Maraton la început de an: un nou curs de formare pentru instructorii ȘSAJ
Cum învață adulții și care este procesul de formare a unui adult? În ce mod să dezvolți competențe noi unei persoane deja formate într-o profesie și cum să-ți evaluezi rezultatul acestei munci? Și – în contextul obiectivelor Școlii de Studii Avansate în Jurnalism – cum să predăm jurnalismul într-o manieră cât mai vie, accesibilă și interactivă? Acestea au fost subiectele-cheie ale unui noi ediții de instruire în format Training of Trainers, care a avut loc la începutul acestui an la ȘSAJ și care a fost ca un adevărat maraton pentru instructorii participanți.
Cheia succesului în activitatea de trainer am căutat-o împreună cu formatoarea Iolanda Stăniloiu, având o vastă experiență în comunicare publică și corporativă, consultanță media și dialog social. A lucrat în calitate de secretar de stat, purtător de cuvânt în cadrul Guvernului României, a fost redactor TV și a stat la bazele constituirii Centrului pentru Jurnalism Independent de la București. Prin urmare, „secretele” activității de trainer, pe care le-a dezvăluit instructorilor ȘSAJ, au fost multe și diverse, căci, spune ea, „învățarea la adulți este de tip experiențial”.
În debutul trainingului, Iolanda Stăniloiu a discutat cu participanții despre diferențele dintre instruirea tradițională și formarea profesională, despre pedagogie și andragogie, despre autocunoaștere și despre excelență în formarea jurnaliștilor. Cu mențiunea că toate acestea trebuie să fie în tandem cu ingredientele necesare unui formator carismatic – pasiune, integritate, calitate de model, umor ș.a., dar și interes pentru inovație, fără de care un manager de proiect nu poate fi performant.
După această incursiune „teoretică”, au urmat câteva zile de activități practice. Instructorii au identificat, prin intermediul unor exerciții de autocunoaștere și de autoevaluare, tipurile de formatori și de cursanți; au propus soluții în potențialele situații de conflict și au însușit trucuri care să contribuie la o mai bună transmitere a cunoștințelor și competențelor pe care le dețin, dar și la consolidarea și coeziunea grupului instruit. De asemenea, ei au aflat care este ciclul de viață al unui program de formare în jurnalism, despre importanța gestionării cât mai corecte a relațiilor interpersonale în cadrul unui training, au făcut un schimb de bune practici în ceea ce privește rezolvarea unor eventuale probleme și au discutat despre tendințele actuale în educația din domeniul jurnalismului. Iar pe final, așa cum se întâmplă la orice instruire, au venit cu un feedback propriu și au aflat cum, la rândul lor, să ofere de o manieră constructivă și încurajatoare acest feedback studenților ȘSAJ.
Aceasta, alături de noi metode, tehnici și jocuri, care pot fi utilizate în trainingul de jurnalism, inclusiv în cadrul cursurilor pe care le desfășoară pentru studenții ȘSAJ.