Interviuri
Pe un numar suficient de mare de afise de pe strazile Chisinaului vedem femei in poze atractive, de cele mai multe ori semidezbracate, avind un aspect cit mai "sexy", care€¦ Si aici apare intrbarea: Care este menirea acestor panouri si afise? De a ne propune un produs comercial sau de a scoate in evidenta farmecele corpului femeiesc? De exemplu, pe bulevadrul Stefan cel Mare si Sfant, de la magazinul nr.1 pina la strada Mihai Eminescu, sint amplasate 18 panouri publicitare, din ele 12 reproduc imaginea femeii. Credeti cumva ca celelalte 6 sint destinate barbatilor (pentru a respecta egalitatea genurilor), ca evidentiaza frumusetea, activismul lor social, economic, politic?
Magazinul "Gemenii" aflat la intersectia strazii Puskin cu bulevardul Stefan cel Mare si Sfant a afisat 27 de panouri publicitare, din ele 19 folosesc femeia. Este de-a dreptul dificil sa intelegi: ce e mai important pe unul din enormele afise: colantii firmei Ponti ("Pentru picioarele dragi") sau femeia sexy imbracata in rosu intinsa pe o masa care, printre altele, are pe picioare colanti negri.
Unele afise fac publicitate bauturilor alcoolice. Cine credeti ca "infrumuseteaza" reclama la "Bel-Alco"? Realizatorii acestui produs comercial, vodka "Spicul", considera ca anume femeia este indicata sa faca reclama alcoolului. Aceste afise pot fi vazute in apropierea Teatrului National "Mihai Eminescu", in vecinatatea Teatrului de Opera si Balet, a cinematografului "Patria" din capitala, cit si in alte locuri.
De-a dreptul ciudata pare a fi reclama usilor firmei Evelin. In acest scop, pe soseaua Hancesti, in apropierea Televiziunii Publice, a fost plasat un panou de proportii impunatoare ce ne indeamna sa "descoperim calitatea usilor" cu ajutorul€¦ unei femei culcate care si-a pus cochet un brat sub cap, celalalt lasind sa-i curga de-a lungul corpului dezgolit pina la briu (cealalta parte lasind probabil loc pentru imaginatia eventulalilor cumparatori de usi).
Nimeni nu a calculat cu exactitate numarul afiselor si a panourilor publicitare, mai ales, al celor care exploateaza imaginea sexista a femeii, care pun "in valoare" corpul, zimbetul provocator si farmecele ei. Si totusi, dupa un calcul aproximativ efectuat pe anumite trasee ale capitalei s-a constatat ca pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfant sint amplasate circa 160 de panouri publicitare. Din ele, 70% reflecta imaginea femeii (doar 1,5% reflecta o imagine decenta, in rest avem o imagine denigratoare). Pe o alta artera, bulevardul Dacia, sint amplasate circa 230 panouri si afise. Din ele, 50% redau imaginea sexista a femeii. De exemplu, la intersectia cu bulevardul Decebal, sus de tot, ca sa se poata vedea probabil de departe, intr-o pozitie "sexy", pot fi "contemplate" picoarele a doua femei care (ce coincidenta!) fac reclama produsului firmei Ponti. Si asta pe o artera de circulatie care necesita maximum de atentie de la soferi!
S-au mai facut calcule pe bulevardul Dacia, bulevardul Traian, strada Alba Iulia, strada Hancesti, strada Ion Creanga, bulevadrul Cosmonautilor (de la gara pina la hotelul "Cosmos"), strada Melistiu. In total, sint circa 800 de panouri si afise publicitare. Din ele 49% reflecta imaginea femeii (doar 1,5 - 2% din totalul de afise reproduc imaginea decenta a femeii), celalte panouri si afise reclameaza produse industriale, alimentare, telefoane mobile. Foarte putine reflecta imaginea barbatului, iar cind se intimpla sa fie inregistrat un astfel de panou, aceasta reprezinta o personalitate din lumea stiintei (profesorul Ion Osadcenco), din lumea muzicii (in luna martie putea fi vazut pe un panou imaginea compozitorului Eugen Doga) si, desigur, politicieni in timpul camapniilor electorale, in rest, ca si femeile, barbatii sint anonimi, misiunea lor fiind in a promova, de regula, tehnologii inteligente, mai rar cosmetica sau vestimentatie. Din personalitatile feminine, doar primadona Opreie Nationale, Maria Biesu, poate fi vazuta pe un panou amplasat pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfant. Alte personalitati nu se vad
Ne intrebam, de ce mai multe produse - de la tigari si alcool, de la cosmetica si vestimentatie, de la mobila si telefoane mobile, de la piese auto si saloane de frumusete, de la bauturi racoritoare si televizoare, etc., etc. promoveaza ca atribut principal imaginea sexista a femeii? E mai cumparat produsul commercial sau insasi femeia este propusa ca marfa? Aceasta mod de reclama este, de fapt, o forma de discriminare a femeii.
