Interviuri

Cristina Cernei, profesoară de limba engleză în cadrul Liceului „Onisifor Ghibu” din Chişinău, a acceptat acum un an provocarea de a preda disciplina Educaţie pentru media. A înţeles din start că este un domeniu important, care ne învaţă să „desluşim adevărul în oceanul informaţional în care ne-am regăsit cu toţii în secolul XXI”. A „testat” împreună cu elevii diverse tehnici de dezvoltare a gândirii critice, prin urmare, cunoaşte care dintre ele funcţionează mai bine atunci când este vorba de educaţie media. Este pregătită să-şi împărtăşească această experienţă şi să ajute echipele participante la ediţia din 2020 a hackathonului media să elaboreze instrumente interactive, captivante și utile atât pentru profesori, cât şi pentru elevi.
Media Azi: Doamnă Cernei, în anul 2019 aţi urmat programele de instruire în domeniul educaţiei media la treapta gimnazială şi liceală, organizate de CJI, şi imediat aţi dat curs invitaţiei noastre de a preda disciplina Educaţie pentru media în liceul dvs. Prin ce v-a captivat acest curs?
Cristina Cernei: Încă de la primele activități din cadrul formărilor am realizat cât de nepregătită eram din punct de vedere al discernământului informațional, or, eu mă consideram destul de bună la acest capitol pentru că citesc mult, iar gândirea critică a fost mereu prioritară în dezvoltarea mea personală. Înţelegând cât de mult mai am de învățat, am constatat că noi, ca societate, avem nevoie de mult mai multe investiţii intelectuale pentru a putea desluşi adevărul în oceanul informațional în care ne-am regăsit cu toții în secolul XXI.
Media Azi: Ediţia din acest an a hackathonului îşi propune să vină în întâmpinarea voastră, a profesorilor care au acceptat provocarea de a preda disciplina Educaţie pentru media, pentru a vă pune la dispoziţie nişte instrumente/aplicaţii care v-ar ajuta în procesul de predare. Pornind de la experiența dvs. de predare pe parcursul anului trecut, cât de mult credeţi că v-ar ajuta acestea în activitatea didactică?
Cristina Cernei: Înainte de a veni în fața elevilor, mă pregătesc minuțios pentru a le putea oferi tot ce este mai actual și mai util. Manualul Educație pentru media, pentru elevii învățământului gimnazial și liceal, oferă un amalgam de exerciții şi exemple care mă ghidează în realizarea orelor. Totuși, am observat că deşi manualul este editat recent, datorită schimbărilor rapide care au loc, unele exemple sunt mai puțin relevante noilor realităţi. În aceste momente sunt nevoită să caut surse şi să găsesc studii de caz cât mai recente pentru a le capta atenția elevilor. De exemplu, tema la care discutăm cine sunt influencerii. Elevii mei cunosc alţi influenceri decât cei menţionaţi în manual, calificându-i pe ultimii de „modă veche”, acest lucru fiind „vechi” de doar un an sau doi. Deci, suntem presați de fluxul informațional constant care necesită investigații și cercetare pe piața informațională care, deşi pare la un click distanță, totuși îmi ia destul de mult timp. Acest hackathon reprezintă pentru mine o oportunitate pentru a-mi spune ofurile și a găsi soluții pentru a mă pregăti mai uşor de lecții. De asemenea, sper ca în rezultatul acestei confruntări în domeniul inovaţiilor să putem oferi elevilor aplicații sau instrumente pe care le-ar putea folosi independent, iar noi, profesorii, să fim siguri că ceea ce accesează nu este dăunător sănătății lor intelectuale.
Media Azi: Este evident că, pentru a trezi interesul elevilor, profesorii trebuie să fie în pas cu tehnologiile, să accepte noul ca pe o provocare firească. Totuşi, mulţi profesori sunt încă rezervaţi în faţa inovaţiilor şi nu manifestă un interes sporit în raport cu acestea. Pornind de la respectivele realităţi, ce sfaturi aţi avea pentru colegii dvs. profesori?
