Avertizare
  • JUser: :_load: Imposibil de încărcat utilizatorul cu ID: 95

frule

Cum si cui platim amenzile?

Fiecare om care nu se considera vinovat are dreptul si se poate adresa in judecata, unde intr-un final poate dovedi nevinovatia. In Moldova, se pare ca exista situatii in care oamenii sunt pur si simplu lipsiti de orice posibilitate de a-si face dreptate. Spre exemplu, cum pot dovedi ca am dreptate in cazul in care am inregistrata viza de domiciliu la Rabnita, spre exemplu, dar, de facto, locuiesc la gazda in Chisinau, sau Orhei, fiindu-mi ridicat permisul de conducere de catre ofiterii politiei rutiere, pentru comiterea unei presupuse abateri de la regulile securitatii circulatiei rutiere anume in aceste localitati?

Un caz iesit din comun a amuzat dar si a alertat juristii "Promo-Lex", deoarece acestia s-au convins o data in plus de existenta multor probleme in ceea ce priveste asigurarea drepturilor si libertatilor fundamentale pentru cetatenii domiciliati in raioanele de Est ale Moldovei. Cazul confirma pozitia Asociatiei "Promo-Lex" precum ca autoritatile constitutionale nu au nici o strategie de rezolvare a unor situatii in care se incalca drepturile omului, in special a locuitorilor regiunii de est a tarii. Mai mult ca atat, uneori functionarii si colaboratorii organelor de drept (sic) nu au nici cea mai vaga idee ca prin actiunile/inactiunile lor incalca grav nu numai Constitutia dar si prevederile Conventiei Europene pentru Drepturile Omului si Libertatile fundamentale.

Iata despre ce e vorba:

Cetateanului R.C., colaboratorii politiei rutiere din mun.Chisinau i-au ridicat permisul de conducere pentru o presupusa incalcare a regulilor de circulatie rutiera (din spusele lui R.C. ridicarea permisului a fost decisa dupa ce ultimul a refuzat sa achite amenda in marime de 200 lei pe loc, adica politistului). Deoarece viza de domiciliu a lui R.C. este la Rabnita, politistii au expediat permisul de conducere si procesul verbal de comitere a contraventiei administrative, conform principiului competentei teritoriale de examinare a cazurilor administrative catre organele respective din or. Rabnita, unde, de altfel, organele constitutionale nu dispun de sectii de politie, iar controlul este detinut de catre organele secesioniste. Amintim in acest context despre problemele pe care le au locuitorii regiunii, detinatorii permiselor de conducere eliberate de catre autoritatile constitutionale ("Promo-Lex" a inregistrat cazuri in care astfel de documente au fost pur si simplu distruse in plina strada de catre militia transnistreana pe motiv ca nu le recunosc, obligand locuitorii din regiunea transnistreana sa-si perfecteze aceste documente la Tiraspol), precum si proprietarii autorismelor imatriculate de catre organele de drept constitutionale (fortarea lor de a achita o data la 60 zile o taxa ilegala de "import provizoriu" sau sechestrarea autoturismelor in cazuri de neachitare in termen a acestor taxe ilegale). De mentionat ca actele si numerele de inmatriculare eliberate la Tiraspol nu sunt recunoscute in statele europene (cu exceptia unor state CSI), fapt ce lezeaza grav dreptul la libera circulatie a posesorilor.

Tot aici mentionam si faptul ca de fiecare data autoritatile constitutionale "examineaza" diverse plangeri foarte simplu, rapid si "eficient" - comunicandu-le petitionarilor, victime ale diverselor abuzuri in Transnistria, ca "solutionarea problemei D-stra constituie un moment politic si nu tine de competenta organelor de drept" sau "examinarea reclamatiilor din petitia dvs privind legalitatea actiunilor si actelor unor factori de decizie nu este posibila din considerentele ca in prezent reprezentantii organelor locale din stanga Nistrului nu se supun autoritatilor constitutionale ale Republicii Moldova", sau "la moment organele Procuraturii nu dispun de parghii pentru a examina cazul dat" si lista unor astfel de "perle" poate fi continuata, iar cetatenii moldoveni se intreaba "pentru ce avem nevoie de astfel de organe, care este rolul lor, sau rolul lor consta in a incasa pe loc "amenzi" de 200 lei" plus numeroasele impozite?

