Interviuri
- Fundatia Soros-Moldova
- Facilitatea Globala de Mediu (GEF)
- IM Swedish Development Partner
- Asociaţia Obştească „Femeia şi Copilul-Protecţie şi Sprijin” (FCPS)
Citiți un interviu cu Victoria Secu, directoare executivă AO FCPS (în fotografie), despre rezultatele anului 2018 și planurile pentru anul început.

- Dragă Victoria, caracterizați în cinci cuvinte anul 2018 pentru organizație.
- E imposibil să redai în cinci cuvinte activitatea echipei FCPS, pentru că ceea ce facem este multilateral și, de obicei, vorbim de programe și proiecte. Dar, totuși, dacă ne gândim mai bine, anul 2018 ne-a adus dezvoltare, credibilitate, vizibilitate, eficiență și dinamism. Practic, în anul care s-a scurs, poate că am avut puține proiecte, dar a fost un an foarte dinamic, cu multe rezultate de care ne mândrim.
- AO FCPS face publice rapoartele de activitate după adunarea generală, adică nu mai devreme de luna aprilie. Până atunci vă rog să anticipați și să ne spuneți, care sunt principalele realizări ale anului 2018, care au marcat într-un fel sau altul viaţa asocțaiei?
- Rezultatele noastre în 2018 au fost pe domeniile cheie pe care activăm, prin care contribuim la îndeplinirea misiunii noastre – îmbunătățirea calității vieții persoanelor cu dizabilități. Am continuat și în 2018 să aducem specialiștii din Echipa Mobilă în casele a 39 de familii, care au copii cu dizabilități. Ne-am îndeplinit în așa fel angajamentul față de familii și față de cei care ne dau bani, ca să prestăm servicii de cât mai bună calitate la locul lor de trai. Cei patru specialiști calificați au reușit să meargă, în total, cu peste o mie de intervenții în aceste 39 de familii. Anul a fost deosebit și prin faptul că profesioniștii pe care îi avem în Echipa Mobilă au devenit consultanți pentru crearea serviciului similar în regiunea Transnistriană, și, evident, suntem mândri de asta. Dar să știți că de consultanță au avut parte în total 91 de familii care educă copii, or, părinții au participat la un program de instruire prin care au învățat metode, tehnici, au putut comunica între ei, cum să facă față problemelor de educație a unor copii cu dizabilități. De obicei, părinții care asistă la aceste ore de asistență a specialiștilor (psihopedagog, psiholog, kinetoterapeut, asistent social) au foarte multe întrebări, legate de cum să construiască relațiile în familie și cu copilul în special. Trebuie să spunem, că standardele de lucru a unei echipe mobile presupun asistență din partea noastră unui număr de 25 de copii, dar dacă vedem nevoile oamenilor, ne este greu să rămânem indiferenți. Asta înseamnă că am mers foarte frecvent în fiecare familie selectată pentru asistență. Înafară de orele de consultanță, i-am implicat și în alte activități: excursii, școli de vară. Un alt domeniu important pentru noi este incluziunea educațională în școli și grădinițe. Chiar dacă ne confruntăm cu multe situații specifice, am reușit să includem în instituții de învățământ 14 copii (8 la grădiniță și 6 la școală).
- Dacă nu intervenea asociația, ce era să fie? În ce măsură se respectă drepturile acestor copii în așa caz?
