Știri sociale
Vara această suntem activi și promovăm valorile europene în regiunea de sud a țării. Am organizat activități de promovare a valorilor europene: campanii de informare, inițiative civice, tabere de weekend și sesiuni de instruire.
Am creat grupuri de tineri și tinere în 7 raioane din sudul țării: Basarabeasca, Cimișlia, Căușeni, Taraclia, Cahul, Cantemir și Leova, care se implică activ în organizarea și desfășurarea acestor activități.
În or. Cimișlia am desfășurat o campanie de informare și promovare a valorilor fundamentale ale Uniunii Europene în rândul populației cu scopul de spori gradul de conștientizare și încurajare de a îmbrățișa aceste valori. Tinerii au elaborat și au distribuit pliante informative despre cele șase valori fundamentale ale Uniunii Europene: demnitate umană, libertate, democrație, egalitate, stat de drept și respect pentru drepturile omului.
În or. Taraclia, tinerii au oferit ajutor voluntar la 3 persoane în etate, cu dificultate locomotorie și singure să facă curățenie, să lucreze grădina, să colecteze gunoiul din jurul caselor și alte lucrări zilnice pentru care bătrânii nu le pot face.
Activitatea este desfășurată în cadrul proiectului “Promovarea valorilor europene în regiunea de sud a Moldovei”, realizat de Centrul pentru Dezvoltare Educațională și Comunitară CDEC. Implementarea acestui proiect este posibilă datorită suportului generos din partea poporului american prin intermediul USAID Moldova.

- Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ)
- Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în parteneriat cu Agenția de Guvernare Electronică (AGE) și GIZ Moldova, a organizat joi, 11 iulie, o discuție publică cu tema „E-sănătate: realități și perspective pentru Republica Moldova”.
Scopul evenimentului a fost de a evalua eforturilor de digitalizare a sistemului de sănătate din Republica Moldova, cu accent pe dezvoltarea unor soluții inovatoare, accesibile și eficiente, care să răspundă nevoilor cetățenilor și să contribuie la îmbunătățirea calității vieții acestora. Discuția publică a reunit experți din domeniul sănătății, reprezentanți ai autorităților publice și ai societății civile și s-a axat pe provocările și oportunitățile transformării digitale a sistemului medical din Moldova.
„Subiectul e-Sănătate este unul de actualitate, mai ales în contextul în care există deja soluții digitale puse în practică în domeniul sănătății, disponibile pentru cetățenii noștri”, a declarat Mihai Mogîldea, directorul adjunct al IPRE. „Scopul discuției de astăzi este de a oferi cât mai multe informații despre aceste soluții, de a analiza stadiul lor actual de funcționare și de a identifica zonele unde mai avem de lucrat pentru a îmbunătăți accesibilitatea și eficiența sistemului de sănătate”, a spus Mihai Mogîldea.
Olga Tumuruc, expertă asociată în domeniul transformării digitale al IPRE, a prezentat constatările preliminare ale unei note analitice, elaborată în colaborare cu Victor Guzun, expert politici digitalizare la IPRE, ce analizează impactul soluției e-Rețeta. „Am ales să vorbim despre e-Sănătate din perspectiva utilității acestui concept pentru societate și a interesului cetățenilor în aceste soluții. E-Sănătate înseamnă extinderea accesului la servicii medicale de calitate, îmbunătățirea relației dintre pacient și medic, dar și optimizarea proceselor din sistemul medical. La modul practic, în pofida tuturor provocărilor, autoritățile din Republica Moldova au reușit să lanseze cu succes dezvoltarea proiectului „eRețeta” medicală. Aceasta se preocupă să digitalizeze fluxul de prescriere și valorificare a medicamentelor în Republica Moldova, dar și oferă posibilitatea de avea o evidență mai bună a medicamentelor care au fost prescrise. Conform datelor pe care noi le-am colectat, în prezent prin eRețeta pot fi prescrise 167 de denumiri comune, ceea ce ar fi 1237 de denumiri comerciale și 57 de modele de dispozitive medicale. Raportat la nomenclatorul total al medicamentelor noi avem o acoperire doar de 4,07%, în cazul medicamentelor și 0,11% în cazul dispozitivelor. Un fapt pozitiv, a fost că, înainte de a fi lansată eRețeta, a fost extinsă lista profesioniștilor care au dreptul să prescrie medicamente. Astfel, în doar o lună de la lansare, au fost prescrise circa 220 de mii de rețete și acestea au fost valorificate în practică 90% din rețelele farmaceutice. Tot în această perioadă, 146 215 persoane deja au beneficiat de medicamente și dispozitive compensate, iar dacă ne raportăm la numărul total de beneficiari de peste 800 de mii, avem o cifră de 17% de valorificare. Mai este încă mult de lucru și în acest context, pe lângă acele îmbunătățiri de ordin tehnic, noi credem că este o nevoie totuși de o abordare mai sistemică pe domeniul e-Sănătate, așa încât eRețeta să își producă efectele în sinergie cu celelalte sisteme informaționale din sistemul medical”, a explicat Tumuruc.
