Interviuri
Cătălina Mocanu este președinta Consiliului elevilor al Liceului Teoretic „Ioan Vodă” din mun. Cahul. Este elevă în clasa a IX-a și are o bogată experiență de activitate în calitate de voluntară.
Consiliul elevilor în cadrul Liceului Teoretic „Ioan Vodă” din Cahul a fost fondat în anul 1998, iar în toți acești ani a fost susținut metodologic în cadrul proiectului ”Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional” implementat de A.O. Centrul „CONTACT-Cahul” cu suportul financiar al Fundației Soros Moldova.
Chiar dacă, potrivit ministerului de resort, în Republica Moldova în toate instituțiile de învățământ este susținută și promovată implicarea tinerilor în procesele de auto-organizare, Consiliul elevilor de la liceul Ioan Vodă din Cahul este unul dintre cele mai active și eficiente din raion.
Ce reprezintă Consiliul elevilor, cum sunt abordate problemele elevilor și despre multe altele, am discutat cu Cătălina Mocanu.
Cătălina, ce reprezintă Consiliul elevilor?
Scopul nostru principal este de a îmbunătăți relația dintre profesori și elevi și de a crea punți dintre aceștia, suntem cei care ajută cel mai mult ca problemele elevilor să fie auzite atât de administrație cât și de profesori. În fiecare an sunt aleși membrii Consiliului care activează pe perioada unui an școlar. Eu anul acesta am acumulat cele mai multe voturi.
Care sunt problemele pe care încercați să le sesizați și soluționați?
De obicei, problemele sunt legate de relația nu prea strânsă dintre profesori și elevi. Unii profesori sunt foarte distanți sau atitudinea lor față de elevi, modul cum se comportă la lecții, este una nu prea bună. Elevii ne contactează și ne sesizează aceste probleme în speranță că vom putea ajuta. Noi nu căutăm soluții la problemă, dar prezentam problema administrației. Noi nu suntem doar vocea elevilor, dar reprezentăm ambele părți. Anul trecut am constatat că nu există un loc în școală pentru recreerea elevilor. A fost una dintre cele mai mari probleme pe care am rezolvat-o. Am elaborat un proiect, am aplicat, și cu banii care i-am primit am amenajat un loc pentru recreere în școală, un spațiu în care putem să ne întrunim, să planificăm activitatea noastră și să desfășurăm diferite acțiuni . Dacă identificăm o problemă, găsim unde să ne adresăm pentru susținere și pentru a obține finanțe și încercăm să o soluționăm.
Administrația instituției este deschisă de a vă susține, în primul rând financiar, a cofinanța anumite activități?
Din când în când. Uneori, dacă sumele sunt simbolice, administrația este deschisă, dar dacă cerem mai mult – sunt careva rețineri.
Cât de eficientă este o astfel de formă de organizare a elevilor?
E destul de eficient, dar depinde și de școală. Dacă nu există deschidere din partea administrației e mult mai greu. Cu toate că au doar de câștigat ambele părți, Consiliul elevilor este fața școlii, de multe ori am reprezentat liceul în diferite proiecte locale și naționale și activități.
Ce te-a făcut să te implici?
Eu de fire sunt o persoană foarte activă și îmi place să socializez, am văzut o oportunitate și m-am implicat. Am trecut și printr-o campanie electorală. Nu a fost dură, eram tare încrezută în mine. Probabil că s-ar putea să facem ceea ce facem și fără a fi un grup formal. Avem și grup de inițiativă în școală, dar Consiliul elevilor sună mai solid, mai impunător.
Cum comunici ca și Președintă a Consiliului elevilor cu directorul instituției? El discută ca și cu o simplă elevă sau este o altă abordare?
Nu există o altă abordare. A venit o elevă din partea a mai multor elevi să își spună părerea. Dacă eu merg cu o problemă la director, știu sigur că este reprezentativă. Noi am avut în semestru I o idee de a organiza discotecă în scoală, și cu ideea asta am mers la administrație, am propus-o, am insistat.. Până la urmă, ideea nu s-a mai realizat, s-a dat vina pe COVID, dar totuși insistență a fost, câteva zile la rând.
Care e cea mai mare reușită care l-a avut Consiliul elevilor în activitatea sa?
Aș spune că amenajarea spațiului de recreere pentru elevi. Este un proiect de care suntem toți mândri. Acum se folosește și se va folosi în continuare. Avem câteva proiecte cu care putem să ne mândrim.
Președinta Consiliului Elevilor este o elevă a clasei a noua, de ce nu se implică cei din clasele liceale?
