Interviuri
"Nu. Frizerul alb n-a vrut sa se coboare intr-atat incat sa-mi atinga parul negru", le-am zis. De aceea am preferat sa ma tund singur, indiferent cat de putin m-as pricepe." Acest raspuns nu i-a surprins pe prietenii mei. Nu se putea imputa nimic frizerului pentru ca refuzase sa ma tunda. El si-ar fi pierdut clientii daca ar fi servit vreo persoana de culoare. Noi (indienii) nu le permiteam frizerilor nostri sa-si serveasca fratii intangibili. Am platit pretul pentru aceasta atitudine in Africa de Sud - si nu numai odata, ci adeseori, iar convingerea ca acest lucru era o pedeapsa pentru proprile noastre pacate m-a impiedicat sa ma enervez." Mahatma Gandhi
De ce o urma de picior poate sa reprezinte discriminarea...? Pentru ca nu
conteaza cine paseste pe nisip, urma lasata de el va fi acceasi. Aceasta idee a
stat la baza organizarii unui eveniment care a avut drept scop reflectarea
fenomenului discriminarii in Moldova si pe
plan mondial, informarea despre cauzele si efectele acesteia si in final
crearea unui mediu propice pentru a medita asupra unor notiuni de importanta
vitala pentru umanitate: comunitate, spirit uman, individualism si diferente,
punti de legatura si discriminarea. Organizatorii evenimentului au dorit sa
creeze o atmosfera de atelier de lucru si de creatie, unde ideile despre cele
mentionate mai sus sa prinda aripi si sa depaseasca barierile de limbaj, etnie si
cultura a celor prezenti in sala. Invitarea unui public
diferentiat a facut posibil faptul ca in sala puteai sa observi oameni de
diferite nationalitati si sa auzi diferite limbi. Am inteles mai apoi ca
aceasta m-a dus imediat cu gandul la discriminarea, si acum ma intreb de ce.
Oare este problema discriminarii atat de inradacinata
in mentalitatea noastra?
Aceasta intrebarea a fost pusa si de unul din participantii la eveniment,
care a venit cu ideea ca problema discriminarii este creata de noi insine, prin
prea multa mediatizare. Altii nu au fost de acord cu acest gand, considerand ca
din contra o mediatizare cat mai mare a evenimentelor de acest gen este benefica.
Blanaru Adrian, reprezentant al ONG-ului „Opiniapublica.com" crede ca
„mediatizarea unor astfel de evenimente este foarte importanta pentru un public
larg, in special tinerii care sunt considerati
viitorul unei tari si a unei societati si de ce nu astfel putem sa demonstram si
altor tari ca in Republica Moldova, in special in Chisinau, tinerii sunt
informati si contribuie la combaterea rasismului."
Notiunea de rasism a fost analizata si prin intermediul vizionarii unor
mini-filme amuzante cu aceasta tematica, care au adus un zambet dulce-amar pe
fetele tuturor. Metoda interactiva de organizare a atelierului a permis
participantilor sa impartaseasca ideile si
impresiile create, ceea ce ne-a permis sa urmarim un fir constant de ganduri si
meditatii la acest subiect. Djalo Fatima, studenta anul III, ne-a marturisit intr-o
romana perfecta, chiar daca este de culoare: „Pentru mine personal rasismul
este un viciu si consta in crearea mai multor impedimente unei persoane care
este considerata inferioara de catre cel ce discrimineaza si consta in puterea
de vointa a persoanei discriminate de a depasi acest lucru. Pe unii acest lucru
ii doboara, pe altii ii face mai puternici. Eu fac pare din a doua categorie si
intotdeauna incurajez persoanele care sunt impotriva rasismul sa faca campanii
de trezire a constiintei sociale pentru ca lumea sa inteleaga ca toti suntem diferiti si
egali."
Unii ar putea spune ca fenomenul discriminarii nu este tipic pentru
Moldova, o tara mica cu putine etnii diferite ce locuiesc aici. Si totusi
datele prezentate de organizatori si opinia expertilor in domeniu demonstreaza
faptul ca discriminarea exista, doar ca este foarte dificil de atestat cazurile
de discriminare in lipsa unui cadru legal in domeniu.
