Interviuri
- Detalii
Cum poate o organizație să colecteze eficient fonduri, fără să aibă bani? Există o strategie anumită care poate fi utilizată cu succes de fiecare dată? Există anumite cărți sau resurse online utile despre colectarea de fonduri?
Programul USAID de Consolidare a Instituțiilor Statului de Drept (ROLISP) a cerut părerea doamnei Lucy Jones, consultant cu experiență în domeniul colectării de fonduri de la Uniunea Europeană, pentru a afla răspunsul la aceste întrebări, dar și alte lucruri interesante. Lucy Jones a facilitat, în martie 2015, o instruire privind atragerea de fonduri de la UE pentru organizațiile neguver-namentale partenere ale USAID ROLISP.
1. Povestiți-ne puțin despre dumneavoastră.
M-am născut în Liban, dar am crescut în Cipru. O perioadă, când aveam 20 de ani și ceva, am locuit și am studiat în Franța. Acum locuiesc în nordul Londrei, care practic a devenit casa mea. Am făcut licența în științe politice la Universitatea din Londra, după care am obținut diploma de MBA în servicii publice internaționale la Universitatea din Birmingham.
2. Care a fost motivul pentru care ați decis să vă implicați în colectarea de fonduri și cum s-a întâmplat acest lucru?
M-am implicat în colectarea de fonduri odată ce am acumulat experiența necesară pentru a putea face o muncă bună în acest domeniu. Cu alte cuvinte, am lucrat cu o serie de donatori, astfel am ajuns să înțeleg cum diferiți donatori analizează oportunitățile de finanțare. De asemenea, am gestionat mai multe proiecte șiaveam experiență tehnică despre cum să concepi un proiect bun.Aceste abilități mi-au permis să încep să lucrez în echipa de Mobilizare a Resurselor din cadrul Federației Internaționale de Planificare a Familiei, care este una dintre organizațiile neguver-namentale multinaționale de mare calibru.
3. Care a fost cel mai plăcut eveniment de colectare a fondurilor în care ați fost implicatăși ce l-a făcut să fie distractiv?
Mă specializez în colectarea de fonduri de la guverne și organizații multilaterale (precum Uniunea Europeană), respectiv, nu am experiență de colectare de fonduri de la publicul larg sau de desfășurare a evenimentelor de strângere a fondurilor. Cu toate acestea, am participat la câteva unde m-am distrat pe cinste. Îmi aduc aminte de un eveniment de așa fel unde o comediană a oferit un spectacol extraordinar.
4. Aveți o strategie anumită pe care o folosiți cu succes de fiecare dată?
Da, am o strategie dublă. În primul rând trebuie să înțeleg pe deplin donatorul cu care lucrez – ce vrea să finanțeze, cum decide pe cine va finanța și ce este important de inclus în propunerea de finanțare. În al doilea rând, încerc să stabilesc o relație cu donatorul înainte de a depune o cerere de finanțare, astfel încât mai întâi să pot construi credibilitate și reputație.
5. Când aveți în față o nouă provocare de colectare a fondurilor, unde căutați idei pentru a vă inspira?
De obicei mă bazez pe proiectele pe care le-am realizat anterior. Nu are niciun sens să începi de la zero dacă ai avut experiențe similare. Utilizează cunoștințele pe care le ai și îmbunătățește-le!
6. Ați dezvoltat o idee unică de colectare a fondurilor? Care este aceasta?
Având în vedere faptul că tind să colectez fonduri de la guverne și organizații multilaterale, nu are niciun sens să vin cu idei inovative în acest sens, iar donatorii cu care lucrez au, de obicei, criteriile lor prestabilite în legătură cu ce vor să finanțeze. Totuși, obișnuiesc să includ în propuneri activități care să îi implice și pe donatori, pe cât este posibil, precum organizarea unor evenimente comune sau elaborarea unor publicații comune.
7. Cum poate o organizație să colecteze eficient fonduri, fără să dispună de bani?
O organizație poate să întocmească o propunere convingătoare de strângere a fondurilor cu foarte puține resurse, doar implicând personalul în această activitate. Totuși, pentru a reuși, membrii echipei trebuie să înțeleagă foarte bine cum să scrie un proiect într-un mod convingător pentru donatorul respectiv. În acest sens, instruirile, care sunt destul de ieftine, pot fi o investiție bună.
8. Colectarea de fonduri a fost la început o activitate mai grea pentru dumneavoastră decât este acum? Ce s-a schimbat?
La început, strângerea de fonduri de la guverne și organizații multilaterale a fost dificilă pentru mine, întrucât aveam foarte multe de învățat. Abilitățile cheie pe care trebuia să le dezvolt erau elaborarea proiectelor (inclusiv a matricei cadru logic, a planurilor de monitorizare și evaluare a bugetelor) și înțelegerea aprofundată a cerințelor donatorilor înainte de a începe elaborarea propunerii. Odată ce am dezvoltat aceste abilități, rata de succes a crescut considerabil.