- În cel mai bun caz, ar fi avut ore la domiciliu, dar chiar și așa ei sunt excluși, pentru că nu pot interacționa cu colegii, nu pot participa în măsură deplină la activitățile educaționale. Vrem ca fiecare copil să fie măcar două-trei zile în săptămână alături de colegi, să fie în vizor, ajutați, înțeleși, pentru că este viitorul adult, coleg, membru al comunității în care va trăi. În practica noastră am avut istorii care începeau cu ”Vecinii au aflat de existența lui abia când împlinise vârsta de 14 ani…” Vă dați seama, câte are de recuperat acest copil în viața sa! O altă realizare, pe care aș vrea s-o remarc, este că am putut să fim de folos multor părinți ai căror copii prezintă tulburări din spectrul autism. Am organizat și pentru ei, și pentru cadre didactice, cursuri de scurtă durată, ca să le ușurăm muncă. Ne bucurăm și de succesul celor 10 tineri cu diferite tipuri de dizabilități, cu vârsta de la 18 la 40 de ani, care au reușit, să se angajeze undeva și să fie remunerați pentru munca lor. Am muncit mult pentru ca fiecare să-și găsească locul potrivit, au învățat să comunice cu alți oameni, au devenit mai independenți, mai responsabili. Tot în 2018 am elaborat Strategia de accesibilizare a spațiilor publice în or. Criuleni. Asociația s-a implicat și în îmbunătățirea cadrului legal național, am adresat peste 40 de propuneri autorităților care elaborează legi, jumătate dintre care au fost luate în considerare. Evident, că avem și eșecuri, sau mai degrabă niște așteptări mai mari care nu s-au adeverit, dar, de regulă, le discutăm și le luăm drept lecții și experiențe de învățat.
- Explicați dinamismul organizației și cum îl percep oamenii, cu care conviețuim în comunitate?
- Principala resursă a organizației sunt oamenii. De multe ori realizările unei organizații înseamnă implicarea lor peste atribuțiile pe care le au conform fișei postului. Echipa FCPS este dinamică prin faptul că soluționăm foarte multe situații imprevizibile, sunt profesioniști care în orice moment își pot substitui foarte bine rolurile, dacă intervine ceva urgent în altă parte. Chiar avem o echipă universală! În plus, avem multe idei și facem tot posibilul să mobilizăm comunitățile și autoritățile ca să facem viața mai bună pentru toți noi și în special persoanlele cu dizabilități aici, la noi acasă.

- Ce planuri pentru 2019 ați bătut deja în cuie?
- Am început anul cu vești bune. Avem deja încheiate contracte de grant pentru minim trei proiecte. În 2019 continuăm cu Echipa Mobilă, și vrem să obținem mai mulți bani de la stat pentru acest serviciu, or, acum statul acoperă o mica parte din cheltuielile pentru el. În celelalte raioane, cu excepția r. Criuleni, serviciul este prestat de stat. Vom continua să luptăm pentru drepturile copiilor de a învăța la grădiniță și la școală, pentru dreptul lor de a fi incluși, pentru dreptul la atenție din partea statului privind problemele cu angajarea tinerilor cu dizabilități. Putem deja anunța că avem un proiect nou cu denumirea ”Accesul la servicii de intervenție timpurie”, un proiect acceptat spre finanțare de către Fundația Soros-Moldova prin intermediul fondurilor Comisiei Europene. Vom fi printre primii în țară, care vom dezvolta servicii de intervenție timpurie în regiune, pentru că asemenea serviciu există doar în mun. Chișinău, dar el este foarte solicitat. Ce presupune? Un spațiu în cadrul Centrului de Sănătate Criuleni, dotat și echipat prietenos copilului, în care va lucra o echipă de specialiști pregătiți să atragă toată atenția necesară dezvoltării copiiilor de la naștere până la vâsrta de trei ani. În parteneriatul eficient cu Centrul de Sănătate Criuleni, vom preveni riscurile apariției dizabilităților, vom oferi diagnosticul timpuriu copiilor de către specialiști calificați, dar mai aproape de casă. Vârsta de până la trei ani este cea mai importantă pentru dezvoltarea copiilor, de aceea ne dorim să n-o ratăm. Sperăm să-l punem în funcțiune către anul 2020.