Nu știu probabil că consideră că e pierdere de timp. Eu nu cred așa. Pentru mine implicarea în activitatea consiliului elevilor e o activitate productivă, eu vreau să schimb ceva, vreau ca peste 10 ani să mă uit la liceul meu și să spun că și eu am contribuit cu ceva. Pentru mine asta e important !
Proiectul „Abilitarea elevilor în vederea implicării în procesul decizional” este implementat în două regiuni, la Nord și Sud, de către două organizații partenere: AO Centrul de Resurse pentru Tineret DACIA din Soroca și AO Centrul ”CONTACT-Cahul” și este susținută financiar de către Fundația Soros Moldova.
Liceele – partenere din zona sud sunt: LT ”M. Sadoveanu”, s. Giurgiulești, LT ”M. Eminescu”, s. Slobozia Mare, r-nul Cahul, LT ”I. Voda”, mun. Cahul, LT ”C. Spătaru”, or. Leova.
- Care este aspectul cel mai practic și util al programului A Level, ceea ce îl face unic pentru mediul educațional din Moldova?
Calificările/diplomele Cambridge International AS și A Level le oferă elevilor posibilitatea să studieze un număr relativ mic de materii, în comparație cu alte diplome pentru care studiază elevii de peste 16 ani. Această orientare îngustă permite elevilor să exploreze în profunzime subiectele alese, ceea ce le oferă în cele din urmă o înțelegere complexă și aprofundată, pregătindu-i pentru universitate sau oriunde altundeva decid să meargă.
- Cum ați recomanda elevilor să aleagă materiile de studiu în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze? Există anumite materii esențiale?
Materiile pe care le alege un elev sunt, în totalitate, la alegerea sa. Dacă elevul știe ce și-ar dori să studieze la universitate, atunci ar trebui să cerceteze calificările necesare pentru a putea fi admis la un curs anume – acestea mai sunt numite „cerințe de admitere”. De exemplu, multe cursuri de inginerie necesită cunoștințe de matematică; facultățile medicale necesită biologie, chimie și matematică. Dacă un elev este indecis cu privire la ceea ce urmează să studieze la universitate, noi îi recomandăm să aleagă așa-numitele „materii facilitatoare”. Acestea includ: biologie, chimie, fizică, literatură engleză, geografie, istorie, matematică, limbi moderne, limbi clasice – multe dintre acestea sunt disponibile la Liceul Heritage.
- Există discipline obligatorii la A Level? Care dintre materii sunt diferite, unice în curriculumul A Level disponibil la Liceul Heritage?
Nu există discipline obligatorii la A Level și acesta este unul dintre punctele forte principale ale programului: elevii sunt liberi să aleagă și să-și exploreze interesele. Pe lângă disciplinele noastre de bază, „tradiționale”, cum ar fi engleza, matematica, științele, istoria, geografia, artele sau designul, oferim și materii precum dreptul, sociologia, călătorii și turism, tehnologia informației și altele.
- De ce ar trebui un elev să aleagă A Level în loc de bacalaureatul național?
Elevii noștri nu susțin bacalaureatul, și doar examenele Cambridge International AS și A-Level. Astfel absolvenții obțin nu doar o diplomă națională, ci una internațională, care le deschide multe uși, fiind recunoscută și apreciată la nivel global, ușor acceptată de universitățile de top din toată lumea (Canada, Marea Britanie, SUA, Germania, Țările de Jos și multe altele), dar și de angajatorii internaționali.
- Ce calitățile ar trebui să posede un elev pentru a obține cu succes diploma A Level?
Studiul pentru Cambridge International AS și A Level este riguros din punct de vedere academic, iar elevii trebuie să dea dovadă de dedicație, tenacitate și autodisciplină pentru a-și atinge obiectivele pe care și le-au stabilit.
- Cum pot fi admiși elevii la Liceul Heritage?
După ce un elev și-a depus dosarul, cererea propriu-zisă și reușita anterioară sunt luate în considerare înainte ca elevul să fie invitat la un interviu cu directorul academic și coordonatorul Liceului Heritage. În timpul acestui interviu, elevilor li se va oferi oportunitatea de a vorbi despre performanțele lor academice și despre motivele pentru care doresc să studieze programul nostru Cambridge International AS și A Level.
- Care este aspectul cel mai practic și util al programului A Level, ceea ce îl face unic pentru mediul educațional din Moldova?
Calificările/diplomele Cambridge International AS și A Level le oferă elevilor posibilitatea să studieze un număr relativ mic de materii, în comparație cu alte diplome pentru care studiază elevii de peste 16 ani. Această orientare îngustă permite elevilor să exploreze în profunzime subiectele alese, ceea ce le oferă în cele din urmă o înțelegere complexă și aprofundată, pregătindu-i pentru universitate sau oriunde altundeva decid să meargă.
