Povestea Corporate Training Romania
In acest material am sa va spun o poveste frumoasa si adevarata. Este povestea unui proiect controversat, usor utopic, caruia putini i-au dat sanse de succes. Este vorba de Open Source-ul Corporate Training Romania.
Haideti intai a parcurgem cateva notiuni legate de conceptul de sursa deschisa.
Comunitatile tip sursa deschisa au aparut prima oara in zona de IT, ca reactie la cvasi-monopolul firmelor consacrate de software (exemplu Microsoft). Au aparut astfel proiecte open source pe care multi dintre voi le folositi chiar acum: Linux, OpenOffice, WordPress (blog), phpBB (forum), Wikipedia.
Unii chiar au folosit aceste surse deschise pentru a dezvolta noi produse cu valoare adaugata. Un exemplu este sistemul de operare folosit de Apple (Mac OS), care are un nucleu UNIX, insa interfata grafica, lucrul care il face atat de popular, este creata de cei de la Apple.
Intr-o comunitate open source majoritatea sunt utilizatorii (de exemplu utilizatorii de OpenOffice). Insa intotdeauna exista "nucleul dur" al comunitatii care dezvolta, ca voluntari, obiectul de activitate al proiectului.
Pentru CTR, acest nucleu dur reprezinta membrii listei interne de discutii CorporateTraining-RO Yahoo! Groups si vizitatorii site-ului Corporate Training Romania care ne trimit blog-uri si articole legate de teoria invatarii adultilor, teoria evaluarii training-ului, analiza nevoilor de training, aspecte legislative dedicate formatorului in Romania, etc.
Ei sunt cei care le ofera consumatorilor de informatii materiale mai mult sau mai putin utile.
Proiectul Corporate Training Romania, primul open source de training corporativ din Romania, exista de mai putin de un an. Are la origine dorinta mea egoista de a mentine legatura cu comunitatea de training din Romania, eu fiind plecat aproape mereu din tara.
Pe data de 14 iunie 2006 creez lista TeamBuilding Yahoo! Groups, ulterior transformata (datorita evolutiei neasteptate in bine) in CorporateTraining-RO Yahoo! Groups.
Pe data de 27 august 2006 este lansat CTR 1.0 -(http://www.acspot.net/ct/), blog meu personal de training corporativ. Traficul pe acest site creste constant, ca si activitatea pe lista de discutii. Obiectivul initial, realizarea unei legaturi cu comunitatea de traineri este atins. Incepe insa sa apara tot mai pregnanta nevoia unui site cu articole si blog-uri despre teoria training-ului.
In data de 24 noiembrie 2006 este lansat, cu statut de test, CTR 2.0. Noua formula inseamna si o infuzie de resurse umane. Este vorba de Dana Nicula si Vasile Varzariu.
Evolutia traficului pe site si membrii nou intrati pe lista de discutii ne-au aratat ca initiativa CTR este una de succes. De asemenea, la solicitarea vizitatorilor, am adaugat noi rubrici pe site. Incet, dat sigur proiectul nostru se concretizeaza intr-un portal complex de training corporativ. In prezent va oferim urmatoarele rubrici: Blog, Articole, Interviuri, Resurse, Bazar CV-uri, Furnizori de training si Recomandari.
La 1 martie 2007 ne-am hotarat sa continuam rata de dezvoltare a proiectului, incepand lucrul la CTR 3.0. Data lansarii este 14 iunie 2007, la exact un an de la primii pasi CTR. Ne dorim sa oferim astfel o platforma de comunicare online eficienta, care sa genereze informatii de calitate din domeniu.
Solutiile de comunicare folosite sunt tip forum phpBB, blog-uri WordPress (ambele open source) si evident lista interna de discutii de pe Yahoo! Groups. Newsletter-ul va juca un rol important in mentinerea legaturii cu vizitatorii nostri.
Voi vorbi un pic si de politica noastra de promovare si cea de relatii publice cu membrii / vizitatorii nostri.
Ei bine, aceasta este o zona in care, eu cel putin, mai am multe de invatat. Dana face o treaba minunata in gestionarea CV-urilor postate pe site-ul nostru si in mentinerea legaturii cu corespondentii nostrii. Incerc sa invat cat mai multe de la ea.
In masura in care m-am priceput, am ales sa avem o promovare bazata exclusiv pe recomandari. Mi s-a intamplat nu o data sa refuz persoane ce doreau sa devina membrii ai listei CTR, deoarece am considerat ca informatiile oferite nu justifica acest lucru. Cred in calitate, nu in cantitate.
In paralel cu selectia membrilor listei de discutii, facem dovada ca stim sa ne apreciem membrii cei mai valorosi. Pentru ei si numai pentru ei am creat tricourile Corporate Training Romania. Aceste tricouri sunt oferite celor care au merite deosebite la dezvoltarea proiecului. Pana acum am oferit 10 tricouri catre membrii din Bucuresti, Cluj si Sibiu. Pe lista de asteptare mai este cineva din Colorado, SUA.
