Interviuri
Agentia de stiri Info-Prim Neo
desfasoara un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor politice, exponenti
ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu
privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop
acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la
ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au fost adresate
aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Roman Mihaes, magistru
in politologie.
- Cum vedeti solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin
ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- Inca in anul 2003 am lansat din partea Asociatiei Moldova Europeana
Unita un proiect privind reglementarea conflictului transnistrean prin metoda
regionalizarii, care este aplicat pe larg in UE, in special, in cazul Italiei,
Spaniei, Marii Britanii. In
confruntarea dintre ideea federalizarii/confederalizarii si cea a statului
unitar, noi am venit cu ideea oferirii pentru Transnistria a unui model de
regiune autonoma cu delegarea si delimitarea clara a imputernicirilor intre
centru si regiune, ceea ce este descris in literatura de specialitate drept un
model de stat unitar complex. Acest model functioneaza deja in cadrul
autonomiei gagauze, poate fi ajustat si aplicat si in cazul regiunii
transnistrene. Ulterior, in 2005 Parlamentul R. Moldova a aprobat un pachet de
legi printre care si Legea privind prevederile de baza ale statutului regiunii
transnistrene prin care a adoptat practic integral doctrina regionalizarii
propuse de noi cu doi ani mai devreme.
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create
sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R.
Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la
ce rezultate ne putem astepta?
- Presedintele Vladimir Voronin s-a intalnit cu Igor Smirnov, presedintii
parlamentelor de la Chisinau si Tiraspol au avut o intrevedere la Bruxelles, se
depun eforturi pentru a depasi blocajele in sfera economica si umanitara in
cadrul unor grupuri de lucru mixte. Procesul de reglementare a conflictului
transnistrean este intr-un proces de dezghet. Noul presedinte al Rusiei, Dmitri
Medvedev, are o agenda mai liberala decat predecesorul sau si, se pare, ca este
dispus sa depaseasca criza pe care a primit-o mostenire in raport cu occidentul.
Medvedev, spun unii analisti, a fost promovat de echipa oamenilor de afaceri
din jurul presedintelui Vladimir Putin in frunte cu Roman Abramovici, in
detrimentul militaristului Serghei Ivanov, busineness-ul rus fiind cointeresat in
normalizarea relatiilor cu occidentul, unde face afaceri si unde, de fapt,
locuieste si se odihneste. In acest sens, una din problemele Rusiei cu
occidentul sunt conflictele inghetate, in special din Moldova si Georgia. Este
evident ca exista un plan de actiuni coordonat pe axa Chisinau-Moscova-UE/SUA si,
se pare, ca Tiraspolul nu cunoaste toate mutarile care urmeaza, judecand dupa
reactiile intarziate si nervoase ale lui Smirnov si ale altor oficiali
transnistreni. Trebuie mentionat succesul conditionarii semnarii unui nou acord
de baza intre Rusia si UE prin care s-a obtinut implicarea acesteia in
conflictele inghetate din R. Moldova si Georgia.
Riscul reglementarii cu ajutorul Moscovei este transnistrizarea R.Moldova, ceea
ce inseamna renuntarea Chisinaului la integrarea in NATO si reducerea vitezei
sau renuntarea in viitor si a integrarii in UE, dar si atacurile la cuceririle
miscarii de eliberare national-democratica din 1988-1991, cum ar fi:
tricolorul, grafia latina, limba de stat, etc. Daca Rusia va insista puternic, se poate intampla ca liderii de la Tiraspol
sa cedeze si sa accepte desfasurarea alegerilor parlamentare din 2009 si pe
teritoriul regiunii transnistrene, prin care sa delege 10 sau 15 deputati in
Parlamentul de la Chisinau. Aceasta, in conditiile de azi, ar insemna ca
Moscova va obtine controlul real in Parlamentul de la Chisinau si va putea sa-si
impuna interesele geopolitice. Daca nu se ajunge la acest scenariu, in
rezultatul alegerilor viitoare in Parlamentul de la Chisinau se poate intampla
sa castige masiv opozitia proeuropeana si proromaneasca si atunci altfel vor fi
datele problemei. Mai mult ca sigur, se va ajunge la scenariul georgian cand
Chisinaul si Moscova se vor confrunta dur pe subiectul transnistrean. In acest
caz, Chisinaul ar putea actiona Rusia la CEDO si ONU pentru stationarea ilegala
a trupelor si sa ceara despagubiri materiale si morale pentru ocuparea
teritoriului transnistrean.
- Detalii
Agentia de stiri Info-Prim Neo desfasoara un sondaj de opinie printre lideri ai formatiunilor politice, exponenti ai societatii civile, formatori de opinie de pe ambele maluri ale Nistrului cu privire la solutionarea conflictului transnistrean. Sondajul are drept scop acumularea a cat mai multor puncte de vedere care ar putea contribui la ameliorarea situatiei existente. Tuturor participantilor le-au fost adresate aceleasi doua intrebari. De data aceasta raspunde la ele Grigori Volovoi, presedintele Fondului „Centrul de aparare a drepturilor omului in Transnistria".
- Cum vede organizatia pe care o reprezentati solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- Fondul „Centrului de aparare a drepturilor omului in Transnistria" vede reglementarea conflictului transnistrean ca pe un compromis prin cedari reciproce: Chisinaul refuza modelul statului unitar, iar Tiraspolul lasa de o parte pretentia de a obtine independenta. Cel mai probabil, Transnistria va primi statut de unitate autonoma in componenta R. Moldova, cu posibilitati extinse de dezvoltare a relatiilor economice externe, sociale, culturale, etc.
