Monitorul #EWM4Moldova: pilotarea mecanismului de avertizare timpurie a „războiului hibrid” în Republica Moldova



Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE) a organizat, luni, 31 mai 2021, evenimentul public în format online unde au fost prezentate constatările și recomandările preliminare ale Monitorului #EWM4Moldova care testează mecanismul de avertizare timpurie a ”războiului hibrid”elaborat și prezentat la începutul anului curent. Evenimentul de asemenea, a oferit ocazia de totalizare a activităților realizate de IPRE pe parcursul ultimului în cadrul proiectului #EWM4Moldova – Elaborarea unui Mecanism de Alertă Timpurie pentru Contracararea Amenințărilor Hibride”, implementat cu susținerea Oficiului Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova.

În continuare, vă propunem câteva dintre principalele intervenții ale vorbitorilor în cadrul evenimentului.

FLORIS VAN EIJK, Însărcinat cu Afaceri a.i., Oficiul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova: „După cum știți, guvernul Țărilor de Jos are sprijină de mai mult timp guvernul și  societatea civilă din Republicii Moldova, susținând efortul continuu de consolidare a instituțiile sale democratice – instituții care sunt esențiale pentru respectarea statului de drept, apărarea drepturilor omului, promovarea bunei guvernări și garantarea suveranității și securității țării. Ne dăm bine seama că aceste instituții sunt subminate din ce în ce mai mult de amenințări hibride, ce afectează eforturile noastre, să ne facă mai slabi, să ne divizeze și să blocheze reformele care sunt atât de necesare. Dacă vrem să ancorăm eforturile realizate în Republica Moldova, să continuăm împreună pe calea europeană, dacă vrem să ne apărăm democrația, trebuie să venim cu un răspuns coordonat. Trebuie să identificăm amenințările, să le analizăm și să le contracarăm. Trebuie să ne evaluăm vulnerabilitățile, să ne consolidăm reziliența și să extindem instrumentele noastre de răspuns. Instituțiile trebuie să comunice și să își coordoneze eforturile, pentru a avea o înțelegere comună a amenințărilor hibride. Ele trebuie să stabilească canale de comunicare de încredere și să aplice măsuri coordonate. De aceea, mă bucur atât de mult că IPRE a reușit să dezvolte un mecanism de avertizare timpurie, adaptat la circumstanțele specifice Republicii Moldova”.

ANA REVENCO, Secretar al Consiliului Suprem de Securitate, Președinția Republicii Moldova: „Actualmente, noi ne aflăm în perioada de conceptualizare a exercițiului de evaluare a sectorului de securitate. Acesta este absolut necesar pentru a iniția propriu- zis exercițiul de planificare strategică pe dimensiunea de securitate. Arhitectura și dimensiunea mandatului sunt legate direct de modul în care noi înțelegem și avem capacitatea să reacționăm adecvat și corespunzător amenințărilor și provocărilor cu care ne confruntăm. Desigur că scopul exercițiului de evaluare, iar ulterior de planificare a strategiei de securitate este de a construi și a avea un sistem de instituții naționale cu mandat de securitate, reziliente la aceste amenințări. Când spun scop, am în vedere, capacitatea de a anticipa și reacționa la timp. De aceea, astfel de exerciții, precum a fost cel care l-a realizat IPRE în ultima perioadă, este unul absolut valoros, pentru că ne arată că această cooperare și dialog între instituțiile statului cu mandat pe securitate și societatea civilă este una de bună. Cu siguranță, această abordare ne va permite să ancorăm R. Moldova într-o relație solidă și cu partenerii regionali, internaționali, pe dimensiunea de securitate”.

MIHAI MOGÎLDEA, Liderul programului Europenizare, IPRE: „Scopul exercițiului nostru a constat în pilotarea algoritmului de alertă timpurie împotriva războiului hibrid prin colectarea de date și evaluarea indicatorilor războiului hibrid antrenați în cadrul acestui exercițiu. Un alt scop a fost identificarea tendințelor și variaților în rândul datelor colectate pe dimensiunea indicatorilor pentru analiza și interpretarea acestor date. Exercițiul a vizat colectarea și interpretarea datelor caracteristice perioadei 1 aprilie – 15 mai 2021, care au fost colectate după finalizarea perioadei în cauză, prin analiza și revizuirea surselor publice de informații. Cadrul metodologic a cuprins colectarea și analiza cantitativă a  datelor pe dimensiunea a 12 indicatori, dar și dezvoltarea unor observații calitative cu privire la variația acestora. Procesul de colectare a datelor a inclus revizuirea principalelor documente publice relevante (pentru colectarea datelor statistice) și analiza știrilor și informațiilor reflectate în 11 surse mass-media (naționale și regionale). De asemenea, subiectul analizat în cadrul exercițiului a vizat dinamica crizei pandemice COVID-19 în Republica Moldova”.

