Știri sociale

Primăria municipiului Chișinău și Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului a Consiliului municipal Chișinău au prezentat în cadrul unui eveniment public, la Centrul municipal de plasament temporar al refugiaților „Patria Lukoil”, rezultatele campaniei „Ajută-mă să te ajut!”, care a fost implementată în perioada 30 mai - 29 august curent în cadrul proiectului „Date pentru Impact” (D4I), implementat de Palladium International, cu sprijinul financiar al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și susținerea Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR).
Această campanie amplă a reușit identificarea și monitorizarea a peste 2800 de copii refugiați din Ucraina și a însoțitorilor acestora, aflați în tranzit sau care au decis să rămână în orașul Chișinău, în vederea cunoașterii problemelor cu care se confruntă și luării de măsuri concrete pentru rezolvarea operativă a acestora. De asemenea, în cadrul campaniei au mai fost informate peste 4000 de persoane din comunitatea refugiaților privind serviciile specializate acordate de instituțiile municipale.
„Așa cum marea majoritate a copiilor refugiați din Ucraina au rămas în municipiul Chișinău, această campanie a fost binevenită pentru că ne-a permis să avem, atât o evidență și documentare cât mai exactă a nevoilor cu care se confruntă, cât și să prevenim multe situații de risc iminent pentru copii. Am oferit suport și protecție copiilor aflați în situație de risc, în vederea prevenirii oricărei forme de abuz, violență și neglijare, monitorizând fiecare caz în parte. Este încurajator faptul că aproape 80% din copiii cartografiați au beneficiat de serviciile centrelor comunitare pentru copii și tineret, taberele de zi, centrele de tineret, serviciile de zi, serviciile de reabilitare și alte servici oferite de instituțiile noastre”, a menționat Viceprimarul municipiului Chișinău pe domeniul social și educației, Angela CUTASEVICI.

În perioada campaniei circa 60 de angajați ai instituțiilor municipale (asistenți sociali, pedagogi, psihologi), care au activat în toate sectoarele din orașul Chișinău, au identificat necesitățile specifice a 2827 de copii refugiați. Un număr de 242 de copii au fost identificați în situație de risc, dintre care 12 copii fără ocrotire părintească. În special, copiii supuși riscului au fost cei neînsoțiți de persoane autorizate și în pericol iminent, iar situația lor a fost soluționată prin intervenția Direcției Generale pentru Protecția Drepturilor Copilului, fiind asistați de reprezentanții autorităților tutelare teritoriale și locale.
„Aportul nostru în această campanie a constat, în primul rând, în aplicarea unei metodologii complexe de cartografiere a necesităților, începând cu elaborarea formularului de colectare a datelor, instruirea împreună cu UNHCR a specialiștilor care au intervievat refugiații și analiza datelor, până la examinarea rezultatelor cu actorii-cheie în vederea sprijinirii acestora în a întreprinde măsuri și acțiuni concrete în beneficiul refugiaților. În al doilea rând, am implementat campania ”Ajută-mă să te ajut!” de comunicare și informare pentru comunitatea refugiaților privind serviciile specializate acordate de instituțiile municipale”, a spus Directorul proiectului USAID „Date pentru Impact” (D4I), Palladium International, Camelia GHEORGHE.

Procesul de cartografiere a mai stabilit că nevoile prioritare ale copiilor refugiați erau alimentele, îmbrăcămintea și încălțămintea. De asemenea, la data cartografierii, 1 din 3 copii erau înregistrați la medicul de familie și 2 din 5 copii erau înscriși într-o formă de învățământ pe durata șederii în orașul Chișinău. Pentru a răspunde mai bine la nevoile copiilor refugiați, direcțiile municipale de resort s-au mobilizat, campania conducând la creșterea accesului la servicii medicale și educaționale.
„Am fost ajutați să ne înscriem copiii la școală, soția și fiica tot au fost angajate la lucru. Mulțumesc mult profesorilor pentru că și copii mei au început să citească. Am 3 copii care învață la Liceul „Vasile Lupu” și grație susținerii profesorilor învață mult mai bine. Mă adresez către comunitatea Romă să ia exemplu de la familia mea și să facă tot posibilul ca și copiii lor să fie educați și școliți, ca să le fie mai ușor în viață”, a confirmat Nicolai, refugiat ucrainean de etnie Romă, tată a 3 copii.
