Integrarea socială a copiilor cu nevoi speciale poate fi realizată doar printr-un efort comun



INTEGRAREA SOCIALĂ A COPIILOR CU NEVOI SPECIALE POATE FI REALIZATĂ DOAR PRINTR-UN EFORT COMUN

Integrarea socială a copiilor cu nevoi speciale poate fi realizată doar printr-un efort comun al părinţilor, profesorilor, asociaţiilor obşteşti, care dezvoltă practici incluzive, precum şi a statului, consideră preşedinta Asociaţiei Obşteşti „Mama şi Copilul – Protecţie şi Sprijin”, Alexandra Grajdian.

Joi, în cadrul unei conferinţe de presă susţinută la agenţia INFOTAG, preşedinta Asociaţiei a menţionat că în prezent se pune accentul pe integrarea acestor copii în sistemele educaţionale generale, şi nu în instituţiile rezidenţiale, fapt care generează un şir de probleme la nivel de comunitate.

„În primul rînd, este vorba de reticenţa venită din partea unor profesori şi părinţi de a accepta în clasă copii cu necesităţi speciale. Treptat însă, cu efortul comun al asistenţilor sociali, al părinţilor care au copii cu probleme, am reuşit să trecem peste aceste bariere şi să integrăm copiii în clase. Reticenţa cea mai mare în integrarea acestor copii vine din partea maturilor, şi nu a copiilor sănătoşi, care-i acceptă cu uşurinţă”, a spus ea.

În opinia preşedintei Asociaţiei, deşi practicile incluzive utilizate în şcoli sau centre comunitare sînt mai costisitoare în comparaţie cu educarea copiilor în instituţii rezidenţiale, acestea sînt mult mai eficiente.

„Copiii au posibilitatea după ore să revină în familie şi să se simtă utili societăţii, iar părinţii nu se eschivează astfel de la responsabilităţi”, a spus Alexandra Grajdian.

Coordonatorul de programe „Educaţia incluzivă” în cadrul Asociaţiei, psihologul Ina Cazacu, a menţionat că cu cît mai timpuriu are loc procesul de integrare a copiilor cu nevoi speciale în grădiniţe, şcoli, centre comunitare, cu atît copiii reuşesc să se integreze mai bine în societate şi să nu se simtă complexaţi.

„Copilul învaţă să comunice şi, cel mai important lucru, învaţă să fie la fel ca ceilalţi semeni ai săi. Ei devin mai toleranţi şi mai buni la suflet. Problema principală în procesul de instruire a acestor copii ţine de lipsa curriculei şcolare, în baza căreia profesorii să poată lucra cu ei. Chiar şi aşa însă, reuşita depinde de dibăcia profesorilor de a identifica metodele necesare de instruire, care să-i ajute pe copii să înveţe şi să se integreze în societate”, a spus Ina Cazacu.

Ea a menţionat că Asociaţia Obştească „Mama şi Copilul – Protecţie şi Sprijin” în cei 11 ani de activitate a reuşit să integreze în sistemul educaţional circa 35% din copiii cu nevoi speciale din raioanele Criuleni, Dubăsari şi Orhei.

Părinţii copiilor cu nevoi speciale, Mariana Novac şi Mariana Gogu, au menţionat că fără susţinerea specialiştilor, copiii lor nu ar fi putut depăşi problemele cu care se confruntă.

„După ce copilul meu a fost ajutat, eu, în calitate de profesoară la şcoala din Dubăsarii Vechi, am învăţat să ajut alţi copii”, a spus Mariana Novac.

Conducerea Asociaţiei a menţionat că un rol important în susţinerea şi promovarea proiectelor legate de incluziunea socială le revine sponsorilor, printre care Fundaţia Soros-Moldova, Societatea Deschisă de la Budapesta, Fondul de Investiţii Sociale din Moldova, The Swedish Organization for Individual Relif, Reprezentanţa SOIR Moldova, UNICEF Moldova etc.

 

INFOTAG