Modalitatea de reglementare este dialogul continuu si colaborarea grupurilor de lucru pentru eliminarea divergentelor pe domenii de importanta. Este necesar ca si factorii externi - statele garante si observatorii, sa solicite neintrerupt actiuni eficiente din partea partilor aflate in conflict. Mai intai de toate, Federatia Rusa ar trebuie sa manifeste initiativa in acest sens. Fara implicarea Rusiei, procesul de reglementare este, practic, imposibil.
Daca reglementarea conflictului nu va avea loc pana in anul 2009 inclusiv, atunci presupun ca solutia sa nu va aparea inca mult timp. Desi, tinand cont de experienta Memorandumului Kozak, putem spune ca, in contextul intereselor Rusiei de a solutiona problema in termeni restransi, obiectivul poate fi atins in cateva zile.
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate ne putem astepta?
- Chisinaul ar trebui sa-si imparta actiunile in cateva etape. In primul rand, trebuie indeplinite toate acordurile existente. In al doilea rand, trebuie propus pentru examinare atat Transnistriei, cat si celorlalte parti implicate in proces, proiectul final al documentului de reglementare si al statutului regiunii. Lipsa din partea Rusiei a unei intentii de a actiona, va zadarnici, insa, toate incercarile, chiar si cele mai reusite.
- Detalii
- Cum vedeti solutionarea diferendului transnistrean? In ce forma, prin ce mecanisme si in ce termeni este aceasta posibila?
- In opinia mea, reglementarea conflictului transnistrean depinde de foarte multi factori. Unii depind de Moldova. Altii, cum ar fi interesele actorilor externi, in mare parte, sunt dincolo de capacitatea noastra de influenta. Printre factorii externi, trei sunt de importanta majora: Rusia, Uniunea Europeana si Ucraina.
Cu toate ca in ultimii ani au avut loc o serie de evolutii pozitive vizand sporirea implicarii UE si a Ucrainei in eforturile de reglementare a conflictului, totusi aceste influente pozitive nu sunt inca in masura sa contrabalanseze rolul pe care il joaca Moscova. Or, Federatia Rusa nu da semne ca ar dori o reglementare viabila, caci aceasta ar insemna pierderea controlului asupra viitorului Moldovei. Este evident ca Rusia nu doreste pierderea Moldovei, mai ales impreuna cu Transnistria, din sfera sa de influenta si isi doreste o reglementarea care ar mentine si intari, poate sub alte forme, controlul exercitat asupra politicii externe a Chisinaului.
Nu vad motive de optimism ca situatia s-ar putea schimba pe termen scurt. Dar cred ca, in cazul in care Moldova ar face totul ce depinde de ea - reforme si europenizarea tarii, in cativa ani ar putea, impreuna cu Uniunea Europeana, transforma fundamental contextul intern pentru reglementare ....
- In opinia dvs., pe cat de eficiente si de adecvate situatiei create sunt actiunile pe care le intreprinde actualmente conducerea statului R. Moldova? Cand credeti ca pot da rezultate eforturile depuse de autoritati si la ce rezultate ne putem astepta?
- Rezolvarea conflictului transnistrean reprezinta o prioritate pentru conducerea Republicii Moldova. Totusi, calea aleasa este una greu de realizat, caci Chisinaul vede in Rusia principala sau chiar singura cheie in reglementarea conflictului transnistrean si mizeaza pe relatia bilaterala cu Moscova. Or, Rusia nu da semne ca si-ar dori o reglementare viabila pentru conflictul transnistrean si, in acest sens, negocierile directe nu vor aduce un rezultat asteptat de Chisinau.
Pe de alta parte, initiativele de intarire a masurilor de incredere, propuse de presedintele Vladimir Voronin sunt masuri care pot rezolva unele probleme social-economice pentru locuitorii din stanga Nistrului, insa, ele nu pot fi realizate deoarece administratia de la Tiraspol politizeaza grupurile de lucru create.
Pentru obtinerea unor rezultate pozitive pentru Republica Moldova, Guvernul ar trebui sa implementeze in practica legile adoptate in cadrul Planului de Actiuni UE - RM si sa incerce sa obtina cat mai mult sprijin extern, in special din partea UE.
Mai multe articole …
- Alexandru Postica/PromoLex: Rusia finanteaza anumiti agenti economici din regiunea transnistreana
- REINTREGIREA VA FI POSIBILA DOAR IN CAZUL VENIRII LA PUTERE A UNOR LIDERI NOI PE AMBELE MALURI
- Ion Manole: Solutionarea problemei transnistrene
- SERGIU OSTAF: REINTREGIREA REPUBLICII MOLDOVA VA PUTEA AVEA LOC IN URMATORII 4-5 ANI
- VOLUNTARIATUL CONTRIBUIE LA COEZIUNEA ECONOMICA SI SOCIALA
- Europa Libera: Interviu cu Denis Matveev despre dialogul dintre Chisinau si Tiraspol
- Secera si ciocanul, o urma de picior, un cutit si discriminarea
- Monitorul Civic - Un an impreuna!
- Interviu cu Silvia Strelciuc, directorul Centrului CONTACT Cahul
- Voluntariatul Online
Pagina 162 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