În perioada implementării campaniei s-a dublat numărul pachetelor alimentare și igienice distribuite familiilor, numărul copiilor-beneficiari de asistență medicală a crescut cu 120%, iar cel al tinerilor-beneficiari de programele Centrului Municipal de Tineret Chișinău a crescut de 4 ori.
„Am venit aici gravidă, în a 8 lună de sarcină. Ne-au primit la centru, ne-au oferit o cameră, apoi m-au pus la evidență la spital. Am născut la Maternitatea nr.1, ne-au oferit tot ajutorul medical necesar. Suntem foarte mulțumiți. Ni s-a oferit și cadă, pătuc, cărucior, alimentație și scutece pentru copilul nou-născut. Pentru copiii mai mari ni s-a oferit calculator pentru studii. Suntem foarte recunoscători!”, a spus Taisia, refugiată ucraineană, mamă a 3 copii.
SPOTURI VIDEO:
1. Cartografierea necesităților copiilor refugiați
2. Acordarea ajutorului umanitar refugiaților
3. Integrarea copiilor refugiați în sistemul de educație
#AjutamaSaTeAjut #PrimariaChisinau #USAIDMoldova #Data4Impact #UNHCRMoldova
Date de contact:
Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului a Consiliului municipal Chișinău,
Tel: (022) 22-61-00
E-mail: dgpdc@cmc.md
Web: www.dgpdc.md
***
Campania „Ajută-mă să te ajut!” a fost realizată de către Primăria municipiului Chișinău și Direcția Generală pentru Protecția Drepturilor Copilului a Consiliului municipal Chișinău în cadrul proiectului „Date pentru Impact” (D4I), implementat de Palladium International, cu sprijinul financiar al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și susținerea Agenției ONU pentru Refugiați (UNHCR).
Angajați din trei centre de zi pentru persoane vârstnice din raioanele Cimișlia, Fălești și Soroca și din centrul de plasament Puhăceni, r-nul Anenii Noi au participat, timp de cinci zile, la un curs de instruire inițială pentru specialiștii care prestează servicii sociale pentru persoane vârstnice, organizat de Keystone Moldova. Serviciile sociale menționate sunt dezvoltate și extinse cu sprijinul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană, cofinanțat de Fundația Soros Moldova în parteneriat cu IP Keystone Moldova și AO Institutum Virtutes Civilis.
Sub îndrumarea consultantei Keystone Moldova Nelea Panfil, participanții au însușit noțiuni de bază privind legislația și drepturile persoanelor vârstnice, cadrul normativ privind funcționarea centrelor destinate vârstnicilor, modul de organizare și gestionare a serviciului social, pregătirea pentru acreditarea serviciului. De asemenea, prin intermediul lucrului în grup și schimbului de opinii, participanții și participantele au exersat aplicarea managementului de caz, inclusiv întocmirea planului individual de asistență, întocmirea și păstrarea dosarelor beneficiarilor etc.
„Lucrez de 13 ani la Centrul multifuncțional de asistență socială pentru persoane vârstnice din s. Glinjeni, r-nul Fălești, unde dezvoltăm în prezent un serviciu social Centru de zi. Deși avem deja o anumită experiență, îmi dau seama că nu am avut până acum proceduri clare pe care să le urmăm la întocmirea dosarului beneficiarului. Urmare a instruirii, am identificat unii factori de risc care ar putea pune în pericol viața și sănătatea beneficiarului, am stabilit care sunt principiile de organizare și funcționare a unui serviciu, am exersat cum se face corect un plan individualizat de asistență, cu unele obiective din care reies câteva acțiuni, am învățat cum se formulează corect un obiectiv. De asemenea, ne-a fost demonstrat un alt model de acord de colaborare în care sunt specificate obiectivelele, drepturile și obligațiile beneficiarului și prestatorului de servicii. La întoarcere la serviciu, vom modifica neapărat acordurile pe care le avem în prezent cu beneficiarii, în corespundere cu managemenetul de caz și cu standardele minime de calitate”, a mărturisit, după instruire, Nina Covaliuc, reprezentantă a Asociației „Sat Modern”.
