- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
Andrei Bujor, fondatorul vinăriei „AlterEgo”, este un exemplu elocvent de cum pasiunea pentru viticultură și inovația tehnologică pot da naștere unui brand de vinuri de succes. În 2020, Andrei a făcut primul pas către transformarea visului său în realitate, plantând primele vii pe cele 8 hectare ale sale. Cu toate acestea, nu s-a oprit doar la tradiție.
Într-o dimineață însorită, l-am întâlnit pe Andrei în podgorie, unde, cu un zâmbet cald, ne-a împărtășit povestea sa: „Când vin în podgorie, simt că aici mi-e locul, deși niciodată nu mi-am imaginat că o să ajung viticultor.”
În 2023, Andrei a ales să îmbine tradiția cu inovația, digitalizându-și întregul proces agricol cu ajutorul soluției iFarms.
„Stația meteo îmi este de mare ajutor, aplicația mobilă mă anunță de schimbările din câmp, îmi sugerează lucrări adecvate, iar capcana de insecte mă avertizează de dăunători. Cu datele și informațiile primite prin aplicație, iau decizii mai ușor și în timp util,” ne-a explicat Andrei.
Această combinație între pasiune și tehnologie nu doar că i-a permis lui Andrei să eficientizeze considerabil resursele, dar a și transformat vinăria „AlterEgo” într-un exemplu de bune practici pentru alți mici producători din Moldova.
Vinăria “AlterEgo” a fost una dintre câstigătoarele concursului de digitalizare a gospodăriilor, lansat de Proiectul iFarms. Scopul acestui concurs a fost să promoveze soluțiile digitale în managementul agricol în rândul gospodăriilor din Moldova. Concursul a fost desfășurat cu suportul Elveției și a organizației Helvetas, prin Proiectul OPTIM. Prin susținerea producătorilor mici și mijlocii din Moldova, credem că putem contribui semnificativ la dezvoltarea economică și sustenabilă a țării.
Vă invităm călduros să vizitați vinăria „AlterEgo” și, la prima ocazie, să degustați vinurile lor unice și memorabile. Fiecare sticlă spune o poveste, o poveste despre muncă, inovație și pasiune. 
- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
La Masa Rotundă din 20 august 2024, desfășurată la Florești, s-a prezentat Studiul asupra Evoluției Procesului de Bugetare Participativă (BP) în nordul Republicii Moldova. Evenimentul a subliniat importanța transparenței și implicării cetățenilor în gestionarea fondurilor publice la nivel local.
Studiul, realizat de echipa „Caroma Nord,” a evidențiat bunele practici de cooperare între organizațiile societății civile și administrațiile publice locale, menționând Florești ca un exemplu de succes în implementarea BP.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților locale din raionul Florești, municipiul Bălți, organizațiilor societății civile, având ca scop principal prezentarea rezultatelor cercetării realizate de echipa „Caroma Nord” asupra gradului de implementare a bugetării participative în această regiune.
Deschiderea evenimentului a fost marcată de un discurs al Președintelui Consiliului Raional Florești, Vasile Tîltu, care a subliniat importanța consolidării transparenței și responsabilității în gestionarea fondurilor publice la nivel local.
Marina Soloviova, Directoare de Program în cadrul Expert-Grup, a continuat cu o expunere a obiectivelor și rezultatelor obținute în cadrul proiectului „Societatea Civilă pentru Integrarea Europeană”.
Vasile Grama, expert în cadrul proiectului, a prezentat detaliat studiul, evidențiind bunele practici de cooperare între organizațiile societății civile (OSC) și administrațiile publice locale (APL) în domeniul bugetării participative, atât la nivel național, cât și internațional. Acesta a evidențiat importanța transparenței și corectitudinii în toate etapele procesului de BP, precum și necesitatea sprijinirii continue a acestui mecanism de către conducerea locală.
Primarul orașului Florești, domnul Iurie Gangan, care împreună cu echipa sa a asigurat durabilitatea procesului de Bugetare Participativă în oraș (inițiat în 2020 și implementat cu succes în 2021, 2022 și 2023, continuând în 2024), a transformat acest proiect într-o poveste de succes pentru Republica Moldova. Domnia sa a declarat că Primăria va continua implementarea mecanismului de bugetare participativă în anii următori și propune ca acest proces să fie sprijinit de Consiliul Raional Florești.
Constatările mesei rotunde:
- Procesul de Bugetare Participativă (BP) este bine cunoscut și apreciat de cetățeni și autorități, contribuind semnificativ la implicarea acestora în administrarea localităților.