Din data de 4 aprilie am inceput o colaborare pe partea de promovare cu revista Cariere. Planurile de viitor legate de acest lucru includ si afisarea de bannere CTR la evenimente tip targuri de training si targuri de cariere. O atentie speciala o acordam promovarii pe alte site-uri care au zona de activitate apropiata de a noastra. Primii care ne-au promovat au fost cei de la UPS - Unelte Pentru Schimbare (http://www.unelte.rrvbium.ro/), un alt open source de training. Speram ca numarul celor care cred in noi sa creasca.
In postura de moderator al listei CorporateTraining-RO Yahoo! Groups sunt oarecum despotic. Tin foarte mult ca temele abordate pe lista sa tina exclusiv de sfera training-ului corporativ. O comunitate open source este o zona delicata prin definitie. Presupune multi membrii si multe viziuni diferite. La aceste lucruri se adauga cateodata si indisciplina membrilor, care desi au fost informati de politica de mesaje, continua sa trimita mesaje cu caracter nedorit (spam) pe lista. Din cauza aceasta cred ca proiectul CTR, pentru a continua sa mearga pe linia initiala, trebuie condus intr-o maniera foarte ferma.
Cam acesta este istoricul Corporate Training Romania pana acum si cateva coordonate despre viitor. Haideti sa vedem si alte aspecte inedite din bucataria interna CTR.
Din momentul inceperii acestui proiect, personal am alocat in medie 4-5 ore/ zi, 7 zile din 7 pentru a dezvolta aceste proiect. Insa nu am fost singurul. La eforturile mele se adauga, cel putin intr-o masura egala (daca nu mai consistenta) eforturile lui Vasile Varzariu care se ocupa de tot ce inseama dezvoltare web CTR si cele ale Danei Nicula, care se ocupa de dezvoltare a proiectului si promovare acestuia.
Nu in ultimul rand, la eforturile noastre au inceput sa se adauge cele ale membrilor listei de discutii si ale vizitorilor site-ului care, inca timid, au inceput sa ne trimita articole si blog-uri de specialitate.
La capitolul financiar, CTR inseamna pana acum investitii de 3.500 Euro. In acesti bani se regasesc constructia celor 3 site-uri (CTR 1.0, 2.0 si 3.0), promovarea in revista Cariere, cumpararea marcii combinate "CTR Corporate Training Romania" si a marcii verbale "We train you to be a trainer" si rezervarea domeniilor web:
- l http://www.corporatetraining.ro/
- l http://www.corporate-training.ro/
- l http://www.corporatetrainingromania.ro/
- l http://www.corporatetrainingromania.eu/
- l http://www.corporatetrainingromania.com/
- l http://www.corporatetrainingromania.net/
- l http://www.corporatetrainingromania.org/
La aceste lucruri se adauga costuri de intretinere si gazduire web de aproximativ 35 USD/ luna.
Odata cu lansarea CTR 3.0, am migrat pe un server mai puternic (Yahoo!) si am inceput promovarea noului domeniu - http://www.corporatetrainingromania.org/. Pentru a facilita accesul la noul site, toate domeniile mentionate mai sus sunt redirectionate catre acesta.
Dupa cum vedeti, desi este un Open Souce, acest proiect costa bani. Destui. Si inseamna foarte multa munca.
Teoretic, investitiile se pot amortiza prin donatii si sponsorizari de proiecte. Insa mai dureaza pana cand Corporate Training Romania va fi finantat. Suntem inca prea mici si nu putem oferi avantaje / beneficii evidente celor care au bani de dat. Singura noastra recompensa este avem sansa sa ajutam (speram) pe cativa dintre voi.
Inainte de a avea ambitii mari, trebuie sa realizam pasi mici. Acesti pasi ne vor ajuta sa ne consolidam pozitia si sa ne atingem obiectivele de baza - facilitatea comunicarii intre traineri si generarea de informatie de specialitate (si de calitate).
Initial, un open source dedicat training-ului corporativ in Romania era un obiectiv ambitios. Nu trebuie sa uitam ca piata de training este (sau mai bine zis era) una in care cunoasterea (know-how-ul) este unul dintre elementele de departajare intre competitori.
Piata acum sufera insa o cristalizare extrem de puternica. Spectrul alocarii unor fonduri europene in valoare de 4 miliarde Euro pentru dezvoltarea resurselor umane si "industrializarea" activitatii de instruire va remodela complet piata de training.
Puterea financiara si, de ce sa nu recunoastem, sprijinul politic vor deveni principalele variabile in dezvoltarea unei firme de formare profesionala (training). Aceste noi reguli ale jocului vor stimula disponibilitatea catre schimbul de cunoastere intre traineri. Proiectul Corporate Training Romania primeste astfel un sprijin nesperat din cauza schimbarii de conjunctura.
Alexandru CODREANU
Director de proiect
Corporate Training Romania