Rezultatele monitorizarii mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare



Centrul Independent de Jurnalism si Asociatia Presei Independente lanseaza, in cadrul Coalitiei Civice pentru Alegeri Libere si Corecte - Coalitia 2009, rezultatele celei de-a cincea etape de monitorizare a modului in care este reflectata campania electorala pentru alegerile parlamentare de catre principalele mass-media din Republica Moldova.

CONCLUZII GENERALE


Mass-media audiovizuale

În perioada 19-25 martie 2009, numarul materialelor cu caracter electoral difuzate de cele opt posturi de radio si televiziune supuse monitorizari a continuat sa creasca, ajungand la 3108, comparativ cu 2857 materiale inregistrate in saptamana precedenta.

Ca si in perioada precedenta, posturile publice cu acoperire nationala Moldova 1 si Radio Moldova au continuat sa ofere partidului de guvernamant prioritate, buletinele de stiri ale acestor posturi fiind concepute in asa fel incat sa influenteze electoratul in favoarea PCRM. Partidele de opozitie au fost mediatizate, de regula, tendentios, sau ignorate. Numarul stirilor cu referire la guvernare a fost mult mai mare decat numarul stirilor care au vizat, pozitiv sau, de regula, negativ toti ceilalti concurenti electorali luati impreuna.

O politica editoriala similara se atesta si la posturile private NIT si Antena C. Lipsa de dezbateri electorale la aceste posturi, de asemenea, poate fi considerata drept o forma indirecta de favorizare a PCRM si de limitare a accesului partidelor de opozitie.

EU TV a favorizat in continuare PPCD, atat in stiri, cat si in emisiunile de opinii. Concurentii electorali ai PPCD au fost, de regula, defavorizati prin stiri si opinii negative, iar PCRM a beneficiat de stiri preponderent pozitive.

PRO TV, TV7 si Vocea Basarabiei s-au remarcat printr-un tratament mai obiectiv si echidistant al tuturor concurentilor electorali, inclusiv PCRM, care a fost vizat mai mult prin stiri defavorabile, decat favorabile, fara a ignora evenimentele importante ale acestora, fara a scoate din context, a distorsiona in mod premeditat sau a prezenta tendentios informatia. La TV7, de cele mai multe stiri favorabile a beneficiat PD. În emisiunile de opinie de la Vocea Basarabiei a fost criticat partidul de guvernamant si unele partide de opozitie. De mentionat ca reprezentantii guvernarii refuza in continuare ofertele de a participa la emisiunile acestui post si ale PRO TV.

Presa scrisa/Agentii de presa/Portaluri web


Ziarele, agentiile de presa si portalurile web monitorizate au publicat 561 de materiale care au vizat, direct sau indirect, campania electorala. Numarul de materiale la tema alegerilor, publicate de presa scrisa, precum si suprafata totala a acestora se mentin la acelasi nivel in ultimele saptamani, in schimb genurile jurnalistice preferate de ziare se schimba. Astfel, pe masura ce se apropie ziua scrutinului, apar mai putine stiri si mai multa publicitate electorala si articole de opinie care contin apeluri de a vota anumiti concurenti electorali si/sau de a nu-i vota pe altii.

Campania electorala este reflectata in continuare de pe pozitii editoriale diferite. Cateva institutii de presa promoveaza direct un singur concurent electoral, criticandu-i sau neglijandu-i pe ceilalti concurenti. Astfel, ziarele Moldova suverana, Nezavisimaia Moldova, Agentia de stiri Moldpres si portalul www.omg.md sustin neconditionat PCRM si isi construiesc strategia editoriala pe publicarea materialelor elogioase la adresa acestui concurent electoral si pe defavorizarea, in unele cazuri denigrarea, oponentilor politici ai PCRM. Acelasi comportament editorial il are si ziarul Flux, dar in raport cu concurentul electoral PPCD, pe care il promoveaza intens.

O alta categorie de institutii de presa (ziarele Timpul de dimineata, Jurnal de Chisinau, partial Moldavskie vedomosti si portalul www.unimedia.md) critica PCRM si sustin sau prezinta in context favorizant alti concurenti electorali, in special pe cei de orientare liberala - PLDM, AMN, PL.

Celelalte mass-media monitorizate au un comportament editorial care nu indica favorizarea evidenta a unui anumit concurent electoral.

Numarul de materiale care constituie educatie electorala este in continuare foarte mic; astfel mass-media nu ofera suficienta informatie de interes public pentru cetatenii cu drept de vot din Republica Moldova.

Metodologia de monitorizare a fost elaborata de Oxford Media Research pentru proiectele de monitorizare ale Organizatiei Internationale Campania Globala pentru Libertatea de Exprimare "Articolul 19". Aceasta prevede masurarea indicatorilor: 1) cantitativi, inclusiv tipul, durata, tematica, sursele stirilor, frecventa si durata aparitiei concurentilor electorali in buletinele de stiri, si 2) calitativi - materialele fiind supuse unei evaluari de continut si de context, pentru a determina daca sunt favorabile sau defavorabile unui sau altui concurent electoral.


Proiectul „Monitorizarea mass-media in campania electorala pentru alegerile parlamentare 2009" se realizeaza in parteneriat cu Institutul de Marketing si Sondaje IMAS-INC Chisinau. Perioada de monitorizare este 5 februarie - 5 aprilie 2009. Rezultatele vor fi facute publice prin rapoarte bilunare, in prima luna a monitorizarii, apoi prin rapoarte saptamanale. Proiectul este sustinut financiar de Fundatia Eurasia din resursele acordate de Agentia Suedeza pentru Dezvoltare si Cooperare Internationala (Sida/Asdi) si Agentia Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala (USAID). Opiniile exprimate in aceasta publicatie apartin autorilor si nu reflecta neaparat pozitia finantatorilor.
Coalitia 2009 este o uniune benevola de organizatii neguvernamentale din Republica Moldova care au drept scop sa contribuie la asigurarea unor alegeri libere, corecte, transparente si democratice ale Parlamentului Republicii Moldova si continua activitatile de promovare a unor alegeri libere si corecte demarate de Coalitia 2005 si 2007. La moment Coalitia 2009 intruneste peste 70 de organizatii neguvernamentale.