- Gradul de implementare al programului de BP depinde în mare măsură de voința politică și de deschiderea conducerii locale, în special a primarului și a responsabilului desemnat pentru BP.
- Succesul implementării BP este direct proporțional cu transparența întregului proces și corectitudinea realizării acestuia la toate etapele.
- S-a observat o creștere a încrederii cetățenilor în autoritățile locale, BP dovedindu-se a fi o oportunitate reală de implicare atât în procesul bugetar cât și la nivel de gospodărire a comunității.
- În orașul Florești, procesul de BP a devenit durabil datorită sprijinului constant al conducerii locale și al parteneriatului solid dintre APL și OSC, asigurând un cadru legal adecvat. Aceasta reprezintă o istorie de succes în implementarea BP în regiunea de nord a RM. De asemenea este apreciabilă evoluția BP în or. Drochia, care a implementat procesul de BP, numit ”Bugetul Inițiativelor Civice” în anii 2020-2022, cu o pauză în 2023, fiind continuat în 2024. Remarcabil pentru or. Drochia este suma considerabilă dedicată bugetării participative de circa 1.5 milioane lei.
- În alte orașe din nordul Republicii Moldova, BP s-a dovedit a fi fragil, din cauza unor factori precum fluctuația personalului, complexitatea procedurilor, și lipsa resurselor adecvate.
- Proiectele de BP sunt granturi mici oferite de APL care pot fi realizate in termeni de 3-6 luni, cu amprente pozitive in localitate.
Recomandări:
- Elaborarea unor aplicații online intuitive pentru votul cetățenilor și promovarea transparenței în procesul de BP.
- Derularea unor campanii de informare continue, utilizând diverse metode pentru a asigura transparența deplină a procesului.
- Promovarea și implementarea BP la toate nivelurile administrației publice centrale și locale, inclusiv prin recomandarea unei linii bugetare dedicate BP, prin circulara Ministerului de Finanțe al RM.
- Identificarea unor surse alternative de finanțare.
- Diseminarea și celebrarea istoriilor de succes, inclusiv organizarea unei Gale a Proiectelor la finalizarea acestora etc.
Raportul integral poate fi accesat pe pagina proiectului: https://www.euromonitor.md/studiu-privind-evolutia-procesului-de-bugetare-participativa-regiunea-nord/.
Masa rotundă a fost organizată în cadrul proiectului „Societatea Civilă pentru Integrarea Europeană”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundația „Friedrich Ebert”. Proiectul este implementat de Centrul Analitic Independent Expert-Grup, în parteneriat cu Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), AO Institutum Virtutes Civilis (IVC) și Fundația „Friedrich Ebert”.
Contact: Rodica Frecautanu, 079124353; frecauteanu.r@gmail.com
- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
“Торговля людьми”, “контрабанда людей”, “современное рабство” – все эти понятия, часто взаимозаменяемые, характеризуют вид преступления, признаком которого является эксплуатация – с целью получения прибыли – торговцами людьми своих жертв, взрослых и детей, принуждаемых к труду или оказанию сексуальных услуг. Если же лицу, принуждаемому к оказанию сексуальных услуг с коммерческими целями, не исполнилось 18 лет, такие действия содержат состав преступления независимо от того, сопровождаются ли они насилием, обманом или принуждением.
Торговля людьми - это одна из форм современного рабства. Это преступление, когда человек эксплуатирует другого человека для получения денег в своих интересах. Торговцы людьми пользуются уязвимым положением своих жертв, чтобы установить над ними контроль. Часто они применяют физическое или психологическое насилие и ограничивают свободу жертвы. Но они также могут удерживать своих жертв в ситуации экономической зависимости (за жилье, еду, документы), и/или просто злоупотреблять их уязвимым положением. Торговцы людьми могут действовать в составе преступной сети, но могут действовать и в одиночку.
Торговля людьми может коснуться каждого: взрослых и детей, мужчин, женщин и транссексуалов, представителей всех национальностей.
Торговля людьми является одним из наиболее опасных глобальных вызовов современности и считается грубейшим нарушением основополагающих прав человека. На сегодняшний день в мире есть 106 стран, где существует торговля людьми, заявил Генеральный секретарь ООН Антониу Гутерреш. Торговля людьми является третьим по объемам видом запрещенной торговли на планете после наркотиков и оружия. Более того, высокий уровень трафика является одной из наиболее актуальных проблем Республики Молдова. С 1 мая 2024 г. для оказания психологической помощи жертвам торговли людьми Институт демократии открыл Центр психологической помощи жертвам торговли людьми при поддержке Центр открыт при поддержке Целевого фонда ООН для жертв торговли людьми (UNVTF). Данный Фонд (UNVTF) был создан Генеральной Ассамблеей ООН в 2010 г. в рамках Глобального плана действий ООН по борьбе с торговлей людьми. Администрируемый Управлением ООН по наркотикам и преступности мандат Фонда заключается в предоставлении помощи жертвам торговли людьми. Попечительский совет Фонда в составе пяти человек назначается Генеральным секретарем ООН на трехлетний срок.

