Povești de Succes
Problemele de mediu uneori par departe de noi, însă ele sunt aici, acasă. Le simțim impactul în fiecare zi: ne afectează agricultura, apa pe care o consumăm, sănătatea și economia.
Din fericire, Moldova a devenit un laborator de soluții inovatoare pentru problemele de mediu. Avem cel puțin 5 exemple care arată că noi, moldovenii, nu numai că ne putem implica, dar o și facem deja - ca să luptăm cu poluarea de plastic și nu doar. Hai să vedem care sunt unele din soluțiile „made in Moldova”:
- Bijuterii din Plastic Reciclat
Unul dintre exemplele de succes este startup-ul Recycline Moldova, care transformă deșeurile din plastic în bijuterii autentice. Ei colectează plasticul de tipul 2 și 5 de la afacerile locale și comunitate, care apoi este sortat, mărunțit și transformat în plăci din care se taie, după o formă de design creată chiar de echipa Recycline, viitoarele bijuterii.
Într-un final, cerceii sunt șlefuiți și pregătiți pentru a fi purtați cu mândrie. Astfel, prin utilizarea deșeurilor din plastic drept materie primă, startup-ul promovează economia circulară, ecologia și reduce impactul poluării plastic asupra mediului.
- Proiecte pentru Eficiența Energetică a Clădirilor Publice
Green City Lab este o organizație din Moldova care ajută clădirile publice (și nu doar) să utilizeze mai puțină energie electrică și termică. În 2022-2023, aceștia au transformat Internatul pentru copiii lăsați fără îngrijire părintească din Cărpineni - într-o clădire sustenabilă - prin izolarea acesteia, instalarea panourilor solare și trecerea de la încălzire cu gaz natural la cea pe bază de biomasă.
Totodată, prin proiectul național de implementare a Sistemului Informațional de Management Energetic (EMIS), organizația își propune să analizeze consumurile de energie și apă a 3000 de clădiri publice, fapt care are potențial de reducere a cheltuielilor cu 5-15% prin simpla informare a administratorilor despre câtă energie consumă clădirea pe care o gestionează, fără costuri suplimentare. Aceste schimbări contribuie la reducerea poluării și emisiilor de CO2 în toată Moldova.
- Case Ecologice din Panouri cu Izolație din Paie Presate
EvEco construiește case ecologice din materiale naturale precum paie presată, lemn, argilă, nisip și var. Aceste case sunt puternice și rezistente la incendii, rozătoare și cutremure. Panourile solare instalate pe acoperișul lor le permit să producă propria energie și să economisească bani la facturile pentru electricitate și gaz.
Tehnologia utilizată de EvEco este recunoscută la nivel global, cu peste 100 000 de astfel de case construite în SUA și peste 1 500 în Franța. Un exemplu local este Orașul Caprelor KOZY, cel mai mare complex turistic ecologic din Moldova, realizat de EvEco.
- Plantarea a 1 000 000 de Copaci în Moldova
Inițiativa Million Trees Moldova este realizată de Asociația Obștească „Hai Moldova”, care s-a angajat într-o misiune importantă de a planta 1 000 000 de copaci în țara noastră, având în vedere că doar 11% din teritoriul Moldovei este împădurit, - ceea ce reprezintă cel mai mic procentaj din Europa.
Totuși, echipa „Hai Moldova” a reușit, în 4 ani, din 2019 și până astăzi, să planteze 200.000 de copaci pe terenurile alese cu grijă, cu susținerea și ajutorul voluntarilor, companiilor multinaționale și afacerilor locale. Plantarea pădurilor ajută la curățarea aerului, solului și apei. Copacii sunt selectați în funcție de specificul terenului și sunt îngrijiți și monitorizați, astfel încât în 10 ani să devină păduri puternice și sănătoase. Aceasta inițiativă sensibilizează oamenii despre importanța pădurilor pentru bunăstare și echilibru ecologic.
- Comunitate Ecologică în Satul Rîșcova
EcoVillage este o comunitate dedicată practicilor sustenabile, cu centrul în resortul cu același nume din satul Rîșcova. Aici, clădirile sunt construite din materiale ecologice și sunt dotate cu panouri solare pentru a captura energia solară și utiliza la maximum lumina și căldura oferite de soare. Comunitatea utilizează și energia termică din biomasă.
