Știri sociale
Timp de cinci zile, 16 tineri și tinere din diferite regiuni ale țării au participat la programul Școlii de vară „Democrația aplicată”, ediția 2024. Pentru a șaptea oară, Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM) le-a oferit studenților și celor care au absolvit recent facultatea o experiență deosebită și interactivă, prin care au explorat mai larg subiecte referitoare la democrație și drepturile omului.
Agenda programului din acest an a cuprins mai multe sesiuni care au îmbinat într-un mod echilibrat prezentarea informațiilor teoretice cu antrenarea în activități practice și discuții cu experții invitați. În prima zi, participanții și participantele Școlii de vară s-au familiarizat cu bazele scrierii și implementării proiectelor, ceea ce le-a oferit contextul potrivit pentru a înțelege cum problemele identificate la nivel local pot inspira oamenii cu spirit civic să găsească soluții și să se implice.
Provocările naționale privind asigurarea democrației au fost abordate în cea de-a doua zi, când formatorii au explicat de ce este importantă reformarea justiției și ce presupune evaluarea judecătorilor și procurorilor, care sunt efectele negative ale corupției asupra democrației și cum poate fi combătut acest fenomen. Au mai fost discutate cauzele conflictelor la nivel global și regional, dar și esența democrației în era tehnologiilor informaționale.
„Democrația aplicată este despre instrumentele pe care cetățenii, indiferent de vârstă, identitatea de gen sau limba vorbită, le pot folosi pentru a-și face vocea auzită și a-și afirma prezența în societate. Tânăra generație este cea care trebuie să îmbrățișeze și să stăpânească bine aceste instrumente, dacă ne dorim un mediu în care valorile democratice sunt aplicate în viața de zi cu zi. Tocmai de aceea mizăm pe entuziasmul și energia lor și le propunem, prin intermediul Școlii de vară, să înțeleagă cum funcționează democrația autentică”, a subliniat Daniel Goinic, director de programe în cadrul CRJM.
Partea interactivă și practică din agenda acestei școli a fost asigurată de vizitele de studiu la principalele instituții naționale care sunt garanți ai democrației – Președinția și Parlamentul Republicii Moldova, Consiliul pentru Egalitate – dar și interacțiunea cu redacția TV8 în calitate de instituție media independentă.
În cea de-a patra zi, tinerii și tinerele au avut posibilitatea să cunoască bazele dezbaterilor democratice, aflând care este structura argumentului, care sunt diferențele între dezbaterile de valori și dezbaterile de strategie, pentru ca la final să simuleze o dezbatere de tip forum.
Școala de vară s-a încheiat cu o zi dedicată redactării ideilor de proiect și a planurilor de activități, întrucât noutatea ediției 2024 o reprezintă tema pentru acasă lansată participanților și participantelor acestui eveniment. Cei mai activi și creativi vor putea depune propriile proiecte în cadrul unui program de granturi mici, prin care ideile și viziunile lor de consolidare a democrației să se materializeze fie în comunitatea unde învață sau activează, fie să se extindă printr-o colaborare cu alți colegi și colege din țară. Finanțarea propunerilor de proiecte va fi punctul culminant al Școlii de vară, ce are drept scop încurajarea tinerilor/tinerelor și susținerea inițiativelor ce pot aduce schimbări pozitive.
Cea de-a șaptea ediție a Școlii de vară „Democrația aplicată” s-a desfășurat în perioada 24-28 iunie și a fost organizată în cadrul proiectului „Sprijinirea eforturilor de promovare a protecției drepturilor omului”, implementat de Centrul de Resurse Juridice din Moldova și susținut financiar de Ambasada Regatului Țărilor de Jos în Moldova.
Retrospectiva în imagini a acestei Școli de vară este disponibilă aici.

Descoperă cum fondatorul Alex Nichita, în cadrul celei de-a 5-a ediții a acceleratorului Upcelerator, a accelerat startup-ul Taskuri.ro, care conectează afacerile și persoanele fizice cu freelancerii și antreprenorii individuali, pentru a delega sarcini.
Povestește-ne puțin despre tine. Care este experiența și pregătirea ta profesională? Cum ai realizat că dorești să-ți construiești propria afacere?
Viața mea a decurs astfel: am început să construiesc site-uri web, apoi să le dezvolt și, mai târziu, am început să contribui la creșterea altor afaceri, pentru ca în final să ajung să lucrez intensiv la deschiderea propriului startup. Am realizat că vreau să fiu antreprenor în momentul când întâmpinăm, o problemă care putea fi rezolvată, dar nimeni nu dorea să facă acest lucru, așa că am decis să o rezolv eu însumi.
Cum ți-a venit ideea startup-ului la care ai lucrat în Upcelerator?
Eram deja obișnuit să deleg sarcini altor persoane, dar un moment decisiv a fost când m-am întors din străinătate acasă, în Moldova, și aveam nevoie de ajutor la grădinărit. Neavând persoane apropiate care să mă ajute și dorind să evit stresul de a contacta firme de grădinărit, am realizat nevoia unui sistem mai eficient. Mi-am dorit o platformă unde să pot specifica clar și precis ce trebuie făcut, să primesc oferte de la persoanele disponibile pentru această muncă și să efectuez plata în conformitate cu acordul stabilit. Astfel, s-a format ideea startup-ului Taskuri.ro.