Conform unui sondaj de opinie efectuat in mediul liceenilor (elevi si eleve de la liceul "Dante Alighieri"), mai bine de jumatate din respondenti au mentionat ca nu-i deranjeaza publicitatea stradala care promoveaza imaginea femeii. Lucru care ni se pare deosebit de grav. La intrebarea Ce tip de publicitate are mai mare influenta asupra ta? 35% din respondenti au raspuns "stradala", restul indicind "televizata", "internet", "ziare/reviste". Deci, publicitatea stradala are un efect mai mare, promovind niste modele.
Pe de alta parte, ne intrebam de ce nu se respecta Conventia CEDAW (Conventia asupra eliminarii tuturor formelor de discriminare fata de femei), ratificata de Republica Moldova in 1994? Parlamentul R.Moldova a elaborat si adoptat unele legi (Legea egalitatii genurilor, Legea cu privire la publicitate s.a.) pentru a ajusta legislatia nationala la principiile egalitatii genurilor, pentru a exclude cazurile de discriminare a femeilor. De la adoptare si pina la aplicarea lor in viata calea, probabil, e prea lunga. La aceasta concluzie au ajuns mai multe orgnaizatii neguvernamentale pe problemele femeilor, inclusiv Forul Organizatiilor de Femei din Moldova care au inceput sa bata alarma, incepind o Campanie advocacy privind interzicerea exploatarii imaginii sexiste a Femeii in publicitate.
Intr-un studiu aparut la Chisinau in 2006, intitulat "Raportul cu privire la instrumental de evaluare CEDAW pentru Republica Moldova", se mentioneaza ca "obtinerea accesului la oficialitatile de rang inalt pentru a discuta despre angajamentele asumate de Republica Moldova in vederea respectarii Conventiei CEDAW s-a dovedit a fi, practic, imposibil". (pag.12).
Oficilitatile de orice rang, responsabilii de la primarie, Agentia de stat pentru protectia moralitatii, alte structuri vor trebuie sa ia masurile adecvate pentru a exclude practicile de discriminare a femeii. Pentru ca parerea fiecaruia/fiecareia din noi conteaza. Acesta este unul din obiectivele majore ale Campaniei care se afla in plin process de desfasurare.
- Detalii
(Interviu acordat Agentiei Monitor Media de catre Eugen Rabca, expert la Centrul €žAcces-info")
- Centrul €žAcces-info" promoveaza pana la finele acestui an o serie de traininguri si €žmese rotunde" axate pe problematica respectarii dreptului privind accesul la informatie in toate raioanele. Care este starea de spirit din acest domeniu?
- Trebuie spus ca Centrul €žAcces-info" a desfasurat asemenea actiuni in toate raioanele acum trei ani. Atunci exista o atitudine agresiva a functionarilor fata de Legea privind accesul la informatie, precum si fata de necesitatea implementarii acesteia. Majoritatea functionarilor publici considerau ca implementarea acestei legi era o problema in plus aruncata pe capul lor. In acest an, deja au fost organizate circa 15 conferinte prin raioanele R. Moldova. Constat ca dupa patru ani, cand atestasem o anumita stare de spirit, majoritatea functionarilor dau dovada acum de o abordare pragmatica in contextul garantarii dreptului la obtinerea informatiilor cu caracter public. Altfel spus, din 2004 si pana in prezent multi dintre ei s-au confruntat cu cereri privind solicitarea informatiei. Observ acum ca intrebarile pe care le pun functionarii expertilor tin, in mare parte, de mecanismele ce tin de aplicarea legislatiei respective. In majoritatea raioanelor, nu se mai pune problema necesitatii aplicarii si existentei acestei legi. Functionarii abordaeza partile tehnice ale domeniului respectiv. Exista, totusi, si exceptii.
- Daca am diviza R. Moldova in trei regiuni conventionale - nord, centru, sud - in care parte este mai dificila situatia privind accesul la informatie?
