Acuzațiile recente în adresa Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale sunt lipsite de orice substanță
1.Acuzațiile recente în adresa Institutului pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale sunt lipsite de orice substanță. Conducerea IDIS nu a avut, nu are și nu poate avea nici un fel de angajamente față de orice fel de servicii speciale.
2.IDIS constată cu mare îngrijorare gradul avansat de uzurpare a puterii în stat în RM, care se manifestă prin justiție selectivă, utilizarea presei oligarhizate în scopuri politice, implicarea instituțiilor statului în campanii de denigrare și lipsa de reacții oficiale la folosirea abuzivă a datelor cu caracter personal în campanii electorale.
3.Cazul recent de denigrare publică a expertului asociat, R.Vasiloi, arată faptul extragerii de date personale dintr-o instituție cu regim special și protocoale de protecție și securitate a datelor în beneficiul unor personaje obscure. Aceste situații cad sub incidența Codului Penal. Situația este și mai gravă ca urmare a lipsei de reacție promptă din partea autorităților responsabile pe plan național de protejarea datelor personale și contracararea activităților infracționale, Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Poliția de Frontieră, Guvernul RM, Centrului Național pentru Protecția Datelor Personale cu Caracter Personal, Procuratura Generală, Serviciul de Informații și Securitate (SIS). Acest incident arată vulnerabilitatea extremă a instituțiilor publice și folosirea lor în scopuri politice, ceea ce afectează dramatic securitatea națională a țării și procesul democratic în Republica Moldova.
4.Chemăm public toate autoritățile statului să informeze publicul asupra acțiunilor întreprinse de investigare a circumstanțelor preluării datelor personale, spargerii protocoalelor de securitate internă a Poliției de Frontieră, care pune în pericol îndeplinirea condițiilor legate de regimul liberalizat de vize acordat Republicii Moldova de UE. Nici un fel de interese electorale sau politice nu poate justifica asumarea riscului de aruncare în aer a regimului liberalizat de vize cu UE. Or, anume izolarea Republicii Moldova de spațiul comunitar al UE este scopul prioritar al unor agenții străine și agenților săi infiltrați în anumite autorități publice și partide politice aflate la guvernare.
5.Acest incident ne obligă să revenim la inițiativa unei lustrații totale în Republica Moldova. Poziția principială a IDIS este de a chema toate forțele politice și societatea civilă din Republica Moldova să sprijine nevoia de lustrație. Notăm aici că întârzierea lustrației a permis fostei nomenclaturi sovietice și agenților de servicii speciale străine să controleze și chiar să încerce a monopoliza agenda de reforme din ultimii ani, inhibând dezvoltarea socială și economică și degradând dezvoltarea politică a țării. Cele mai grave crime economice și bancare s-au produs ca urmare a implicării unor persoane cu largi legături în serviciile speciale străine. Vom menționa pe scurt doar ”spălătoria de bani rusești” (Landromat), furtul miliardului din sistemul bancar al RM și concesionarea aeroportului internațional ”Chișinău” în favoarea unor companii obscure din Siberia. Persoanele care au avut roluri cheie în aceste decizii catastrofale pentru interesele publice ale Republicii Moldova se găsesc sub protecția statului capturat.
6.Noi credem că lustrația va ajuta decisiv la tragerea la răspundere a răufăcătorilor reali și va pune capăt ”vânătorilor de vrăjitoare”, care urmăresc doar deturnarea agendei publice și acoperirea agenților reali din servicii speciale străine. Multe dintre partidele politice au devenit victime ale agenților de influență și oligarhiei profitoare de lipsa unui stat funcțional și democratic. Lipsa lustrației a condus la degradarea procesului politic și apropierea tot mai evidentă a RM de modelul”democrației suverane”de tip rusesc și de compromiterea parcursului european, inclusiv prin obligațiile neonorate de RM din Acordul de Asociere, privind statul de drept și democrația pluralistă.
7.IDIS propune lansarea unui proces de lustrație pe plan național, care să cuprindă toată societatea. În condițiile unui stat capturat de agenți străini infiltrați în structurile actuale ale statului, societatea civilă are obligația morală de a deveni forța motrice al acestui proces. IDIS consideră că demararea unei lustrații efective ar trebui să pornească de la următorii pași: (1) declarații pe proprie răspundere cu privire la lipsa de angajamente în raport cu servicii speciale din partea persoanelor publice, (2) declarații publice ale organizațiilor care doresc să susțină procesul lustrației cu privire la numele persoanelor care au activat în poliția politică sau de orice alt gen, în trecut sau în prezent, (3) crearea unei legislații naționale cu privire la scopurile și procedurile necesare pentru efectuarea lustrației în structura statului. Apelăm la toți cetățenii Republicii Moldova să sprijine această inițiativă. Cerem ca toate partidele politice din RM și autoritățile publice să sprijine public procesul lustrației în Republica Moldova.
8.Înțelegând implicațiile acestei inițiative, IDIS va demara propriile proceduri interne de lustrație, în mod public, transparent, și în corespundere cu standardele aplicate în statele Europei Centrale și de Est.
IDIS Viitorul, 20 august, 2018