Larisa Ungureanu: Imaginea femeii in publicitatea stradala
Pe un numar suficient de mare de afise de pe strazile Chisinaului vedem femei in poze atractive, de cele mai multe ori semidezbracate, avind un aspect cit mai "sexy", care€¦ Si aici apare intrbarea: Care este menirea acestor panouri si afise? De a ne propune un produs comercial sau de a scoate in evidenta farmecele corpului femeiesc? De exemplu, pe bulevadrul Stefan cel Mare si Sfant, de la magazinul nr.1 pina la strada Mihai Eminescu, sint amplasate 18 panouri publicitare, din ele 12 reproduc imaginea femeii. Credeti cumva ca celelalte 6 sint destinate barbatilor (pentru a respecta egalitatea genurilor), ca evidentiaza frumusetea, activismul lor social, economic, politic?
Magazinul "Gemenii" aflat la intersectia strazii Puskin cu bulevardul Stefan cel Mare si Sfant a afisat 27 de panouri publicitare, din ele 19 folosesc femeia. Este de-a dreptul dificil sa intelegi: ce e mai important pe unul din enormele afise: colantii firmei Ponti ("Pentru picioarele dragi") sau femeia sexy imbracata in rosu intinsa pe o masa care, printre altele, are pe picioare colanti negri.
Unele afise fac publicitate bauturilor alcoolice. Cine credeti ca "infrumuseteaza" reclama la "Bel-Alco"? Realizatorii acestui produs comercial, vodka "Spicul", considera ca anume femeia este indicata sa faca reclama alcoolului. Aceste afise pot fi vazute in apropierea Teatrului National "Mihai Eminescu", in vecinatatea Teatrului de Opera si Balet, a cinematografului "Patria" din capitala, cit si in alte locuri.
De-a dreptul ciudata pare a fi reclama usilor firmei Evelin. In acest scop, pe soseaua Hancesti, in apropierea Televiziunii Publice, a fost plasat un panou de proportii impunatoare ce ne indeamna sa "descoperim calitatea usilor" cu ajutorul€¦ unei femei culcate care si-a pus cochet un brat sub cap, celalalt lasind sa-i curga de-a lungul corpului dezgolit pina la briu (cealalta parte lasind probabil loc pentru imaginatia eventulalilor cumparatori de usi).
Nimeni nu a calculat cu exactitate numarul afiselor si a panourilor publicitare, mai ales, al celor care exploateaza imaginea sexista a femeii, care pun "in valoare" corpul, zimbetul provocator si farmecele ei. Si totusi, dupa un calcul aproximativ efectuat pe anumite trasee ale capitalei s-a constatat ca pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfant sint amplasate circa 160 de panouri publicitare. Din ele, 70% reflecta imaginea femeii (doar 1,5% reflecta o imagine decenta, in rest avem o imagine denigratoare). Pe o alta artera, bulevardul Dacia, sint amplasate circa 230 panouri si afise. Din ele, 50% redau imaginea sexista a femeii. De exemplu, la intersectia cu bulevardul Decebal, sus de tot, ca sa se poata vedea probabil de departe, intr-o pozitie "sexy", pot fi "contemplate" picoarele a doua femei care (ce coincidenta!) fac reclama produsului firmei Ponti. Si asta pe o artera de circulatie care necesita maximum de atentie de la soferi!
S-au mai facut calcule pe bulevardul Dacia, bulevardul Traian, strada Alba Iulia, strada Hancesti, strada Ion Creanga, bulevadrul Cosmonautilor (de la gara pina la hotelul "Cosmos"), strada Melistiu. In total, sint circa 800 de panouri si afise publicitare. Din ele 49% reflecta imaginea femeii (doar 1,5 - 2% din totalul de afise reproduc imaginea decenta a femeii), celalte panouri si afise reclameaza produse industriale, alimentare, telefoane mobile. Foarte putine reflecta imaginea barbatului, iar cind se intimpla sa fie inregistrat un astfel de panou, aceasta reprezinta o personalitate din lumea stiintei (profesorul Ion Osadcenco), din lumea muzicii (in luna martie putea fi vazut pe un panou imaginea compozitorului Eugen Doga) si, desigur, politicieni in timpul camapniilor electorale, in rest, ca si femeile, barbatii sint anonimi, misiunea lor fiind in a promova, de regula, tehnologii inteligente, mai rar cosmetica sau vestimentatie. Din personalitatile feminine, doar primadona Opreie Nationale, Maria Biesu, poate fi vazuta pe un panou amplasat pe bulevardul Stefan cel Mare si Sfant. Alte personalitati nu se vad
Ne intrebam, de ce mai multe produse - de la tigari si alcool, de la cosmetica si vestimentatie, de la mobila si telefoane mobile, de la piese auto si saloane de frumusete, de la bauturi racoritoare si televizoare, etc., etc. promoveaza ca atribut principal imaginea sexista a femeii? E mai cumparat produsul commercial sau insasi femeia este propusa ca marfa? Aceasta mod de reclama este, de fapt, o forma de discriminare a femeii.
Conform unui sondaj de opinie efectuat in mediul liceenilor (elevi si eleve de la liceul "Dante Alighieri"), mai bine de jumatate din respondenti au mentionat ca nu-i deranjeaza publicitatea stradala care promoveaza imaginea femeii. Lucru care ni se pare deosebit de grav. La intrebarea Ce tip de publicitate are mai mare influenta asupra ta? 35% din respondenti au raspuns "stradala", restul indicind "televizata", "internet", "ziare/reviste". Deci, publicitatea stradala are un efect mai mare, promovind niste modele.
Pe de alta parte, ne intrebam de ce nu se respecta Conventia CEDAW (Conventia asupra eliminarii tuturor formelor de discriminare fata de femei), ratificata de Republica Moldova in 1994? Parlamentul R.Moldova a elaborat si adoptat unele legi (Legea egalitatii genurilor, Legea cu privire la publicitate s.a.) pentru a ajusta legislatia nationala la principiile egalitatii genurilor, pentru a exclude cazurile de discriminare a femeilor. De la adoptare si pina la aplicarea lor in viata calea, probabil, e prea lunga. La aceasta concluzie au ajuns mai multe orgnaizatii neguvernamentale pe problemele femeilor, inclusiv Forul Organizatiilor de Femei din Moldova care au inceput sa bata alarma, incepind o Campanie advocacy privind interzicerea exploatarii imaginii sexiste a Femeii in publicitate.
Intr-un studiu aparut la Chisinau in 2006, intitulat "Raportul cu privire la instrumental de evaluare CEDAW pentru Republica Moldova", se mentioneaza ca "obtinerea accesului la oficialitatile de rang inalt pentru a discuta despre angajamentele asumate de Republica Moldova in vederea respectarii Conventiei CEDAW s-a dovedit a fi, practic, imposibil". (pag.12).
Oficilitatile de orice rang, responsabilii de la primarie, Agentia de stat pentru protectia moralitatii, alte structuri vor trebuie sa ia masurile adecvate pentru a exclude practicile de discriminare a femeii. Pentru ca parerea fiecaruia/fiecareia din noi conteaza. Acesta este unul din obiectivele majore ale Campaniei care se afla in plin process de desfasurare.