- Sunt raioane unde functionarii publici si multi primari cunosc Legea privind accesul al informatie, dar sunt si unitati teritorial-administrative in toate regiunile tarii unde o parte mare din functionari si primari sunt la primul mandat si, respectiv, se afla la inceput de cariera de functionar public. Anume cu ultima categorie de functionari lucrurile se complica.
Misiunea Centrului €žAcces-info" si altor organizatii neguvernamentale este sa remedieze situatia, sa scolarizeze acesti functionarii si nu numai in domeniul aplicarii Legii privind accesul la informatie.
- Ce aspecte ale Legii privind accesul la informatie se aplica cu dificultate in raioane?
- Cele mai mari dificultati se inregistreaza atunci cand vine vorba de informatiile cu caracter personal. In cadrul trainingurilor pe care le organizam pentru functionarii din teritoriu avem mai multe exercitii. De exemplu: oferiti solicitantilor de informatii declaratiile pe venituri ale functionarilor sau nu?; oferiti solicitantilor valoarea retributiilor functionarilor publici sau nu?. Anume acestea sunt domeniile unde apar cel mai frecvent probleme, iar functionarii publici manifesta impotriviri. Atunci cand vorbim despre dreptul cetatenilor de a solicita informatii de interes public, cele mai €žsensibile" informatii sunt, totusi, cele cu caracter personal si cele care se refera la gestionarea banilor publici.
- Detalii
Petru MACOVEI: €žAsociatia Presei Independente din Moldova a devenit coagulantul presei locale"
(Interviu acordat Agentiei DECA-press de catre Petru Macovei, director executiv al Asociatiei Presei Independente din Moldova)
Intrebare: - In cei zece ani de activitate, ce a reusit sa realizeze Asociatia Presei Independente *** (API) din Moldova?
Raspuns: - O parte din meritul presei din Moldova care in ultimii ani a inregistrat un salt calitativ se datoreaza si API. Succesul ziarelor este si succesul nostru. Este incomparabila calitatea presei, inclusiv a celei locale, de acum zece ani cu cea de acum. Credem ca datorita si asistentei asociatiei, unele medii de informare s-au putut dezvolta.
Acum zece ani, API a fost formata de sapte directori de media locale - cinci ziare si doua agentii de presa -, iar la moment intruneste 23 de membri, inclusiv ziare si agentii de presa cu acoperire nationala, si ziaristi. Numarul membrilor s-a triplat. Altfel spus, in cei zece ani de activitate, API a inregistrat un salt calitativ si cantitativ. Daca acum trei ani puteam vorbi de cel mult doua ziare locale independente care stau bine pe picioare, acum sunt cel putin cinci ziare care insumeaza toate criteriile de afacere prospera in domeniul media.
Intr-un deceniu, API, ca organizatie neguvernamentala, a reusit sa devina unul dintre lideri pe piata media. A devenit o organizatie respectata, opinia careia conteaza atat pe plan intern, cat si extern.
Intrebare: - In ce masura API a favorizat consolidarea presei locale si regionale prin intermediul proiectelor derulate?
Raspuns: - Solidaritatea breslei jurnalistice este o problema pentru Republica Moldova. Breasla jurnalistica din Moldova este faramitata dupa mai multe criterii, inclusiv cel politic. Prin intermediul API, presa locala s-a unit, transformandu-se intr-o adevarata familie. In asociatie exista si functioneaza un organ colectiv de conducere; membrii API platesc cotizatii; activeaza o comisie de cenzori... Altfel spus API dispune de toate €žuneltele" pe care trebuie sa le utilizeze orice organizatie neguvernamentala. API este una din putinele organizatii neguvernamentale din Moldova care isi desfasoara activitatea in conditii de maxima transparenta, toate deciziile luandu-se la adunarea membrilor-fondatori. API a devenit coagulantul presei locale.
Intrebare: - Care sunt principalele obiective pe care va incerca sa le realizeze API in urmatorii ani?
Raspuns: - Exista cateva obiective pe care si le propune API. Dar strategice sunt trei la numar.
Vom acorda asistenta pentru dezvoltarea retelelor alternative de distributie pentru presa scrisa, deoarece intreprinderea monopolista - €žPosta Moldovei" -are un comportament care poate fi comparat cu relatia dintre negustorul de robi si supusii lui.
In anii ce urmeaza vom cauta solutii pentru asigurarea unui tipar mai bun pentru ziarele independente. Dorim ca ziarele locale sa prezinte un produs mai bun in aspect de tinuta grafica si calitatea tiparului.