Membrii, inclusiv sătenii din Rîșcova, se implică activ în organizarea atelierelor practice, precum grădinăritul, compostarea, gătitul vegan, eco-construcțiile, eficiența energetică și plantarea de copaci.
Și tu poți face o schimbare în Moldova. Înscrie școala ta în proiectul Verde Play, primește instruire și susținere gratuită pentru a crea propriul proiect ecologic.
Aceste inițiative ne demonstrează că suntem în stare să inovăm, la noi acasă, indiferent de vârstă. Putem să acționăm pe termen lung și să începem de la educație.
Dacă ești profesor/profesoară sau director/ă de școală, adaugă disciplina extracurriculară „Inovații și Sustenabilitate”, pentru a ajuta elevii tăi să devină lideri ai schimbării chiar de pe băncile școlii.
Înscrie școala ta în proiectul Verde Play până pe 26 iulie, ora 23:59. Studiază: https://bit.ly/Regulament_de_Aplicare
Iar dacă ești elev sau părinte, inițiază un dialog cu profesorii din școala ta despre cum poți face instituția în care înveți mai sustenabilă. Un prim pas? Recomandă Verde Play.
Urmărește proiectul pe Facebook și Instagram.
Adresează întrebările tale lui Victor Marițoi, manager de proiect, la hello.verdeplay@gmail.com sau la telefon 060 988 355 - Dreamups.
Proiectul „Verde Play” este lansat sub egida Ministerului Educației și Cercetării, susținut de Proiectul Tehnologiile Viitorului, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, Orange Moldova, Kaufland Moldova, ProCredit Bank, MoldControl, Acceleratorul de Inovații și Antreprenoriat „Dreamups” și Centrul Național de Inovații Digitale în Educație „Clasa Viitorului”.
De mai bine șapte ani, Melania Lefter este specialist în managementul proiectelor. De la planificarea strategică pentru sectorul public, până la instruiri privind managementul proiectelor, planificarea strategică și dezvoltarea afacerii, tânăra a reușit în acești ani să instruiască în domeniul dezvoltării afacerii peste 150 de persoane. Alți 70 de antreprenori au fost ghidați privind elaborarea planului de afaceri.
„Atât dezvoltarea economică-locală, cât și dezvoltarea afacerii se realizează prin cadrul proiectelor. Anume așa businessul se unește cu publicul și proiectele. Datorită programului "Start and Improve Your Business Programme" am făcut un pas important în dezvoltarea mea profesională. Acum sunt pregătită să contribui la creșterea antreprenorialului în comunitatea noastră” spune Melania.
Datorită programului, tânara implementează cu succes tehnicile de predare învățate. Câteva instrumente au fost deja puse în practică. „Cum să creăm un plan de dezvoltare, cum se scrie un proiect/o ofertă de finanțare pentru sectorul business sau sectorul public?! Găsim răspuns la aceste întrebări în cadrul consultațiilor cu antreprenorii, dar și tinerii aflați la început de drum”, adaugă specialista în managementul proiectelor.
În zonele rurale experții, consultanții nu prea ajung
„Datorită programului SIYB am ajuns la concluzia că anume cu business game-ul trebuie să începem training-ul. Când vom face consultații în teritoriu, ar fi corect să începem anume cu joaca, pentru ca oamenii de la bun început să se frigă. Ulterior să înceapă să înțeleagă de ce n-a mers și atunci când începi partea teoretică și le dai exemple practice, ei deja vor fi conectați la problema lor și vor fi implicați în proces mult mai mult” menționează tânăra.
Oamenii de la sate, atât din sectorul antreprenorial, cât și din sectorul civic spun că ei nu știu cum să scrie proiecte. Iar cei din sectorul business - că nu știu cum să-și facă un plan de afaceri sau cum să afle despre sursele de finanțare disponibile.
„Cum să aplice ca să atragă surse de finanșare sau cum să cheltuie banii în ala fel încât să nu fie nevoiți să-i întoarcă? Sunt doar câte întrebări, la care antreprenorii din sate nu au răspunsuri” spune Melania Lefter, adăugând că oamenii de la sate cred că pot beneficia de consultații doar în Chișinău și că doar aici sunt cele mai calitative traninguri. De aceea este foarte important ca în zonele rurale antreprenorii, dar și tinerii să aibă acces la aceste consultații gratuite.