În 2019 vrem să lansăm un serviciu nou, cu denumirea ”Prieten în chirie”, aici nu dăm mai multe detalii, vom menține nițel suspansul, dar promitem să revenim cu detalii. Am încheiat recent contractul de grant pentru următorii trei ani pentru realizarea proiectului ”Facilitare comunitară și coeziune socială pentru drepturi”, susținut de partenerii noștri de mulți ani, IM Swedish Development Partner. Înafară de noutățile enumerate, mai vrem să anunțăm că ne vom implica și în activități de protecție a mediului, și în aceste activități se regăsesc perfect și beneficiarii noștri, tineri și adulți cu dizabilități. În acest context, am obținut, după multe ajustări și etape parcurse, și proiectul finanțat de Programul de Granturi Mici al Facilității Globale de Mediu (GEF SGP), în care ne propunem, cot la cot cu primăria Criuleni, să mărim volumul deșeurilor selectate pentru reciclare, să învățăm cetățenii să facă compost și să nu ardă resturile vegetale, iar toate acestea pot diminua impactul asupra ecologiei orașului nostru. În același timp, vom valorifica și persoanele cu dizabilități, care se vor implica direct în acest proiect. La modul practic – în oraș vor apărea mai multe containere pentru plastic și, în premieră, pentru carton.
- Care sunt, în general, provocările unui ONG în R. Moldova şi căror provocări trebuie să facă faţă FCPS, în particular, ţinând cont de specificul activităţii şi grupurile ţintă?
- Pentru ONG-uri prima provocare ar fi căutarea surselor financiare care să le asigure durabilitatea, activitatea, pentru a supraviețui. La moment, în proporție de 85 la sută depindem de finanțarea din exterior. Dar am dori să avem mai multe surse locale de finanțare, să dezvoltăm o activitate economică, ca să putem supraviețui în viitor. O altă provocare este actuală pentru ONG-urile care au dezvoltat servicii sociale, și care la un moment dat nu mai au susținerea statului sau sunt în impas ca acestea să fie sistate din cauza lipsei banilor. A treia - fluctuația resurselor umane și ne dorim să ne menținem angajații, să le asigurăm creștere personală și profesională. Numai așa, cu aceste trei componente acasă, ne putem menține și dezvolta.
- Mult succes în anul 2019!
A dialogat, Svetlana Cernov, specialistă PR și comunicare, AO FCPS
![]() |
|
Prorectorul pentru Relații Internaționale și Proiecte Europene a Academiei de Studii Economice din Moldova, Dr. Olesea Sîrbu, a acordat un scurt interviu în care a vorbit despre nivelul de internaționalizare a instituțiilor de învățământ superior din Republica Moldova și proiectul ,,ELEVATE - Elevating the Internationalisation of Higher Education in Moldova” (Nr. 573921-EPP-1-2016-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP) www.elevate-project.md, din cadrul programului european Erasmus+. Totodată, doamna Prorector și-a exprimat speranța că proiectul va avea un impact pozitiv asupra instituțiilor de învățământ din țară, dar și a întregii societăți.
- Doamna Sîrbu, ce înseamnă totuși internaționalizarea instituțiilor de învățământ superior și care este nivelul actual al internaționalizării în instituția în care activați?
Internaționalizarea educației este un concept complex, un mod prin care se dezvoltă calitatea învățământului superior. Internaționalizarea sustenabilă are în vedere dimensiunea internațională a predării și cercetării care adaugă valoare sistemului de învățământ superior din republică. Academia de Studii Economice din Moldova a adoptat de curând o politică de internaționalizare cu scopul de a găsi oportunități de dezvoltare a cunoașterii și talentului, de a influența dezvoltarea internațională a cercetării și învățământului superior. Proiectul ELEVATE este cel care a pus piatra de temelie în crearea unei strategii pe internaționalizarea universității. Totodată, proiectul ELEVATE, are drept scop crearea strategiei naționale de internaționalizare a învățământului superior din Republica Moldova.
- De către cine este finanțat proiectul Elevate și care este durata acestuia?