Igor Pivovar, reprezentant al Biroului de Relatii Etnice din Moldova, a
prezentat situatia actuala din Moldova. Din pacate unica lege elaborata in
acest sens cu aportul societatii civile nu a fost adoptata de parlament, un impediment
ce permite fenomenului discriminarii sa infloreasca.
Rugat sa comenteze acest lucru, Igor Pivovar a declarat ca „adoptarea legii cu
privire la discriminare va crea conditii necesare pentru combaterea acestui
fenomen, in special vor fi elaborate definitii concrete ale notiunilor de
discriminare, directa si indirecta, de asemenea care sunt responsabilitatile
persoanelor care au comis aceste acte de discriminare. Fenomenul discriminarii exista
in Moldova si sunt atestate oficial cateva cazuri, insa sunt putine in lipsa
unui instrument de catalogare a acestora. Adoptarea legii va duce la atestarea
fenomenelor de discriminare si combaterea acestora. Participarea societatii civile in elaborarea
oricarui act normativ este foarte importanta intrucat aceasta cunoaste mai bine
situatia din domeniu si lupta pentru drepturile sale, iar participarea societatii
civile la elaborarea legii cu privire la discriminarea a fost foarte activa,
chiar a fost creata Coalitia impotriva Discriminarii. Rolul societatii civile va fi important si dupa
adoptarea legii pentru promovarea acesteia."
La sfarsitul evenimentului a fost organizata o masa rotunda pentru a
discuta ideile fiecaruia, schimbarile produse de activitatile din cadrul
atelierului si desigur necesitatea de a analiza discriminarea si din alte puncte
de vedere. Voluntarii straini prezenti veniti din
Estonia, Franta si Germania au raspuns la intrebarile adresate vizavi de
fenomenul discriminarii in viziunea lor, dar si despre Moldova ca tara care se confrunta
sau nu cu acest fenomen. Yuta, venita din Estonia pentru 9 luni pentru a lucra
cu copii din Moldova, vede discriminarea ca o modalitate de protejare pentru tarile
mici de factorii straini ce vin sa invadeze integritatea culturala a acesteia. Si
totusi ea crede ca acest fenomen
este specific mai mult pentru tarile mari: „Eu cred ca nu va exista niciodata o
lume perfecta fara discriminare, ea va fi mereu, insa noi trebuie sa educam
tinerii sa fie mai toleranti, chiar daca oamenii care traiesc in tari mici sunt
foarte solidari. Totusi ei sunt deschisi catre comunicarea cu lumea exterioara.
O problema mai mare ar fi in tarile mai mari care nu vad alte tari, si nu este
cazul Moldovei."
Am rugat organizatorii evenimentului sa ne impartaseasca ideile care au dus
la crearea acestui eveniment si raportul dintre obiectivele trasate si rezultatele
obtinute. „Motivatia a fost una foarte personala. Mie imi place sa comunic cu
diverse persoane si printe ele sunt si persoane cu idei rasiste si desi
apreciez foarte multe alte aspecte ale personalitatii lor, acest lucru m-a
deranjat mereu. Apoi m-am gandit ca printre noi sunt destule persoane de acest
fel si o astfel de activitate ar contribui la constientizarea faptului ca noi
toti avem stereotipuri si ca ideile noastre sunt uneori rasiste si
discriminatorii. Sper ca acest eveniment
a trezit idei si initiative noi ca sa fim cat mai informati si sa nu admitem
astfel de comportamente" ne-a spus Irina Bocan.
Olesea Stirbu,
care a fost cel de-al doilea generator al ideii crede ca „rezultatul acestui
eveniment este diferit pentru fiecare dintre cei care au participat. Contrar
celor asteptate de noi initial la acest eveniment au participat nu doar
persoane care nu stiu prea multe despre rasism si xenofobii, dar si experti in
domeniu. Pentru acestia evenimentul poate a parut destul de simplu, insa noi nu
am abordat problema din punct de vedere stiintific. Pentru ceilalti, care au
fost studenti si elevi care nu s-au ciocnit poate cu aceste probleme cred ca evenimentul
a fost unul interesant si informativ. Fie ca cineva a aflat mai multe despre
rasism sau a cunoscut persoane noi, sau si-a vazut propria cultura din alta
perspectiva. Eu cred ca cel mai important rezultat este faptul ca cei care au
plecat de aici isi vor impartasi ideile si impresiile cu colegii si prietenii."
