Peste 40 de învățătoare și profesoare, instruite de CJI cum să-și ghideze elevii în interacțiunea cu noile media
În prima decadă a lunii august, Centrul pentru Jurnalism Independent a instruit două grupuri de pedagogi din Republica Moldova în domeniul educației media.
Pe parcursul a trei zile, 20 de învățătoare (5-7 august 2019) și 23 de profesoare de la treapta gimnazială (8-10 august 2019) au fost familiarizate cu conținutul manualului Educație pentru media, clasele a III-IV și, respectiv, a VII-VIII, și-au dezvoltat competențele de predare a acestei discipline opționale și au testat diverse metode didactice, care fac procesul de predare interactiv și atractiv pentru elevi.
Anastasia Nani, directoarea adjunctă a CJI, a evidențiat importanța predării noii discipline opționale în școlile din Republica Moldova, încurajând profesorii să preia cursul în noul an de studii 2019-2020. „Avem cu toții o misiune comună – să contribuim la dezvoltarea gândirii critice în societatea noastră. Educația pentru media este disciplina care vine să răspundă acestei necesități, generată de volumul mare de informații la care suntem expuși zilnic”, a menționat Anastasia Nani.
Ambele programe de instruire au fost realizate în baza curriculumului și manualului Educație pentru media de la treapta primară și, respectiv, de la cea gimnazială.
Formatoarele cursului, Loretta Handrabura, dr. în filologie, și Natalia Grîu, consultantă principală la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, au ajutat participantele să „exploreze” temele incluse în manual și curriculum, accentuând asupra faptului că „principala misiune a profesorilor și părinților este de a nu abandona copiii în fața telefonului sau calculatorului”.
„Renunțarea la lectură și la comunicarea tradițională, abandonarea sportului sau a altor activități extra-curriculare în favoarea calculatorului, reprezintă o mare provocare. Este adevărat că trebuie să le oferim elevilor un credit de încredere. În același timp, este important să verificăm ce site-uri consultă aceștia, pentru a le asigura securitatea online. De obicei, profesorii nu sunt informați, părinții nu reușesc, iar elevii aleg să consume informații pe care ei le consideră importante. De multe ori, însă, cad în diverse capcane informaționale, unele dintre care le pot pune chiar viața în pericol”, a spus Loretta Handrabura.
Natalia Grîu a îndemnat cadrele didactice să devină „ambasadorii educației mediei în localitățile lor”.
În cadrul instruirilor, învățătorii și profesorii au discutat despre consumul mediatic, noile media, reputația și comportamentul online, dependența și capcanele mediului virtual. De asemenea, au exersat o serie de jocuri care îi vor ajuta să predea aceste subiecte în mod interactiv și atractiv pentru elevi. În rezultat, participantele au reușit să-și combată temerile lansate la începutul instruirilor, obținând în final încredere în relația lor cu noile media și învățând noi metode de predare. Un instrument interactiv utilizat în timpul trainingurilor, care a stârnit curiozitate, a fost jocul de pe platforma Mediacritica.md MediaErudit, pe care învățătoarele îl pot utiliza în timpul orelor.
Experta media Viorica Zaharia le-a oferit sfaturi practice pentru identificarea știrilor veridice de cele manipulatoare și le-a îndemnat să fie vigilente atunci când distribuie articole cu titluri senzaționale sau știri dintr-o singură sursă.
Învățătoarele au rămas impresionate de conținutul manualului și a materialelor didactice puse la dispoziție, precum și de activitățile și jocurile interactive selectate de formatoare. „Subiectele sunt relevante nu doar pentru elevi, dar și pentru părinți și învățători. De fapt, orice cetățean are nevoie de cultură și educație media,” a subliniat Valentina Ghilaș, învățătoare la Gimnaziul „Tudor Strişcă”, localitatea Satul Nou, r-n Cimișlia.
Maria Tulbure, învățătoare la Liceul Zîmbreni din com. Zîmbreni, Ialoveni, s-a convins de necesitatea predării acestei ore opționale în liceul la care predă. „În viața cotidiană interacționăm tot mai mult cu noile media. Tocmai din acest motiv este important să cunoaștem cum să le utilizăm în beneficiul societății,” a menționat învățătoarea.
Profesoarele de la treapta gimnazială au manifestat un interes deosebit pentru astfel de teme precum: hărțuirea online, dependența de mediul virtual sau reputația online.
Cristina Cernei, profesoară de limba engleză la Liceul „Onisifor Ghibu” din Chișinău, consideră că Educația pentru media este un curs valoros pentru cadrele didactice, în contextul în care suntem copleșiți de informații din diferite surse. „Pentru elevi, care nu au încă valorile bine determinate, noi, profesorii, devenim sursa lor de încredere. Misiunea noastră este să-i educăm și să-i ajutăm să înțeleagă ce înseamnă sexting, grooming, cyberbulling, să-i atenționăm că este foarte ușor să devii agresiv online și foarte dificil să scapi de această reputație negativă, pentru că orice informație ajunsă în mediul virtual rămâne acolo pentru totdeauna. Educație pentru media este o disciplină importantă care trebuie valorificată la maximum”, este de părere Cristina Cernei.
După trei zile de instruire, Olesea Jechiu, profesoară de limba și literatura româna și limba engleză de la Liceul Zîmbreni din com. Zîmbreni, Ialoveni, a ajuns la concluzia că disciplina Educație pentru media trebuie să fie nu un curs opțional, ci unul obligatoriu inclus în programa școlară. „Experiența de zi cu zi ne arată că această disciplină este o necesitate pentru elevi”, afirmă profesoara.
Până în prezent, Centrul pentru Jurnalism Independent a instruit 124 învățători și 101 profesori de la treapta gimnazială. Disciplina opțională Educație pentru media este predată în școlile din Republica Moldova din anul 2017. În anul de studii 2018-2019, peste 1500 de elevi de la treapta primară și gimnazială, din circa 40 de școli, au studiat acest curs la orele opționale sau la cele de dirigenție.
Instruirile au fost organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent în cadrul proiectului „Consolidarea libertății de opinie în Republica Moldova”, implementat de CJI, cu susținerea Deutsche Welle Akademie și finanțat de Ministerul Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare din Germania.