Economia verde, pe placul tinerilor
Anul acesta Melania Lefter a oferit instruire și mentorat în raionul Cimișlia, unde au participat 14 tineri, dar și în Chișinău, unde au fost prezenți 13 tineri. Deși au vârste cuprinse între 16 și 22 de ani, tinerii au idei de afaceri în care se străduie să implimenteze economia verde. Cineva își dorește să instaleze panouri fotovoltaice, altcineva să izoleze încăperea cu varianta tradițională, stuful. Chiar de e mult mai costisitor, cineva a decis să aleagă pânza naturală pentru vestimentația care va fi cusută în atelierul său.
„Este îmbucurător faptul că atunci când își scriu ideile de proiect, tinerii neapărat includ un element verde” spune Melania Lefter.
Chiar dacă nu sunt încă gata să-și lanseze acum propriile afaceri, după aceste traininguri tinerii capătă încrederea de care au nevoie. Ideea lor de afacere este scrisă într-un business plan, iar acesta este deja un pas înainte. Oricând își doresc pot reveni la această idee și o pot pune în practică.
„Faptul că tinerii voiau să aibă acces la asemenea instruiri, dar ziceau că sunt scumpe pentru ei, m-a făcut s aleg să lucrez anume cu tinerii din zonele rurale” precizează Melania Lefter, specialist în managementul proiectelor.
Organizația Internațională a Muncii investește în traineri și consultanți în dezvoltarea afacerilor verzi
Asemenea Melaniei, alți 25 de experți și experte au urmat programul Start and Improve Your Business al Organizației Internaționale a Muncii, iar în rezultatul muncii de un an, au obținut certificarea de trainer SIYB.
Programul de certificare a inclus 3 etape: instruirea formatorilor timp de 2 săptămâni, testarea cunoștințelor acumulate prin implementarea metodologiei, și sesiunea de certificare.
Sesiunea de certificare a fost organizată în perioada 4-6 iulie, unde formatorii au împărtășit lecțiile învățate și au primit observații din partea Master Trainerului pe marginea utilizării metodologiei pentru peste 600 antreprenori din Moldova.
Potrivit Nataliei Iachimov, coordonatoare proiectului „Stimularea economiei verzi în Moldova” al Organizației Internaționale a Muncii ,, prin implementarea Programului SIYB, OIM contribuie la dezvoltarea antreprenorială în Republica Moldova prin asigurarea unei oferte de calitate a serviciului de instruire”.
Cu o experiență de implementare în peste 100 țări, programul SYIB al OIM este recomandat ca un instrument, care va contribui, la crearea de afaceri noi și locuri de muncă în Republica Moldova. Programul se bazează pe o rețea de peste 400 de master traineri și 55.000 de traineri certificați internațional, reprezentând peste 10.000 de organizații partenere. Implementarea programului a contribuit la generarea a peste 13 milioane de locuri de muncă la nivel global. Programul SIYB este compus dintr-un set de module de instruire interdependente și materiale de sprijin pentru diferite niveluri de maturitate a afacerii, de la început până la creșterea întreprinderilor.
,,Modulele Generează Ideea de Afaceri și Inițiază Ideea de Afaceri au fost adaptate pentru Republica Moldova și au integrat aspectul de dezvoltarea a întreprinderilor verzi și durabile. Astfel, prin crearea rețelei de traineri Certificați in baza programului SIYB, mai multe organizații și instituții de dezvoltarea antreprenorială vor putea accesa servicii de calitate pentru a contribui la dezvoltarea antreprenoriatului verde și crearea a noi locuri de muncă decente”, precizează Natalia.
Vedeți un video al OIM despre Economia verde și avantajele ei

Bugetele precare rezervate serviciilor sociale, dificultatea aplicării unor instrumente legale care ar facilita și ordona achiziția serviciilor, precum și unele confuzii din legislație sunt câteva obstacole care ar trebui înlăturate din procesul complex de extindere și eficientizare a sistemului de servicii sociale în Republica Moldova, spun trei specialiști în domeniul serviciilor sociale din sectorul asociativ și cel public. În mod particular este necesară, în opinia lor, aplicarea unui mecanism de calculare a costurilor per beneficiar de serviciu social, ceea ce ar ajuta la planificare și bugetare, dar și de o delimitare clară, în legislație, a responsabilităților în domeniul social al administrațiilor publice locale. Am discutat subiectul cu Emilia Ciobanu, șefă a Direcției Generale Asistență Socială și Protecție a Familiei și Copilului Fălești, Ludmila Malcoci, directoare executivă a IP Keystone Moldova, și Angela Chirilov, directoare a Inspectoratului Social de Stat.
