Noi sîntem cei care putem opri discriminarea!
În sala de festivități se lasă tăcere. Actorii de pe scenă se opresc în stop-cadru. Publicul rămîne cu gîndurile la spectacol și parcă mai așteaptă ceva - Cum așa, de obicei spectacolele se termină cu bine? De undeva li se face semn că ar trebui să aplaude. Încep s-o facă lent, nesiguri parcă. Actorii se închină și rămîn pe scenă.
- - Ce sentimente ați avut pe parcursul spectacolului? îi întreabă Joker-ul.
- - Tristețe.
- - Rușine.
- - Nedreptate.
Nu le-a plăcut. Deși destul de mici, se trezește în ei spiritul dreptății – Nu-i cinstit! Iar unii dintre ei își mai aduc aminte că au asistat la situații de opresiune asemănătoare cu cele care s-au întîmplat pe scenă.
- Vreți să schimbați situația de pe scenă?, urmează întrebarea Joker-ului.
Vreo doi ridică întrebător din sprîncene. E posibil?
- Da! răspund 80 de guri. Putem s-o schimbăm!
…………………………………………………………………………………………..
Puterea artei de a schimba ceva în societate nu e doar o metaforă. Noi o realizăm în fiecare spectacol de teatru social. Și au fost multe – 15 la număr.
Epopeea continuă. Deja în alte șapte școli, cu alți ochi expresivi, alte mîini ridicate, dar cu aceeași vehementă apărare a persoanelor discriminate.
Dialogul de mai sus are loc după fiecare prezentare a scenetei de teatru social pe care le-am pregătit-o. Abia după asta vine surpriza cea mare – sunt poftiți să intre în scenă, să joace și să găsească un final fericit poveștii.
Teatrul social, numit și teatrul celor opresați, presupune demonstrarea unor situații de opresiune pe scenă. Iar publicul devine eroul pozitiv care schimbă aceste situații, oferind soluții. Propriile soluții de pe scenă îl pregătesc pentru acțiunile din afara scenei, în situații de opresiune. Astfel, putem fi siguri că nimeni din cei prezenți în sală nu va mai jigni sau discrimina persoanele cu dizabilități. Căci aceasta este tema spectacolului – discriminarea persoanelor cu dizabilități în școală. Și ei învață să-i apere și să-i respecte pe aceşti oameni.
Joker-ul e și el un personaj din teatru social, care realizează interacțiunea dintre public și actori. El e cel care transformă spectatorul în actor și încearcă împreună cu el să găsească soluția pentru ca lumea să devină mai bună.
Personajele din teatrul social sunt împărțite pe tipologii și caractere care trebuie să fie recunoscute de public: agresori, opresați, observatori și aliați. Dintre toate personajele, doar agresorii nu pot fi înlocuiți. Însă pot fi influențați ca să-și schimbe comportamentul.
De cele mai multe ori, ei, copiii ne-au oferit cîte o bucățică din înțelepciunea de viață:
”Cu bunătate fiecare om înțelege”.
”Nu-i frumos să te porți așa, sunt și ei oameni”.
„Noi o să avem răbdare să-l ascultăm pe Vadim (care e cu dizabilitate intelectuală, n. a.) 4, 5, 10 minute, cît va fi nevoie”.
„Fetelor, liniştiţi-vă, trebuie să-l ajutaţi, nu să-l neglijaţi!”
„Suntem colegi şi trebuie să ne respectăm”.
„Vreau să meargă şi colegii noştri cu noi. O să am eu grijă de ei”.
„Fetelor, de ce vă comportaţi urît cu mine? Sînt şi eu elev ca şi voi!”
„Cere-ţi scuze de la Dima (are dizabilităţi fizice, n. a.) şi vorbeşte cu el decent şi cultural”.
Sunt cîteva dintre soluțiile oferite, care au stopat opresiunea agresorilor și au făcut Joker-ul să exclame: ”Vă pun 10 la omenie!”.
Teatrul social este un teatru pentru, despre, de către și cu cei opresați. E o voce puternică a celor opresați, care produce schimbarea prin interacțiunea dintre scenă și spectatori. Publicul devine actor în propria sa viață și ajunge la concluzia: „Noi suntem cei care putem opri discriminarea!”.
Teatrul social este o activitate organizată de către Keystone Human Services International Moldova Association în parteneriat cu Centrul Comunitar pentru Copii și Tineri cu Dizabilități Fizice. Activitatea este susținută financiar de către Fundația Soros-Moldova și Fundațiile pentru o Societate Deschisă / Inițiative în Sănătate Mintală.
Ultimul spectacol de teatru social din acest sezon va avea loc vineri, 7 decembrie, în Gimnaziul din s. Sîrma, r. Leova. Vii și tu?
http://www.inclusion.md/ro/news/138