Un alt participant, Ghenadie Pereteatcu, primar al s. Băxani, r-nul Soroca, dezvoltă în prezent serviciul social Centru de zi pentru persoane vârstnice, care ar urma să aibă cel puțin 70 de beneficiari, selectați din cei în jur de 200 de vârstnici din sat. „Le vom oferi ocupații, activități culturale și de petrecere a timpului liber, pe scurt, îi vom motiva să zâmbească și să se simtă bine! Le vom oferi, de asemenea, câte un prânz cald. Pentru început însă, avem de lucrat la pregătirea Serviciului pentru acreditare inițială. Am învățat aici foarte multe lucruri utile. Cel mai mult m-a impresionat modalitatea de formulare a obiectivelor. Conștientizez că este nevoie să particip sistematic la cursuri de formare”, spune Ghenadie Pereteatcu.
La Puhăceni, r-nul Anenii Noi, Centrul de plasament pentru vârstnici se află în plină reformă. Instituția se reorganizează din azil în centru de plasament. „Trecând prin procesul de reformă, a apărut necesitatea să organizăm activitatea altfel și să învățăm multe lucruri noi. Interesul nostru acum este ca Serviciul să fie acreditat. Am luat cunoștință ce înseamnă asta, cum trebuie să ne pregătim, ce documente să perfectăm. Am venit la instruire cu o parte din echipă, patru persoane, ca toți să fim instruiți și să știm cum să lucrăm corect de acum încolo”, spune Fiodor Nicoară, managerul Centrului.

Aliona Televca, asistentă socială în cadrul Centrului de zi din satul Selemet, r-nul Cimișlia, spune că instruirea i-a oferit o claritate în ce privește organizarea și sarcinile activității sale cu beneficiarii. „Uneori la noi ajungea dosarul beneficiarului și nu eram sigură ce trebuie să conțină și ce trebuie noi să adăugăm. Se întâmpla că încercam de la zero să fac totul, să completez dosarul. Dar acum am înțeles că asistentul social comunitar trebuie să ne aducă o bază destul de puternică, după care noi, la centru, realizăm alte evaluări și intervenții. Pentru mine instruirea a însemnat claritate. Acum am înțeles pașii concreți pe care trebuie să-i fac. Chiar vreau să menționez că în valiza mea de cunoștințe, cu care am venit aici, era amestecat totul. Acum, la plecare, după 5 zile de curs, pot să spun că ea arată ca un organizer – totul pus pe secții, separat și clar. Ce mi-a plăcut e că la fiecare subiect ne-am implicat fiecare și am exemplificat fiecare pas, astfel, ne-am regăsit în situațiile colegilor și am făcut schimb de opinii. Astfel, știm în diferite situații cum vom proceda”, mărturisește Aliona Televca.
Marcela Dilion-Strechie, directoarea proiectului Keystone Moldova a menționat: „Cursul de instruire inițială a fost realizat în baza curriculumului și suportului de curs elaborat de I.P. Keystone Moldova și este interconectat cu standardele minime de calitate ale centrului de zi și centrului de plasament pentru persoanele vârstnice aprobate de Guvern. Cursul s-a axat pe două obiective: 1) dezvoltarea cunoștințelor în domeniul protecției sociale a persoanelor vârstnice, asigurarea respectării normelor deontologice în prestarea serviciilor, facilitarea incluziunii sociale a persoanelor vârstnice etc.; 2) dezvoltarea de competențe practice ale specialiștilor în aplicarea celor mai eficiente metode, tehnici și instrumente de documentare a cazului, aplicarea metodologiei managementului de caz, precum și aplicarea procedurilor privind organizarea și funcționarea serviciilor sociale. În cadrul instruirii s-a realizat evaluarea pre și post curs, ceea ce a scos în evidență că nivelul de cunoștințe ale specialiștilor a crescut semnificativ. În cadrul proiectului urmează să organizăm și cursul de instruire continuă a personalului din serviciile sociale destinate persoanelor vârstnice, care va fi realizat în baza evaluării necesităților de instruire a angajaților”.
Instruirea inițială pentru personalul centrelor de zi și de plasament pentru persoane vârstnice este organizată de I.P. Keystone Moldova, care este organizație parteneră de implementare în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”. În cadrul acestui proiect, sunt dezvoltate 40 de servicii sociale în diferite localități ale Republicii Moldova.