Care este misiunea startup-ului tău??
Întrucât este imposibil să faci totul de unul singur, indiferent de cât de multe abilități ai avea, ziua are totuși doar 24 de ore. Pentru a realiza mai multe, este esențial să delegi sarcini, permițând astfel altora să contribuie la succesul tău. Pe de altă parte, mulți oameni doresc să câștige venituri suplimentare sau să devină propriii lor șefi prin auto-angajare, iar noi facem acest lucru posibil. Facilităm procesul prin care oamenii își pot monetiza pasiunile și abilitățile. Când oamenii fac ceea ce le place, rezultatele sunt remarcabile, iar clienții sunt încântați să colaboreze cu ei.
Ce problemă soluționează startup-ul tău?
Taskuri abordează problema dificultății în găsirea rapidă și eficientă a persoanelor potrivite pentru diverse tipuri de sarcini și servicii, local. Prin intermediul platformei noastre, utilizatorii pot delega sarcini către freelanceri sau mici antreprenori, economisind timp și efort în procesul de căutare. Taskuri.ro creează o punte între cererea și oferta de servicii locale, facilitând conexiunea celor care au nevoie de ajutor cu cei care sunt dispuși să-l ofere.
Care a fost experiența ta de interacțiune cu potențialii clienți? Ce ai învățat din comunicarea cu ei?
Am învățat că este esențial să ascult cu atenție nevoile și așteptările lor pentru a îmbunătăți platforma. Un aspect important pe care l-am observat este că atunci când oferim funcționalități bine gândite și intuitive, utilizarea platformei crește semnificativ. De asemenea, am realizat că transparența și claritatea în prezentarea serviciilor și prețurilor sunt cruciale pentru a câștiga încrederea clienților. Prin aceste interacțiuni, am reușit să adaptăm și să optimizăm Taskuri.ro pentru a răspunde eficient cerințelor pieței.
Care este cel mai valoros sfat primit de la mentorii Upcelerator?
Este dificil să aleg un singur sfat ca fiind cel mai valoros, deoarece fiecare modul și mentor a adus perspective și învățături noi pentru dezvoltarea startup-ului. Fiecare interacțiune a oferit o contribuție semnificativă la diverse etape ale dezvoltării startup-ului. Totuși, dacă ar fi să menționez un mentor care a avut un impact deosebit, aceasta ar fi Viorica Vanica.
Cum gestionezi activitatea startup-ului tău?
În prezent, fiind fondator solo, gestionez singur toate aspectele Taskuri.ro. Acest proces îmi oferă o înțelegere profundă a fiecărui detaliu al platformei și mă motivează în viitor să aleg oamenii potriviți în echipa mea.
Ce provocări ai întâmpinat în procesul de accelerare și dezvoltare a ideii tale de startup?
În procesul de accelerare și dezvoltare a Taskuri, una dintre principalele provocări a fost să fac lucrurile corect și eficient, menținând în același timp un ritm rapid de inovație. Gestionarea resurselor limitate, cum ar fi timpul și bugetul, a fost de asemenea o provocare semnificativă.
Care sunt principalele sarcini la care lucrezi în prezent?
În prezent, mă concentrez asupra dezvoltării unei soluții care să permită utilizatorilor să-și configureze pagina de promovare fără necesitatea unui website personal distinct. Aceasta implică optimizarea accesului și utilizării platformei, astfel încât să fie cât mai simplu și eficient pentru utilizatori să-și prezinte și să-și promoveze serviciile sau abilitățile.
Care sunt planurile tale pentru următoarele 6 luni?
În următoarele 6 luni, planific să consolidez platforma prin implementarea de noi funcționalități și îmbunătățiri continue, astfel încât să oferim o experiență superioară utilizatorilor noștri.
În paralel, ne propunem să intensificăm strategiile de marketing și să atragem un număr mai mare de clienți potențiali prin campanii bine direcționate și promovare activă în comunitățile relevante. Scopul nostru este să creștem gradul de conștientizare și utilizarea platformei, consolidând încrederea și satisfacția clienților noștri.
Alex Nichita a transformat aspirația oamenilor de a lucra independent într-o oportunitate pentru întregi comunități prin platforma Taskuri.ro. Acesta nu doar a facilitat auto-angajarea și a oferit o modalitate simplă pentru gestionarea activităților proprii, dar și își propune să contribuie la susținerea economiei locale prin creșterea veniturilor individuale și promovarea dezvoltării serviciilor personale. Taskuri.ro inspiră încredere în abilitățile fiecărei persoane și în potențialul acestora de a reuși în lumea antreprenorială modernă.
