'In siguranta la scoala - in siguranta acasa' proiect pilot



Monitorizarea traficului rutier în adiacentul

liceului „Universul” mun. Chisinau

IMG 8283

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Întru realizarea obiectivelor interveției pilot „În siguranță la școală – în siguranță acasă” în cadrul proiectului european TRACECA Road Safety II, partenerii locali Automobil Club din Moldova și Inspectoratul Național de Patrulare împreună cu Serviciul Tehnologii Informaționale al INP, au efectuat observarea și monitorizarea traficului rutier în zona școlii selectate pentru intervenție – liceul „Universul” din mun. Chișinău. În decurs de 3 zile, în orele matinale (7.30-8.30) și cele după prînz (12.00-13.30), a fost urmărit și fixat comportamentul participanților la trafic și infrastructura drumurilor, luînd în considerare pietonii (inclusiv elevii), părinții care transport copiii cu automobilul la/de la școală, atitudinea și viteza șoferilor care trec prin zona respectivă, locurile de parcare, bicicliștii, marcajul și indicatoarele rutiere.

Drept urmare a monitorizării au fost fixate următoarele observații:

  1. În decurs de o oră, prin preajma liceului circulă în jur de 250 de vehicule, inclusiv și cele de capacitate mare. Viteza medie cu care se mișcă transportul prin zona respectivă este de:
    1. dimineața între 46 km/h și 53 km/h;
    2. după amiază 56km/h;
  2. Comportamentul șoferilor care circulă prin adiacentul liceului:
    1. au respectat dreptul prioritar de traversare a părții carosabile prin locul indicat prin marcaj rutier – 8 cazuri;
    2. au neglijat dreptul prioritar de trecere prin locul indicat prin marcaj rutier – 24 de cazuri;
    3. au redus viteza de deplasare -  58 de șoferi;
    4. au circulat cu viteză sporită – 182 de șoferi. Viteza maximă cu care s-a circulat prin regiune fiind de 85 km/h.
  3. Modalitatea copiilor de a ajunge la ore:
    1. în calitate de pasageri –  aproximativ 360 de elevi;
    2. în calitate de pietoni -  aproximativ 345 de copii;
    3. în calitate de bicicliști – 0;
  4. Modalitatea de transportare a copiilor în unitățile de transport:
    1. în sistem de reținere -  0 cazuri;
    2. cuplați cu centura de siguranță  - 0 cazuri;
    3. pe bancheta din față – 40%;
    4. pe bancheta din spate – 60%;
  5. Comportamentul pietonilor în stradă:
    1. au traversat drumul în preajma liceului  între 30 și 45 de pietoni;
    2. regulamentari au fost între 4 și 13 copii și părinți;

De menționat, pietonii care circulă pe tronsonul respectiv traversează carosabilul în afara trecerii pentru pietoni (zebra), deplasîndu-se pe diagonală din direcția stației PECO amplasate în adiacent.

Pe parcursul debarcării micuților din vehicul, o bună parte din adulți și-au expus copiii unui risc enorm. Aceștia au tolerat coborîrea prin portiera din, anume din partea circulației transportului.

La fel, în preajma liceului nu este amenajat loc de parcare sau de debarcare a micuților sau a pasagerilor care circulă cu transportul public (maxi-taxi), astfel, în orele de vîrf creând haos și neglijare totală a regulilor de siguranță din partea  tuturor participanților la traficul rutier.

La fel, au fost observate și următoarele încălcări ale regulilor de circulație:

-          circulația transportului pe contrasens – 20 de cazuri;

-          oprirea și staționarea pe marcajul rutier (zebra) – 40 de cazuri;

-          drift-uri – 1 caz;

-          efectuarea manevrelor periculoase – 1 caz;

-          expunerea riscului în timpul debarcării – 9 cazuri.

Prin urmare, a fost organizată o întîlnire cu reprezentanții ACM, REPEMOL, Inspectoratului Național de Patrulare, Direcției Generale Transport Public a Primăriei mun. Chișinău și directorului liceului „Universul”, pentru a analiza problemele existente in traficul rutier din zona liceului, care reprezintă riscuri pentru elevi. Au fost discutate măsurile necesare și posibilitățile de modificare a infrastructurii drumurilor din zona școlii pentru a preveni accidentele rutiere cu implicarea copiilor .

IMG 8259

Rezultatele monitorizării traficului rutier au fost prezentate profesorilor, în cadrul întîlnirii,   motivîndu-i spre implicare și cooperare în scopul îmbunătățirii nivelului siguranței rutiere lîngă școala în care activează, dar și în comunitate.