Cursul de Lungă Durată în Formare de Formatori a ajuns la final
Pe 11 noiembrie a avut loc conferinţa de încheiere a Cursului de Lungă Durată în formare de Formatori în cadrul proiectului „Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineret în Republica Moldova”. Proiectul s-a desfăşurat în perioada iulie-decembrie 2015 şi a fost implementat de Institutul de Instruire în Dezvoltare ,,MilleniuM”, cu suportul financiar al Ministerului Tineretului şi Sportului al Republicii Moldova.
În timpul proiectului au fost instruiţi 20 de formatori din domeniul tineretului, reprezentanţi ai ONG-urilor de tineret, Centrelor de resurse pentru tineri, dar şi Consiliilor Locale de Tineret. În urma fiecărui modul, participanții au avut de realizat o temă pentru acasă (traininguri în cadrul ONG-ului din care fac parte, centrelor sau consiliilor de tineret). Formatorii au creat singuri designul sesiunii livrate, agenda instruirii și au avut posibilitatea să folosească diverse metode prin care să ilustreze subiectele discutate.
Cei 20 de participanți au avut de realizat șapte teme pentru acasă în urma cărora au fost instruiți 317 de tineri.
La conferinţă a fost prezent şi șeful Direcției programe tineret din cadrul Ministerului Tineretului şi Sportului, Ion Donea care a vorbit despre importanţa educaţiei non-formale, dar şi despre beneficiile acestui proiect. ,,Partea de educaţie non-formală se referă la mai multe aspecte importante, pentru că vine să dezvolte şi unele abilităţi şi competenţe pentru viaţa de zi cu zi. De exemplu, poate fi utilă atunci când tinerii merg să se angajeze, când întâlnesc diverse situaţii dificile sau noi provocări. Acest proiect a modelat 20 de formatori, persoane de care noi avem mare nevoie, deoarece lucraţi direct cu beneficiarii, iar de multe ori Ministerul ajunge mai greu la aceste persoane”.
Unul dintre formatorii proiectului, Natalia Ciobanu a vorbit despre importanța Setului European de Competențe ale Formatorilor.
„Plusul acestui curs a fost faptul că s-a bazat pe acest set de competenţe, care ne ajută pe noi ca formatori să ne autoevaluăm ţi să ştim la ce mai exact avem de lucrat. Din acest motiv am decis să folosim competențele propuse în setul european ca obiective specifice de învăţare în cadrul cursului nostru."
Participanţii proiectului au avut şansa să vorbească despre experienţa trăită în cadrul proiectului, dar şi despre succesele care le-au obţinut în urma acestui Curs de Lungă durată.
Conform participantei Elena Crăciun acest curs a fost unul de succes. ,,Sunt norocoasă că fac parte din „familia” acestui proiect. A fost o experienţă pe care aş retrăi-o fără ezitare. Aici am cunoscut moduri noi de abordare a problemelor, a situaţiilor de conflict și am învățat cum să consolidăm lucrul în echipă. În cadrul cursului m-am cunoscut pe mine: ca om mai întâi și ca formator în special. Am început să privesc lucrurile din unghiuri diferite, pentru a ajunge la concluzii corecte. Consider că tinerii au nevoie de aripi pentru a zbura, iar datorită proiectului (a temelor de acasă) am admirat schimbări remarcabile. Aveam participante timide pînă la extrem, au devenit curajoase, cu încredere în sine, au început a consolida prietenii, au devenit cetăţeni mai activi și cu iniţiativă”.
Un alt participant, Vlad Caragia a spus: ,,A fost un proiect care şi-a propus să ne scoată din zona de confort. Mi-am dat seama că noi, formatorii, suntem sortiţi pentru a-i ajuta pe alţii, iar acest curs este de fapt un rezultat pentru întreaga societate, deoarece noi nu ne oprim aici şi vom continua să facem ce ne-am propus – promovarea educaţiei non-formale”.
În cadrul Cursului de Lungă durată în Formare de Formatori s-a implementat şi Clubul Formatorilor care este un spaţiu dedicat educației non-formale, comunicării profesionale, schimbului de experiență, a bunelor practici și performanțelor, precum şi Setului European de Competenţe a Formatorului.
Viatalie Cârhană, trainer în cadrul proiectului a spus că şedinţele Clubului Formatorilor nu se opresc odată cu încheierea proiectului. ,,Ne vom întâlni şi în anul 2016, de data aceasta şi cu alţi formatori, pentru a face schimb de experienţă, dar şi pentru a oferi şansă fiecărui trainer să livreze sesiuni de informare”.
La final beneficiarii au primit certificate de participare care confirmă statutul de formator și participarea în cadrul proiectului.
Proiectul „Promovarea educaţiei non-formale de calitate în domeniul tineret în Republica Moldova” a fost implementat de Institutul de Instruire în Dezvoltare “MilleniuM”, cu suportul financiar oferit de către Ministerul Tineretului şi Sportului al Republicii Moldova în cadrul Programului de Granturi 2015.