Закон Республики Молдова о предупреждении и пресечении торговли людьми гласит, что торговля людьми – это «вербовка, перевозка, передача, укрывательство или получение лица посредством угрозы применения или применения силы или иных видов принуждения, похищения, мошенничества, обмана, злоупотребления властью или уязвимостью положения либо посредством дачи или принятия денег или любого рода выгод для получения согласия лица, контролирующего другое лицо, в целях эксплуатации».
Пленум Высшей судебной палаты РМ указал, что понятие «торговля людьми» используется в значении: вербовка, перевозка, передача, укрывательство или получение лица в целях коммерческой или некоммерческой сексуальной эксплуатации, эксплуатации принудительного труда или услуг, эксплуатации в рабстве или условиях, сходных с рабством, использования в вооруженных конфликтах или в преступной деятельности, изъятия органов или тканей для трансплантации, совершенные путем угрозы применения или применения физического или психического насилия, не опасного для жизни и здоровья лица, в том числе путем похищения, изъятия документов и удержания лица в подневольном состоянии с целью погашения установленного в неразумных пределах долга; обмана; злоупотребления уязвимостью положения или злоупотребления властью, дачи или принятия платежей либо выгод для получения согласия лица, контролирующего другое лицо, с применением насилия, опасного для жизни, физического или психического здоровья лица; с применением пыток, бесчеловечного или унижающего достоинство обращения с целью подчинения лица либо с изнасилованием, использованием физической зависимости, оружия, угрозы сообщения конфиденциальной информации семье или другим лицам, а также других средств.
В Палермском протоколе «О предупреждении и пресечении торговли людьми, особенно женщинами и детьми, и наказании за нее» зафиксировано, что торговля людьми» означает осуществляемые в целях эксплуатации вербовку, перевозку, передачу, укрывательство или получение людей путем угрозы силой или ее применения или других форм принуждения, похищения, мошенничества, обмана, злоупотребления властью или уязвимостью положения, либо путем подкупа, в виде платежей или выгод, для получения согласия лица, контролирующего другое лицо. Эксплуатация включает, как минимум, эксплуатацию проституции других лиц или другие формы сексуальной эксплуатации, принудительный труд или услуги, рабство или обычаи, сходные с рабством, подневольное состояние или извлечение органов.
Принятая в Варшаве в 2005 г. Конвенция Совета Европы по борьбе с торговлей людьми (ратифицирована Парламентом Республики Молдова в 2006 г.) содержит аналогичное понятие торговли людьми.
Глобальная кампания этого года по случаю Всемирного дня борьбы с торговлей людьми призывает к ускорению действий по прекращению торговли детьми. Дети составляют значительную долю жертв торговли людьми во всем мире, причем девочки страдают непропорционально больше.

Организации гражданского общества, частный сектор и сообщества играют важную роль в повышении осведомленности, предоставлении услуг поддержки и пропаганде политических реформ.
В 2024 г. 30 июля - 10-й Всемирный дня борьбы с торговлей людьми, крайне важно устранить недостатки и ускорить действия по #EndHumanTrafficking.

Каждая третья жертва торговли людьми во всем мире — ребенок, и большинство из них — девочки.
Согласно Всемирному докладу о торговле людьми Управления ООН по наркотикам и преступности, дети в два раза чаще, чем взрослые, сталкиваются с насилием во время торговли людьми.
Несмотря на существование всеобъемлющих международных правовых рамок, ежегодно миллионы детей, женщин и мужчин продолжают становиться жертвами торговли людьми в большинстве стран мира. Торговля людьми может осуществляться в рамках одной страны или между странами с различными целями, включая принудительный и эксплуататорский труд на заводах, фермах и в частных хозяйствах, сексуальную эксплуатацию, принудительный брак или извлечение органов. Тайный характер торговли людьми осложняет измерение этого явления. По данным фонда “Walk Free” и глобальным расчетным данным МОТ, в 2016 г. 25 миллионов человек стали жертвами принудительного труда и сексуальной эксплуатации по всему миру. За последние годы торговля людьми также процветала среди населения, живущего в условиях конфликта или бегущего от него.