Impartasirea ideilor si sentimentelor este primul pas catre depasirea
barierelor etnice si neintelegerilor culturale. Valorile umane primare, ca fericirea
si dragostea sunt comune pentru toti, iar lumina din ochii a doi copii ce se
joaca nu depinde de culoare pielii lor.
Reportaj realizat de Victoria Onofreiciuc
Revista PASS (Publicatie de Atitudine si Spirit Social)
- Cum v-a venit ideea crearii acestui portal si cum a fost de fapt acest inceput de activitate "Monitorul Civic" acum un an?
La inceput a fost initiativa. Initiativa pentru Democratia Comunitara iar site-ul se numea Vox populi.
Ideea era de a oferi o platforma de comunicare organizatiilor neguvernamentale si cetatenilor activi. Site-urile existente nu erau destul de interactive. Noi am hotarat sa oferim un produs nou care ar utiliza cele mai noi tehnologii: Posiblitatea de a comenta textele, Forum, Sondaje, feeduri RSS, newletter, etc. De asemenea am facut asa incat orice utilizator inregistrat sa aiba posibilitatea sa adauge independent materiale pe site sau sa-si actualizeze ori de cate ori este nevoie informatia despre ONG-ul sau din Registru.
Inceputul este mereu dificil. Bugetul era zero. Idei - multe. La inceput Initiativa pentru Democratie Comunitara a inregistrat site-ul la un hosting gratuit care ne-a permis sa activam initial fara a avea careva cheltuieli. Deoarece starnea multe zambete am hotarat sa renuntam la denumirea initiala de Vox Populi. Noile idei erau Observatorul Civic sau Monitorul Civic. Alegerea finala a fost dupa cum va imaginati Monitorul Civic. Din donatii private am reusit sa inregistram adresa (www.civic.md) si sa gazduim site-ul pe un server comercial.
Pentru a obtine vizibilitate am inceput o campanie agresiva de promovare a site-ului prin intermediul newsletter-ului. Am adunat din diferite surse (liste de distributie, mesaje, site-uri) adrese email ale persoanelor care aveau tangente cu societatea civila si am inceput sa le expediem buletine informative. Scopul era de a informa despre existenta noastra.
-Care sunt obiectivele portalului?
Informare – actualizam site-ul zilnic sau de cateva ori pe zi, incercand sa plasam cele mai recente stiri, anunturi despre diverse oportunitati pentru ONG-uri si reprezentantii acestora, precum si informatii ce ar facilita si fortifica dezvoltarea sectorului non-profit. [stiri, anunturi, comunicate, interviuri, registru ONG]
Comunicare – portalul ofera un spatiu virtual pentru initierea unui dialog intre diferiti actori ai societatii civile, ce ar permite abordarea diferitor aspecte si probleme mai subtile intr-un mod deschis si constructiv. [forum]
Colaborare – prin comunicare, speram ca reprezentantii societatii civile vor identifica posibilitatile de conlucrare, invatare si suport reciproc. [publicitate sociala, schimb de bannere]
Evaluare – rezultatele conteaza si prin urmare site-ul prezinta si astfel de informatii, totodata oferind instrumente accesibile publicului pentru a-si evalua activitatile. [sondaje, forum]
-Povestiti despre realizarile portalului (echipei portalului).
Cea mai mare realizare este ca am reusit sa demonstram ca suntem seriosi si suntem buni. Intr-un an am obtinut credibilitatea partenerilor.
O alta realizare este echipa de voluntari care s-a conturat. Sunt niste persoane foarte bune, responsabile si dedicate.
Fiecare membru nou inregistrat pe site este un succes. Fiecare record batut este un succes. Fiecare voluntar nou este un succes.
-Ati intalnit provocari pe parcursul activitatii? Cum au fost depasite?