Vești bune pentru tinerii antreprenori în căutare de noi oportunități de dezvoltare în domeniul antreprenoriatului și a startup-ului, s-a lansat: CURSUL ONLINE de instruire cu privire la activitatea de antreprenoriat și startup-uri și GHIDUL pentru tineri: Ce este antreprenoriatul și cum lansăm o afacere?
La sigur ai auzit, ai văzut sau ai citit, măcar odată, despre antreprenoriat și/sau start-up. Le auzim tot mai des în zilele noastre, fie acesta un eveniment public, o emisiune TV sau radio, articole în presa online sau o postare pe rețelele de socializare, chiar și în discuțiile cu prietenii sau cei apropiați, la sigur a fost adus în discuție unul din acești termeni, bine cunoscuți pentru unii, și mai puțin pentru alții.
O echipă de experți din cadrul Fundației Laboratorul de Inițiative pentru Dezvoltare (LID Moldova) au pregătit un curs online absolut gratuit pentru a afla răspunsurile la orice întrebare legată de ANTREPRENORIAT și STARTUP.
Cursul conține 5 module care include:
- Bazele antreprenoriatului și ce este un start-up;
- Programe guvernamentale și neguvernamentale de susținere a tinerilor antreprenori;
- Etapele de dezvoltare a unui afaceri;
- Ce înseamnă succesul în afaceri;
- Aspecte legale ale antreprenoriatului în Republica Moldova.
Treci direct la curs: https://cursuri.youth.md/lessons/antreprenoriat-si-startup/ și dezvoltăți abilitățile antreprenoriale.
În aceași ordine de idei, vrem să vă anunțăm că pe lângă cursul online a fost publicat și Ghidul ,,Ce este Antreprenoriatul și cum lansăm o afacere?”
În acest ghid vei afla mai multe despre:
- Ce este antreprenoriatul? Răspunsuri scurte la întrebări importante
- Ce numim Start-up?
- Lansarea unui start-up/ a unei afaceri
- Programe și inițiative unde poți învăța și lansa afaceri
Ghidul în format PDF poate fi descărcat accesând linkul: https://lidmoldova.org/2022/11/17/ghid-pentru-tineri-ce-este-antreprenoriatul-si-cum-lansam-o-afacere/
Acest Ghid este conceput cu scopul de a oferi tinerilor informații necesare și utile privind antreprenoriatul, noțiunea acestuia, precum și resursele educaționale și informaționale ce pot fi accesate în cadrul programelor societății civile și al celor guvernamentale.
Atât cursul cât și ghidul a fost elaborat în cadrul proiectului ,,Activarea Potențialului Economic al Tinerilor” dezvoltat de Laboratorul de Inițiative pentru Dezvoltare (LID Moldova) cu sprijinul Fundației Friedrich Naumann pentru Libertate, Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Direcției Generale Educație, Tineret și Sport și Centrului Municipal de Tineret.
Mai multe articole …
- Un nou Regulament-cadru va reglementa serviciile sociale de sprijin alimentar
- Abilitarea profesională a coordonatorilor de voluntari
- Tineri și tinere din diverse raioane s-au implicat în organizarea activităților comunitare
- „Jurnalistul și sistemul de justiție” - ghid care îi va ajuta pe jurnaliști să mediatizeze responsabil procedurile din sistemul de justiție
- Comunicarea de criză - imbold pentru un parteneriat durabil dintre autorități, mass-media și societatea civilă
- Ediția a VII-a a Conferinței Naționale “Antreprenoriatul social: tendințe și provocări pentru un sector în dezvoltare”
- Cantinele de ajutor social din Moldova: un serviciu necesar, dar insuficient dezvoltat
- Scrie o sesizare anonimă despre încălcările drepturilor tale la locul de muncă pe platforma IDA.md/Подай анонимную жалобу о нарушении твоих прав на рабочем месте, посредством платформы IDA.md
- Consiliile Elevilor din nordul și sudul țării s-au întrunit într-o Conferință de totalizare a rezultatelor miniproiectelor implementate
- Centrul de Consultanță Ecologică Cahul, a susținut cea de-a doua conferință de presă a proiectului „Crearea unei rețele de învățare pentru efortul de consolidare a controlului și monitorizării mediului în comun în bazinul Mării Negre 2”, LeNetEco2
Pagina 243 din 3708
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md