- Cum ați recomanda elevilor să aleagă materiile de studiu în funcție de cariera pe care doresc să o urmeze? Există anumite materii esențiale?
Materiile pe care le alege un elev sunt, în totalitate, la alegerea sa. Dacă elevul știe ce și-ar dori să studieze la universitate, atunci ar trebui să cerceteze calificările necesare pentru a putea fi admis la un curs anume – acestea mai sunt numite „cerințe de admitere”. De exemplu, multe cursuri de inginerie necesită cunoștințe de matematică; facultățile medicale necesită biologie, chimie și matematică. Dacă un elev este indecis cu privire la ceea ce urmează să studieze la universitate, noi îi recomandăm să aleagă așa-numitele „materii facilitatoare”. Acestea includ: biologie, chimie, fizică, literatură engleză, geografie, istorie, matematică, limbi moderne, limbi clasice – multe dintre acestea sunt disponibile la Liceul Heritage.
- Există discipline obligatorii la A Level? Care dintre materii sunt diferite, unice în curriculumul A Level disponibil la Liceul Heritage?
Nu există discipline obligatorii la A Level și acesta este unul dintre punctele forte principale ale programului: elevii sunt liberi să aleagă și să-și exploreze interesele. Pe lângă disciplinele noastre de bază, „tradiționale”, cum ar fi engleza, matematica, științele, istoria, geografia, artele sau designul, oferim și materii precum dreptul, sociologia, călătorii și turism, tehnologia informației și altele.
- De ce ar trebui un elev să aleagă A Level în loc de bacalaureatul național?
Elevii noștri nu susțin bacalaureatul, și doar examenele Cambridge International AS și A-Level. Astfel absolvenții obțin nu doar o diplomă națională, ci una internațională, care le deschide multe uși, fiind recunoscută și apreciată la nivel global, ușor acceptată de universitățile de top din toată lumea (Canada, Marea Britanie, SUA, Germania, Țările de Jos și multe altele), dar și de angajatorii internaționali.
- Ce calitățile ar trebui să posede un elev pentru a obține cu succes diploma A Level?
Studiul pentru Cambridge International AS și A Level este riguros din punct de vedere academic, iar elevii trebuie să dea dovadă de dedicație, tenacitate și autodisciplină pentru a-și atinge obiectivele pe care și le-au stabilit.
- Cum pot fi admiși elevii la Liceul Heritage?
După ce un elev și-a depus dosarul, cererea propriu-zisă și reușita anterioară sunt luate în considerare înainte ca elevul să fie invitat la un interviu cu directorul academic și coordonatorul Liceului Heritage. În timpul acestui interviu, elevilor li se va oferi oportunitatea de a vorbi despre performanțele lor academice și despre motivele pentru care doresc să studieze programul nostru Cambridge International AS și A Level.
Mai multe articole …
- Directorul misiunii USAID Moldova: „Tehnologia și inovația vor propulsa afacerile moldovenești spre nivelul următor. Văd o Moldovă care devine un hub pentru regiune.”
- Olga Cernelev: În fiecare proiect implementat - depunem foarte multă dedicație și suflet
- Întrebări și răspunsuri despre Upcelerator: acceleratorul care te ajută să-ți dezvolți propria afacere în doar patru luni
- Interviu cu Liliana Palihovici, Reprezentantă Specială a Președintei în Exercițiu a OSCE privind dimensiunea de gen
- „Parteneriatele cu organizațiile necomerciale prestatoare de servicii sociale sunt o soluție eficientă și nu foarte costisitoare”: interviu cu Liliana Palihovici
- Respiro.md - platformă ce permite psihologilor să-și creeze propriul birou virtual și să ofere ședințe online. Află istoria start-up-ului din acceleratorul Upcelerator
- Studenții vor avea acces liber și rapid la materiale de studiu cu ajutorul platformei Notiks. Istoria fondatorilor start-up-lui din Upcelerator
- Studenții vor avea acces liber și rapid la materiale de studiu cu ajutorul platformei Notiks. Istoria fondatorilor start-up-lui din Upcelerator
- Studenții vor avea acces liber și rapid la materiale de studiu cu ajutorul platformei Notiks. Istoria fondatorilor start-up-lui din Upcelerator
- Studenții vor avea acces liber și rapid la materiale de studiu cu ajutorul platformei Notiks. Istoria fondatorilor start-up-lui din Upcelerator
Pagina 23 din 181
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md