Proiectul „ELEVATE - Sporirea internaționalizării învățământului superior în Moldova” (Număr de referință: 573921-EPP-1-2016-1-MD-EPPKA2-CBHE-SP) este unul de tip structural, finanțat cu suportul Comisiei Europene în cadrul programului ERASMUS+, iar durata proiectului ELEVATE este de 3 ani, începându-și activitatea în anul 2016.
- Cine sunt partenerii naționali/internaționali acestui proiect și ce rol au aceștia în cadrul realizării obiectivelor acestuia?
Partenerii naționali și internaționali ai acestui proiect sunt Universitatea Tehnică, Moldova; Universitatea Agrară de Stat, Moldova; Universitatea de Stat din Cahul “Bogdan Petriceicu Hasdeu”, Moldova; Universitatea de Stat din Comrat, Moldova; Universitatea de Stat din Bălți “Alecu Ruso”, Moldova; Consiliul Național al Rectori, Moldova; Ministerul Educației, Moldova; Buckinghamshire New University, Marea Britanie; Mykolas Romeris University, Lituania; University of Maribor, Slovenia; European Policy Development and Research Institute, Slovenia; Maastricht Graduate School of Governance, Olanda; “Trimetrica” SRL, etc., iar rolul acestora este în primul rând de a face posibilă realizarea obiectivului proiectului, acela de a participa la crearea strategiei instituționale și naționale cu privire la internaționalizarea învățământului superior din Moldova
- Care sunt obiectivele acestui proiect și de ce realizări/rezultate ați avut parte pe parcursul proiectului?
Obiectivele acestui proiect constau în dezvoltarea și promovarea strategiei naționale care va spori procesul de internaționalizare a învățământului superior în Moldova, de asemenea crearea funcției de integrare universitară prin intermediul politicilor instituționale pentru internaționalizarea educației, cercetării, mobilității și serviciilor, și în cele din urmă, un scop bine determinat este cel de a spori capacitățile instituționale pentru participarea efectivă la colaborări internaționale la scară largă.
- În ce proiecte este încadrată Academia de Studii Economice a Moldovei pe lângă cel discutat actualmente și care sunt obiectivele lor?
Pe lângă proiectul ELEVATE, Academia de Studii Economice a Moldovei este încadrat în proiecte precum: MINERVA, COMPASS, SMART, ReSTART, etc.
Obiectivul general al proiectului COMPASS este să contribuie la integrarea mai profundă a Republicii Moldova în EHEA (European Higher Education Area and Bologna process) prin integrarea unui model universitar de învățare continuă (ULLL) incluziv și receptiv în Moldova.
MINERVA își propune să consolideze poziției universităților din Moldova și Armenia în cadrul ariei internaționale de cercetare prin implementarea accesului liber, a datelor deschise și a principiilor metodologice deschise, precum și promovarea diseminării cercetării, a transparenței, a răspunderii și a incluziunii.
Obiectivul general al proiectului ReSTART este de a extinde beneficiile și a spori impactul curriculumului antreprenorial asupra studenților și cadrelor științifico-didactice prin valorificarea experienței avansate în domeniu. ASEM, prin intermediul acestui proiect, urmărește modernizare a 4 cursuri și elaborarea a 2 cursuri noi, fiind organizate și 2 sesiuni de formare a formatorilor la București și Košice. În cadrul proiectului sunt în total antrenați 384 de masteranzi, 75 cadre didactice și personal administrativ, 96 reprezentanți din cadrul întreprinderilor, asociațiilor profesionale, societății civile și entităților guvernamentale din Republica Moldova.
SMART - obiectivul general al său este de a crește potențialul de angajare a absolvenților și de a spori inovativitatea companiilor prin promovarea antreprenorialului printre studenți, crearea start-up-urilor și abordare inovativă în colaborarea dintre universități și antreprenori.
Mulțumesc.
