Știri sociale
Asociația Obștească „Alianța între generații” din orașul Fălești, în colaborare cu Centrul Național de Conservare și Promovare a Patrimoniului Cultural Imaterial (CNCPPCI), Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, Platforma Cultura a lansat Proiectul ”Instrumente muzicale populare vechi”, finanțat prin intermediul Programului Uniunii Europene „Măsuri de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova.
Obiectivul proiectului este de a descoperi muzicanți instrumentiști din Republica Moldova, inclusiv în stânga Nistrului, în cadrul unor expediții folclorice pentru realizarea unei cartografieri a resurselor culturale pe întreg teritoriul R. Moldova. Acest material colectat va constitui baza unei platforme online, unde muzicanții/meșterii populari care confecționează instrumente muzicale populare vechi vor fi prezentați cu înregistrări video individuale, interpretând la instrumentele pe care le posedă.
Suntem onorați să vă invităm să participați la un proiect inedit prin implicarea în identificarea unor asemenea muzicanți și meșteri care posedă sau dețin în colecție și interpretează la aceste instrumente populare vechi – drâmbă, muzicuță, ocarină, tilincă, fluier, cobză, cimpoi, țambal mic, frunză, solz, mandolină, corn, bucium, toacă, clopote, nai, fluieratul artistic etc.
Activitățile proiectului conțin: înregistrări video în localități a muzicanților, crearea platformei online, editarea unei broșuri cu muzicanți, caravana muzicală a muzicanților, expoziție cu instrumente muzicale, o conferință științifică pentru cercetători, muzicologi, practicieni, profesori, studenți, Concert de gală al muzicanților.
În acest sens, rugăm să ne oferiți informații despre asemenea purtători de patrimoniu.
Pentru informare suplimentară: ne interesează orice instrumentist, amator sau profesionist, de orice vârstă, gen, etnie, statut social, inclusiv să se autopropună, deoarece e un proiect de cartografiere, nu concurs și nu competiție.
Pentru conformitate: Gheorghe Șova, director de proiect, mob. 068111163;: cifalesti@gmail.com;
Corina Rezneac, specialist etnograf (CNCPPCI), mob. 060 153 979
Republica Moldova are un patrimoniu muzical instrumental bogat, care reprezintă neamul între popoarele lumii. Suntem responsabili de păstrarea acestui tip de patrimoniu cultural imaterial și transmiterea lui către generația tânără.
27 de echipe au absolvit programul național online de educație antreprenorială Startup School. Liceenele și liceeni au învățat bazele antreprenoriatului tehnologic și au aplicat cunoștințele căpătate în crearea propriului startup. Cele mai bune idei de afacere au prezentate în cadrul evenimentului de absolvire și Demo Day, iar echipele finaliste au fost premiate.
Pe parcursul a 6 săptămâni, 200 de participanți din program au însușit bazele fundamentale ale unui concept de afacere cu impact, bazat pe modelul Lean Canvas. Liceenii au învățat despre identificarea unei probleme, găsirea și atragerea clienților, dezvoltarea produsului și modele de venit.
Liceenii au dezvoltat idei din domenii precum educație, sănătate mintală, ecologie și zero waste, jocuri de societate pentru disciplinele școlare, sistem inteligent de întreținere a plantelor, tutorat, orientarea în carieră, găsirea unui job, chiria obiectelor etc.
Într-un final, tinerii au lucrat în echipe pentru dezvoltarea unui startup și au prezentat ideile în fața unui juriu calificat: Victor Sagaidac (Chief Information Officer, Orange Systems), Veronica Eșanu (Entrepreneurship and Innovation Manager, Moldova Future Technologies Activity), Adrian Solomon (Head of Marketing), Livia Țurcanu (Technology Advisor, Moldova Future Technologies Activity), Dmitri Namașco (Program Director, Mozaic).
Echipele finaliste ale ediției Startup School 2022:
Mențiune „DE-AL Nostru” - Marketplace pentru produse locale; oferă conectarea producătorilor autohtoni cu consumatorii moldoveni.
Echipa: Dunas Gabriela, Deșan Dumitru, Rusu Serghei, Vlas Cristian
Mențiune „RoCurs” - Marketplace de cursuri adaptat la contextul local.
Echipa: Manolachi Marius, Ciobanu Adrian, Țîbuleac Victoria, Voicu Daniel
Locul III „Teachell” - Platformă online de tip LinkedIn ce le oferă elevilor acces către sute de profesori de cea mai înaltă speță, având posibilitatea să petreacă ore particulare cu aceștia.
Echipa: Ciubotaru Florin, Graur Simona, Graur Mihaela, Grișca Ivan, Pendus Tatiana, Şciuchin Dmitrii, Untila Nicoleta
Locul II „My Printer” - Platforma ce conecteaza proprietarii de imprimante 3D cu clienții din regiune
Echipa: Cosmin Ciorba, Alexandru Bodorin
Locul I „Healthy Planty” - Sistem inteligent ce analizează datele despre plantă și mediul ei înconjurător, împreună cu aplicația pentru a vedea datele în timp real. Acesta are încoroporat un sistem automat de irigare a fiecărei plante individual,în concordanță de nevoile și starea ei actuală.