Al treilea obiectiv strategic este lobarea intereselor presei. Vom insista pentru imbunatatirea legislatiei prin elaborarea unor proiecte expertizate economic si juridic. Crearea unor conditii favorabile pentru dezvoltarea presei trebuie sa fie prevazute de anumite acte legislative. Cred ca acesta va fi unul dintre cele mai ambitioase proiecte din domeniul media pe care intentioneaza sa-l promoveze API.
Pe langa acestea, API va derula si pe viitor programe de instruire a jurnalistilor si de imbunatatire a continutului editorial al ziarelor etc.
Intrebare: - Care sunt cele mai acute probleme cu care se confrunta presa locala?
Raspuns: - Cea mai acuta este cea a cadrelor. Redactiile ziarelor locale duc lipsa de jurnalisti. Absolventii facultatilor de jurnalism refuza sa se angajeze in redactiile din provincie, chiar daca acestea, la timpul respectiv, i-au promovat si i-au ajutat sa se formeze ca potentiali jurnalisti. Aceasta problema franeaza mult dezvoltarea unei prese calitative.
O alta problema, care este caracteristica mass media moldovenesti, este deficitul de cunostinte ale managerilor din presa scrisa. De multe ori, oamenii fondeaza ziare fara a face studii de piata, de fezabilitate si fara planuri de afaceri...
Relatiile dintre presa si autoritatile locale, este o alta problema. Administratiile publice locale, indiferent de ce formatiuni politice sunt controlate, incearca sa-si subordoneze presa. In acelasi timp, multi dintre jurnalistii din presa locala sunt tentati sa-si creeze o conditie confortabila in raport cu autoritatile, adica sa evite realizarea unor articole indraznete ce ar viza autoritatile locale.
Intrebare: - Care este conditia jurnalistului ce activeaza in presa locala?
Raspuns: - Diferita. Ziarele care au reusit sa devina afaceri, pot sa ofere jurnalistilor din provincie salarii destul de bune, poate chiar comparabile cu ale ziaristilor din Chisinau. Din pacate, sunt putine asemenea cazuri. In rest, conditia jurnalistului din raioane este una proasta. Ei nu sunt asigurati cu salarii decente, iar asigurarea lor tehnica lasa de dorit. Tot aici se inscriu si presiunile psihologice pe care le intampina jurnalistii locali atunci cand abordeaza unele teme €ždelicate" cu riscul de a deranja mai marii locali.
Intrebare: - Conditiile economice si social-politice favorizeaza in R. Moldova evolutia presei locale si regionale?
Raspuns: - Cadrul legislativ existent nu este unul stimulator pentru dezvoltarea presei. Editarea presei de importanta sociala si de informare este privita ca un business oarecare. Am impresia ca actualii guvernanti nu doresc sa identifice un mecanism ce ar stimula dezvoltarea presei independente. Daca mai adaugam si faptul ca puterea politica si administrativa, in dorinta de a mentine controlul asupra presei, intreprinde tot felul de actiuni care descurajeaza mass media. Pot fi aduse multiple exemple de imixtiune in politica redactionala, piedicile in obtinerea informatiilor de interes public, hartuirea jurnalistilor si redactiilor prin intermediul proceselor judiciare nejustificate si concurenta neloaiala din partea presei care este sustinuta direct de stat.
# # #
Asociatia Presei Independente a fost creata in 1997, la 29 septembrie. Este una dintre cele mai importante organizatii de media din Moldova, care intruneste presa neafiliata politic. API este membru al Asociatiei Mondiale a Ziarelor.
Agentia DECA-press este membru-fondator al API.
Mai multe articole …
- SOCIETATEA CIVILA SI PIRAMIDA PUTERII
- Oleg BREGA: "DACA UN DREPT ISI ESTE GARANTAT PE JUMATATE, ACESTA NU MAI ESTE UN DREPT"
- Aderarea la UE goneste sponsorii ONG-urilor
- Donatorii si potentialul de coalizare a societatii civile
- Cum si cui platim amenzile?
- Incurajam organizatiile transnistrene sa creeze parteneriate cu cele de pe malul drept
- Parlamentul vis-a-vis de societatea civila
- Povestea Corporate Training Romania
- Oportunitatea "Transnistria"
- Exista societate civila in Transnistria?
Pagina 175 din 180
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md