La final de an, directorul executiv al Centrului CONTACT Serghei Neicovcen, a făcut un scurt bilanț al activității organizației. El a punctat câteva dintre cele mai importate proiecte care au marcat 2018, precum și planurile de viitor ale organizației.
1. Cum a fost 2018 pentru Centrul Contact?
Centrul Contact a avut un an productiv și foarte intens din punct de vedere al proiectelor și al activităților. Provocările la care a trebuit să facem parte au consolidat echipa și ne-au fortificat forțele. Suntem mândri de realizările noastre. Drept urmare, am reușit să creăm 10 grupe de cetățeni activi în 10 localități din Republica Moldova. Cu susținerea facilitatorilor Centrului Contact și în parteneriat cu Administrația Publică Locală am elaborat planurile locale pentru promovarea transparenței. La finele anului curent Centrul CONTACT a susținut 30 de proiecte mici in aceste 10 localități pentru promovarea transparentei APL și participării active a cetățenilor.
2 Prin ce s-a evidențiat acest an și care au fost proiectele implementate de echipa Centrului Contact?
În acest an, am avut trei proiecte mari. Ne-am axat pe realizarea unui proiect UNDEF; „Sporirea transparenţei administraţiei publice locale în Republica Moldova prin implementarea politicilor participative”, finanțat de Fondul pentru Democrație al Națiunilor Unite (The United Nations Democarcy Fund - UNDEF) care și-a propus drept scop sporirea nivelului de transparență în activitatea autorităților publice locale prin elaborarea, promovarea și adoptarea în mod participativ a politicilor publice locale, elaborarea și implementarea unor planuri locale de aprofundare a transparenței și de asigurare a accesului cetățenilor la informațiile de interes public. 10 localități beneficiare ale proiectului „Sporirea transparenţei administraţiei publice locale în Republica Moldova prin implementarea politicilor participative” și-au elaborat planul local de aprofundare a transparenței și asigurare a accesului cetățenilor din localitate la informațiile de interes public pentru următorii 3 ani.
Un alt proiect se referă la Găgăuzia. Proiectul „Consolidarea societății civile din UTA Găgăuzia”, finanțat cu sprijinul Uniunii Europene, reprezintă efortul comun al Fundaţiei Soros-Moldova, Centrului Naţional de Asistenţă şi Informare a Organizaţiilor NonGuvernamentale din Moldova CONTACT şi Asociaţiei Obşteşti Piligrim-Demo din Comrat. Activităţile planificate în proiect vor contribui şi la stabilirea unor parteneriate puternice între ONG-urile din Găgăuzia şi cele din alte regiuni ale ţării. În contextul local, proiectul va contribui la un dialog mai eficient şi o colaborare mai mare între ONG-uri şi Autorităţile Publice din UTAG, precum şi cele de nivel central.
Totodată, proiectul UNDP, Programul „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii” care contribuie la consolidarea încrederii între locuitorii ambelor maluri ale râului Nistru prin susţinerea activităţilor comune în domeniul dezvoltării afacerilor și îmbunătăţirii infrastructurii localităţilor.
În parteneriat cu CONTACT Cahul am organizat o serie de traininguri pentru ONG-urile din sudul Molodvei în diferite domenii de dezvoltarea organizațională. La fel am facilitat elaborarea planurilor strategice pentru 3 ONG- uri din sudul Moldovei.
În parteneriat cu Fundația Est-Europeana am elaborat un set de materiale pentru dezvoltarea ONG-urilor. Toate aceste proiecte au oferit un impuls societății și au dinamizat procesele. Suntem mândri de rezultatele noastre, precum și de modul în care am comunicat cu beneficiarii și partenerii noștri.