Таким образом, торговля людьми – это глобальная проблема, которая затрагивает жизнь миллионов людей практически в любой стране мира и лишает их человеческого достоинства. Являясь одним из самых позорных преступлений в мире, торговля людьми вводит в заблуждение и превращает в жертв женщин, мужчин и детей из всех уголков мира и ежедневно заставляет их быть объектом эксплуатации. Хотя самой известной формой торговли людьми является сексуальная эксплуатация, сотни тысяч жертв становятся также объектом торговли для целей принудительного труда, подневольной работы в качестве домашней прислуги, детского попрошайничества или извлечения органов.
Выделяют следующие основные формы торговли людьми: Торговля людьми, особенно женщинами и детьми, с целью сексуальной эксплуатации; Торговля людьми в целях эксплуатации рабского труда; Торговля детьми и инвалидами с целью попрошайничества; Браки в целях эксплуатации (включая использование системы «невеста по почте»); Торговля людьми с целью принуждения к суррогатному материнству, репродуктивным функциям; Торговля людьми для трансплантации органов и тканей; Торговля детьми с целью незаконного усыновления / удочерения; Торговля людьми с целью использования в вооруженных формированиях; Использование солдат и заключенных для принудительных работ.
Международные документы обращают внимание на то, что более 80% пострадавших от транснациональной торговли людьми составляют женщины и дети, из которых 70% продаются в другую страну в целях сексуальной эксплуатации.
За последние 15 лет доля детей среди жертв торговли людьми увеличилась в три раза, а мальчиков – и вовсе в пять раз. Если девочек в основном покупают с целью сексуальной эксплуатации, то мальчиков чаще используют для принудительного труда. Об этом говорится в новом докладе Управления ООН по наркотикам и преступности.
Половину всех жертв покупают с целью сексуальной эксплуатации, 38% – для принудительного труда, 6% заставляют заниматься преступной деятельностью и около 1% – попрошайничеством. Менее 1% используют для торговли органами, принудительных браков и других целей.
Особенно часто рабский труд используется в отдаленных населенных пунктах в сельском хозяйстве, строительстве, рыболовстве, горнодобывающей промышленности и для работы по дому.
Координация деятельности по предупреждению и пресечению торговли людьми, а также по сотрудничеству органов публичного управления с международными и некоммерческими организациями, другими учреждениями и представителями гражданского общества осуществляется Национальным комитетом по пресечению торговли людьми.
В целях координации деятельности по предупреждению и пресечению торговли людьми в районах, муниципиях и автономном территориальном образовании Гагаузия при органах исполнительной власти соответствующих представительных органов создаются территориальные комиссии по пресечению торговли людьми.
В целях реабилитации жертвам торговли людьми предоставляется помощь посредством оказания медицинских, психологических, юридических, образовательных и социальных услуг.
Предполагаемая жертва торговли людьми рассматривается как социально уязвимое лицо, имеющее право на защиту и помощь со стороны компетентных органов публичного управления.
Лица, признанные жертвами торговли людьми, обеспечиваются медицинской помощью в медико-санитарных учреждениях в порядке, установленном Министерством здравоохранения.
Жертвам торговли людьми предоставляется 30-дневный период на обдумывание, в течение которого не допускается исполнение какого-либо распоряжения о высылке этих лиц.
Предоставление услуг по защите и оказанию помощи не может быть обусловлено желанием жертв торговли людьми делать заявления и участвовать в процессе преследования торговцев людьми, а также местом жительства или временным местом пребывания жертвы.
Компетентные органы публичного управления обязаны информировать жертв и предполагаемых жертв торговли людьми об их правах, органах, организациях и учреждениях, наделенных функциями по предупреждению и пресечению торговли людьми, по защите и помощи жертвам торговли людьми.
Жертвам и предполагаемым жертвам торговли людьми предоставляются защита и помощь территориальными многопрофильными группами, территориальными комиссиями по пресечению торговли людьми и органами публичного управления в пределах их полномочий.
В целях предупреждения и пресечения торговли людьми, предоставления защиты и помощи жертвам торговли людьми, а также координации текущей деятельности международные организации, имеющие представительства в Республике Молдова, и некоммерческие организации, осуществляющие деятельность в рассматриваемой области, могут взаимодействовать с органами публичного управления и другими компетентными органами в соответствии с их уставами и положениями и организовывать информационные кампании по вопросам, связанным с торговлей людьми и рисками, которым могут подвергаться жертвы торговли людьми. Некоммерческие организации осуществляют деятельность по выявлению жертв торговли людьми, предоставляют им правовую и иную защиту и помощь, принимают другие меры по предупреждению и пресечению торговли людьми.