Andrei Prisăcari, directorul Agenției de Guvernare Electronică (AGE), a subliniat importanța creării unui ecosistem digital integrat în domeniul sănătății: „Domeniul e-Sănătate este unul sensibil, deoarece vizează direct sănătatea cetățenilor. Soluțiile digitale, precum eRețeta, au un rol esențial în facilitarea accesului la servicii medicale, în special pentru cetățenii din zonele rurale sau cu mobilitate redusă. Pe domeniul de e-Sănătate sunt implementate acum mai multe soluții. Lansarea eRețeta a fost posibilă având la bază un ecosistem întreg, inclusiv de e-Guvernare, care a și permis lansare într-o perioadă scurtă a acestei soluții. În particular, vorbim despre un schimb de date calitativ în tot acest proces și este important ca să nu admitem lucruri paralele. Actualmente, în domeniul sănătății, noi mai avem niște sisteme în testare pe care vrem să le punem în producție. E vorba de două elemente fundamentale – conceptul informațional privind procesul de naștere și deces. Noi vrem să digitalizăm aceste seturi de date, pentru ca să ajungă în timp real cât mai rapid informația în sistemul guvernamental și să producă efecte pro-active. Aceasta înseamnă că aceste seturi de date constatate de medici în cazul nașterii sau decesului ar fi să ajungă imediat în anumite procese de prestare a serviciilor publice, fără să fie nevoie ca cetățeanul să mai aibă nevoie să depună o solicitare. O altă idee este de a integra un modul de e-Sănătate în aplicația EVO, pentru ca să satisfacem necesitățile de digitalizare a serviciilor de sănătate a cetățenilor”.
Ion Dodon, director general al Casei Naționale de Asigurări în Medicină (CNAM), a vorbit despre experiența organizației în implementarea soluției e-Rețeta și despre percepția acesteia din partea medicilor și farmaciștilor. „Sistemul informațional e-Rețeta a fost elaborat într-un termen relativ scurt și a fost posibil datorită unui efort comun din partea tuturor actorilor implicați. Am reușit să instruim lucrătorii medicali și farmaciștii și am observat o creștere semnificativă a numărului de rețete prescrise și valorificate prin intermediul acestei soluții. Totuși, cel mai greu a fost în luna aprilie, atunci când sistemul a fost pus în producție, iar lumea nu era deprinsă cu sistemul respectiv și erau depistate mai multe erori. Tare sper că am depășit aceste provocări. Desigur, atunci, la lansarea sistemului, când medicul era nevoie să introducă în sistemul informațional datele pacientului, era un pic de reticență. Se consuma mult timp, iar medicul trebuie să introducă ce scria înainte pe hârtie în sistem. Acum am ajuns la etapa când datele pot fi clonate și este mult mai puțin de lucru din partea lucrătorului medical. Cred că este bine că am reușit chiar din prima lună să integrăm atât medicii, cât și farmaciile, la noul sistem informațional. Deci ne-am asumat riscul și nu am mers pe opțiunea de alegere – fie scrii rețeta pe hârtie sau electronic. Am ales să mergem doar pe forma electronică și cred că a fost o decizie corectă, iar chiar de la lansarea sistemului am avut o executare a bugetului la capitolul medicamente compensate similară cu luna aprilie 2023. Dacă e să vorbim de aceste trei luni de la lansare, pot spune că circa 400 de mii de oameni au beneficiat de acest sistem, iar suma prescrisă este de 262 de mln lei, ceea ce reprezintă cu 35 de mln lei decât aceleași luni din 2023. Aceste date denotă faptul că medicamentele și dispozitivele medicale se prescriu mai mult, iar pacienții beneficiază de servicii mai calitative. Un alt lucru bun este că acum toți medicii de specialitate pot prescrie medicamente, iar pacienții nu trebuie să stea în rând la medicul de familie pentru a beneficia de medicamente”, a precizat Dodon.