Cristina Cernei: Pandemia a demonstrat importanța tehnologiilor și nu avem cum să ne întoarcem la ceea ce a fost. Cu regret, am observat că unii colegi continuă să opună o rezistență feroce tehnologiilor. Această frică de modern trebuie educată constant și elevii au încercat să ne spună care sunt interesele lor încă dinaintea pandemiei, când mulți dintre noi, inclusiv eu, încercam să le iau telefoanele, pentru că le foloseau în alte scopuri decât cele educative. Fiind prinsă în realizarea obiectivelor lecției, mai rar foloseam jocuri gen Kahoot sau platforme educaționale aşa cum le-am utilizat în timpul pandemiei, cum ar fi Google Classroom, Skype, Zoom etc. De acum înainte, toate aceste oportunități digitale trebuie utilizate cât mai des, pentru că timp de trei luni, din martie până în mai, am făcut un salt cât nu făcusem din 2016 până în 2020, când Ministerul Educaţiei insista asupra regulamentului de dezvoltare digitală a competenţelor cadrelor didactice. Deşi unii colegi mai speră că învățarea în clasă va fi ca şi înainte de pandemie, cred că mulți deja își vor schimba stilul de predare. Acum, mai mult ca niciodată, obiectivele cursului Educație pentru media devin actuale.
Media Azi: În calitate de profesoară de Educaţie pentru media, aduceţi trei argumente care ar motiva viitorii participanţi să accepte înscrierea în concurs?
Cristina Cernei: Primul argument e că prin participare vom desluși realitățile cu care se confruntă sistemul educațional, importanța fiecărui participant în identificarea soluțiilor la nivel de sistem fiind extrem de importantă.
Al doilea argument este că societatea Republicii Moldova, cu toate lacunele ei, lipsa de cunoaștere și de desluşire a ştirilor false, precum şi distribuirea masivă a conduitei nerespectuoase pe rețelele sociale, ar trebui să nu lase doar frustrați, dar şi dornici de a face o schimbare. Acest hackathon devine un prilej pentru a contribui la schimbări spre binele copiilor, adică spre binele viitorului nostru, al tuturor.
Un al treilea argument ține de promovarea tinerilor în proiecte cu impact social. Scepticismul în impactul proiectelor asupra schimbării comportamentului social persistă încă în comunitățile noastre, iar acest hackathon, susținut de multe comunități internaționale, oferă șansa unei promovări sănătoase a lucrului în echipă cu conținut educativ.
Media Azi: Ce le-aţi dori participanţilor ediţiei din acest an a hackathonului media Puterea a cincea?
Cristina Cernei: Le doresc inspirație și încredere în forţele proprii şi, cel mai important, să conştientizeze importanța aportului pe care îl au. Participanții au misiunea de a elucida soluții pentru unele probleme cu care se confruntă societatea modernă. Astfel, ei devin promotorii „schimbării atitudinale” şi acest lucru poate avea impactul unei revoluţii.
*******
În perioada 7-9 august 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.
A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.

Ediţia din acest an a hackathonului Puterea a cincea, cu tema Educaţie media: analizăm, conştientizăm, creăm, va avea două mentore din Ucraina. Una dintre ele este Tatiana Ivanova, cofondatoarea Academiei Presei Ucrainene şi profesoară universitară la Catedra Comunicare Socială de la Universitatea de Stat din Mariupol, Ucraina. Cu aproape 20 de ani de experiență în domeniu, Tatiana Ivanova este convinsă că doar prin studierea, analiza şi dezvoltarea competenţelor media putem evita dezinformarea. În viziunea ei, potenţiali câştigători ai hackathonului sunt persoane inovative şi pregătite să-şi aprofundeze cunoştinţele în domeniul educaţiei media.
Media Azi: Doamnă Ivanova, sunteţi unul dintre trainerii proiectului „Învaţă şi fă diferenţa”, desfăşurat în Ucraina la nivel naţional în parteneriat cu IREX Ucraina, scopul căruia este să dezvolte abilităţile de gândire critică ale profesorilor şi studenţilor ucraineni. Ce a demonstrat implementarea acestui proiect în ţara vecină? Pe cât de actuală este problema dezvoltării gândirii critice în Ucraina?
Tatiana Ivanova: În cadrul proiectului „Învaţă şi fă diferenţa” sunt implicată din 2016, adică chiar de la lansare. Publicul-ţintă sunt cadrele didactice din instituţiile de învăţământ superior din Ucraina, precum şi profesorii şi metodiştii de la centrele de formare continuă a pedagogilor.