DUMITRU MÎNZĂRARI, Analist asociat, IPRE: „În cadrul proiectului, am generat un model de război hibrid, care este adaptat la condițiile R. Moldova, analizând capacitățile și vulnerabilitățile cu care se confruntă țara noastră. Mecanismul războiului hibrid presupune o agresiune externă care are trei obiective. Primul pas are drept obiectiv obținerea controlului asupra populației, al doilea este controlul conducerii politice și al treilea constă în abilitarea de a influența acțiunile forțelor armate, politicile de securitate și apărare. Potrivit exercițiului nostru, scopul final al războiului hibrid este capacitatea de a controla politicile naționale și problemele teritoriale. Exercițiul nostru pilot pe care îl prezentăm astăzi a demonstrat încă o dată că instruirea operatorilor de date și a analiștilor este critic de importantă. Dacă acest exercițiu nu este făcut corect, atunci nu vom avea un rezultat util de pe urma mecanismului de avertizare timpurie. Este necesară, de asemenea, crearea unui algoritm de cooperare clară între instituțiile de stat, deci agenția care dirijează procesul și agențiile care contribuie pe dimensiunea economică, socială, apărare, ca să existe modalități clare de cooperare. Este nevoie, în special pentru Republica Moldova, să se creeze o cultură de colectare a datelor, de monitorizare a informației necesare pentru îmbunătățirea deciziei publice fiindcă modelul de avertizare timpurie nu este altceva decât un instrument care să ajute conducerea țării să ia decizii optimale, cu cheltuieli minime. Asta este esența acestui exercițiu. Și atunci, pentru a atinge acest scop este nevoie ca fiecare instituție implicată, inclusiv diferite ministere și agenții, să aibă o celulă de persoane instruite pentru a oferi aporturi calitative la acest model”.

GHEORGHE RACOVIȚA, Șef de secție, Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova: „Mă bucur mult că organizatorii acestui exercițiu au ajuns la etapa finală. Felicitări colegilor din cadrul IPRE, care practic au punctat concluzii la care și noi lucrăm acum în contextul creării rețelei naționale sau rețelei interministeriale privind prevenirea și contracararea amenințărilor hibride. Într-adevăr, suntem într-un proces de identificare a autorității centrale care se va ocupa de identificarea, de analiză, colectarea și sistematizarea informațiilor ce țin de amenințările hibride. De fapt, noi cooperăm cu noțiunea de amenințări hibride, dar exercițiul pe depistarea timpurie sau alerta timpurie în contextul unui război hibrid la fel ne va ajuta să completăm aceste proiecții pe care le avem noi în contextul creării rețelei naționale. În plus, de comun cu autoritățile implicate în această rețea națională lucrăm asupra elaborării a unui protocol de acțiune”.

VALERIU PAȘA, Comunitatea WatchDog.md: „Federația Rusă a ratat controlul prelungit la primul pas asupra populației fapt din care a început să-și rateze rezultatele în acel pas doi – controlul elitei politice de guvernare. Acest lucru nu înseamnă că Federația Rusă nu mai controlează o parte importantă din elita politică sau că nu va controla după alegeri, pentru că în esență aceste alegeri sunt și despre aceasta, despre gradul de control al administrației Federației Ruse asupra elitei politice din Republica Moldova, adică a majorității parlamentare, în ce măsură le va reuși sau nu. Eu interpretez prezența acestei influențe după un mecanism un pic diferit și anume influență prin invitație. Inițiativele de a crea și dezvolta proiecte politice care sunt controlate de la Moscova, vin de fiecare dată de la Chișinău. Ei nu prea se complică prin a racola aceste influențe, există suficienți oameni care merg și își oferă aceste servicii. Și lucrul ăsta se întâmplă constant de peste 20 de ani în Republica Moldova.”

În prezent, experții IPRE definitivează versiunea finala a Monitorului #EWM4Moldova având în vedere comentariile și sugestiile discutate în cadrul evenimentului public și respectiv planifică publicarea în curând rezultatele finale ale Monitorului #EWM4Moldova.

Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea video a evenimentului pe privesc.eu aici și pe RLIVE aici

Evenimentul a fost organizat din cadrul proiectului IPRE „#EWM4Moldova – Elaborarea unui Mecanism de Alertă Timpurie pentru Contracararea Amenințărilor Hibride”, implementat cu susținerea financiară a Oficiului Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în Republica Moldova. 



Articolele publicate din 1 iunie 2020 nu au fost supuse verificarilor

logoStarNet

Hostingul si serviciile internet pentru administrarea portalului CIVIC.MD sunt oferite gratuit de compania Starnet