Echipa: Axente Ariana, Cușnir Ionela, Țeberneac Ilaria
Vezi evenimentul integral și toate prezentările finale AICI.
Startup School este organizat de acceleratorul de inovație și antreprenoriat Dreamups, partener general Orange Systems, cu suportul financiar al Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, prin intermediul Programului de Granturi pentru organizațiile de tineret 2022.
- Detalii
Între 14 și 20 noiembrie, Fundația Terre des hommes Moldova a desfășurat campania Ziua Ștafetei. Elevii din 25 de școli din Moldova partenere ale proiectului Joboteca și-au testat viitorul, încercând diverse meserii care să îi ajute să își contureze o idee despre viitorul lor profesional. Evenimentul celebrează dreptul tuturor copiilor și tinerilor de a participa în societate și a avut loc în contextul Zilei Internaționale a Drepturilor Copiilor, marcată la 20 noiembrie. Campania a fost desfășurată atât la nivel local, cât și național.
„Anul acesta am avut prima ediție a campaniei Ziua Ștafetei, o campanie prin care încurajăm elevii să-și descopere talentele și preferințele în privința unei cariere potrivite pentru ei. Specificul acestei campanii este că tinerii se întâlnesc cu mentorii și testează la modul practic meseria care le place, putând, astfel, să-și dea seama dacă li se potrivește, dacă este ceea ce-și doresc pentru viitorul lor”, explică Elena Madan, directoarea Tdh Moldova, necesitatea și specificul campaniei.
La nivel național, Tdh a oferit posibilitatea tinerilor să întâlnească 15 profesioniști cu rezultate remarcabile în domeniul lor de activitate, care au primit elevii cu multă deschidere, le-au povestit despre meseria pe care o practică și i-au invitat să testeze anumite activități specifice meseriei lor. Elevii participanți au fost selectați în baza unei scrisori de motivare în care au argumentat de ce își doresc să întâlnească un anumit mentor. În final, 33 de elevi s-au întâlnit cu profesioniști precum antreprenor, bucătar, specialist IT, director de organizație, actor, ambasador, hair-stylist, jurnalist, avocat al poporului pentru drepturile copilului, polițist, medic, barista și administrator de restaurant. Astfel, aceștia au petrecut de la câteva ore până la aproape o zi alături de mentorii lor de la Delegația Uniunii Europene, Fundația Terre des hommes Moldova, Președinția Republicii Moldova, ARTCOR, Teatrul Republican „Luceafărul”, Restaurantul Oliva Verde și Tucano Coffee, Inspectoratul de Poliție Centru și alții.
„Această zi a fost de neuitat. Am deslușit aspecte ale meseriei de diplomat care îmi erau necunoscute până acum, iar domnul Ambasador a fost persoana potrivită de la care să aflu atâtea lucruri interesante. Pe viitor, sper să reprezint și eu Moldova la fel de bine cum reprezintă dumnealui Uniunea Europeană.”, a mărturisit Nicolae Mărjineanu, elev în clasa a 11-a, din satul Grozești, r. Nisporeni, care l-a avut ca mentor pe Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova.
Andreea Rusu, elevă în clasa a 11-a, își dorește să devină medic și, din acest motiv, a ales-o ca mentor pe dr. Lucia Gariuc, medic ORL la clinica Pedriatica din Chișinău. „Experiența de azi a fost unică și mă bucur că am avut această șansă. Am învățat că lucrul în domeniul medical constă atât din cunoștințe cât și din abilitatea de a comunica eficient cu pacienții. Doamna Lucia Gariuc mi-a dat multă motivație și chiar speranță în legătură cu viitorul meu profesional, pentru care îi sunt recunoscătoare.”, spune tânăra din s. Grozești (Nisporeni)
Nouă elevi au avut ocazia să viziteze Președinția Republicii Moldova, unde au aflat despre cum este organizată o astfel de instituție, cine sunt funcționarii și consilierii care activează acolo și chiar au întâlnit-o pe doamna președintă pentru o scurtă discuție.
„În urma vizitei la Președinție am rămas frumos surprins de micile detalii și istoria pe care această clădire o are. Întâlnirea cu dna Maia Sandu, președinta Republicii Moldova, a fost un moment memorabil, la fel și faptul că ne-a vorbit despre parcursul său profesional și ce trebuie să facem pentru a ajunge cei mai buni într-un domeniu.”, și-a împărtășit impresiile Ștefan Stolear, elev în clasa a 12-a, din orașul Strășeni.
Și pentru mentori această experiență a fost inedită, au simțit-o ca pe o responsabilitate mare și și-au luat rolul foarte în serios.
