Atelier de educație media la Fălești: Tineri și tinere cu nevoi speciale au învățat să analizeze critic informațiile



Un grup de tineri și tinere cu necesități speciale, membri ai Serviciului Social „Locuința protejată” și ai Grupului de auto-reprezentanți din raionul Fălești au participat pe 6 decembrie 2022 la un atelier de educație media, organizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI). În cadrul evenimentului, participanții s-au familiarizat cu mai multe noțiuni din domeniul educației media (manipulare, dezinformare, trolli, reguli generale de comportament în spațiul online ș.a.), pe care nu au avut ocazia să le descifreze până acum.

„Educația media este unul dintre cele mai frumoase proiecte ale CJI, prin care promovăm cultura media și consumul critic de informație în societate”, a menționat Mariana Tabuncic, manageră de program la CJI. Ea a mai spus că „nevoia de educație media devine tot mai mare în ultimul timp, așa cum în fiecare zi trebuie să discernem între știri false și veridice. „Trăim timpuri în care indiferent de statutul nostru social, de studiile sau profesia pe care o avem, cu toții trebuie să avem cunoștințe de educație media pentru a evita manipularea și falsurile din mediul online. Doar o persoană informată este o persoană protejată”, a explicat reprezentanta CJI, antrenându-i pe tineri în câteva activități interactive prin care i-a învățat cum să evite intoxicarea informațională.

Jurnalista Diana Răileanu s-a alăturat discuțiilor despre ce este educația media și cât de necesară ne este acum, în secolul XXI, când există o avalanșă de informații atât prin canalele mass-media, cât și prin intermediul rețelelor sociale. „Vă îndemn să renunțați la modalitatea de a vă informa prin «am auzit undeva» sau «mi-a spus cineva». Învățați să gândiți și să analizați singuri informațiile pe care le întâlniți în presă sau pe rețelele sociale și să verificați autenticitatea lor din mai multe surse”, i-a încurajat jurnalista.

Diana Răileanu a prezentat tinerilor mai multe exemple – trucuri prin care adeseori publicul este manipulat sau indus în eroare. „Întotdeauna să știți că atunci când există un anumit interes din partea unor politicieni ca să se mențină la putere sau din partea unor oameni de afaceri, aceștia cu ajutorul mass-mediei ar putea recurge la unele tehnici de manipulare. Gândirea critică este arma noastră împotriva manipulării și dezinformării. Dacă v-ați simțit confuzi, frustrați când ați citit o știre, primul lucru pe care trebuie să îl faceți este să vă puneți întrebări: este o știre realizată în baza unei surse sau mai multe surse? Ori poate nu are nicio sursă, doar opinia jurnalistului /autorului materialului? Apoi, încercați să găsiți aceeași știre la alte posturi TV, Radio, presa scrisă și comparați, analizați, filtrați. Cu alte cuvinte, gândiți critic. În urma unei astfel de verificări întotdeauna veți identifica cine vă informează și cine vă manipulează. Este dreptul vostru să fiți corect informați și nu dezinformați!”, a conchis jurnalista.

Ajunși la sfârșitul Atelierului de educație media, participanții au menționat că întâlnirea le-a fost foarte utilă și necesară pentru a înțelege mai bine realitatea și a cunoaște cum să-și protejeze identitatea în mediul online.

Lilia Neghin, managera Serviciului Social „Locuința protejată”:  Este o instruire binevenită. Indiferent cine suntem – copii, persoane în etate – cu toții avem nevoie de cunoștințe în domeniul educației media. De multe ori se întâmplă să fim dezamăgiți pentru ceea ce auzim, vedem sau ascultăm. Prin urmare, de cunoștințele media vom avea nevoie întotdeauna!

Ludmila Jalbă, conducătoarea Grupului de autoreprezentanți, coordonat de Keystone Moldova: În ultimul timp ne-am obișnuit să ne întâlnim mai mult pe online. Asemenea activități în care tinerii cu necesități speciale socializează, comunică sunt foarte rare și binevenite. Din cauza limitării accesului la comunicare, acești tineri petrec ore în șir pe rețelele de socializare. Informația pe care au primit-o astăzi le va fi utilă pentru a-și crea o identitate digitală frumoasă, să fie informați corect și să nu se lase provocați pentru a cădea pradă știrilor false.

Anghelina Jalbă, tânără cu necesități specialePărerea mea este că mai avem nevoie încă de multă instruire. Astăzi am învățat că trebuie să ne informăm mai mult decât ceea ce găsim în mod ocazional pe internet ori se difuzează la TV. Să ne învățăm să analizăm știrile, să deosebim știrile false și să le evităm. Iar pentru a ști cum să le evităm, am învățat că trebuie să ne punem multe întrebări.

Maria Ivașcu, tânără cu necesități speciale: La activitatea de astăzi am înțeles că nu întotdeauna ceea ce se vorbește este adevărat. Trebuie să ne informăm din mai multe surse și să trecem prin filtru tot ce auzim sau citim. 

Tamara Andrieș, tânără cu necesități specialeEu pentru prima dată am aflat cine sunt trollii, cu ce se ocupă. Voi fi mai atentă atunci când pe rețelele sociale cineva îmi va da semn de prietenie. Mă voi gândi să îi răspund sau nu, îmi este cunoscută acea persoană sau nu. Apreciez foarte mult că ați venit cu o informație adaptată, ușor de înțeles pentru noi.

Cătălina Furtună, tânără cu necesități specialeCând facem o postare pe rețelele de socializare trebuie să fim atenți, cărui public ne adresăm. Am aflat astăzi că tot ce publicăm în spațiul virtual, acolo rămâne. Chiar dacă ulterior am putea renunța la unele comentarii sau fotografii, ar putea fi deja prea târziu și vom regreta.

Atelierul a fost organizat în cadrul proiectului „Promovarea coeziunii sociale în Moldova prin încurajarea incluziunii și diminuarea discriminării” desfășurat de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul programului „Inițiativă Comună pentru Oportunități Egale – Faza II” și implementat din resursele acordate de Agenția Elvețiană pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).