Tinerii din Soroca instruiți să filtreze informația
Lecțiile de educație mediatică în rândurile tinerilor au fost reluate de către Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) în cadrul unui nou proiect „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, lansat la finalul lunii martie. Prima destinație a fost orașul Soroca, unde tinerii de la Liceul Teoretic „Constantin Stere” și voluntarii de la Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA s-au întâlnit joi, 23 martie, cu jurnalista Liliana Barbăroșie, de la Radio Europa Liberă.
Peste 60 de elevi au discutat în cadrul celor două lecții, într-o atmosferă neformală, despre ce este o știre, cum să deosebim informațiile manipulatorii de cele corecte, care sunt interesele din spatele anumitor surse media, dar și despre riscurile la care ne expunem atunci când ne lăsăm manipulați de anumite informații din presă.
Liliana Barbăroșie le-a povestit tinerilor care este specificul presei și de ce au nevoie politicienii să controleze un post de televiziune. „Interesul politicienilor de a avea o televiziune este de a-și spori puterea politică. Prin televiziune ei pot să transmită mesajul lor mai multor oameni și, astfel, să țină controlul asupra maselor. Pe de o parte, avem televiziunile rusești, care se ocupă de propagandă, iar pe de altă parte, avem televiziunile noastre, care spun ceea ce vrea patronul local”.
Jurnalista le-a mai explicat elevilor că un jurnalist adevărat nu își bazează știrile pe zvonuri, verifică informația din mai multe surse și prezintă echilibrat informația.
În acest sens, elevii de la Liceul „Constantin Stere” consideră că astfel de evenimente ar trebui organizate cu toate categoriile de vârste. „Lecțiile de educație mediatică sunt foarte necesare nu doar tinerilor dar și pentru oamenii maturi. Toți trebuie să deschidem ochii și să selectăm informația corectă”, ne-a spus eleva Nicoleta Balent.
Andrei Covalciuc, voluntar la Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA, consideră că această activitate îi va ajuta pe tineri să se informeze din mai multe surse, pentru că, susține el, „fiecare avem dreptul la știri corecte”. Iar colega sa, Carolina Manole, ne-a spus că la această lecție a aflat că unele posturi de televiziune sunt cumpărate de oameni influenți.
Peste 60 de elevi au discutat în cadrul celor două lecții, într-o atmosferă neformală, despre ce este o știre, cum să deosebim informațiile manipulatorii de cele corecte, care sunt interesele din spatele anumitor surse media, dar și despre riscurile la care ne expunem atunci când ne lăsăm manipulați de anumite informații din presă.
Liliana Barbăroșie le-a povestit tinerilor care este specificul presei și de ce au nevoie politicienii să controleze un post de televiziune. „Interesul politicienilor de a avea o televiziune este de a-și spori puterea politică. Prin televiziune ei pot să transmită mesajul lor mai multor oameni și, astfel, să țină controlul asupra maselor. Pe de o parte, avem televiziunile rusești, care se ocupă de propagandă, iar pe de altă parte, avem televiziunile noastre, care spun ceea ce vrea patronul local”.
Jurnalista le-a mai explicat elevilor că un jurnalist adevărat nu își bazează știrile pe zvonuri, verifică informația din mai multe surse și prezintă echilibrat informația.
În acest sens, elevii de la Liceul „Constantin Stere” consideră că astfel de evenimente ar trebui organizate cu toate categoriile de vârste. „Lecțiile de educație mediatică sunt foarte necesare nu doar tinerilor dar și pentru oamenii maturi. Toți trebuie să deschidem ochii și să selectăm informația corectă”, ne-a spus eleva Nicoleta Balent.
Andrei Covalciuc, voluntar la Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA, consideră că această activitate îi va ajuta pe tineri să se informeze din mai multe surse, pentru că, susține el, „fiecare avem dreptul la știri corecte”. Iar colega sa, Carolina Manole, ne-a spus că la această lecție a aflat că unele posturi de televiziune sunt cumpărate de oameni influenți.
Pe post de material ilustrativ au fost și câteva spoturi video realizate de CJI – „Știi ce media consumi?” și „Despre știre, pe înțelesul tuturor”, care i-au ajutat pe tineri să înțeleagă mai bine riscurile de a fi manipulați.
În cadrul aceluiași proiect, CJI va mai realiza programe de instruire în domeniul educației mediatice pentru profesori și va elabora materiale didactice.
Lecțiile de educație mediatică sunt parte a proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova” implementat de CJI, în perioada martie – noiembrie 2017, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare din Germania.