Dorinta de a aduce un aport la dezvoltarea societatii civile in Moldova a fost mai puternica decit orice provocare. Fiecare din noi manifesta un spirit civic inalt, ceea ce ne uneste fortele si ne inspira.
Care ar fi in opinia dvs. indicatorii de reusita a activitatii unui portal care promoveaza "voluntariatul online"?
Indicatorul de reusita a fiecarui portal este dinamica cu care creste popularitatea site-ului sau sa zicem numarul de vizitatori, numarul de membri, numarul de voluntari, sustinatori, etc.
-Cum reusiti sa administrati site-ul doar in baza de voluntariat? Care sunt criteriile pentru a deveni voluntar?
Dificil, insa reusim. Este vorba si de un feedback pozitiv din partea utilizatorilor care ne motiveaza continuu, respectiv ne mandrim ca Monitorul Civic este un portal care nu depinde de granturi si finantatori, de rezultatele alegerilor, de extinderea Uniunii Europene sau de statutul de neutralitate al Moldovei. Noi depindem doar de spiritul civic!
Oricine poate fi voluntar si contribui la dezvoltarea site-ului, important este prezenta atitudinii civice si activismului. Suntem bucurosi daca cineva doreste sa devina voluntar si suntem deschisi spre a ne extinde echipa.
-Cateva opinii ale voluntarilor nostri:
Oxana PAIERELE: „Activind in echipa de la Monitorul Civic am realizat ca voluntariatul educa responsabilitatea si largeste spectrul de interese. Responsabilitatea se manifesta de fapt in momentul cind realizezi ca faci ceva util si ca contribui prin diverse actiuni la materializarea unei idei, a unui scop, care intre timp a devenit unul comun pentru intreaga echipa. Este placut sa te implici, sa fii activ si totodata sa realizezi cita satisfactie poti primi atunci cind iti reuseste ceva! Îmi place ceea ce fac pentru Monitorul Civic si imi place ceea ce modeleaza aceasta experienta in persoana mea.”
Nadea TOMSA: „Activez ca voluntar doar de citva timp, nu e mult, dar este o perioada in care am reusit sa-mi fac priteni noi. Monitorul Civic mi-a dat posibilitatea sa ma perfectionez, avind in vedere faptul ca operez cu traducerile. consider ca cel mai important lucru este sa ne invatam sa facem ceva gratis, ceva care ne-ar ridica moralul si nivelul de educatie. nu trebuie sa asteptam ca cineva sa faca ceva pentru a imbunatati nivelul educational si profesionalismul, trebuie sa facem insesi chiar cel mai minor si banal lucru pentru aceasta, dar unindu-ne fortele vom putea realiza ceva.”
Victoria MIHALACHI: "Sunt o persoana careia ii plac provocarile. Imi place sa fiu la curent cu cele ce se intimpla in jurul meu si incerc sa fac lucruri cit mai diverse. Fiind voluntar in cadrul Monitorului Civic, m-am convins inca o data ca am anumite capacitati cu ajutorul carora pot face ceva util pentru altii. Prin intermediul voluntariatului in Monitorul Civic sunt la curent cu cele mai recente noutati, sunt motivata sa imi utilizez putinul meu timp liber intr-un mod cit mai eficient si sa aduc si eu o contributie cit de mica pentru binele comunitatii in care locuim. Sper ca colaborarea mea alaturi de echipa MC sa fie una de lunga durata si cit mai reusita."
Silvia STURZA: „Toti avem o specialitate si consideram ca este corect sa fim rasplatiti pentru serviciul oferit. Voluntariatul, insa, ne invata sa mai si daruim din aptitudinile noastre, ne invata sa fim rabdatori si toleranti. Cred ca in societatea BANULUI de astazi nu e deloc rau sa ne cultivam aceste calitati, caci ce vom oferi oamenilor, aceea vom primi in schimb. Nu cred ca e greu sa te opresti 10 minute, sau chiar o ora din tumultul vietii cotidiene si sa faci un gest pur CIVIC, pentru oamenii de alaturi, pentru tine insati chiar. Pentru mine nu e greu. Dar pentru tine?”
