Interviuri
- Detalii
Rusia finanteaza anumiti agenti economici din regiunea transnistreana si este gresit sa spunem ca ea acorda ajutor umanitar populatiei. Interviu Info-Prim Neo cu Alexandru Postica, director executiv „Promo-Lex”
- Cum comentati modul in care sunt distribuiti banii din ajutorul umanitar acordat regiunii transnistrene de catre Federatia Rusa?
- Este regretabil faptul ca autoritatile Federatiei Ruse continua sa spijine regimul ilegal din regiunea estica a R. Moldovei, instaurat prin violenta cu circa 18 ani in urma. Din nou, trebuie sa amintim societatii din Moldova si comunitatii internationale ca prin aceste gesturi Federatia Rusa recunoaste faptul ca detine controlul de facto in regiunea transnistreana a Moldovei, influentand evenimentele din acest teritoriu. In acest context, societatea moldoveneasca si autoritatile statului sunt cele care trebuie sa insiste asupra modificarii statutului de „mediator”, „pacificator” sau „stat-garant”, atribuit Federatiei Ruse imediat dupa razboiul moldo-rus din 1992.
Ajutorul umanitar, ca si organizarea si desfasurarea unui scrutin electoral intr-o regiune a R. Mold ova, fara acordul si coordonarea actiunilor cu autoritatile constitutionale, reprezinta o grava abatere de la normele si principiile dreptului international. Astfel de situatii nu pot fi calificate altfel decat amestec in treburile interne ale unui stat, insa, autoritatile de la Chisinau au tolerat abuzul. Daca facem abstractie de la faptul ca ajutorul umanitar acordat direct regiunii transnistrene de catre Federatia Rusa depaseste cu mult valoarea si volumul acordat pentru intreaga tara, putem admite ideea unui scop nobil, urmarit de „mediatorul” rus. Insa, observam ca populatia regiunii nu mai tolereaza situatia si acest lucru se vede tot mai des prin numeroasele reactii. In calitate de organizatie care isi desfasoara activitatile in regiune, fiind in contact permanent cu numeroase persoane si diverse grupuri, confirmam revolta oamenilor, majoritatea carora se tem sa si-o manifeste public.
- Ce anume provoaca revolta localnicilor?
- I n primul rand, trebuie ca toata lumea sa stie ce se intampla in regiunea transnistreana a tarii. Astazi, terenurile taranilor si mosiile localitatilor rurale din intreaga regiune, in marea lor majoritate, sunt „arendate” pe un termen de 99 ani (!!!) unor intreprinderi. Locuitorii Transnistriei presupun ca ajutorul umanitar, destinat chipurile populatiei, este distribuit, de fapt, acelorasi intreprinderi patronate de regim. Nu exclud faptul ca ar putea exista un scenariu bine pus la punct. Initial, terenurile taranilor au fost daruite acestor intreprinderi, creditate din bugetul regional, iar acum primesc si ajutoarele umanitare internationale, in special din Rusia. Astfel, locuitorii simpli ai regiunii au fost lipsiti intentionat de proprietati importante (actiuni la marile intreprinderi din regiune, imobile sau pamant), de protectie juridica si nu dispun de drepturi si libertati elementare. Acestora li s-au creat niste conditii insuportabile si se vad obligati sa paraseasca zona… Ori, tocmai acesta era si scopul celor care au organizat si mentin starea de represiune in regiunea de est a Moldovei.
- Credeti ca Moscova nu a sesizat aceste scheme perfide de impartire a banilor?
- Fara indoiala ca distribuirea si repartizarea ajutoarelor umanitare in regiune are loc total netransparent, dar Moscova este la curent cu ceea ce se intampla. Am motive sa cred ca anumite grupari politico-mafiote din capitala rusa au incuviintat aceste actiuni deloc curate. Si, probabil, nu fara anumite beneficii personale. Dar sa stiti ca populatia este constienta ca pe aceste cai cei care controleaza teritoriul, impreuna cu persoanele cointeresate din Federatia Rusa, profita de situatie. Credem ca este vorba despre imbogatirea evidenta si fara o justa cauza pe seama unor persoane care au suferit in urma unor calamitati naturale, ceea ce in fond este ilegal.
- Pana la urma, exista vreo institutie publica, din Mold ova sau Rusia, in drept sa verifice modul cum sunt cheltuiti acesti bani?
