La ȘSAJ aflăm (și) cum putem redefini jurnalismul în era Social Media
Platformele de Social Media capătă o importanță din ce în ce mai mare, devenind o necesitate în strategia de marketing online a oricărei organizații. Care este rolul și profilul jurnalismului în contextul noilor provocări digitale și de comunicare? Care este impactul rețelelor sociale asupra mass-mediei? Cum transformăm jurnalismul clasic în jurnalism pentru rețelele sociale? Cum creăm conținut atractiv și de calitate pentru publicul țintă? – sunt doar câteva dintre subiectele abordate în cadrul cursului de Social Media, organizat în premieră la ȘSAJ. Studenții au fost instruiți de cei mai buni traineri în acest domeniu: Diana Guja, Stela Roman și Dumitru Ciorici.
Cursul a fost structurat pe trei module. Pentru început, instructoarea Diana Guja, moderatoarea talk-show-ului „Optmart SRL” de la TV8, le-a explicat tinerilor noțiunile de bază legate de Social Media și le-a prezentat cele mai populare platforme din Republica Moldova: Facebook, Instagram, Odnoklassniki ș.a. Studenții au aflat despre formele de conținut pe Social Media, dezvoltarea rapidă a new media și noile tendințe în comunicarea online, dar și despre posibilitățile de promovare în funcție de rețea și public. Moderatoarea le-a mai explicat studenților cum să facă texte atractive și le-a spus ce exerciții îi pot ajuta să obțină un material bun și cu „personalitate”. „Pentru a scrie un text relevant este necesar, în primul rând, să-ți cunoști foarte bine publicul”, menționează instructoarea. La final de modul, viitorii jurnaliști au încercat să vadă Facebook-ul dincolo de contul personal, au descoperit cum pot fi monitorizate datele statistice referitoare la vizibilitatea postărilor și au aflat modalitățile de promovare a unui blog /site în Social Media.
După familiarizarea cu instrumentele de bază ale managementului Social Media, cursanții au învățat despre scopul prezenței unui jurnalist sau a unei instituții media pe una dintre rețelele cu cea mai mare creștere în ultimii ani – Instagram. În ajutor le-a venit Stela Roman, manager executiv la Digital Communication Network. Instructoarea în cadrul celui de-al doilea modul le-a vorbit studenților despre elementele pe care trebuie să le conțină un profil de Instagram, despre personalizarea contului, aplicațiile utile, crearea de instastories, hashtag-urile folosite, adunarea de followers și interacțiunea cu aceștia. Întrebată de către studenți cum ar defini Instagram-ul în trei cuvinte, Stela a răspuns: „Comunicare, comunitate și influență”. Tot în cadrul acestui modul, tinerii de la ȘSAJ au beneficiat de prezența a doi invitați, Alexandru Bordian de la Radio Europa Liberă și Artur Gurău de la Digital Communication Network. Cei doi au povestit despre experiența instituțiilor pe care le reprezintă în materie de Instagraming.
Ultimul modul al cursului a fost consacrat rețelelor de mesagerie instantanee utilizate de jurnaliști. Mai exact, Dumitru Ciorici, antreprenor media, co-fondator al portalurilor Unimedia.info și Agora.md, le-a explicat studenților cum funcționează WhattsApp, Facebook Messenger, WeChat, Telegram, Viber, Chatbox ș.a.
Cursul s-a încheiat cu activități practice ale studenților. Fiecare dintre ei a fost îndrumat să facă un text, ilustrat de propriile fotografii sau filmulețe, pentru a le posta și promova pe diverse platforme de Social Media.
Irina Soltan, una dintre studentele ȘSAJ, mărturisește că cei trei instructori au ajutat-o să înțeleagă cum își poate adapta strategia de Social Media la tendințele și evoluțiile din mediul online și la feedback-ul audienței. „Deseori îmi puneam întrebarea de ce anumite pagini au mii de urmăritori și interacționează eficient cu aceștia, iar altele nu. La ȘSAJ am aflat cum să ne promovăm, cum să ne creștem audiența și cum să profităm de beneficiile rețelelor sociale”, a spus Irina.
La ȘSAJ urmează un alt curs util, interesant și aliniat la inovații – Fact-checking-ul.