Experienţa proiectului a demonstrat cât de actuală şi necesară este dezvoltarea gândirii critice şi a educaţiei media în ţară. Profesorii au manifestat un nivel sporit de motivaţie şi interes pentru temele abordate. Acest lucru a fost confirmat de o serie de studii sociologice publicate de IREX, care au arătat o dinamică pozitivă la capitolul sporirii nivelului de gândire critică şi a educaţiei media, dezvoltarea abilităţilor de lucru cu textele jurnalistice, verificarea corectitudinii faptelor, recunoaşterea tehnicilor de manipulare în mass-media şi demascarea acestora. Rezultatele proiectului au evidenţiat un rezultat bun şi în domeniul măiestriei pedagogice a profesorului, în special capacitatea acestuia de a stabili corect obiectivele didactice ale lecţiilor, implementarea educaţiei media în programul curricular la diverse discipline, precum şi capacitatea de a introduce forme şi metode interactive de lucru, instrumente online şi tehnologii inovatoare în procesul educaţional.
Media Azi: Tehnologiile moderne au dus şi la apariţia unui şir de falsuri în media, care au invadat spaţiul informaţional. În aceste condiţii, cum poate un consumator de informație să discearnă între adevăr şi fals?
Tatiana Ivanova: Există o singură cale strategică – să-şi dezvolte competenţele media, care includ abilităţi de gândire critică, capacităţi de expertizare şi filtrare a informaţiei; să posede un spirit critic şi abilităţi de verificare a textelor media. De asemenea, să dea dovadă de prudenţă înainte de a distribui materiale şi a face comentarii pe reţelele sociale.
Totodată, un cetăţean informat va face întotdeauna o analiză-expres a oricărui text de presă conform următoarei scheme: Cine este autorul textului? Cine este potenţialul său cititor? Cine este beneficiarul acestei informaţii? Pentru ce public este realizat materialul? Este textul respectiv o informaţie sau este vorba de propagandă?
Nu în ultimul rând, un cetăţean informat cunoaşte prin ce metode şi sub ce „identităţi” un fals poate ajunge la consumatorul de media, sub ce formă poate apărea în spaţiul public o informaţie neadevărată şi care sunt particularităţile specifice ale acesteia în dependenţă de platforma pe care este distribuită.
Media Azi: În funcţie de instrumentele create pentru a ajuta cetăţeanul să se orienteze în amalgamul informaţional, cei care produc fake-uri îşi adaptează şi ei strategiile. Cum putem să evităm acest lucru şi să fim cu un pas înaintea lor?
Tatiana Ivanova: O putem face prin utilizarea şi dezvoltarea continuă a abilităţilor şi cunoştinţelor enumerate mai sus, dar și prin studierea, analiza şi dezvoltarea competenţelor în domeniul tehnologiilor informaţionale, amintindu-ne mereu că trăim în epoca jumătăţilor de adevăr şi a post-adevărului. Asta înseamnă că orice informaţie, chiar şi cea care la prima vedere pare destul de credibilă, trebuie analizată şi, dacă este posibil, verificată repetat înainte de a-i da o apreciere.
Media Azi: Hackathonul este un concurs de idei în care accentul este pus pe inovaţii. Vă rugăm să descrieţi profilul unui potenţial câştigător al acestei competiții.
Tatiana Ivanova: Un potenţial câştigător este, în primul rând, participantul care are un nivel ridicat de conştientizare şi motivaţie pentru a-şi dezvolta şi competenţele şi cunoştinţele în domeniul educaţiei media; este o persoană creativă, pregătită să împărtăşească şi altora cunoştinţele acumulate; este în pas cu tehnologiile şi poate aplica instrumente online moderne şi inovatoare; posedă un nivel bun de pregătire în domeniul educaţiei media, cunoaşte modul în care mass-media funcţionează şi influenţează, ştie ce influenţă poate avea o informaţie falsă asupra psihicului uman, care sunt metodele de protecţie împotriva informaţiilor care nu corespund adevărului etc. Nu în ultimul rând, câştigătorul este o persoană care ştie să gândească critic, să analizeze, să poată prevedea şi preîntâmpina anumite consecinţe nefavorabile.
Media-azi.md: Ce sfaturi aţi oferi potenţialilor participanţi pentru ca ei să se numere printre învingători?
Tatiana Ivanova: Succes şi inspiraţie, atitudine pozitivă şi încredere în sine. Să conştientizeze faptul că, indiferent dacă vor fi sau nu câştigători, participarea la acest eveniment este un pas important şi o „rampă de lansare” pentru viitoare concursuri şi provocări. Or, după cum afirma Booker T. Washington: „Succesul trebuie apreciat nu prin ceea ce ai obţinut în viaţă, ci prin obstacolele pe care le-ai depăşit în calea spre acest succes.”
