Pozitia PASOS fata de criza politica din Republica Moldova



PASOS este Reteaua Institutelor si Asociatiilor de Politici Publice. La momentul de fata, PASOS intruneste 36 membri din 23 de state central si est europene, precum si din Asia Centrala. IDIS „Viitorul" a aderat la PASOS in 2004.

Catre Parlamentul European

Catre Comisia Europeana

Catre Consiliul Europei

Catre Guvernul Ceh, Presedintele Uniunii Europene

Procesul de masluire a alegerilor in Republica Moldova a provocat proteste ale cetatenilor a doua zi dupa scrutin. Mii de persoane si-au exprimat nedumerirea si nemultumirea fata de calitatea procesului electoral, fata de rezultate, care sunt percepute ca fiind incorecte, aranjate si manipulatorii. Din pacate, protestele pasnice au generat totodata manifestari violente, care au fost exploatate de Partidul Comunistilor, aflat la guvernare, pentru a discredita majoritatea absoluta a protestatarilor, care a fost pasnica si pentru a limita in continuare drepturile constitutionale ale cetatenilor.

Inactiunea politiei si aroganta ofensatoare a elitei conducatoare a incitat oamenii, care au continuat pe 7-8 si 9 aprilie desfasurarea unor actiuni de turbulenta si de nemultumire, care probabil deriva din perceptia generala ca alegerile au deraiat de la standardele democratice.

În loc sa raspunda revendicarilor protestatarilor, sub o anumita forma, regimul a apelat la aresturi disproportionate si discriminatorii, la violente aplicate fata de protestatari, precum si la hartuieli ale opozitiei, la restrictionari a accesului la media private si resurse Internet, a libertatii de intrunire, la presiuni fata de liderii opozitiei, degenerand astfel protestul legitim initial intr-o criza politica de proportii, care va avea consecinte negative pentru regimul constitutional din Republica Moldova.

În calitatea sa de stat vecin al UE, tara care a reclamat un statut special pentru a adera la Uniune, Moldova merita in aceste zile mai multa atentie, grija si sprijin din partea natiunilor democratice. Indiferenta la procesul de democratic dureros din Moldova ar putea fi interpretat de cei care vor sa restaureze regimul sovietic in tara ca un bilet de aprobare pentru eventuale violari ale libertatilor si drepturilor fundamentale. Cerem gestionarea imediata si responsabila a crizei politice.

Cauza primara ale aresturilor publice si protestului sunt alegerile incorecte. Rapoartele independente au aratat ca alegerile nu au respectat standardele democratice, fapt imposibil de realizat in conditiile in care grupurile de media principale sunt controlate de partidul aflat la guvernare, in timp ce legislatia electorala avantajeaza clar anumite partide, interzicand blocurile electorale si ridicand pragul electoral la nivele inadmisibile. Politia a fost extrem de implicata in campania electorala, prin hartuirea partidelor politice, a jurnalistilor si a reprezentantilor societatii civile. 

Prin intermediul rapoartelor sale, societatea civila a contestat calitatea standardelor electorale pentru alegerile generale din 2009 din Moldova, atragand atentia ca autoritatile au masluit alegerile, au intimidat partidele politice, au restrans drepturile electorale ale acelor cetateni moldoveni care muncesc peste hotare si au limitat considerabil libertatea presei. A pretinde ca nimic nu se intampla astazi in Moldova este extrem de incorect si gresit.

Pentru a opri violenta si violarea drepturilor si libertatilor fundamentale in Moldova, insistam ca liderii democratici din Uniunea Europeana sa contribuie la reinstalarea institutiilor si normelor democratice in Republica Moldova.

