IMPLEMENTAREA PLANULUI DE ACTIUNI UE - R. MOLDOVA: DOI PASI INAINTE SI UNUL INAPOI



Doi pasi inainte si unul inapoi. Asa caracterizeaza in citeva cuvinte implementarea Planului de Actiuni UE - R. Moldova (PAUEM) autorii raportului „Moldova si UE in contextul Politicii Europene de Vecinatate. Realizarea PAUEM (februarie 2005 - ianuarie 2008) ", lansat marti, 25 martie, in cadrul unei mese rotunde, transmite Info-Prim Neo.

Volumul a fost realizat de catre Asociatia pentru Democratie Participativa „Adept" si „Expert-Grup", cu sprijinul Fundatiei Soros-Moldova. Studiul face o analiza a zece domenii de importanta si este prilejuit de incheierea termenului de trei ani stabilit initial pentru implementarea PAUEM.

Directorul executiv al Asociatiei pentru Democratie Participativa „Adept", Igor Botan, a explicat ca in acest rastimp au fost inregistrate progrese semnificative, dar si probleme. Autorii raportului noteaza ca evolutia implementarii acestui document de extrema im portanta pentru R. Moldova a avut un caracter neuniform, Moldova realizind progrese mai mari pe dimensiunea economica a Planului. Progresul Moldova a constituit o variabila si pe dimensiunea politica si pe cea economica a PAUEM privite in mod separat, constata expertii.

Presedintele Parlamentului RM, Marian Lupu, a subliniat ca cea mai mare realizare pe durata celor trei ani este faptul ca planul bilateral nu a ramas o agenda paralela cu cea a autoritatilor, fiind transferat in proportie de 90 la suta in prioritati de politica interna. O alta reusita remarcata de spicher a fost formarea unui sistem institutional pentru dirijarea, coordonarea si monitorizarea implementarii Planului. „Un exercitiu deloc facil", remarca presedintele Parlamentului. „Dupa 3 ani, aceasta masina birocratica foarte grea s-a miscat din loc", a mentionat Marian Lupu. De asemenea, spicherul a apreciat drept un progres substantial dezvoltarea cadrului legislativ, desi a recunoscut ca exista probleme in implementarea acestuia.

Problemele in transpunerea in practica a realizarilor legislative este remarcata si de catre experti. Aceasta explica in mare parte, in opinia lor, de ce in anumite domenii precum respectarea drepturilor omului, libertatea mass-media, independenta justitiei si combaterea coruptiei progresele au fost reduse sau aproape absente.

Autorii raportului constata ca cea mai mare evolutie in implementarea Planului a fost inregistrata pina in luna martie 2007. Din acel moment au fost inregistrate o serie de regrese precum: sistarea transmisiunilor in direct a sedintelor Parlamentului nejustificat inaintea alegerilor generale locale din iunie 2007, ridicarea pragului electoral, interdictia pentru partide de a se asocia in blocuri electorale s.a.

Dezvoltarea economica a fost marcata de „criza vinului", care a redus cresterea PIB-ului de la 7,5% in 2005 la 3,3% in 2007, consemneaza expertii. Cresterea economica a fost limitata la ariile urbane mari in timp ce economia rurala a stagnat. Rolul remitentelor in sustinerea cresterii economice ramine in continuare major. Climatul de afaceri a fost imbunatatit prin adoptarea mai multor legi si strategii. Acestea, insa, nu functioneaza conform asteptarilor business-ului, limitind atragerea investitiilor straine. Pe fundalul unor evolutii ingrijoratoare precum agravarea deficitului comercial, relatiile comerciale cu UE s-au dezvoltat, in general, destul de fructuos. Piata comunitara a devenit destinatia principala a exporturilor moldovenesti, iar din martie 2008 Moldova va beneficia de preferintele comerciale autonome, mai constata autorii raportului.

Planul de Actiuni UE-R. Moldova a fost semnat la 22 februarie 2005. La 24 martie 2005, Parlamentul RM a votat in unanimitate Declaratia cu privire la parteneriatul politic pentru realizarea obiectivelor integrarii europene.

www.info-prim.md