3. Care a fost impactul campaniilor de informare pe care le-ati organizat, tinind cont ca suntem intr-un an electoral?
O să mă refer la un proiect foarte important care a vizat acest aspect. Cetățeanul trebuie să învețe a alege liber, a alege conștient – acesta a fost motto-ul proiectului ”Alege liber! Alege conștient” implementat de Centrul CONTACT, în parteneriat cu Fundația Friedrich Ebert, cu susținerea financiară a Fundației Soros-Moldova / Departamentul Buna Guvernare.
În jur de 600 de cetățeni cu drept de vot, în special tineri care vor merge pentru prima dată la alegeri, din 7 localități din Republica Moldova au participat la spectacolul teatrului social cu titlul „Toma Necredinciosul și alegerile”, prezentat de actorii Teatrului Republican Muzical-Dramatic „Bogdan Petriceicu Hașdeu" din Cahul.
Proiectul a avut un impact pozitiv asupra beneficiarilor care au obținut cunoștințe și și-au format atitudini față de procesul electoral ce urmează a avea loc în luna februarie 2019,Menționăm că scopul proiectului este sporirea nivelului de cunoaștere și de înțelegere de către cetățenii Republicii Moldova a proceselor electorale în cadrul alegerilor parlamentare din anul 2019 și promovarea unor alegeri libere și corecte. Localitățile beneficiare ale proiectului sunt: Cociulia, Cantemir; Leova, Cimișlia, Hâncești, Căușeni, Ștefan Vodă, Cahul. Proiectul va finaliza în februarie 2019 cu dezbateri publice electorale, cu participarea concurenților electorali pe circumscripțiile uninominale în care aceste localități sunt încadrate.
4. Cât de activă a fost societatea civilă în 2018?
Rolul societății civile rămâne la fel de important cum a fost și în alți ani. Societatea civilă nu poate rămâne indiferentă la tot ce se întâmplă în țară și este cea care reacționează prompt le politicile publice inițiate de guvernare. Vocea societății civile trebuie să fie una activă și în 2019. Vreau să menționez că societatea civilă contribuie esențial la dezvoltarea economică si social a țării prin susținerea și acordarea serviciilor pentru păturile social-vulnerabile și acorda suport necesar pentru dezvoltarea afacerilor, inclusiv in sectorul agrar. De asemenea, societatea civilă protejează drepturile oamenilor care sunt deseori discriminați spre ex. Femei. Romii, Persoane cu dizabilități etc.
5. Ce vă propuneți pentru anul viitor și care sunt direcțiile de bază pe care le veți aborda?
Planurile noastre rămân a fi ambițioase și pentru 2019. Vom continua activitatea noastră în tot special spre direcția de dezvoltare a spiritului civic și implicarea civică în special la nivel local. Vom continua să contribuim la transparența APL, vom susține dezvoltarea ONG-urilor in special mă refer la Găgăuzia si Transnistria prin acordarea suportului necesar (informare si instruire). Avem certitudinea că proiectele ulterioare vor face mai activă societatea și îi va oferi o platformă de dezvoltare durabilă.
Mai multe articole …
- Ovidiu Timofti: ,, Mă bucur că datorită CNE pot face vocea colegilor mei cunoscută”
- „Voluntariatul este cel mai nobil instrument cu care putem lucra!”
- Șefa misiunii USAID în Moldova: ”Dacă trece proiectul de lege propus de Ministerul Justiției, Moldova se va compara cu cele mai represive regimuri din regiune”
- Sporirea performanței și competitivității întreprinderii prin dezvoltarea cunoștințelor și competențelor antreprenoriale cu ajutorul Programului de instruire continuă ,,Gestiunea Eficientă a Afacerii”
- Analiza necesităţilor formatorilor din Moldova
- Dieter Eggen voluntarul olandez în Moldova
- Fac volunariat acolo unde mă simt fericit
- Voluntariatul nu are o definiție teoretică are o definiție spirituală
- Voluntariatul mă ajută să nu mă infectez de indiferență
- Tineri sunt cei care trebuie să promoveze activismul civic
Pagina 33 din 181
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md