În toamna aceasta începe următoarea ediție a programului Upcelerator. Dacă ești pregătit să devii fondatorul unui startup tech scalabil, acum este momentul perfect să aplici și să transformi ideile tale în realitate. Aplică aici - https://bit.ly/upcelerator2024
Upcelerator este un accelerator pentru startup-uri în faza incipientă, organizat într-o ediție specială de către Dreamups și Orange Digital Center Moldova, co-finanțat de Central European Initiative - CEI, susținut prin Proiectul Tehnologiilor Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, sprijinit de Ukraine-Moldova American Enterprise Fund, dar și de comunitatea de investitori Mozaic.
Politicienii și demnitarii de stat sunt persoanele care inițiază cel mai des procese judiciare împotriva jurnaliștilor. Aceste cauze sunt examinate de 3 ori mai lent decât toate cauzele civile în ansamblu. Acestea sunt câteva din constatările unui studiu realizat de Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM), care a analizat hotărârile judecătorești irevocabile, emise în ultimii cinci ani, ce au vizat libertatea de exprimare a mass-mediei.
Studiul arată că două treimi din acțiunile judecătorești au atacat direct instituțiile mass-media, iar mai mult de jumătate din reclamanți sunt politicieni sau demnitari de stat, chiar dacă aceștia ar trebui să manifeste un grad mai înalt de toleranță față de criticile aduse de mass-media. Cercetarea mai arată că peste 70% din acțiuni au fost respinse de instanța de judecată, sugerând că intenția reclamanților a fost, de fapt, intimidarea și aducerea la tăcere a jurnaliștilor.
Potrivit autorilor, care au analizat 37 de cauze irevocabile emise în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023, aplicarea legislației naționale de către instanțele de judecată este uniformă, iar judecătorii au distins clar între fapte și judecăți de valoare, au recunoscut statutul de persoană publică al reclamantului și au subliniat că libertatea de exprimare primează în fața dreptului la apărarea onoarei și demnității, în special atunci când subiectele discutate sunt de interes public.
„Din păcate, în jurisprudența națională persistă cazuri care au avut drept scop intimidarea jurnaliștilor și descurajarea dezbaterilor publice, fenomen recunoscut la nivel internațional ca „SLAPP”. Astfel de inițiative, chiar dacă sunt respinse în cele din urmă, au un efect negativ asupra jurnaliștilor și asupra instituțiilor media, care trebuie să suporte cheltuieli judiciare, incertitudine, consum de timp și energie”, a declarat Andrei Nasu, consilier juridic în cadrul CRJM.

Cercetarea juridică include și o analiză a legislației naționale și europene, subliniind importanța creării unor mecanisme legale pentru a reduce impactul negativ al proceselor de judecată abuzive împotriva jurnaliștilor, ținând cont de mecanismele deja stabilite de legislația Uniunii Europene și recomandările Consiliului Europei.
„Unul din obiectivele acestui studiu a fost, inclusiv, de a examina modul în care legislația națională poate integra directivele europene ce vizează protecția jurnaliștilor atunci când sunt vizați în litigii abuzive. De aceea, cercetarea include și o serie de recomandări pentru mai multe instituții guvernamentale și organizații ale societății civile responsabile sau specializate în domeniul mass-media”, a declarat Ilie Chirtoacă, președintele CRJM.
Versiunea preliminară a studiului este propusă spre consultare tuturor persoanelor interesate, care pot expedia propunerile lor până la 15 iulie 2024 pe adresa electronică contact@crjm.org. Ulterior, documentul va fi definitivat și expediat autorităților publice și organizațiilor societății civile pentru a analiza recomandările autorilor.
Evenimentul de prezentare a studiului a fost organizat cu sprijinul financiar al Ambasadei Finlandei din București în cadrul proiectului „Observatorul libertății de exprimare: Cercetarea provocărilor juridice și consolidarea independenței jurnalistice”, implementat de Centrul de Resurse Juridice din Moldova (CRJM). Opiniile exprimate sunt responsabilitatea exclusivă a autorilor și nu reflectă neapărat viziunea Finlandei.

Mai multe articole …
- Upcelerator Founder Story: Automatizarea procesului de recrutare cu Matchminds.club – startup dezvoltat în cadrul acceleratorului
- „Un spectacol despre oameni, pentru oameni și cu implicarea oamenilor”
- Membrii Coaliției de Monitorizare a achizițiilor publice au discutat conceptul și conținutul unei platforme web dedicată achizițiilor publice din Republica Moldova
- A fost lansată campania socială „Punem viitorul la adăpost” pentru a mobiliza familiile tinere din Moldova să susțină integrarea Moldovei în Uniunea Europeană
- IPRE a organizat o sesiune de instruire pentru dezvoltarea abilităților digitale în rândul profesioniștilor din domeniul justiției din Republica Moldova
- Raport de studiu - Cartografierea vulnerabilității tinerilor
- [Comunicat de presă] Rezultatele primei ediții a programului de voluntariat ASCHF din Peresecina
- Proiectul EU4Accountability culminează cu prima conferință de implicare civică
- Platforma de discuții privind combaterea dezinformării a avut a treia ședință de lucru
- Premiera spectacolului „Iubește-te”
Pagina 87 din 3705
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







