Liceeni din Ungheni au fost instruiți cum să depisteze falsurile din presă



Ciclul de lecții mediatice, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), a continuat marți, 4 octombrie, la Ungheni. De această dată, un grup de 33 de elevi de la Liceul teoretic ”Mihai Eminescu” din localitate s-au întâlnit cu experta media Viorica Zaharia, pentru a afla cum să se protejeze de manipularea informațională.

Tinerii au învățat cum să filtreze informația pe care o consumă și după ce criterii să se conducă pentru a distinge între o știre profesionistă și una manipulatoare.

Jurnalista le-a atras atenția asupra faptului că, în special, în campaniile electorale, dar nu numai, trebuie să fie precauți la informațiile apărute în mass-media, deoarece pot fi ușor influențați de acestea. „De cele mai multe ori manipularea are scopul de a crea haos în societate, de a ne impune o anumită părere și de a ne determina să ignorăm subiecte importante pentru noi, dar incomode comanditarului. Dacă o știre este făcută dintr-o singură sursă, dacă lipsește reacția celui vizat, iar limbajul abundă în adjective și aprecieri, ori sunt folosite citate trunchiate, aparținând unor organizații sau experți obscuri, atunci trebuie să punem la îndoială veridicitatea ei”, le-a spus elevilor Viorica Zaharia.

Elevii de la Liceul ”Mihai Eminescu” din Ungheni s-au implicat activ în discuție, menționând că subiectul abordat este deosebit de important pentru ei în contextul mai multor apariții media care distorsionează faptele.

Loredana Sava, una dintre participantele la discuție, a fost de părerea că tinerii au nevoie de astfel de lecții pentru a depista falsurile din presă și a le ajuta să se informeze corect, dar și „pentru a ști cine difuzează informația și cu ce scop”.

„Participând la această activitate, am aflat cum să mă informez corect și să am o atitudine critică față de produsul jurnalistic. Întrucât în spatele unor posturi tv stau oameni influenți, adesea politicieni, trebuie să conștientizăm faptul că putem fi oricând manipulați cu ajutorul televiziunilor și să ne protejăm”, ne-a spus Cristina Creangă.

Colegul ei, Cristian Toma, a menționat, la rândul său, principalul lucru pe care l-a învățat la această lecție mediatică: „O știre trebuie să reflecte realitatea în mod obiectiv, iar orice jurnalist care se respectă pe sine trebuie să respecte și Codul deontologic”.

Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Promovarea educației mediatice și a standardelor profesioniste în presă pentru un public informat”, implementat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) cu sprijinul financiar al Fundației Soros-Moldova/Programul Mass-media.

CJI  este prima organizație de media care acordă asistenţă jurnaliştilor şi instituţiilor media din Republica Moldova, având scopul de a contribui la consolidarea unei prese libere și viabile, prin intermediul proiectelor ce oferă instruire în domeniul jurnalismului și relații cu publicul, campanii media, advocacy, cercetare și  educație mediatică.