9. De ce credeți că vă reușește atât de bine să lucrați în domeniul colectării de fonduri?
Cred că am ajuns să am succes în acest domeniu din următoarele motive: mă pregătesc bine înainte de a schița o cerere; mă asigur că am înțeles pe deplin cerințele donatorului – care îi sunt politicile și motivele pentru finanțare, cum decide pe cine va finanța și ce fel de proiecte își dorește. De asemenea, mă asigur că toate proiectele incluse în propunere sunt foarte bine concepute și coerente (inclusiv dacă între matricea cadru logic, descrierea proiectului, bugetul și activitățile planificate nu există discrepanțe). În cele din urmă, încerc mereu să-mi construiesc o relație cu donatorul pentru a da credibilitate propunerii de proiect.
10. Cunoașteți anumite cărți sau resurse online utile despre colectarea de fonduri pe care le-ați recomanda?
Mi s-a spus că este destul de utilă cartea “Complete Fundraising Handbook”. În ceea ce privește resursele online, portalul fundsforNGOs.org oferă o gamă largă de informații legate de colectarea de fonduri, dar și acces la seminare cu predare online.
11. Care este părerea dumneavoastră generală referitoare la atelierul de lucru organizat de către USAID ROLISP?
Organizarea acestui atelier de lucru a fost o idee extraordinară. Cred că ONG-urile care au participat la eveniment au avut foarte multe de câștigat din tot ceea ce au învățat despre colectarea de fonduri de la Uniunea Europeană și sper că în viitor acest lucru va duce la o serie de cereri de finanțare de succes. Organizarea mai multor instruiri de acest fel le-ar oferi cunoștințele de care au nevoie.
12. Care este părerea dumneavoastră despre Republica Moldova și societatea civilă din țara noastră?
Chiar mi-a plăcut scurta mea ședere în Moldova. Țara mi-a părut interesantă, în special lucrurile pozitive pe care le faceți pentru a diminua efectele persistente ale influenței sovietice și a vă ”sculpta” propria identitate. Organizațiile neguvernamentale prezente la atelierul de lucru mi-au oferit o imagine de ansamblu în legătură cu câteva dintre problemele cu care se confruntă Republica Moldova, cum ar fi copiii abandonați sau situația dificilă în care se află mamele singure. Moldovenii mi-au părut prietenoși și sper să revin într-o zi pentru a cunoaște mai bine această țară.
- Detalii
Femei din cinci localități, care candidează la alegerile locale, sunt instruite de IDIS ”Viitorul” pentru a-și organiza o campanie electorală eficientă. L-am întrebat pe Corneliu Ciurea, unul din instructori, despre rolul femeii în politică, ce schimbări poate aduce o femeie și care este profilul unei femei de succes pentru care alegătorii își dau votul.
1. Experții naționali, dar și cei internaționali recomandă majorarea cotei femeilor cu funcții de conducere. Sunt necesare femeile în politică?
Femeile în politică sunt foarte necesare. Argumentul principal, în afară de faptul că numeric, reprezentativitatea femeilor în politică este mai mică, ar putea oferi politicii moldovenești alte tonalități. Politica ar trebui să devină mai puțin coruptă, mai puțin violentă. O politică feminină ar putea ameliora calitatea politicii moldovenești.
2. Ce schimbări poate aduce o femeie care ocupă o funcție de conducere?
O politică feminină autentică, care rar poate fi găsită chiar și în țările europene, trebuie să dilueze agresivitatea și militantismul politicii democratice atât în statele europene, cât și în R. Moldova. În plus, prezența femeii în politica moldovenească năruie stereotipurile, care sunt deja depășite într-o epocă post-modernă, precum că femeia trebuie să stea la bucătărie. Trebuie să ieșim dina ceastă mentalitate pentru a fi în rând cu lumea. Reformele europene nu înseamnă doar lupta împotriva corupției, ci și ajustarea tradiției noastre la anumite standarde europene în materie de drepturile omului și democrație.
3. În cadrul instruirilor, le explicați femeilor cum să-și creeze discursul politic. Din observațiile dvs., cât sunt de pregătite femeile care candidează să-și organizeze o campanie de succes?
Modalitatea principală de promovare constă acțiunile întreprinse de donatori care încearcă să educe. Termenul de instruire este crucial în acest context. Se consideră că printr-o instruire continuă a femeilor ele pot să depășească aceste bariere tradiționaliste existente în societate și să-și îmbunătățească performanțele. Eu cred că aceasta nu este suficientă. Nu doar conferințele, seminarele și instruirile pot produce asemenea rezultate. Este nevoie și de o implicare reală. Proiectul nostru oferă asistență femeilor în timpul campaniei electorale, dar este necesară și o confruntare reală cu bărbații și implicarea lor directă în politică.