Subfinanțare și confuzii în legislație, obstacole în dezvoltarea serviciilor sociale
În prezent, în afară de capacitățile financiare precare în prestarea serviciilor sociale pe care le au administrațiile publice locale (APL), unele confuzii din legislație sunt, la fel, obstacole în dezvoltarea sistemului de servicii, spune Emilia Ciobanu. Ea argumentează că legislația nu delimitează clar competențele și responsabilitățile APL: „APL-urile locale au competențe de cooperare și competențe delegate. Dar, spre regret, delimitările competențelor între administrația de nivel central și local în domeniul social sunt confuze și neclare. Nu este definit și delimitat de exemplu însuși conținutul termenului competență – competență proprie sau competență delegată de la nivel central. Actualul sistem de protecție socială finanțează preponderent serviciile sociale specializate, adică cele create și gestionate de către administrațiile publice raionale și se pune mai puțin accent pe dezvoltarea serviciilor primare. Iar asta este o problemă, deoarece noi toți așteptăm să prevenim situațiile de risc, fie că e vorba despre copii sau despre o altă categorie de beneficiari. Din păcate, dacă cadrul legal nu delimitează clar competențele, nu delimitează responsabilitățile și sursele de finanțare, uneori sunt impedimente pentru a APL-urile locale”.
La rândul său, Ludmila Malcoci apreciază că în prezent, serviciile sociale sunt puține și răzlețe în Republica Moldova, iar dezvoltarea lor a depins în mare parte de cât de active au fost autoritățile publice locale și cât de mult au fost ele interesate să susțină grupurile vulnerabile. „Sunt multe raioane care în general nu au servicii sociale, deloc. Ceea ce am putut susține și am putut dezvolta în mare parte a fost cu suportul donatorilor. Eu cred că ar trebui să avem un progam la nivel de stat privind dezvoltarea serviciilor sociale. Nu aș spune că avem servicii puține doar din cauză că nu sunt bani. Sunt puține pentru că foarte multă lume nu s-a gândit la restructurare sau nu și-a dorit o restructurare a sistemului de asistență socială. Noi până azi avem instituții rezidențiale foarte mari, unde stau câte 300 - 500 de persoane cu dizabilități, cum ar fi de exemplu, la Bădiceni, r. Soroca, Orhei, Hâncești. Aceste servicii consumă mulți bani și nu sunt tocmai eficiente, pentru că duc și mai mult la segregarea persoanelor cu dizabilități”, argumentează Ludmila Malcoci. De fapt, adaugă directoarea executivă a IP Keystone Moldova, serviciile sociale sunt până în prezent subfinanțate și din cauză că nu există un mecanism de calculare a costurilor serviciilor sociale: „La planificare, fiecare reieșea din anumite modalități de costificare, nu întotdeauna obiective, iar asta este o problemă, desigur”.
Și Angela Chirilov, directoare a Inspectoratului Social de Stat, instituție care exercită controlul de stat în domeniul asistenței sociale, pune insuficiența finanțării pe primul loc în lista provocărilor în prestarea eficientă a serviciilor sociale: „Bugetele restrânse pot afecta capacitatea de a presta servicii adecvate și de a răspunde nevoilor diverse ale beneficiarilor. Cererea pentru servicii sociale este adesea legată de probleme sociale complexe, cum ar fi sărăcia, excluziunea socială, violența domestică, abuzul de substanțe și probleme de sănătate mentală. Abordarea acestor nevoi complexe poate fi un proces dificil și necesită resurse suplimentare și expertiză specializată. De asemenea, în anumite zone, accesul la serviciile sociale poate fi limitat din cauza distanțelor mari, infrastructurii precare sau izolării geografice. Acest lucru poate crea dificultăți în prestarea și accesul la servicii pentru persoanele din comunități mai puțin dezvoltate sau izolate”.

Posibile soluții: stimulente financiare pentru comunități, un mecanism de calcul al costurilor per beneficiar de serviciu, extinderea pachetului minim de servicii etc.
