Un nou curs de formare pentru instructorii ȘSAJ, ținut de o traineră internațională



Cum elaborăm și cum implementăm un curriculum destinat formării jurnaliștilor? Care sunt elementele-cheie de proiectare curriculară? Cum formulăm corect obiectivele de învățare și cum reușim să le atingem în procesul de instruire? Cum selectăm activitățile pentru studenți, combinând mai multe stiluri de predare /învățare și echilibrând partea teoretică cu cea practică? Care este influența feedback-ului asupra performanței învățării? Și, aplicat la ȘSAJ, cum să predăm jurnalismul într-o manieră cât mai interactivă, accesibilă și atractivă? Acestea au fost temele unei noi instruiri în format Training of Trainers (ToT), care a avut loc la începutul lunii iunie și care a fost una de succes pentru instructorii participanți.

Răspunsurile la întrebările sus-menționate le-am căutat și le-am găsit împreună cu Abi Daruvalla, formatoare și consultantă în cadrul U2Media & Training4News din Amsterdam, Olanda.

Colaj ToT

ToT-ul a durat trei zile, timp în care s-au discutat subiecte legate de structura unui curriculum, interconexiunea dintre trei domenii esențiale de învățare (cunoștințe, abilități și atitudine), relevanța cursurilor, adaptarea la nevoile pieței media și la noile trenduri jurnalistice, creșterea spectrului motivațional al studenților, managementul timpului, necesitatea implicării tuturor cursanților în activitățile desfășurate de trainer, precum și probleme de ordin logistic. Cu mențiunea că toate acestea trebuie să fie în tandem cu ingredientele necesare unui formator carismatic – pasiune, integritate, spirit organizațional, profesionalism, umor ș.a., dar și interes pentru inovație, fără de care nu poți obține performanțe.

Trainingul a fost structurat pe o serie de acțiuni practice. Instructorii ȘSAJ au lucrat în echipă și individual pentru a identifica necesitățile curriculare în funcție de cursul predat, a formula clar obiectivele, a selecta activități relevante, interactive și colaborative și, în cele din urmă, a-și actualiza curriculumurile conform unui model propus de formatoare. Instruirea a constituit, de asemenea, una dintre ocaziile de a face schimb de bune practici în ceea ce privește tendințele actuale în educația din domeniul jurnalismului. S-a vorbit despre noi metode, tehnici și jocuri, care pot fi utilizate în procesul de predare/învățare a jurnalismului, dar și despre soluționarea unor eventuale probleme în relația trainerului cu studenții. 

Pe final, participanții au venit cu un feedback personal și au aflat cum, la rândul lor, să ofere de o manieră constructivă și încurajatoare acest feedback studenților ȘSAJ.

Abi Daruvalla, la rândul ei, a concluzionat că „Trainingul este despre crearea unui mediu în care oamenii își pot valorifica plenar propriul potențial. Aceasta înseamnă nu numai împărtășirea cunoștințelor și abilităților, ci și motivarea oamenilor de a-și dezvolta și de a-și îmbunătăți talentele la toate nivelurile”.