*******
În perioada 7-9 august 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.
A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.

Diana Răileanu se simte cu mâna pe puls atunci când vine vorba de educaţie media. Ea este nu doar o jurnalistă cu experienţă, dar şi o promotoare a jurnalismului echidistant şi corect, iar educaţia media este exact despre asta - calitate, gândire critică şi capacitatea de a riposta dezinformării. Diana Răileanu este convinsă că „lumea în care trăim este rezultatul implicării sau neimplicării noastre”. Iată de ce susţine că „participanţii ediţiei din acest an ai hackathonului media au ocazia să influenţeze situaţia din spaţiul virtual, altfel spus, să contribuie la siguranţa acestuia cu propriile instrumente”.
Media Azi: Diana, sunteţi o bună cunoscătoare a realităţilor media din Moldova şi nu doar, având în spate o experienţă solidă în calitate de jurnalistă. De ce credeţi că în prezent este important, poate mai mult ca oricând, să discutăm despre educaţia media?
Diana Răileanu: Pentru că, în realităţile noastre, educaţia media face parte din cei „şapte ani de acasă”. Aşa cum învăţăm de mici să facem diferenţa dintre bine şi rău, exact aşa ar fi bine să înţelegem, pentru început, diferenţa dintre o ştire care informează şi una care urmăreşte să dezinformeze. De ce spun „pentru început”? Deoarece în timp se creează un reflex care nu ne permite să credem tot ce auzim, care declanşează becul roşu - imaginar, pe care ar trebui cu toţii să-l avem - care ne dă de ştire că avem de-a face cu o informaţie dubioasă. Copiii interacţionează cu gadgeturile înainte de a învăţa să meargă, iată de ce cred că este de datoria noastră, a maturilor, nu doar să-i învăţăm cum să utilizeze un telefon mobil sau o tabletă, dar să-i informăm şi despre toate riscurile ascunse ale mediului virtual.
Media Azi: În cadrul ediţiei din acest an a hackathonului Puterea a cincea ne propunem să vorbim despre inovaţii în domeniul educaţiei media. Având o relaţie aparte cu elevii mai mici, cărora le vorbiţi cu pasiune despre meseria de jurnalist/ă, vrem să vă întrebăm ce fel de instrumente/aplicaţii credeţi că le-ar fi interesante elevilor claselor primare, care învaţă disciplina Educaţie pentru media?
Diana Răileanu: Instrumente şi aplicaţii ce i-ar ajuta să înţeleagă rapid că au de-a face cu un fake news. Pandemia prin care trecem ne-a demonstrat cât de vulnerabili suntem în faţa informaţiilor false şi că una din căile sigure de a ne proteja este să ne punem cât mai des întrebările: „De ce?”, „Oare?”, „Cine a spus?” etc. O aplicaţie care i-ar ajuta să verifice ştirile ce le par suspecte ar fi exact „ce a prescris medicul”. Însă, din punctul meu de vedere, înainte de a le oferi instrumente ce i-ar ajuta să înţeleagă ce urmăresc cei care stau în spatele ştirilor false, cel mai important este să-i ajutăm să-şi dezvolte gândirea critică, astfel încât să aibă o bază solidă, iar instrumentele/aplicaţiile pe care le vom dezvolta să fie utilizate cât mai eficient.
Media Azi: În opinia dumneavoastră, care teme, incluse în disciplina Educaţie pentru media, sunt cele mai vulnerabile pentru noua generaţie şi asupra cărora le-aţi recomanda participanţilor la hackathon să se axeze mai mult?
Diana Răileanu: Siguranţa în mediul online sau ceea ce experţii numesc bullying şi cyberbullying, adică hărţuirea în spaţiul virtual. Micuţii trebuie să ştie să detecteze replicile ironice sau mesajele umilitoare care urmăresc să-i dezechilibreze şi să-i manipuleze. Din păcate, toate aceste tendinţe negative sunt transmise prin intermediul reţelelor sociale şi se multiplică mult mai rapid decât în viaţa cotidiană. În continuare cred că în Republica Moldova acestui aspect i se acordă insuficientă atenţie.
Media Azi: Dedicăm această ediţie a hackathonului educaţiei media şi încurajăm participanţii să pună accent pe inovaţii în domeniu. Cum ar arăta în opinia Dvs. componenţa unei echipe ideale, care să dezvolte instrumente utile, atractive şi interesante atât pentru profesori, cât şi pentru elevi?
