de cazuri, ONG-urile prezinta activitatile pe care le implementeaza, de cele mai multe ori finantate de catre diferiti donatori internationali, iar guvernarea ar putea €žsa bifeze" succese importante la sfarsitul anului.
O alta activitate care a atras atentia opiniei publice este relansarea €žParlamentului tinerilor". Un proiect cu aceeasi denumire a fost implementat in anii 2001 - 2003 de catre Consiliul National al Tineretului din Moldova (CNTM). Am fost unul dintre €ždeputatii" din cadrul primului €žParlament al tinerilor" si pot sa confirm ca proiectul s-a dovedit a fi unul de succes, care a trezit un real interes din partea tinerilor.
E ingrijorator faptul ca proiectul a fost initiat de catre o organizatie anonima in mediul de tineret - Institutul Tineretului Guvernator - sustinuta de Parlamentul Republicii Moldova. De ce nu a fost invitat in calitate de partener Consiliul National al Tineretului din Moldova (organizatia care a implementat anterior acest proiect)? Cu toate plusurile si minusurile sale, CNTM este totusi organizatia de referinta in domeniul politicilor de tineret in Moldova, mandatata sa realizeze un astfel de proiect in conformitate cu principiul co-management promovat de catre Consiliul Europei. Sa nu stie oare autoritatile despre acest lucru?
Un truc reusit din partea guvernarii, sa recunoastem, este implicarea in acest proiect a doua organizatii recunoscute si cu imagine foarte buna in Republica Moldova - National Democratic Institute (NDI) si Asociatia pentru Democratie Participativa (ADEPT). Rolul organizatiilor respective va fi unul de consultanta in cadrul unor seminarii de instruire. In acest mod, desi sunt implicate mai mult formal, NDI si ADEPT realizeaza un transfer de imagine si de credibilitate pentru acest proiect.
Un alt aspect care pune sub semnul intrebarii €žanul tineretului" este perioada in care a fost declarat. Chiar daca ar fi sa presupunem ca au fost ghidati de o intentie nobila, guvernantii oricum au dat-o in bara prin alegerea nereusita a anului, deoarece 2008 este un an pre-electoral.
Pentru a intelege mai usor daca declararea anului tineretului este sau nu o actiune populista, propun sa lasam la o parte statisticile si declaratiile. Au trecut doua luni din anul 2008. Sa ne gandim pentru fiecare in parte. Personal, simti ca statul sa fi miscat €žun deget" ca tinerii sa traiasca mai bine in Republica Moldova?
Totusi, zarurile au fost aruncate. Anul tineretului a fost deja inaugurat. Daca autoritatile sunt sincere in demersul lor, atunci ar trebui sa intreprinda o serie de pasi, pentru a oferi mai multa credibilitate.
Din punctul meu de vedere, minimum necesar, este crearea unui fond national al anului tineretului de cel putin 50 mln. de lei, care sa fie alocat pentru proiecte concrete (imbunatatirea situatiei in caminele studentesti, creditarea tinerelor familii si a tinerilor antreprenori etc). De gestionarea fondurilor sa fie responsabil grupul de lucru creat pe langa presedintele Voronin, dar care urmeaza sa-si modifice componenta in asa mod incat reprezentantii organizatiilor de tineret sa fie majoritari.
Un alt pas, absolut necesar pentru a preveni astfel de situatii pe viitor, este taxarea guvernantilor pentru utilizarea tematicii de tineret in scopuri electorale. Inclusiv presa trebuie sa acorde o mai mare atentie subiectului respectiv. Daca va lipsi reactia societatii civile, ce ii va impiedica pe alti politicieni care vor ajunge la putere sa continue aceeasi traditie?
Aceasta opinie am exprimat-o si in cadrul emisiunii "Buna dimineata" de la Moldova 1 (vedeti mai jos).
Si, in final, putem considera ca 2008 este Anul Electoral al Tineretului? Eu cred ca da! Tu, ce crezi?
Tudor Darie
Sursa: www.unimedia.md