- Responsabilitatea pentru monitorizarea unui astfel de proces ii revine, in primul rand, partii care a acordat ajutorul umanitar. Ei trebuie sa verifice daca nu cumva acesti bani au fost furati. Sa ne amintim, insa, ca Rusia “s-a ars” si mai inainte (intentionat sau nu) alocand bani publici regiunii transnistrene. Si s-au facut constatari publice despre caracterul fraudulos in care au fost cheltuiti banii. Dar, dupa cum vedeti, nu s-a intamplat absolut nimic. Dimpotriva, „ajutoarele” continua sa vina..., iar asta ne scuteste de nevoia de a intui unde se ascunde hotul. Mai mult, in ultimul timp au fost alocate si unele ajutoare umanitare din surse internationale, fapt care, ori este folosit de propaganda locala drept „argumente” ale recunoasterii de catre organismele internationale, ori se lanseaza ideea precum ca ajutorul este din Federatia Rusa sau a f ost obtinut cu suportul acestui stat.
- Spuneti ca este o schema de spalare a banilor. Cine credeti ca o dirijeaza si cum?
- Partea rusa este la curent si accepta aceasta modalitate de distribuire a ajutoarelor umanitare unor agenti economici concreti. Acuma despre nume... Prin decizia unilaterala a lui Igor Smirnov, suprafete enorme de terenuri agricole au fost retrase netransparent si fara preaviz din posesia cetatenilor simpli, acestea fiind ulterior „daruite” unor agenti economici loiali regimului separatist. Observam ca, deloc intamplator, anume acesti agenti economici, care dispun de suprafete mari de teren, beneficiaza acum de ajutoarele umanitare si de creditele rusesti suspect de avantajoase. Prin urmare, concluzia este una simpla: Partea rusa finanteaza anumiti agenti economici din regiunea transnistreana si este gresit sa spunem ca Rusia acorda ajutor umanitar populatiei de acolo. Altfel spus, avem inca o dovada ca Moscova su bventioneaza regimului ilegal din regiunea transnistreana.
- Cum explicati faptul ca trei partide pro-Smirnov: „Partidul patriotic din Transnistria”, „Republica” si „Vointa populara a Transnistriei”, si-au exprimat si ele dezacordul fata de aceasta situatie si au propus chiar revizuirea mecanismului de distribuire a „ajutoarelor” ?
- Sa nu fim naivi! Pozitia celor trei „partide politice” nu este altceva decat o mascarada politica, scopul careia sa arate ca acestor grupari, chipurile, le-ar pasa de saracia oamenilor simpli, care uneori trebuie sa mai si voteze. Daca ar fi sa credem ca acum aceste asa-numite partide se opun sincer modului fraudulos de repartizare a ajutoarelor, apare automat intrebarea: Oare de ce acestea nu erau la fel de grijulii fata de oameni atunci cand Smirnov a decis deposedarea taranilor de terenurile lor agricole? Aceste terenuri le-au fost pur si simplu confiscate, iar eforturile lor de le recupera sunt ignorate in regiune.
Sa admitem, prin absurd, ca Moscova nu este complice la aceasta afacere... Va asigur ca in acest caz, dupa semnalul lansat de cele trei partide, reactia Moscovei ca „donator” ar fi fost deja extrem de dura. Ati remarcat cumva vreo reactie? Eu nu.
- Ce interes ar avea Rusia sa tolereze aceste abuzuri?
- De fapt, prin aceste „ajutoare”, Rusia a gasit o modalitate de a finanta regimul ilegal de la Tiraspol, pe care ar vrea ca noi si comunitatea internationala sa-l considere democratic. Interesul – mentinerea situatiei actuale prin mimarea unor reforme sau evolutii pozitive.
- Detalii
Agentia de stiri Info-Prim Neo lanseaza un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor politice, exponenti ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au fost adresate aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Alexei Catana, presedinte al Asociatiei TraDeM din Rabnita, fost presedinte al Asociatiei obstesti „Evrica" (AO „Evrica" este fondata de parinti ai elevilor care isi fac studiile la Liceul „Evrica" din Rabnita).
- Cum vedeti solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- Ar fi ideal ca Transnistria sa ramana parte componenta a R. Moldova fara drepturi speciale. Suntem, insa, realisti si intelegem ca, fara acordarea unui statut special regiunii, nu va fi posibila reintregirea tarii. Ce denumire va avea acest statut conteaza mai putin decat posibilitatea reintregirii reale a statului si crearea conditiilor de imposibilitate pentru reinvierea tendintelor separatiste. Reintregirea va fi posibila doar in cazul venirii la putere a unor lideri noi pe ambele maluri, care ar avea dorinta sa lucreze real pentru acest deziderat. Fara indoiala, foarte mult depinde si de marile puteri.