Irina BOCAN: „Este placut si motivant sentimentul de a activa in culise, chiar doar prin plasarea unui anunt sau traducerea unor informatii utile, stiind ca de vizionarea piesei finale beneficiaza sute de utilizatori pe zi si sperand ca ei toti receptioneaza mesajul „Fii Civic – Fii Activ!””
-Aveti careva sugestii aveti pentru utilizatorii/ grupul tinta al site-ului?
Mai multa implicare! Profitati de toate posibilitatile oferite de catre acest portal!
http://www.civic.md
17 aprilie 2008
Centrul CONTACT-Cahul a fost instituit in anul 1997 in baza unui proiect al Centrului National de Asistenta si Informare a Organizatiilor Neguvernamentale CONTACT in scopul extinderii sectorului asociativ prin crearea unei retele de organizatii neguvernamentale viabile la sudul Republicii Moldova. In anul 2003 Centrul CONTACT Cahul se inregistreaza ca asociatie obsteasca independenta, devenind Centrul Regional de Asistenta si Informare a ONG „CONTACT-Cahul" (CRAION CONTACT-Cahul). Centrul isi desfasoara activitatea pe arealul geografic constituit din raioanele Cahul, Cantemir, Leova, iar in diferite programe activam si in r-le Cimislia, Causeni, Cainari, Taraclia. Programele sunt orientate catre beneficiari din rindul ONG-urilor, grupurilor de initiativa cetateneasca, APL, interactionind si cu reprezentantii business-ului si mass-media.
Misiunea Centrului Regional „CONTACT-Cahul" este contribuirea la dezvoltarea societatii civile din regiunea de sud a Republicii Moldova prin oferirea serviciilor de informare, consultanta, instruire si asistenta tehnica; incurajarea coalizarii organizatiilor si promovarea parteneriatelor sociale; sprijinirea initiativelor cetatenesti, promovarea voluntariatului, a filantropiei si sponsorizarii in regiune.
Care au fost cele mai memorabile activitati organizate de Centrul Dv.?
In conformitate cu strategia de dezvoltare a Centrului CONTACT-Cahul noi realizam activitati in cadrul a 3 programe: Programul Dezvoltare ONG, Programul Dezvoltare Comunitara si Programul Voluntariat. Cred, ca memorabile sunt marea majoritate a activitatilor, deoarece punem accent pe calitatea organizarii indiferent daca actiunea se adreseaza unui grup mai mic sau mai mare de beneficiari. Pe fiecare din aceste segmente pot fi mentionate activitati de succes: Gala Societatii Civile, campaniile de informare "Bine informat-mult mai aparat!", "Hora Europei" organizata in parteneriat cu Centrul Pro-Europa Cahul, activitati cu cetatenii orasului in cadrul proceselor participative de reactualizare a Strategiei de dezvoltare durabila a or. Cahul si creare a locurilor de informare publica (proiecte finantate de PNUD MOLDOVA, proiectul Agenda Locala 21)... Este greu sa sumez activitatea asociatiei noastre care are o experienta de 10 ani.
Una din activitatile recente de succes este Forumul Societatii Civile din Regiunea de Dezvoltare Sud a RM. Acest eveniment a fost organizat in parteneriat cu ACCD "Dialog" din orasul Cahul in cadrul unui proiect finantat de Fundatia SOROS Moldova. Forumul s-a desfasurat la 23 ianuarie 2008 si a avut ca scop promovarea politicii de dezvoltare regionala a RM, determinarea rolului actorilor cheie in acest proces, inclusiv a ONG, cit si identificarea unui mecanism de cooperare intre ONG-urile din cele 8 raioane constituiente a Regiunii de Dezvoltare Sud. Evenimentul a intrunit 96 persoane (ONG, APL, mass-media) din 8 raioane sudice: Cahul, Cantemir, Leova, Taraclia, Cimislia, Causeni, Stefan-Voda, Basarabeasca). Forumul a finalizat prin elaborarea unui Document de Pozitie al societatii civile din RDS care exprima atitudinea ONG regionale vizavi de procesul dezvoltarii regionale initiat in Republica Moldova. Acest document a fost expediat la adresa MAPL Modova, cit si altor institutii si organizatii implicate si interesate.