„Să ai copiii o zi alături de tine este o mare responsabilitate. Prin acțiunile tale trebuie sa-i convingi cât de importantă este cunoașterea drepturilor și unde/la cine să apelezi în cazul în care iți sunt încălcate. Aș mai repeta aceasta experiență cu fiecare ocazie când mi s-ar solicita să vorbesc despre funcția pe care o dețin de Avocat al Poporului pentru drepturile copilului, despre importanța acesteia pentru copiii, pentru apărarea drepturilor copiilor.”, a descris experiența din această zi Maia Bănărescu, Avocata Poporului pentru Drepturile Copilului.
Maxim Cucu este consultant în securitate cibernetică la Wheels Donlen, Chicago, SUA. El i-a mentorat pe Constantin și Cristina, elevi în clasa a 11-a și a 9-a. „Am discutat cu elevii despre oportunitățile din domeniul IT și cum tehnologiile de azi ne modelează lumea și viitorul. Elevii au fost foarte motivați și interesați sa afle mai multe despre programare, certificări și ce studii sunt mai relevante pentru viitorul lor. Prin acest program tinerii au acces la diverși mentori și este o oportunitate foarte bună pentru pregătirea elevilor din Moldova pentru piața muncii”, este de părere specialistul în IT.
La nivel local, în cele 25 de școli partenere în cadrul proiectului Joboteca, profesorii coordonatori au organizat Ziua Ștafetei împreună cu profesioniști din localitatea lor. Meșteri populari, medici, lucrători în agricultură, antreprenori, pompieri, și multe alte meserii au fost testate de elevi. În total, 500 de elevi s-au întâlnit cu 250 de mentori și au experimentat împreună predarea și preluarea ștafetei, o premieră pentru fiecare dintre ei.
Nina Cegorescu, profesoară la Gimnaziul Codreanca din Strășeni, a fost coordonatoare locală de Ziua Ștafetei pentru 19 tineri din școală. „Pentru mulți dintre elevi, participarea la Ziua Ștafetei a servit drept decizie finală în alegerea viitorului profesional. Mentorii au fost foarte receptivi, toți ne-au primit cu brațele deschise (APL, IMSP Strășeni, Stomatologia, Inspectoratul de poliție, Salon de frumusețe). Elevii au fost încântați de experiență. Dintre toți, doar un tânăr, care se visa stomatolog, s-a convins că această meserie nu este potrivită pentru el”, povestește profesoara.
„Am îmbrățișat cu drag șansa de a participa la Ziua Ștafetei. Eu am avut ocazia să testez meseria de antreprenor, dar și de chelner. Acum îmi este mai clar ce presupun aceste profesii. M-am bucurat să văd deschiderea cu care ne-au primit mentorii și faptul că ne-au împărtășit din experiența lor, cu bune și rele.”, spune Constantin Avram, elev în clasa a 12-a, din satul Vorniceni, r. Strășeni.
Elevii participanți în campanie s-au arătat entuziasmați de șansa de a avea acces la profesioniști care să le răspundă la întrebări despre profesia pe care și-o doresc. Pentru mulți dintre ei, această experiență a fost decisivă, unii convingându-se că meseria pe care și-o doresc este cea căreia vor să se dedice, în timp ce alții au înțeles că nu li se potrivește.
Prin „Ziua Ștafetei” adulții le arată tinerilor că au încredere în ei și în alegerile pe care le fac. În același timp, aceasta reprezintă o platformă de exprimare pentru tineri și șansa de a-și testa alegerea, prin accesul la meseria la care visează.
Prin această campanie, Terre des hommes Moldova își dorește să popularizeze conceptul de predare a ștafetei în rândul profesioniștilor, care vor oferi tinerilor posibilitatea să facă o alegere profesională conștientă.
Proiectul „JOBOTECA – Program pilot de pregătire a tinerilor din Moldova pentru piața muncii” (2021 – 2024) este implementat de Fundația Terre des hommes, biroul din România și cel din Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova și este finanțat de Uniunea Europeană.
Mai multe articole …
- Cinci OSC-uri din teritoriu, conduse de femei, vor primi finanțare pentru sprijinirea femeilor și copiilor refugiați din Ucraina
- Eveniment de totalizare al proiectului „Laboratoare de cetățenie activă – suport pentru participarea tinerilor”
- Serviciile sociale de sprijin alimentar din țară vor beneficia de standarde minime de calitate
- 2800 de copii refugiați din Ucraina au beneficiat de suport și protecție în cadrul campaniei „Ajută- mă să te ajut!”
- „Am fost ajutată să-mi ordonez cunoștințele și să lucrez altfel de acum încolo”. Keystone Moldova a instruit 22 de angajați ai centrelor de zi și de plasament pentru persoane vârstnice
- Vești bune pentru tinerii antreprenori în căutare de noi oportunități de dezvoltare în domeniul antreprenoriatului și a Startup-ului
- Un nou Regulament-cadru va reglementa serviciile sociale de sprijin alimentar
- Abilitarea profesională a coordonatorilor de voluntari
- Tineri și tinere din diverse raioane s-au implicat în organizarea activităților comunitare
- „Jurnalistul și sistemul de justiție” - ghid care îi va ajuta pe jurnaliști să mediatizeze responsabil procedurile din sistemul de justiție
Pagina 241 din 3708
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md