Некоммерческие организации могут создавать центры по оказанию помощи жертвам торговли людьми и их защите. Так, при Институте демократии действует при поддержке Центр открыт при поддержке Целевого фонда ООН для жертв торговли людьми (UNVTF) Центр психологической помощи жертвам торговли людьми.

Конвенция Совета Европы по борьбе с торговлей людьми обязывает участников принимать необходимые меры, в частности путем распространения соответствующими органами достоверной информации об условиях, позволяющих законно эмигрировать, а также иммигрировать. Весьма важно, чтобы лица обладали точной информацией о легальных возможностях по миграции, устройству на работу, о своих правах и обязанностях.
Конвенция требует от государств принять специальные процедуры по установлению потерпевших. Установление жертвы торговли людьми содействует признанию ее основных прав, оказанию своевременной помощи, а также помогает избежать ситуации, когда с жертвами обращаются как с преступниками или нелегальными мигрантами.
Весьма широк предусмотренный Конвенцией список мер по оказанию помощи жертвам, включающий предоставление жертве 30-дневного периода для реабилитации, выдачи вида на жительство. Данный период для реабилитации и размышления предназначен для того, чтобы лицо могло восстановить силы, освободиться от влияния торговцев людьми, а также принять решение относительно сотрудничества с компетентными органами. В указанный промежуток времени лицо не может быть выдворено с территории данного государства. Предоставление возобновляемого вида на жительство возможно в обоих либо в одном из случаев: если, по мнению компетентного органа, такое пребывание необходимо ввиду личного положения лица и/или для осуществления сотрудничества с компетентными органами в процессе расследования и уголовного судопроизводства.
ТЫ В ОПАСТНОСТИ: Если тебе предлагают выехать за границу в срочном порядке; Если тебе предлагают оформить документы в кредит или оплатить твой проезд в долг; Если тебя убеждают в том, что для работы за границей тебе не обязательно знать язык страны назначения, а также не обязательно иметь опыт работы; Если тебя просят не рассказывать никому о намерении выехать за границу; Если тебе предлагают выехать на работу за границу по туристической или гостевой визе; Если у тебя отобрали паспорт; Если тебе предлагают пересечь границу с фальшивыми документами.
ОСТАВЬ ЛЮДЯМ, КОТОРЫМ ТЫ ДОВЕРЯЕШЬ, СЛЕДУЮЩУЮ ИНФОРМАЦИЮ: с кем и куда ты уезжаешь; предполагаемое место работы и проживания; копии паспорта и рабочего контракта; твою недавнюю фотографию; договорись об условной/кодовой фразе, услышав которую твои близкие поймут, что ты в беде. Ты сможешь использовать ее во время телефонных переговоров.
Также существуют следующие рекомендации уезжающим: Не отдавай никому (кроме уполномоченных официальных лиц) свои документы, особенно паспорт! Если потребуются паспортные данные, то их можно переписать на отдельный лист бумаги, можно использовать копию паспорта. Изучи, хотя бы на начальном уровне, язык, обычаи, культуру общения, основные правовые нормы страны назначения. Возьми с собой достаточную сумму денег на первое время проживания за границей и для оплаты обратного билета. Узнай номер телефона посольства страны, гражданином которой ты являешься (в некоторых случаях – и посольств ближних стран: Украина, Италия, Португалия, Румыния и др.), в государстве, в которое собираешься выехать, а также информацию об организациях, предоставляющих помощь мигрантам. Избегай подарков, займа денег или любых других действий, которые могут сделать тебя должником перед кем-либо. Сделай несколько копий всех документов, необходимых для поездки, и храни их в разных местах твоего багажа. Они пригодятся тебе в случае изъятия документов.
ЦЕНТР БЕСПЛАТНОЙ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ ЖЕРТВАМ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ окажет вам помощь в случаях, если вы или ваши знакомые столкнулись с проблемой эксплуатации или принудительного труда как за границей, так и на территории РМ.
Мы помогаем вернувшимся жертвам торговли людьми преодолеть психологический стресс.
Также если вы планируете уехать за границу и опасаетесь за свою жизнь, обратитесь к нам, и мы окажем вам бесплатную психологическую помощь и поддержку.

- Detalii
- Categorie: Povești de Succes
(Disclaimer: În această toamnă, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare va avea frumoasa aniversare de 26 de ani de activitate. Cu această ocazie, ne-am zis să relatăm din istoria noastră, să depănăm amintiri și să povestim cum au trecut acești ani. Vă invităm la lectură!)
Suntem în anul 1998 și Moldova se află în primii săi ani de independență – incerți și duri ca niște nori de plumb. Este o perioadă în care oamenii nu au acces la informație, este criză economică, mult haos, educația este lăsată pe ultimul raft, iar egalitatea de gen era un termen încă necunoscut.
