Știri sociale
Discutînd iniţial care sunt temele generale abordate în cadrul unui curs de educaţie civică, participanţii au făcut cunoştinţă cu iniţiative de cetăţenie activă şi exemple de colaborare fructuoasă între asociaţiile obşteşti şi instituţiile de învăţământ de la noi din ţară luînd drept exemplu activităţile şi proiectele Centrului de Zi Speranţa din Chişinău, şi rezulatele frumoase obţinute în domeniul incluziunii şcolare a copiilor cu dezabilităţi. Aceasta a oferit oportunitate organizatorilor de a familiariza participanţii cu noţiunile de educaţie formală şi nonformală şi de a evidenţia caracteristicile lor, cu noţiunile de educaţie incluzivă, clasă incluzivă, şcoală incluzivă, sistem incluziv şi societate incluzivă şi de a discuta competenţele de bază de care un profesor trebuie să dea dovadă pentru a promova principiile educaţiei incluzive în şcoală.
Dna Cristine Oh, voluntară în Corpul Păcii, programul Dezvoltare Comunitară şi Organizaţională, care a fost deasemenea prezentă la aceasta sesiune, a vorbit despre interpretarea conceptelor de inluziune şcolară şi societate incluzivă în SUA, care nu se referă doar la accepatrea, integrarea şi promovarea drepturilor copiilor cu dezabilităţi.
Ulterior, participanţii au fost încurajaţi să se implice în discuţii la tema violenţa în şcoală cu referinţă la cazuri de la noi din ţară şi SUA. Discutînd iniţial diverse forme de violenţă şi măsura în care sursele mass madia abordează şi analizează cazurile de violenţă în şcoală, participanţii au fost familiarizaţi cum profesorii ar putea promova politici de prevenire a violenţei în şcoala în care activează.
Vizionând o secvenţă de film depre comportamentul elevilor şi profesorilor în şcoală, film accesat de pe portalul You Tube, participanţii au încrcat să-şi expună părerea despre relaţia profesor-elev şi felul în care acasta poate influenţa comportamentul, atitudinea şi reuşita elevilor respectivi. Ce este un profesor sever şi în ce măsură comportamentul său poate motiva, încuraja ori frusta elevii? Ce învaţă elevii din lecţia unui profesor sever? E posibil de a modifica comportamentul unui profesor sever pentru a-l ajuta să promoveze principiile educaţiei civice, dînd dovadă de respect şi toleranţă în procesul de predare. Cum poate fi un profesor care pune la baza activităţii sale principiul Eu sunt stăpîn în clasa mea. Cum pot elevii fi implicaţi în procesul de luare a deciziilor în şcoală? Cum pot profesorii să promoveze spiritul de iniţiativă şi respectul între copii?
Aceste întrebări fiind discutate, studenţii voluntari au fost încurajaţi să promoveze principiile educaţiei civice atunci cînd pleacă la instituţiile partenere pentru a promova activităţi extracurriculare în limba engleză. Ei au fost îndemnaţi să înveţe elevii să lucreze în grup şi să-şi respecte colegii, să aplice principiile gîndirii critice în procesul de învăţare, să încurajez spiritul de iniţiativă a copiilor, să fie un model de profesor cu comportamnt pozitiv pentru beneficiarii proiectului- deverse grupuri de copii în situaţie de risc.
De menţionat că pe data de 10 octombrie a fost organizată o activitate extracurriculară pentru elevii cl.5-a şi a 6-a de la Licul Teoretic Bălăureşti, rn Nisporeni, la data de 9 octombrie a fost organizată o activitat la Centrul Sotis şi Centrul Drumul spre Casa din mun. Bălţi, şi respectiv la 8 octombrie a fost organizată o activitate extracurriculară în limba engleză pentru copiii clasei a 5-a de la şcoala de Tip Internat pentru Copii Orfani şi Copii Rămaşi fără Îngrijirea Părinţilor din mun. Bălţi. Numărul total al beneficiarilor acestor activităţi a fost de 60 de copii.
În timpul activităţii promovate la şcoala de tip internat, copii s-au bucurat deasemenea de vizita unui profesor de limba engleza din SUA, Dl. Rafel Naseer, care în prezent activează la catedra Filologie Engleză, Faculatatea de Limbi şi Literaturi Străine a Universităţii de Stat din Bălţi, graţie unui grant din partea Ambasadei SUA. Dl. Rafel Naseer a menţionat că încurajează iniţiativa studenţilor, voluntari în cadrul acestui proiect, de a se implica în activităţi de voluntariat ca formă de dezvoltare profesională şi cetăţenie activă.
Aceste activităţi fac parte din proiectul Şcoala Viitorilor Profesori de Limba Engleză, implimentat de asociaţia Centrul pentru Educaţie Continuă cu susţinerea financiară a Ambasadei SUA, Secţia Relaţii cu Publicul.
Si aici intra, tot din 2006 o vizita anuala la sediul Europei libere de la Praga. A fost sansa de a intreba, cum se intimpla de fiecare data: “Ce face, ce poate face Europa Libera pentru a apara drepturile omuluI?”