In 2007 la Festivalul Voluntarilor, Centrul CONTACT Cahul a fost nominalizat drept "Cel mai activ ONG care promoveaza voluntariatul in Republica Moldova". Care au fost activitatile /proiectele care v-au adus acest premiu? Cit de importanta este aceasta nominalizare in contextul societatii civile din RM?
Unul din programele centrului este Programul de Voluntariat realizat al treilea an consecutiv.Vreau sa mentionez ca acest program nu are acoperire financiara si toate actiunile se desfasoara in baza resurselor colectate de catre voluntari din comunitate. Centrul intruneste circa 50 voluntari dintre care mai mult de jumatate sunt foarte activi si fermi in nazuinta de a se implica in viata comunitatii si in solutionarea problemelor cu care se confrunta grupurile dezavantajate. Grupul nostru de voluntari are un nume oficial - "ProMisiuneVoluntariat". In anul 2007 tot in cadrul Programului de Voluntariat am creat si o patrula de boys scouti, denumita grupul "Scheia"(dupa prima denumire a localitatii unde astazi se afla orasul Cahul).
Premiul obtinut in cadrul Festivalului Voluntarilor constituie aprecierea obiectiva a muncii noastre si mai mult un stimul pentru activitatea ulterioara a voluntarilor. Mai mult ca atit este si un imbold pentru organizatiile regionale, care deseori se retrag din concurenta cu ONG-urile nationale. Consider, ca acest premiu ne-a fost acordat gratie aprecierii integrale a activitatilor desfasurate in anul 2007. Cel mai mare rasunet a avut, de fapt, campania de colectare de fonduri "Daruieste un zimbet". Promovind obiceiurile de iarna grupul de voluntari a mers cu colinda la parteneri in diferite institutii locale. Din banii colectati Consiliul Voluntarilor a decis sa procure materiale si sa confectioneze martisoare-suvenire pe care sa le realizeze in decursul lunilor februarie-martie. Voluntarii au muncit cu daruire si au realizat peste 100 suvenire-martisoare de 4 tipuri confectionate preponderent din materiale naturale, au stabilit preturile, au mediatizat campania si au inceput vinzarea. A fost o placere si o satisfactie deosebita sa intilnesti oameni si organizatii, care mentionau: "E ceva extraordinar! Noi va platim martisorul, dar il lasam la Dv. ca sa-l mai vindeti odata!". Astfel unul si acelasi martisor-suvenir se vindea de 2 ori. Fiecare martisor purta o inscriptie "Un martisor pentru un zimbet!" si astazi asa suvenire poti vedea la sediul mai multor organizatii locale. Apoi din banii colectati (circa 500 USD) am facut pachete si am procurat cadouri si in saptamina sarbatorilor de Pasti ne-am deplasat la Azilul de batrini din s. A.I.Cuza, r-nul Cahul. Este o traditie a grupului ProMisiuneVoluntariat de a merge la azil in pragul sarbatorilor de Pasti cu activitati de salubrizare a teritoriului aferent azilului, dupa care pentru batrini se organizeaza un spectacol cu cintece pascale, cu glume si cu voie buna, oferindu-le cadouri, dulciuri, cozonac si oua rosii. Pentru vizita de la azil identificam sponsori locali, care ofera sprijin nefinanciar pregatind pachete de produse, haine noi, obiecte de uz personal, dulciuri si bauturi racoritoare si toate astea pentru a aduce un zimbet pe buzele persoanelor de virsta a treia.
Aceasta campanie a fost doar una din activitatile grupului nostru de voluntari. Tind sa mentionez ca fiece activitate are o anumita influienta in formarea personalitatii voluntarilor, pe linga increderea in fortele proprii, experienta acumulata, fiecare activitate creaza oportunitati si premize pentru cautare, cercetare si descoperire personala. Nivelul de dezvoltare al societatii moldovenesti naste mari provocari pentru voluntarii de astazi: "Desfrinatii din Europa" (asa au fost numiti voluntarii in ziua de 25 decembrie cind mergeau cu colinda); replici ale profesorilor: "Voi, fetelor, n-aveti altceva ce face!. Mergeti si faceti lucrul cuiva!"; perceptia societatii - "Iar umblati cu agitatia!" si alte pierle.