Emilia Ciobanu, care activează în domeniul asistenței sociale de peste 20 de ani, sugerează câteva măsuri de aplicat, care ar îmbunătăți prestarea și dezvoltarea serviciilor sociale. Una dintre ele ar fi acordarea unor stimulente financare din partea statului pentru dezvoltarea serviciilor la nivel de comunitate: „APL-urile locale au nevoie de susținere din partea statului pentru dezvoltarea serviciilor sociale. Acestea sunt cele mai necesare servicii. Dacă ne dorim să reducem numărul de beneficiari, să prevenim situațiile de risc, trebuie să începem de acolo – de la nivel local și statul ar trebui să-și asume cumva susținerea și a APL-urilor locale”. Ea menționează și finanțarea și extinderea pachetului minim de servicii sociale drept un angajament pe care ar trebui să și-l asume autoritățile centrale, pentru a scoate o parte din povară de pe umerii administrațiilor locale. „La moment, finanțarea pachetului minim de servicii sociale se confruntă cu mari probleme, adică finanțările sunt sporadice... cei de la nivel local nu pot să asigure o finanțare durabilă. În special, cererea pentru serviciul de asistență personală este foarte mare, de aceea cred că e foarte important ca pachetul minim de servicii sociale să fie finanțat din bugetul de stat și să fie puțin extins: la moment aici intră 5 servicii – sprijin familial, monetar, asistența parentală profesionistă, serviciul casă de copii de tip familie și asistența personală. Dar poate că ar fi bine de extins un pic?”, spune Emilia Ciobanu.
Referitor la planificarea și bugetarea serviciilor, șefa DGASPFC Fălești vorbește, în primul rând, despre un mecanism de costificare ca despre o necesitate urgentă: „De atâta timp se vorbește despre costificarea serviciilor, procurarea lor, însă așa și nu avem normative de costificare, iar fără ele este foarte greu de planificat resursele financiare de care ar avea nevoie administrația publică locală pentru a procura serviciile de care are nevoie, dar le are dezvoltate. De asemenea, entitatea care își planifică întreținerea serviciului, la fel, are nevoie de un ghidaj clar în formarea costului per beneficiar de serviciu. Normativele pentru întreținerea serviciilor trebuie să fie actualizate și ajustate la situația reală. Lipsa formulei de calcul al costului serviciului este o problemă foarte importantă”. În opinia sa, ar fi bine de gândit la elaborarea unor mecanisme de finanțare per beneficiar, eventual după modelul din educație și medicină – finanțare per elev sau pacient. „Banii ar trebui să urmeze beneficiarul – dacă are nevoie de servicii sociale la nivel de comunitate – îl susținem în comunitate; dacă trebuie să procurăm pentru el servicii de plasament temporar – banii să fie redirecționați după el. Poate că un astfel de mecanism nu este real pentru moment, dar totuși să ne gândim la el, or, și administrația publică locală ar fi interesată de dezvoltarea serviciilor pimare pentru prevenirea intrării în situații de risc. Atunci, dacă APL-ul ar avea, de exemplu, niște subvenții, confinanțări, și ar primi bani la nivel de localitate, s-ar gândi cum să mențină beneficiarul în comunitate, să dezvolte serviciul la nivel local, dar nu să procure servicii specializate, care sunt mult mai costisitoare. În acest caz autoritățile locale ar fi mai interesate să dezvolte servicii la nivel de comunitate. În prezent, administrația publică locală de nivelul întâi, dacă a identificat, de exemplu, o persoană vârstnică care are nevoie de întreținere sau un copil care e separat de părinți, se gândește mai degrabă cum să-l trimită într-un serviciu specializat și să scape de el din teritoriu. Însă în cazurile în care ar trebui să procure serviciile pentru el s-ar gândi cum să dezvolte serviciul la nivel de comunitate, că-i mai ieftin”, mai explică Emilia Ciobanu.