Oana Serafim, directoarea redactiei de limba romana a Europei Libere: “Ne bazam mult emisiunile, cind este vorba de Transnsitrai, pe ONG-urile din regiune. Incercam nu numai sa promovam drepturile omului dar sa ne informam ascultatorii despre ce drepturi au. Asa recunosc cind le sunt incalcate drepturile".
Cum apreciati situatia drepturilor omului in Transnistria ?
Reprezentanta organizatiei caritative “Every Child“ (fiecare copil) este de parere ca cel putin drepturile copiilor nu sunt respectate in Transnistria: “Sunt prea multi copii institutionalizati, prea multi copii in internate”.
Situatia se schimba greu, din cauza mentalitatii: “Cand vine vorba de autoritati, schimbarile se fac greu. Vrem sa-i convingem sa schimbe schema de finanare. Sa nu mai investeasca atat in institutii, ci sa dea banii pentru plasarea copiilor in familii adoptive“.
Problema copiilor abandonati este direct legata de cea a situatiei economice grele din Transnistria, la randul ei, o consecinta a statutului incert al regiunii si locuitorilor ei.
“Cred ca majoritatea transnistrienilor au pasapoarte rusesti ca sa poata lucra acolo”, apreciaza reprezentanta organizatiei caritative “Every Child”.
Contrazisa imediat de o colega: “Cu un pasaport rusesc, in Moldova, este foarte greu sa obtii o viza. Este mult mai simplu sa calatoresti cu un pasaport moldovenesc, Cred ca foarte multi, in Transitria, au pasaport moldovenesc “.
Pragmatismul invinge, in multe instante, orice bariere ideologice, s-ar putea spune. Si cum aproape tot grupul din Transistria este format din oameni tineri, si cum fiecare pare sa-si fi gasit propria cale (spre est sau vest) este normal sa fie intrebati: unde cred ca vor fi in 5 ani ?
“Visul meu sunt Statele Unite si sper ca vinsul sa se indeplineasca”, marturiseste imediat o tanara. De ce vea sa plece ? “Pentru ca vrea sa se bucure de libertatea de a calatori, pe care nu o are în Transistria”.
Tinarul de la Tiraspol este insa de alta parere: schimbarea trebuie sa vina din interior si pentru asta, el unul, va ramane acasa. Si nu este singurul care gandeste asa, in grupul de tineri transnistriene. Dar este în minoritate.
Europa Libera
Proiectul "Cere socoteala pentru banii publici!" a fost coordonat de Asociatia Presei Independente (API) si a urmarit sporirea responsabilitatii autoritatilor locale fata de cetateni in utilizarea adecvata a banilor publici, prin consolidarea rolului mass-media si a organizatiilor neguvernamentale in elaborarea si monitorizarea bugetelor locale.
In cadrul proiectului, ziarele "Unghiul", "Observatorul de Nord", "Business info" si "Cuvantul", in parteneriat cu organizatii neguvernamentale din cele patru orase, au informat locuitorii despre planificarea si distribuirea mijloacelor publice, inclusiv despre eficienta serviciilor publice, oferite de autoritati si institutiile finantate din bugetele publice.
In rezultatul acestui exercitiu de monitorizare au fost identificate un sir de practici incorecte de gestionare a banilor publici, cum ar fi distribuirea mijloacelor financiare dupa principiul "cate putin pentru toti", finantarea activitatii unor institutii publice ineficiente, efectuarea unor achizitii publice neargumentate etc. Rezultatele monitorizarii au fost publicate in brosura "Ghidul privind bugetul local si implicarea cetatenilor in controlul social asupra utilizarii banilor publici", distribuit autoritatilor publice locale si centrale din Republica Moldova, reprezentantilor organizatiilor neguvernamentale si presei locale.
API este dispusa sa ofere gratuit aceasta publicatie si altor solicitanti.
Proiectul "Cere socoteala pentru banii publici!" a fost implementat cu suportul Fundatiei SOROS-Moldova, in cadrul Programului Administratie Publica si Buna Guvernare.
Telefon pentru relatii: 22-09-96
In imagini: secvente de la conferintele regionale de prezentare a rezultatelor proiectului.
77 Bucuresti str., Chisinau/R. MOLDOVA
tel.: (+373 22) 22 09 96;
fax.: (+373 22) 20 36 86;
email.: api@api.md
Mai multe articole …
- Misiunea religioasă “Caritas moldova” va organiza o cursă atletică dedicată zilei mondiale de eradicare a sărăciei
- Seminarul de instruire în cadrul proiectului "Tinerii lideri pentru o educaţie democratică”
- Formaţia OSIGAN la Nopţile Lecturii
- Un grup de persoane deţinute în Izolatorul de Detenţie Preventivă al Secţiei de miliţie din Tiraspol
- Consiliul de Presă a fost fondat în Republica Moldova
- Raport SOROS: 300 de tineri au fost bătuți și agresați verbal de către polițiști, după 7 aprilie
- A fost fondat Consiliul de Presa din Republica Moldova
- Bancile din Republica Moldova plaseaza persoanele de etnie roma in lista neagra!
- Doi copii au transmis Ministrului Educatiei din constatarile copiilor despre respectarea drepturilor
- Un cetatean bine informat
Pagina 3071 din 3708
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