În parcul central din Chișinău două femei își dau întâlnire pe o bancă sub copacii de platani. Este vorba de Galina Precup și Ana Melnic. Acestea se cunosc de mai demult timp, când Ana Melnic, o observase pe G. Precup – tânăra care lucrase la revista „Femeia Moldovei”, unde aceasta era membră a colegiului de redacție. Au o diferență de vârstă între ele, experiență de viață diferită – cu toate acestea cele două femei înțeleg unanim că este necesară consolidarea și dezvoltarea mișcării femeilor prin crearea și fortificarea organizațiilor cu preocupări în domeniul din Moldova. Mai târziu, cele două, împreună cu Dumitru Tintiuc, dr. habilitat în medicină, persoană sensibilă la dimensiunea de gen, profesionalist în management, co-fondează Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare, inițial denumit Centrul Național de Studii și Infomare pentru Problemele Femeii.
În acea perioadă complicată, își aduce aminte Galina Precup, democrația abia prindea aripi, iar regimul sovietic încă se simțea în toate sistemele. Ea se afla pe picior de plecare de la Ministerul Învățământului unde deținea funcția de Șefă a Departamentului de Tineret. Firea sa onestă o îndepărtează de jocurile politice de atunci, pleacă de la minister refuzând colaborări care beneficiază un partid sau altul.
În anul 1998 se împlineau trei ani de la Conferința Mondială a IV-a a Femeilor de la Beijing, considerată cea mai importantă dintre reuniunile organizate sub auspiciul Organizației Națiunilor Unite. Întâlnirea de la Beijing a dezlănțuit o voință politică remarcabilă și o vizibilitate la nivel mondial, întărind activismul mișcărilor femeilor pe plan global. La această Conferință participase și Ana Melnic care aduse înapoi acasă flerul de a întări mișcarea feministă locală și de a impulsiona politicile de gen în Republica Moldova. Ana Melnic (1930-2020) a fost o femeie de știință care, pe durata vieții sale, s-a implicat activ în viaţa socială a Republicii Moldova, ea fiind una dintre inițiatoarele mișcării de promovare a femeilor din Moldova. În 1969 ea a participat la Congresul al III-lea de Biochimie de la Moscova, apoi la Congresul I al Organizaţiilor Nonguvernamentale la Bucureşti (1995), devine prim-vicepreşedinta Asociaţiei Femeilor din Moldova după ce între anii 1975-1987 a fost preşedinta Sfatului Republican al Femeilor. În timpul vieții sale, Ana Melnic a fost decorată cu ordinele Drapelul Roşu de Muncă, Insigna de Onoare și Prietenia Popoarelor.
Aceeiași perspicacitate de a schimba situația femeilor din Moldova o avea și G. Precup, pe atunci membră a Sfatului de Femei din raionul Centru al capitalei: „Când lucram la revista „Femeia Moldove” citeam scrisorile femeilor care veneau la redacție. Era multă discrimare față de femei, multă marginalizare a acestora, în special a femeilor simple din mediul rural. Pentru a mișca lucrurile din loc era nevoie de capacitarea și abilitarea acestora, sporirea nivelului de leadership comunitar și personal.” mărturisește Galina Precup. Toate astea au coincis cu un apel lansat de Fundația Soros-Moldova de susținere a unui proiect dedicat anume acestor aspecte, ce urma să contribuie la redresarea statutului femeii în societatea noastră. Cele două entuziaste scriu acest proiect pentru ca acesta, ulterior, să fie selectat ca și câștigător. Așa ajunge în mâinile celor două primul grant pentru a lucra cu femeile Moldovei. Galina Precup și Ana Melnic încep să își croiască căile pe același drum – un drum care va fi frumos și anevoios în același timp.

Înregistrarea organizației
La 16 octombrie 1998 la Ministreul Justiției al Republicii Moldova este înregistrată oragnizația Centrul Național de Studii și Infomare pentru Problemele Femeii și echipa celebrează acest moment ca fiind unul importat pentru societatea civilă de atunci. Activitatea Centrului era inspirată de modelul Centrului pentru femei „Ana” de la București care, pe atunci, elabora analize, studii și cercetăti, dar și aduna grupuri de femei. La 30 noiembrie 1998 a fost organizată prima conferința de presă de lansare a Centrului, evenimentul fiind găzduit de Universitatea Pedagogică, unde au participat laolaltă persoane din mediul academic, ONG-uri, presă și comunități de femei.