Citeva caracteristici generale privind activitatea de voluntariat in cadrul centrului nostru:
1. o vointa puternica si o dorinta sincera si neconditionata de a fi utili;
2. implicare, participare si activitate sistematica si nu de la caz la caz;
3. parteneri credibili care devin sustinatori a ideilor organizatiei si apoi sponsori;
4. transparenta si deschidere
5. gindire si proiectare strategica, care permite sa sesizezi si "sa vezi" a patra activitate in timp ce o realizezi pe prima
6. orientarea spre cresterea competentelor, experientei si profilului voluntarilor implicati;
7. stimularea voluntarilor ca proces continuu
Ce activitati aveti planificate pentru viitorul apropiat?
Avem mai multe proiecte de perspeciva, unele din ele au deja acoperire financiara, altele depind de posibilitatea identificarii de resurse. Cea mai apropiata activitate in care vor fi implicati voluntarii este campania "Impreuna pentru un mediu mai curat", care se va desfasura la data de 22 aprilie 2008 - Ziua Pamintului cu suport financiar al Ambasadei SUA si contributii a organizatiilor partenere. In aceasta zi Centrul CONTACT-Cahul in parteneriat cu AO Egreta din s. Zirnesti, Centrul Sanatatii Femeii "Virginia" din or. Cahul, Fundatia de Dezvoltare Durabila a or. Cahul si primaria Cahul desfasoara mai multe actiuni dedicate Zilei Pamintului - concursul de desene si mesaje ecologice, marsul verde cu distribuirea pliantelor si materialelor despre starea ecologica a r-lui Cahul si activitati distractive pentru participanti pe Piata Horelor din or. Cahul . La activitate sunt invitate sa participe 10 grupuri de scouti din raionul Cahul, grupuri de voluntari a organizatiilor locale de mediu. Desenele vor fi realizate pe un perete de la intrarea in orasul Cahul pe drumul national Chisinau-Giurgiulesti astfel incit sute de soferi, calatori, trecatori care traverseaza zilnic acest traseu vor fi "semnalizati" privind necesitatea pastrarii mediului si implicarii in asigurarea durabilitatii lui.
Care este, dupa parerea dumneavoastra, cheia succesului existentei unui ONG in Moldova?
Nu cred, ca este o reteta unica, putem avea aceleasi "produse" (resurse umane calificate, echipament performant, misiune realista si clara...), dar sunt anumite "ingrediente" care fac ca ONG sa se dezvolte sau sa se mentina pe linia de plutire. Dupa parerea mea acestea sunt:
- cultura organizationala moderna bazata pe valori umane universale: profesionalism, creativitate, calitate, respect
- consolidarea capitalului de incredere in rindul beneficiarilor, autoritatilor publice, a partenerilor si finantatorilor;
- constructia, fortificarea si pastrarea credibilitatii ONG-ului;
- actiune versus responsabilitate - actiunile sistematice realizate cu responsabilitate asigura confirmarea sau confruntarea unor idei, asigurind ascendenta organizationala
- durabilitate financiara asigurata prin diversificarea metodelor de finantare
Ce sfaturi ati putea propune altor ONG-uri pentru ca acestea sa devina si ele mai active de-a lungul activitatii sale?
"Nu exista victorie sau esec. Exista experienta!".
Interviu realizat de Victoria Mihalachi
Mai multe articole …
- Voluntariatul Online
- Ion Manole: Drepturile omului in regiunea transnistreana a Moldovei
- Fiecare poate fi lider: Interviu cu Cristian Ziliberberg
- Centrul €žMotivatie€ incurajeaza voluntariatul
- Amnesty International in Moldova
- DIALOG CU TINERII POLITICIENI
- Ce presupune consemnarea calitatatii de membru in Asociatia Obsteasca?
- 2008 - ANUL [ELECTORAL AL] TINERETULUI
- Ce presupune de fapt modificarea Legii "cu privire la asociatiile obstesti" pentru ONG
- Interviul cu Alexander DE JAEGER
Pagina 165 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