Astfel R.C. s-a pomenit intr-o situatie dificila in care organele constitutionale de "drept" (politia rutiera), s-au autoinlaturat de la exercitarea atributiilor functionale si au expediat cazul spre examinare unor organe declarate anticonstitutionale. Interesant care va fi decizia acestor organe, si cat de legala va fi ea, sau cat de legale sunt actiunile politistilor, sau cat de eficienta este legislatia noastra, sau cat efort depun reprezentantii organelor de stat, de drept pentru a depasi astfel de cazuri? Lista intrebarilor retorice de acest fel poate fi prelungita la infinit...

In asa mod, apar intrebarile logice ale unui contribuabil: Va putea oare R.C. sa-si demonstreze nevinovatia sau in astfel de cazuri e mai simplu si mai sigur, totusi, sa achiti banii ceruti de politisti, chiar daca comiti o alta abatere de la lege? Unde este garantia ca militia din Rabnita ii va restitui permisul chiar in cazul achitarii amenzii?, unde e garantia ca militia nu va distruge permisul de conducere al "contravenientului" - asta e unu la mana; doi - Cum vor putea partile demonstra in "instanta de judecata" circumstantele in urma carora R.C. a fost sanctionat, daca organele constitutionale nu recunosc structurile din Rabnita si acestea nu colaboreaza intre ele?, cat de eficienta in acest caz se va dovedi a fi apararea sau care va fi eficienta cailor de contestare a deciziei?; trei - Daca R.C. are castig de cauza si isi dovedeste nevinovatia, de la cine acesta va putea solicita despagubiri?; patru - cat de competente si legale sunt "instantele de judecata" din regiunea transnistreana pentru a judeca astfel de cazuri?; cinci - cat de corect procedeaza organele de drept in raport cu cetatenii sai.

In calitate de contribuabili, ne intrebam cat de eficiente sunt organele si institutiile statului in vederea respectarii obligatiilor pozitive ale statului in raport cu cetatenii, ne intrebam pentru ce mai este nevoie, si care este rostul si rolul Ministerului Reintegrarii, spre exemplu? Care este rolul Parlamentului, unicul organ cu atributii sa modifice prevederile Codului cu Privire la Contraventiile Administrative in partea ce tine de competenta teritoriala de examinare a abaterilor administrative, mai cu seama in astfel de situatii? In cumul toate aceste organe, prin violarea drepturilor cetatenilor, contribuie la suplinirea bugetului unui regim condamnat de insasi autoritatile Moldovei.

"Promo-Lex" va oferi asistenta juridica lui R.C., inclusiv in fata Curtii Europene (suntem siguri, ca si in alte cazuri, aparatul birocratic de la Chisinau va ramane neputincios in fata unor astfel de probleme si aceasta concluzie e dictata de raspunsurile primite de la organele de drept o parte din care le-am formulat mai sus). Totodata, vom continua sa oferim astfel de asistenta tuturor persoanelor care vor apela la ajutorul nostru.

De altfel, am fost si suntem dispusi sa oferim consultanta autoritatilor in vederea solutionarii si depasirii unor astfel de situatii in cazul in care asistenta noastra este solicitata si luata in consideratie.

Promo-Lex

Departamentul Juridic

 

 




Pro Bono Banner Placement

Autentificare/Creare cont

Folosiți câmpurile de mai jos pentru a vă loga într-un cont existent.

Folosiți butoanele sociale pentru a vă loga într-un cont existent sau pentru a deschide un cont nou. Pentru a crea un cont nou fără rețele sociale folosiți linkul de aici

Am uitat Login-ul | Am uitat parola