Prima activitate de informare a fost dedicată mișcării feministe din Basarabia, un termen îndrăzneț și neînțeles pe atunci, care a provocat discuții. Tot atunci au fost expuse poze cu femeile marcante din Basarabia, în colaborare cu Iurie Colesnic. Încet-încet, după această activitate la sediul organizației se fac achiziții și, cu susținerea voluntarilor, activitățile se extind în teritoriu. „Pe atunci erau puține organizații pentru femei. Lucram în primul rând să informăm femeile despre sănătatea reproductivă, educația copiilor – chestii elementare care lipseau în viața oamenilor. Uniunea Sovietică a camuflat toate aceste probleme sociale care, odată cu independența, au ieșit la iveală. Chiar în prima perioadă de activitate lucram cu organizațiile din regiuni pentru a le consolida, pentru a le ajuta să scrie proiectele proprii, diferite documente de constituire.”, își amintește Galina Precup.
În această perioadă, începe și creșterea echipei, la care s-au alăturat psihologele Maria Cațavel, regretata Zinaida Onică, tinerele conferențiare Alona Doroș, Irina Turculeț, Lina Bulavițchi, deja mult mai târziu – Liliana Donțu, Sofia Șuleanschi, Alexei Buzu – centrul devenea un stup de albine care lucrau de zor. În jurul centrului se adunase și o armată întreagă de susținători, voluntari, începând cu un număr impunător de studenți până la nume notorii în țară care participau la cercetări, la sesiuni de informare, instruiri, călătoreau prin sate, discutau cu cetățenii.
Echipa începuse să facă cercetări, prima fiind despre atitudinea femeilor legată de starea lor de sănătate, o altă cercetare a fost dedicată femeilor în știință. Aceste studii au scos la iveală situația precară a femeilor, așa că CPD rapid și-a asumat componenta de împuternicire a femeilor și a vorbit cu voce tare despre problemele cu care acestea se confruntă. O rezonanță deosebită în societate a avut-o cercetare consacrată muncii copilului, care a descoperit drama copiilor ale căror mame și tați luau calea pribegiei, lăsându-și odraslele fără supraveghere, îngrijire și iubire părintească.
Prima biblioteca feministă din Moldova care a adunat rânduri de cititori
Literatura feministă era o raritate în acea perioadă a Moldovei. Și, pentru că educația începe odată cu cărțile bune, la sediul organizației, la sfârșitul anului 1998, se înființează prima bibliotecă feministă din Moldova. Era o inițiativă îndrăzneață pentru societatea de atunci care nu înțelegea ce sunt drepturile omului, în general, și drepturile umane ale femeilor, acestea confruntându-se cu probleme imense – violență, hărțuire, abuz. Primele donații de cărți a fost făcută de Fundația Soros, Academia de Studii Economice și numeroși savanți/e din Moldova, care donau cărți din bibliotecile personale. Ulterior, cărțile feministe erau cumpărate din banii proprii de la Iași, București, Kiev de către membrele echipei, fie erau aduse din alte părți – autoare precum Simone de Beauvoir, Mihaela Miroiu, Virginia Woolf – începeau să devină interesante pentru zecile de cititori care pășeau pragul bibliotecii. În scurt timp, biblioteca devine populară în rândul studenților și tuturor celor care sunt din comunitatea organizației. Biblioteca feministă era un vis aparte a fondatoarelor care s-a realizat frumos. Sala bibliotecii era deseori plină de cititorii care devorau literatura femeilor ascunsă, până acum, în istorie. Din păcate, astăzi, biblioteca nu mai există. Din lipsa unui sediu, sutele de cărți au fost donate, o mare parte din căți către biblioteca publică din satul Trușeni, altele către alte biblioteci locale și din Chișinău. Astfel, aceste cărți continuă să fie citite de oamenii de toate vârstele.

Conturarea direcțiilor de activitate (1998-2003)
Să vorbești despre problemele femeilor într-o societate patriarhală aflată într-o criză profundă nu era deloc ușor, dar nimic imposibil pentru cele două eroine ale organizației și a nucleului de oameni frumoși adunați în jurul lor. Această misiune a fost asumată chiar din primii ani de activitate. „Am colindat în primii ani de activitate țara în lung și în lat, în peste 80 de localități. Ne întâlneam cu organizațiile locale și le ofeream informație despre cum să fie mai împuternicite pe viior. Din start am realizat că atunci când vorbim despre drepturile femeilor, nu o putem face singure. Deopotrivă susțineam organizațiile din teritoriu ca să fim solidare cu alte femei din domeniu.”, își aduce aminte dna Galina Precup. În primii ani de existență a centrului se conturează direcțiile importante de activitate: 1. Consolidarea capacităților organizațiilor pentru femei; 2. Crearea arhivei presei despre și pentru femei; 3. Instruirea economică a femeilor și susținerea acestora în activităților generatoare de profit; 4. Extinderea fondului bibliotecii.