Igor Leorda, consultant principal Serviciul Tehnologii Informaționale și Comunicațiilor la Ministerul Sănătății, a prezentat viziunea ministerului privind dezvoltarea e-Sănătății în Republica Moldova: „Ministerul Sănătății are o abordare strategică privind transformarea digitală a sistemului medical. Ne dorim un sistem unic, integrat, național, care să ofere acces facil la informații și servicii medicale pentru toți cetățenii. La ceea ce au adăugat colegii, vreau să zic că acum avem în desfășurare proiectul „Farmacia la sate”, care la fel include sistemul e-Rețeta. La moment suntem în procesul de identificare a fondurilor pentru a merge mai departe în procesul de dezvoltare a sistemelor digitale în sănătate. Este nevoie ca să avem un lucru în echipă și ca la urmă să avem integrate mai multe servicii în aplicația EVO, ca la un click distanță pacientul să poată acceseze datele și alte servicii”.
Victor Guzun, expert politici digitalizare IPRE, a vorbit despre bunele practici ale Estoniei în domeniul sănătății, menționând că: „Sistemul eRețeta din Estonia este funcțional încă din anul 2010 și a devenit un lucru normal pentru toți. Acum, eu ca pacient, dacă primesc un medicament recurent, îmi pot suna medicul de familie și el să îmi dea o rețetă pe care e o am integrată în alte sisteme și eu mă duc la farmacie, unde cu ajutorul buletinului electronic îmi cumpăr medicamentele necesare. Trebuie să înțelegem că eRețeta deschide o lume absolut nouă către tot ce înseamnă sistem medical. Spre exemplu, copilul meu s-a născut în Estonia, iar sistemul de acolo are absolut toate datele despre el. Aceasta înseamnă că incidența că un medic va elibera un medicament care intră în contradicție cu un alt medicament devine imposibilă. Sistemul automat eliberează atenționări pe sistem că un medicament poate intra în contradicție cu altul. Acest sistem poate fi preluat și de noi, dar pentru aceasta avem nevoie de mai multe date în sistem și mai muți utilizatori unici. Un alt exemplu ține de faptul că sistemele medicale din Finlanda și Estonia funcționează transfrontalier. Aceasta înseamnă că dacă medicul meu din Estonia îmi prescrie un medicament, atunci când eu mă aflu în Estonia eu îl pot procura de acolo fără probleme. Acest exemplu face parte și din aspirațiile noastre de a deveni țară membră a UE”.
Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea integrală a evenimentului aici.
Evenimentul a fost organizat de către IPRE, cu suportul comun al proiectelor „Fondul de Consiliere în Politici” și „E-Guvernare și Digitalizare în țările din Parteneriatul Estic”, finanțate de către Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementate de către GIZ Moldova.
Află cum fondatoarea Elevate Kids Edu, Ruxandra Șterbeț, și-a transformat pasiunea pentru psihologie într-un startup dedicat copiilor în Upcelerator by Dreamups, ediția Orange Digital Center.
Spune-ne câte ceva despre tine. Care este experiența ta profesională și background-ul tău? Cum ai realizat că vrei să-ți construiești propria afacere?
Pasiunea mea pentru psihologia clinică persista de ani de zile. După ce am absolvit licența și masteratul în acest domeniu, am lucrat ultimii 3 ani ca psiholog școlar, ajutând copiii să-și gestioneze provocările emoționale și comportamentale. Acum sunt în ultimul an al unui program de formare de 3 ani pentru a deveni psihoterapeut integrativ certificat. Dețin și o diplomă în terapii narative pentru copii, utilizând tehnici de povestire ca instrumente terapeutice.
Cum ai venit cu ideea startup-ului la care lucrezi în cadrul Upcelerator?