4. Care ar fi profilul unei femei care își dorește o carieră politică? Ce calități ar trebui să aibă pentru a fi votată?
De obicei, în politica moldovenească, dar și in cea europeană, profilul unei femei de succes se asociază cu cel al unui bărbat. O femeie de succes trebuie să se comporte ca un bărbat în politică, să fie un bărbat în fustă. Consider că preluarea modelelor comportamentale bărbătești de către femei nu este cea mai bună metodă. Mi-ar plăcea să văd în politică femei care nu uită că sunt femei, care păstrează finețea și feminitatea și să se implice în politică nu ca un servant al bărbatului, pentru că noi avem asemenea modele de femei care joacă roluri secundare, făcând jocurile bărbaților care rămân lideri în politică. Din păcate asemenea modele noi nu avem.
5. Ce ar trebui să schimbăm în modul de promovare a femeii în politică?
Femeile sunt mai ușor de antrenat în asemenea instruiri, sunt mai predispuse pentru exersare și, de obicei, arată performanțe mai bune în acest sens, dar bărbații demonstrează rezultate în viața reală prin perseverența și încăpățânarea lor. După aceste exerciții este necesar ca femeile să se lanseze pe cont propriu și să intre curajos în lumea reală a politicii și să se promoveze.
Acest interviu apare în cadrul campaniei de consolidarea capacităților femeilor candidați independenți și potențialii candidați. Campania este implementată de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) Viitorul, cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est - Europeană și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei”.
Pentru detalii, contactați Coordonatorul Relații Publice la numărul de telefon 0 22 221844 sau la diana.lungu@viitorul.org
- Detalii
Femei din cinci localități, care candidează la alegerile locale, sunt instruite de IDIS ”Viitorul” pentru a-și organiza o campanie electorală eficientă. L-am întrebat pe Veaceslav Berbeca, coordonatorul proiectului și expert, cât sunt de pregătite femeile să se implice în viața politică, dacă sunt pregătite și dacă au nevoie de susținere pentru a candida la alegeri.
1. Domnule Veaceslav Berbeca, coordonați instruirea femeilor care candidează la alegerile locale din 14 iunie. Considerați că femeile au nevoie de mai multă pregătire și asistență decât bărbații?
Considerăm că femeile au nevoie de asemenea instruiri pentru că nu sunt suficient susținute și promovate de partidele din care fac parte, din acest motiv credem că, de multe ori, ar putea avea un acces mai redus la anumite informații necesare într-o campanie electorală. Din acest motiv, cu susținerea UN Woman, am lansat această campanie de informare a femeilor care candidează la alegerile locale, dar și a celor care intenționează să candideze la alegerile ulterioare. Menționez din start că este o campanie de instruire apolitică. Înainte de a demara vizitele în localități am trimis invitații tuturor partidelor politice, dar și administrațiilor publice locale pentru a delega femeile care candidează la 14 iunie sau care intenționează să-și înainteze candidatura la alegerile ulterioare.
2. Ce învață util femeie care participă la seminarele de instruire?
Sunt mai multe subiecte pe care le abordăm. Din reacția femeilor care participă la seminare înțelegem că toate temele discutate sunt foarte importante pentru ele. Suntem patru experți și fiecare dintre noi este responsabil de un anumit subiect, cum ar fi motivarea personală a femeilor, astfel încât să se implice mai activ în politică sau noțiuni de imagine publică, subiecte ce țin de discursul public, cum să-și elaboreze discursul, care sunt regulile, ținuta, limbajul, comportamentul, etc. Avem mai multe exerciții practice, elaborarea unu mesaj electoral, precum și subiecte practice unde avem experți din domeniul tehnologiilor informaționale care pe parcursul campaniei le oferă asistență în elaborarea materialelor de promovare. De asemenea, abordăm subiecte ce țin de finanțarea campaniei electorale, unde femeile au reacții diferite și se implică activ în discuții. Un alt expert implicat le vorbește femeilor despre tehnologii de interacțiuni cu electoratul, utilizate în timpul campaniei, cum ar fi metoda de la ușă la ușă. Evident, doar bazându-te pe acest instrument nu înseamnă că vei câștiga alegerile, dar creează o imagine bună a candidatului electoral în rândul alegătorilor. Mai vorbim despre strategii alese în campanii electorale, analizăm fiecare tip potrivit pentru fiecare candidat, facem exerciții practice, participantele scriu discursuri și apoi le analizăm împreună venind cu sugestii și recomandări de îmbunătățire a abordării.