Sunt direcții îndrăznețe care, cu efort, au prinds rădăcini. În anul 1999, în cadrul organizației se editează în limba română acte internaționale cu referință la drepturilor femeilor, inclusiv Convenția asupra Eliminării tuturor Formelor de Discriminare față de Femei (CEDAW) – un document care a fost un început de bază în legislativ privind criminalizarea violenței față de femei. La fel, în acest an, centrul devine unul de resurse și infomare pe probleme de gen, educație, drepturile femeilor și situația femeilor în lume. Peste un an organizația reușește să formeze echipe de experți, se organizează zeci de seminare tematice, prind contur câteva proiecte mari cu participarea a sute de persoane beneficiare. Despre activitatea centrului se vorbește în presa din țară, inclusiv la televiziunea și radioul național.
La începutul anului 2001 centrul aderă la Rețeaua Regională de Centre de Informare și Documentare cu sediul în Croația. Este o rețea europeană care, pe atunci, cuprindea 18 centre din 16 țări. Activitatea organizației este accesibilă inclusiv persoanelor implicate în luarea deciziilor și în elaborarea actelor normative la nivel european. La fel, în 2001, organizația obține drepturile de autor pentru traducerea a două autoare feministe – Jane Wegscheider Hyman și Esther R. Rome și lansarea cărților în Moldova.
Un succes indiscutabil l-a avut Buletinul Informativ al Centrului, tipărit timp de mai mulți ani, care avea scopul școlirea femeilor în problematica de gen. Buletinul avea formatul unei reviste, conținea articole destinate femeilor și bărbaților, curiozități, informații utile despre alte organizații de femei din țară. Se informa pe înțelesul tuturor despre egalitate de gen și decalajul de putere în societate între bărbați și femei.
Anul 2002 a fost anul proiectelor mari, se organizează ședințe cu liderii ONG-urilor la care se discută diverse probleme ce țin de dezvoltarea abilităților de lidere, se publică materiale informative despre traficul de ființe umane, violența față de femei, hărțuirea sexuală etc; se lansează arhiva presei și sistemul de colectare a datelor. În anul 2003, pe lângă proiectele implementate, se realizează filmul documentar „Femeia – măsura libertății”.
În primii 5 ani de activitate, Centrul devine respectat în societatea civilă care oferă expertiză în domeniu. Urmează în următoarul articol să continuăm cu cele mai importante momente din istoria Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare.
(VA CONTINUA)
- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
HELVETAS Moldova își continuă parteneriatul strategic cu Consiliul Economic de pe lângă Prim Ministrul Republicii Moldova, având ca obiectiv îmbunătățirea mediului de afaceri prin reforme de reglementare. Această colaborare se concentrează pe creșterea eficienței procedurilor, reducerea birocrației și dezvoltarea de propuneri legislative care să aducă beneficii directe întreprinderilor.
Parteneriatul presupune ajustarea amendamentelor legislative, implicarea părților interesate pentru a prezenta și alinia aceste propuneri, și participarea activă în toate etapele de promovare a proiectelor cu factorii de decizie din Guvern și Parlament. De asemenea, se vor analiza beneficiile aduse comunității de afaceri prin aceste reglementări, atât în timpul procesului de dezvoltare, cât și după implementarea acestora, pentru ca pachetele de dereglementare propuse să fie eficiente și benefice.
Această inițiativă va fi condusă de European Business Association (EBA Moldova), având în vedere expertiza și contribuțiile lor semnificative în cadrul grupurilor de lucru ale Consiliului Economic. Capacitatea puternică de reprezentare a EBA, susținută de membrii săi, care includ companii de top din Moldova, îi conferă un rol esențial în acest efort.
Domeniile principale de interes includ siguranța alimentară, procedurile fiscale și relațiile de muncă, toate fiind cruciale pentru eficientizarea și sprijinirea sectorului de afaceri din Moldova. Acest parteneriat marchează un pas semnificativ în promovarea unui mediu de reglementare mai eficient și susținător.
În cele din urmă, aceste îmbunătățiri ale mediului de afaceri vor stimula dezvoltarea economică, contribuind la prosperitatea întregii țări și aducând beneficii tuturor cetățenilor din Moldova.
Această inițiativă este realizată cu susținerea Elveției și a organizației HELVETAS, prin Proiectul OPTIM.
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