Diana Răileanu: Dacă aceste instrumente sunt destinate profesorilor şi elevilor cred că ei sunt primii care ar trebui să fie în echipe, pentru că experienţa lor este foarte valoroasă. Profesorii care interacţionează zilnic cu elevii le cunosc necesităţile, locurile vulnerabile, iar tinerii ştiu cel mai bine cum să traducă „în limba lor” informaţiile pe care le oferim. De asemenea, ar fi ideal dacă echipa ar coopta un jurnalist, cel care cunoaşte foarte bine inclusiv mediul on-line, reţelele sociale, ştie să depisteze cu uşurinţă o ştire falsă etc. Dacă găsesc şi un cunoscător din domeniul IT – zic că au şanse mari să devină o echipa perfectă, or, degeaba ai idei foarte bune dacă nu ştii să le transformi în aplicaţii utile şi interesante. De asta suntem cu toţii la hackathon.
Media Azi: Ce mesaj aţi avea pentru viitorii participanţi, în ideea de a-i încuraja să-şi dea frâu liber imaginaţiei şi să accepte provocarea de a se înscrie în concurs?
Diana Răileanu: Lumea în care trăim este rezultatul implicării sau neimplicării noastre. Participând la acest hackathon aveţi ocazia să influenţaţi asupra situaţiei din spaţiul virtual, altfel spus, aveţi şansa să contribuiţi la siguranţa acestuia cu propriile instrumente, nu cu aplicaţii şi cu instrumente care au fost gândite de alţii. Noi vă promitem multă implicare, dedicaţie, informaţie utilă şi sprijin inclusiv după hackathon.
*******
În perioada 7-9 august 2020, Centrul pentru Jurnalism Independent desfăşoară cea de-a şasea ediţie a hackathon-ului Puterea a cincea. Patru echipe desemnate câştigătoare de către juriu vor beneficia de granturi în valoare de 4.250 de dolari fiecare pentru dezvoltarea şi implementarea ulterioară a ideilor.
Detaliile despre programul acestei ediții și regulile de participare le găsiți pe site-ul oficial al evenimentului: http://hackathon6.media-azi.md/. La concurs se pot înscrie echipe formate din jurnalişti, dezvoltatori IT, programatori, designeri, bloggeri, consumatori media etc. Persoanele interesate se pot înscrie în echipă cu o idee de proiect, completând formularul de înregistrare până pe data de 1 august 2020. Informații găsiți și pe pagina de Facebook a evenimentului.
A şasea ediţie a hackathon-ului media „Puterea a cincea” este organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii și responsabilităţii în Moldova (MEDIA-M)”, finanţat de USAID şi UK Aid şi implementat de Internews în Moldova.
Mai multe articole …
- Viorica Zaharia: Echipele participante la hackathonul Puterea a cincea au un teren vast de creaţie
- Descoperă profesia de farmacist - alte secrete din medicină
- Discuții despre lumea tehnologică cu câțiva mentori ai acceleratorului Upcelerator
- „Construim parteneriate, consolidăm transparența și contribuim la dezvoltarea locală” – Interviu cu Președinta Asociației „Institutum Virtutes Civilis”, Liliana Palihovici
- ТОЛОКА ДЛЯ БЛАГА МОЛОДЕЖИ ПРИДНЕСТРОВЬЯ И ГАГАУЗИИ: ОБЩЕЕ ДЕЛО В ОБЩИХ РУКАХ
- ”Programul a fost elaborat în cadrul unui dialog multisectorial”. Interviu cu Ruxanda Glavan, ministrul Sănătății al RM, privind noul Program național de prevenire și control HIV/SIDA și infecțiilor cu transmitere sexuală, discriminarea ascunsă și modul î
- Vicepreședintele CNTM, Managerul Proiectului „Acțiune pentru Justiție” sau absolventa LeaderSHE – Ana Îndoitu
- Campionatul Ice and Fire
- Interviu cu Ion Guștiuc, despre provocări și impresii din lumea antreprenoriatului
- ”Avem multe idei și facem tot posibilul să mobilizăm comunitățile și autoritățile ca să facem viața mai bună pentru toți noi, și în special pentru persoanlele cu dizabilități, aici, la noi acasă”
Pagina 29 din 181
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md