Interacțiunile mele zilnice cu părinți și copii m-au făcut să-mi dau seama de golul în educația emoțională pentru copii, ceea ce m-a determinat să construiesc o afacere dedicată dezvoltării de instrumente și resurse pentru dezvoltarea emoțională a copiilor.
Astfel, geneza ideii mele de startup își are rădăcinile în experiențele mele provocatoare din postura de psiholog școlar. Zilnic am interacționat cu copii care se luptau cu tulburările emoționale, incapabili să-și gestioneze sentimentele. Discuțiile cu părinții au dezvăluit un sentiment de disperare, deoarece mulți se simțeau nepregătiți să sprijine nevoile emoționale ale copiilor lor. Aceste momente de vulnerabilitate m-au atins profund și mi-au evidențiat necesitatea de a oferi o educație emoțională accesibilă.
De ce ai decis să înființezi un startup?
Acum 2 ani, antreprenoriatul părea un vis îndepărtat. Lucram în psihologie clinică, ajutând copii și familii cu probleme emoționale. Totuși, am realizat că puteam ajuta doar pe cei care veneau la biroul meu, limitându-mi impactul. Am înțeles că fondarea unui startup ar putea amplifica acest impact, ajutând copii și părinți la nivel global prin tehnologie. Astfel am fondat Elevate Kids Edu cu misiunea de a consolida inteligența emoțională a copiilor folosind conținut interactiv și pentru a preda inteligența emoțională, esențială pentru succesul și bunăstarea copiilor.
Ce problemă îți propui să soluționezi prin intermediul startup-ului tău dezvoltat?
Cercetările arată că EQ-ul joacă un rol crucial în succesul personal și bunăstare, adesea depășind importanța IQ-ului. Totuși, sistemele educaționale tradiționale nu prioritizează dezvoltarea EQ-ului, neglijând formarea holistică a copiilor. Elevate Kids Edu oferă o soluție printr-o aplicație care combină metode validate științific pentru copii. Inițiativa noastră sprijină copiii în dezvoltarea abilităților vitale pentru viață, și implică părinții și educatorii ca participanți activi în procesul creșterii copiilor.
Care a fost experiența ta în interacțiunea cu potențialii clienți și ce ai învățat din comunicarea cu ei?
În procesul de dezvoltare a Elevate Kids Edu, am realizat peste 100 de interviuri cu părinți ai copiilor cu vârste cuprinse între 5 și 12 ani. Aceste conversații au oferit informații esențiale despre provocările și nevoile reale ale familiilor în educația inteligenței emoționale. Am ajuns la concluzia că mulți părinți sunt ocupați și uneori se simt neputincioși în sprijinirea dezvoltării emoționale a copiilor lor. Interviurile au subliniat și nevoia unei comunități de sprijin pentru părinți. Aceste discuții au modelat dezvoltarea produsului nostru, angajându-ne să creăm o platformă care să împuternicească atât copiii, cât și părinții.
Care este cel mai valoros sfat pe care l-ai primit de la mentorii Upcelerator?
Un aspect valoros a fost accentul pus pe construirea unei afaceri sustenabile, ceea ce implică conectarea continuă cu părinții pentru a ne asigura că soluția noastră rămâne ușor de utilizat și relevantă pentru nevoile lor. Mentorii au subliniat importanța comunicării clare și simple, menținând în același timp o imagine profesională. Am fost sfătuită să cultiv un brand personal puternic ca psiholog pentru a-mi consolida credibilitatea și a mă conecta mai eficient cu părinții. Colaborarea cu co-fondatori pasionați și integrarea feedback-ului clienților în procesul de dezvoltare au fost de asemenea esențiale.
Descrie echipa ta și rolul fiecăruia în startup.
În calitate de CEO Elevate Kids Edu, sunt responsabilă de direcționarea viziunii și misiunii companiei, inclusiv dezvoltarea produsului, parteneriate și marketing. Pe măsură ce creștem, intenționez să aduc un lider experimentat în EdTech drept co-fondator, să angajez un animator și un designer grafic pentru a îmbunătăți conținutul aplicației, și să formez un consiliu consultativ cu experți în educație și psihologie.
Cu ce provocări te-ai confruntat în accelerator și în dezvoltarea ideii tale?