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate ne putem astepta?
Orice tentative sunt binevenite, in cazul in care nu au loc doar de dragul tentativelor. Trebuie ca oamenii de pe ambele maluri sa simta rezultatele benefice ale acestor tratative, cu ar fi, de exemplu, lichidarea unor posturi de control, simplificarea liberei circulatii, posibilitatea functionarii normale a scolilor cu predare in grafia latina, etc. Suntem constienti de faptul ca actuala conducere de la Tiraspol nu doreste sa schimbe nimic, deoarece de conducerea de la Chisinau depinde foarte mult. Rezultatele finale pot aparea mai tarziu. Important este sa reusim sa facem tot posibilul ca in mintile oamenilor, mai ales de pe malul stang, sa prinda radacini gandul ca reintregirea statului e inevitabila.
Ion Manole: Solutionarea problemei transnistrene e o prerogativa ce tine in mod exclusiv de competenta autoritatilor constitutionale de la Chisinau. Sondaj Info-Prim Neo
Agentia de stiri Info-Prim Neo desfasoara un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor politice, exponenti ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au fost adresate aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Presedintele Asociatiei „Promo-Lex”, Ion Manole.
- Cum vede organizatia pe care o reprezentati solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- Solutionarea problemei transnistrene este o prerogativa ce tine in mod exclusiv de competenta autoritatilor constitutionale de la Chisinau. Acestea trebuie sa propuna solutii (care ar fi in stricta corespundere atat cu normele dreptului international cat si cu interesele populatiei din regiune) si sa ofere posibilitatea locuitorilor regiunii sa-si decida liber viitorul lor.
Pentru realizarea acestui deziderat se cer respectate in mod obligatoriu neconditionat urmatoarele conditii:
a) evacuarea trupelor militare straine de ocupatie si a arsenalului lor;
b) inlocuirea „pacificatorilor” militari rusi cu un contingent civil international;
c) accesul liber al reprezentantilor societatii civile pe ambele maluri ale Nistrului;
d) accesul liber al jurnalistilor pe ambele maluri ale Nistrului;
e) accesul populatiei din regiune la sursele alternative de informare in masa;
f) elaborarea unui mecanism ce ar asigura si garanta respectarea drepturilor omului in regiune (pentru ca locuitorii si vizitatorii regiunii sa se simta protejati);
g) implicarea, consultarea si informarea multilaterala a populatiei asupra aspectelor ce influenteaza situatia de facto din regiune si drepturile lor.
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate ne putem astepta?
- Consider ca actiunile intreprinse de catre actuala guvernare a R. Moldova sunt totalmente lipsite de transparenta. Autoritatile nu trebuie sa ignore interesele majoritatii populatiei (inclusiv ale celor refugiati cu 16 ani in urma) de dragul mimarii unor solutii. Astfel, eforturile autoritatilor risca sa complice si mai mult situatia celor peste 400.000 cetateni, domiciliati in regiunea transnistreana a R. Moldova. Cred ca nu se merita sacrificarea intereselor a sute de mii de oameni si a drepturilor lor in schimbul unor interese politice sau de grup. Rezultatele pozitive nu vor intarzia sa apara daca autoritatile se vor ingriji mai mult de drepturile individuale ale fiecarei persoane care domiciliaza sau traverseaza aceasta zona. Numai prin actiuni concrete si legale, autoritatile constitutionale vor putea contribui si accelera solutionarea problemei transnistrene, care, desigur, este una pur artificiala.
Mai multe articole …
- SERGIU OSTAF: REINTREGIREA REPUBLICII MOLDOVA VA PUTEA AVEA LOC IN URMATORII 4-5 ANI
- VOLUNTARIATUL CONTRIBUIE LA COEZIUNEA ECONOMICA SI SOCIALA
- Europa Libera: Interviu cu Denis Matveev despre dialogul dintre Chisinau si Tiraspol
- Secera si ciocanul, o urma de picior, un cutit si discriminarea
- Monitorul Civic - Un an impreuna!
- Interviu cu Silvia Strelciuc, directorul Centrului CONTACT Cahul
- Voluntariatul Online
- Ion Manole: Drepturile omului in regiunea transnistreana a Moldovei
- Fiecare poate fi lider: Interviu cu Cristian Ziliberberg
- Centrul €žMotivatie€ incurajeaza voluntariatul
Pagina 163 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





