Studenții ȘSAJ au aflat ce este MOJO și cum evoluează jurnalismul digital

Cum creăm știri și conținut multimedia în mediul virtual? Prin ce se deosebește un text scris pentru radio, TV, ziar de cel publicat în spațiul online? Și ce tehnologii informaționale moderne ne pot ajuta să facem jurnalism calitativ, inclusiv pe internet? – La acestea și alte întrebări studenții ȘSAJ au aflat răspunsuri în cadrul cursului de Jurnalism digital. Împreună cu ei au lucrat Liliana Barbăroșie și Tatiana Ețco, jurnaliste la Radio Europa Liberă, și Cristian Jardan, directorul portalului Unimedia.info.

jurnalismdigital

Cursul a durat aproape două săptămâni și a fost structurat pe două module. Primul, intitulat Digital Basics, s-a axat pe instrumente ce oferă jurnaliștilor posibilitatea de a transmite informația cât mai operativ, interesant și captivant pentru public. Instructoarea Tatiana Ețco a menționat, în context, că „viteza cu care știrea ajunge la consumator este principala caracteristică a jurnalismului online”. Iar colega ei, Liliana Barbăroșie, le-a explicat viitorilor jurnaliști cum să formuleze titluri interesante, subliniind că „de titlu depinde dacă cititorul va accesa sau nu articolul”. Studenții au învățat cum să includă într-un singur material diverse elemente multimedia: text, imagine, componente audio și video, pictograme, formulare ș.a. Iar pentru ca rezultatele să nu se lase așteptate, ei au fost sfătuiți să citească și să se inspire de la materialele semnate de cei mai buni profesioniști din țară și de peste hotare. 

Cel de-al doilea modul, Mobile Journalism sau MOJO, a fost prezentat de instructorul Cristian Jardan, care i-a inițiat pe cursanți în noul trend media – MOJO, care presupune folosirea smartphone-ului în scopuri jurnalistice. Întrucât telefonul mobil dispune de o mulțime de aplicații și posibilități, am putea spune că acesta a devenit „o mini-televiziune”, a menționat Cristian Jardan, adăugând că, „dacă vrei să faci un video scurt sau o istorie nu mai e nevoie să cari tone de echipament, este suficient să ai un telefon bun”. Directorul portalului de știri Unimedia.info i-a sfătuit pe tineri să se adapteze la schimbările generate de noile tehnologii informaționale, deoarece „în jurnalism, viitorul aparține celor care vor fi prezenți online”.

În cadrul modulului Digital Basics, studenții și-au verificat în mod practic cunoștințele teoretice. Ei au realizat câteva materiale, între care și câte un reportaj video, filmat și montat doar cu telefonul mobil, în același timp respectând și regulile învățate la cursul de Jurnalism TV.

În următoarele săptămâni, pe studenți îi așteaptă alte două cursuri care au tangență cu spațiul online – Blogging-ul și Vlogging-ul.