Lipsa inițială de experiență în afaceri a făcut dificilă integrarea calităților mele empatice într-un context antreprenorial. O altă provocare majoră a fost formarea echipei tehnologice potrivite. Găsirea profesioniștilor din domeniul tehnologic care să împărtășească aceeași viziunea pentru dezvoltarea emoțională a copiilor a fost complicată, dar necesară pentru dezvoltarea aplicației noastre interactive. Aceste provocări au arătat cât de important este să combin empatia cu expertiza în afaceri, creând un mediu în care implicarea umană și strategiile de afaceri se susțin reciproc.
Care sunt principalele sarcini la care lucrezi acum?
Principala sarcină acum este dezvoltarea MVP-ului. Dezvolt și programe de fidelizare a clienților, inclusiv sisteme pentru feedback-ul utilizatorilor, metrici de angajament și conținut personalizat. Lucrez la dezvoltarea unei cărți electronice cu activități și lecții de inteligență emoțională, precum și a unei serii de produse adaptate copiilor și părinților. Mă asigur că platforma noastră web este ușor de utilizat, atractivă vizual și optimizată pentru implicarea educațională și comerțul electronic.
Care sunt planurile tale pentru următoarele 6 luni?
Planul implică finalizarea și lansarea MVP-ului în următoarele 2 luni. Vom iniția campanii de marketing direcționate spre comunitățile de părinți și forumurile educaționale pentru a crește numărul de descărcări și utilizatori activi. De asemeneaa, ne propunem să colectăm și analizăm feedback-ul utilizatorilor pentru a rafina aplicația. La fel, în lista noastră este și contactarea instituțiilor educaționale și experților pentru a forma parteneriate. Vom continua dezvoltarea designului și produselor auxiliare, cum ar fi kituri fizice sau cărți pentru a completa aplicația.
Abordarea inovatoare a Ruxandrei Șterbeț și platforma accesibilă construită pun educația emoțională în centrul atenției, transformând părinții și educatorii în parteneri activi în dezvoltarea copiilor. Misiunea acestui startup este de a aduce EQ în prim-plan.
Programul Upcelerator by Dreamups continuă să sprijine fondatori ca Ruxandra în dezvoltarea ideilor lor inovatoare. Edițiile viitoare, inclusiv cele organizate în colaborare cu Orange Digital Center, vor oferi și mai multe oportunități pentru antreprenorii dedicați să facă o schimbare pozitivă.
Dacă crezi că ai și tu potențial de fondator, te așteptăm în ediția din toamnă Upcelerator 2024. Înscrie-te în accelerator acum - https://bit.ly/upcelerator2024
Upcelerator este un accelerator pentru startup-uri în faza incipientă, organizat într-o ediție specială de către Dreamups și Orange Digital Center Moldova, co-finanțat de Central European Initiative - CEI, susținut prin Proiectul Tehnologiilor Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, sprijinit de Ukraine-Moldova American Enterprise Fund, dar și de comunitatea de investitori Mozaic.
Mai multe articole …
- (foto) Școala de vară „Democrația aplicată”, la a 7-a ediție: Experiențe care dezvoltă tinerii și contribuie la diseminarea valorilor democratice în societate
- Upcelerator Founder Story: Taskuri.ro - platformă pentru delegarea sarcinilor de către oameni și afaceri
- Studiu CRJM: Cum sunt judecate cauzele inițiate împotriva jurnaliștilor?
- Upcelerator Founder Story: Automatizarea procesului de recrutare cu Matchminds.club – startup dezvoltat în cadrul acceleratorului
- „Un spectacol despre oameni, pentru oameni și cu implicarea oamenilor”
- Membrii Coaliției de Monitorizare a achizițiilor publice au discutat conceptul și conținutul unei platforme web dedicată achizițiilor publice din Republica Moldova
- A fost lansată campania socială „Punem viitorul la adăpost” pentru a mobiliza familiile tinere din Moldova să susțină integrarea Moldovei în Uniunea Europeană
- IPRE a organizat o sesiune de instruire pentru dezvoltarea abilităților digitale în rândul profesioniștilor din domeniul justiției din Republica Moldova
- Raport de studiu - Cartografierea vulnerabilității tinerilor
- [Comunicat de presă] Rezultatele primei ediții a programului de voluntariat ASCHF din Peresecina
Pagina 86 din 3705
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