Ludmila Malcoci: Rolul autorităților publice este să monitorizeze calitatea serviciilor sociale, nu să le presteze și tot ele să le monitorizeze eficiența
Pentru ca parteneriatul dintre prestatorii de servicii sociale și autorități să se dezvolte și să fie eficient, ar trebui regândit mecanismul de finanțare a serviciilor sociale, este de părere Ludmila Malcoci, care, împreună cu organizația pe care o conduce, Keystone Moldova, a obținut acreditarea pentru mai multe servicii sociale prestate. „Noi avem un conflict de interese când autoritatea publică este și prestator de servicii. Sunt puține cazurile când prestatorii de servicii sociale sunt organizațiile neguvernamentale și foarte puține când acești prestatori sunt finanțați din fonduri publice. Un exemplu este linia telefonică instituită de Keystone Moldova, care e un fel de mecanism de reclamații pentru persoane cu dizabilități. Noi am ajutat Ministerul Muncii și Protecției Sociale să o dezvolte, iar Ministerul până la urmă și-a asumat responsabilitatea pentru ea. Keystone Moldova a fost acreditată pentru prestarea acestui serviciu și în fiecare an Ministerul anunță concurs de achiziții publice, noi participăm și obținem banii pentru a presta serviciul dat. Mai există câteva servicii finanțate similar – linie telefonică pentru copii, femei supuse violenței etc. Este un exemplu de parteneriat funcțional între autoritate și prestator. Însă în cazul autorităților publice locale, ele practic nu au servicii pe care să le finanțeze. Pentru ca acest parteneriat să se dezvolte, trebuie să avem un mecanism de finanțare care să contribuie la dezvoltarea mai multor prestatori de servicii sociale privați. La nivel local aceste servicii trebuie dezvoltate de către autorități în funcție de nevoile diferitelor grupuri vulnerabile. În fiecare an aceste nevoi pot fi diferite. Totodată, ar fi bine dacă ar fi un buget pe servicii sociale și în baza acestui buget anual ar fi anunțate achiziții de servicii sociale. Rolul autorităților publice ar fi să monitorizeze calitatea serviciilor. Acesta este de obicei parcursul normal al unui serviciu social. Dar în condițiile în care autoritățile publice sunt cele care se acreditează ca prestatori de servicii, ele prestează servciile și tot ele le monitorizează avem un mare conflict de interese”, argumentează Ludmila Malcoci.
Un parteneriat eficient dintre prestatorii de servicii sociale și autorități este esențial pentru a asigura o ofertă coerentă și integrată de servicii, este de părere Angela Chirilov, doar că aici există anumite condiții. „Coordonarea și colaborarea dintre cele două părți pot fi dificile din cauza diferențelor de competențe, proceduri și priorități între diferitele entități implicate. Prestarea serviciilor sociale de calitate necesită personal bine pregătit și motivat. Uneori este dificil să se găsească și să se păstreze personalul calificat din cauza salariilor mici, a condițiilor de lucru precare sau a lipsei de oportunități de dezvoltare profesională. Anumite categorii de beneficiari ai serviciilor sociale pot fi stigmatizate și discriminate în societate. Aceasta poate afecta prestarea serviciilor și accesul la acestea, deoarece unii prestatori sau autorități pot fi reticenți să se implice sau să ofere sprijin adecvat acestor grupuri. Acestea sunt doar câteva dintre provocările cu care se confruntă autoritățile și prestatorii de servicii sociale. Abordarea lor necesită eforturi continue pentru a îmbunătăți finanțarea, coordonarea, calitatea serviciilor și accesibilitatea acestora, astfel încât să poată răspunde nevoilor complexe ale beneficiarilor”, spune Angela Chirilov.
Acest material a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene. Responsabilitatea pentru conținutul acestuia îi revine în exclusivitate Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar opinia Uniunii Europene.
Mai multe articole …
- Police officers in Edineț district learned the Istanbul Convention
- People in Need Moldova în parteneriat cu Generația PRO a deschis un nou spațiu pentru copiii ucraineni și moldoveni în raionul Ștefan Vodă
- Proiectul „ACTIV: ACȚionează Împotriva Violenței” – model de implicare a copiilor în identificarea soluțiilor pentru problemele cu care se confruntă
- Povestea unei afaceri rurale inovatoare care a unit o comunitate. Mai Departe cu Helen Butacova
- Întreprinderea socială 3D Running crește o nouă generație de ambasadori ai Agendei 2030!
- Prieteni dragi - hotel pentru animale de companie în Chișinău
- Social Textil - atelier de croitorie în Chircăieștii Noi finanțat prin programul EU4Youth
- 3deBine.md - prima platformă online dedicată producătorilor locali din Moldova!
- Tinerii de azi, antreprenorii de mâine
- Antreprenorii au nevoie de consultanță în domeniul marketingului digital
Pagina 39 din 81
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md