3.Totuși, prezența femeilor în viața politică, atât la nivel central, cât și local este una redusă. Se întâmplă pentru că nu sunt suficient pregătite? Nu dispun de susținerea necesară din partea partidelor din care fac parte?
Eu cred că prima problemă este că nu sunt promovate de către liderii partidelor din care fac parte. În topul listelor se găsesc bărbații, cei care, de fapt, susțin financiar partidele politice. Nu cred că femeile nu dispun de capacitățile și experiența necesară pentru a ocupa funcții importante atât în administrația centrală, cât și cea locală. Abordarea e alta. Femeile când nu sunt susținute de bărbați sunt descurajate și nu vor să participe în viața politică. De asta avem și o secțiune destinată motivării și încurajării femeilor să se implice, să candideze și să participe în viața politică a țării.
4. Care este reacția candidatelor după aceste seminarii de instruire?
Am avut deja șase sesiuni de instruire, fiecare sesiune durează câte două zile și pot spune că femeile care participă sunt foarte active și decise să se implice în viața politică. Desigur, avem cazuri diferite. Sunt și femei care sunt mai puțin active. Depinde și de localități. Oricum, din modul în care se implică la seminare, din atitudinea lor și întrebările pe care ni le adresează, înțelegem că pentru ele aceste instruiri sunt foarte necesare și își fac notițe, ne prezintă diferite situații și ne întreabă dacă au procedat corect sau cum ar putea îmbunătăți anumite aspecte.
5. Proiectul acoperă doar cinci localități din țară, deci, numărul beneficiarelor este mai restrâns. Ce sfaturi le-ați da tuturor femeilor care își înaintează candidatura la o funcție de conducere în APL?
Mai sunt alte raioane care sunt acoperite de altă organizație. Noi considerăm că este necesară o astfel de instruire și între ciclurile electorale și pe o arie mai extinsă pentru ca mai multe femei să aibă posibilitatea de a fi instruite și a se implica ulterior în viața politică a țării. Astfel de seminare sunt foarte bune, dar femeile sunt prinse în diverse activități și dispun de mai puțin timp. Din acest considerent, aș sfătui femeile care vor să se implice în viața politică, care simt că au ce spune și vor să facă schimbări în comunitatea lor, să lase prejudecățile și fricile la o parte și să se implice. Femeile au un potențial foarte mare și au șanse de câștig la fel ca și bărbații.
Acest interviu apare în cadrul campaniei de consolidarea capacităților femeilor candidați independenți și potențialii candidați. Campania este implementată de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) Viitorul, cu susținerea Programului ONU „Femeile în Politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est - Europeană și Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei”.
Pentru detalii, contactați Coordonatorul Relații Publice la numărul de telefon 0 22 221844 sau la diana.lungu@viitorul.org
Mai multe articole …
- Olesea Tabarcea, directoarea "Clinicii Universitare Juridice" din Bălți: ”Nu vreau să mă implic în politică, în schimb vreau să îmbătrânesc în ONG”
- „Europa Creativă” deschide mari perspective culturii din Republica Moldova
- Postul Mare - între medicină și religie
- (Interviu) Vitalie Coceban: Internetul ajută contribuabilii să fie mai concurabili, mai rapizi şi mai calitativi în afacerile sale
- Educaţie pentru integrare europeană
- Svetlana Plămădeală: Despre misiunea UNAIDS în Moldova, tendința spre zero discriminare și despre ceea ce poate face un om obișnuit pentru a stopa epidemia HIV
- Este cel mai potrivit moment pentru ca Guvernul să conlucreze cu societatea civilă
- Valentina Vîlc: Faptul că aproape toți suntem infectați cu tuberculoză, nu înseamnă că suntem toți bolnavi de această maladie
- Valerian Isac: Dacă medicii spun că nu se mai poate face nimic, adresați-vă la hospice
- Radu Țăruș, voluntar: „10 oameni care vorbesc în public sunt mai puternici decât alte sute care tac”
Pagina 58 din 181
- AO FFUPLM contractează un/o consultant/ă privind evaluarea impactului economic al angajării susținătorului de la egal la egal în echipa centrelor comunitare de sănătate mintală
- BNM angajează expert/ă principal/ă responsabil/ă de reglementarea evidenței contabile în BNM
- Agenția de Guvernare Electronică anunță concurs pentru suplinirea postului vacant de Specialist/specialistă în calitatea datelor, informațiilor
- Keystone Moldova lansează concursul pentru contractarea serviciilor unui specialist ce va facilita 12 ateliere regionale
- Apel Public de selectare a 2 Traineri specializați în strategiile de asigurare a stării de bine și combaterii burnout-ului
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md