  • Pentru a deescalada primejdia alunecarii intr-un regim si mai autoritar sub mandatul presedintelui Voronin, cerem diplomatilor UE sa medieze criza politica emergenta din Moldova, cerand eliberarea imediata a protestatarilor arestati si sa nu permita autoritatilor de a exploata efectele manifestarilor violente in interese politice.
  • Cerem o investigatie independenta, monitorizata de UE, a surselor de violenta. Solicitam crearea unei grup special international, cu mandat UE, cu reprezentanti speciali din partea Presedintiei UE, care sa investigheze cauzele, actorii si escaladarea demonstratiilor, care au degenerat in actiuni violente si sa contribuie la desfasurarea unor procese independente de judecata ale celor implicati in aceste actiuni.
  • Pentru a restabili normele constitutionale si internationale in Republica Moldova, solicitam liderilor politici din tara sa inceteze imediat discursul urii si isteria anti-democratica, anti-occidentala, care urmareste in aceste zile sa exploateze pana la limita insuportabilului aceste proteste si sa discrediteze opozitia si societatea civila.
  • Pentru a ajuta Republica Moldova sa gaseasca iesirea din aceasta criza post-electorala dura, solicitam Uniunii Europene sa faciliteze desfasurarea unei mese rotunde cu caracter special, cu participarea tuturor partidelor politice din tara, pentru a restabili increderea si dialogul dintre principalii actori politici.
  • Pastrarea standardelor democratice de comportament, in special din perspectiva asigurarii accesului liderilor partidelor politice si societatii civile la media publice, creand astfel preconditiile necesare pentru a decide asupra organizarii unor alegeri viitoare, libere si corecte in Republica Moldova.

Tinand cont ca Uniunea Europeana incearca sa lanseze Parteneriatul Estic, aceasta initiativa ar putea fi sever destabilizata daca Summit-ul UE cu vecinii sai estici ar avea in calitate de participant pe un „nou autocrat consolidat".

 

Jeff Lovitt

Director executiv, PASOS (Policy Association for an Open Society)

 

Si semnatarii:

 

Tevan Poghosyan, Director executiv, ICHD, Armenia

Gubad Ibadoglu Bayramov, Presedinte, Economic Research Center (ERC), Azerbaijan

Maria Prohaska, Director executiv, Center for Economic Development (CED), Bulgaria

Lubov Panayotova, Director de programe, European Institute Foundation, Bulgaria

Dr. Ognyan Minchev, Director executiv, IRIS, Bulgaria

Marin Lessenski, IRIS, Bulgaria

Stefan Ralchev, IRIS, Bulgaria

Alexander Marinov, IRIS, Bulgaria

Alice Savovová, Director executiv, Association for International Affairs (AMO), Republica Ceha

Michal Thim, Directorul Centrului de cercetare, AMO, Republica Ceha

KateÅ™ina Špácová, Director, Civic Belarus, Republica Ceha

David Král, Director, EUROPEUM Institute for European Policy, Republica Ceha

Radomír Špok, Director executiv, EUROPEUM Institute for European Policy, Republica Ceha

Vladimír Bartovic, Cercetator, EUROPEUM Institute for European Policy, Republica Ceha

Jeff Lovitt, Director executiv, Caucasus Institute for Peace, Democracy and Development (CIPDD), Georgia

George Tarkhan-Mouravi, co-Director, Institute for Policy Studies (IPS), Georgia

Fatmir Curri, Program Co-ordinator, Kosovar Civil Society Foundation

Ahmat Madeyuev, Director executiv, Center for Public Policy, Kirghistan (CPP)

Dace Akule, Cercetator, Centre for Public Policy PROVIDUS, Letonia

Zhidas Daskalovski, Presedinte, Center for Research and Policy Making (CRPM), Macedonia

Dr Igor Munteanu, Director, IDIS Viitorul", Moldova

Arcadie Barbarosie, Director, Institutul de Politici Publice (IPP), Moldova

Valeriu Prohnitci, Director executiv, Expert-Grup, Moldova

Jacek Kucharczk, Director de cercetare, Institute of Public Afairs, Polonia

Grigorij Meseznikov, Presedinte, Institute for Public Affairs (IVO), Slovacia

Olga Shumylo, Director executiv, International Centre for Policy Studies (ICPS), Ucraina