PROIECTUL 'TINERII DORESC SA PRACTICE DEMOCRATIA' PE ULTIMA SUTA DE METRI



Centru Inovatiilor Educationale, cu suportul  Ambasadei  Statelor Unite ale Americii din Moldova a initiat in martie 2008 proiectul „Tinerii doresc sa practice democratia”. Proiectul  vizeaza problema  disciplinei „Educatia Civica” si „Noi si Legea”, retrase din curricula scolara ca discipline obligatorii. Activitatile proiectului s-au desfasurat in diferite regiuni ale Moldovei: Nord, Centru, Sud. Scopul proiectului  este de a prolifera societatii civile si organelor de decizie necesitatea reintroducerii acestor discipline ca parte a curriculei  scolare.

Obiectivele proiectului, si anume de a identifica printre grupul tinta (parintii, elevi si profesori scolari) necesitatea predarii in scoala a acestor discipline, si de a sensibiliza opinia societatii civile si a organelor de decizie asupra necesitatii predarii in scoli a obiectelor de studii „Educatia Civica” si „Noi si legea”, au fost mai mult decit realizate, deoarece, disciplinele vizate au fost incluse din nou in planul de invatamint pentru anul curent pentru clasele a IX-a si a X-a ca discipline obligatorii.

Activitatile de baza ale proiectului  au fost evaluarea unor chestionare generale, organizarea a trei seminare regionale si organizarea la finele proiectului a unei mese rotunde unde se vor petrece dezbateri, discutii in comun cu societatea civila si organele de decizie despre necesitatea acestor discipline scolare.

Campania “DA pentru Educatia Civica si Noi si Legea” s-a desfasurat de la Nord la Sud. Aceasta a inceput cu raionul Edinet si s-a petrecut in incinta Scolii Profesionale Nr. 1 din or. Cupcini, raionul Edinet apoi in cadrul liceelor de la Biesti, raionul Orhei si Selemet, raionul Cimislia, cu genericul “Necesitatea reintroducerii dicsiplinelor scolare Educatia Civica si Noi si Legea ca subiecte obligatorii in curricula scolara”.

Seminarele au avut loc in diferite institutii de invatamint, care au profil diferit: scoala profesionala si licee pentru a depista necesitatea acestor discipline in cadrul diferitor grupuri de elevi si profesori cu cunostinte, experiente si necesitati diferite. Timp de aproape 3 ore, participantii au avut ocazia sa se informeze despre curricula si conceptul acestor discipline, au revazut materialele, cartile, brosurile deja existente, au initiat diferite discutii referitoare la “problematica” acestor discipline, au propus unele modificari. Acestea s-au petrecut intr-o atmosfera deosebit de degajata si libera, astfel incit, prin intermediul diferitor exercitii interactive tinerii si profesorii au avut posibilitatea de a-si exprima opinia despre necesitatea studierii in scoala a disciplinelor Noi si Legea si Educatia Civica.

Opiniile au fost diverse, desi toata lumea a fost de acord ca aceste discipline sint deosebit de importante pentru formarea unor personalitati libere, cu o puternica gindire critica. De asemenea, acestia considera ca studierea acestor discipline in scoala este absolut necesara. “Cred ca acest obiect va fi pina la urma introdus in orarul scolar ca obiect obligatoriu si nu doar optional” a afirmat D-ul. Rijala Marin, Directorul Adjunct al Scolii Profesionale din Cupcini. De asemenea profesoara Maria Veverita, raionul Orhei, a accentuat faptul ca disciplinele Educatia Civica si Noi si Legea sunt unicele obiecte care familiarizeaza elevul cu institutiile de stat, cu stema, legislatia statului, precum si activitatea organelor publice locale, raionale. D-na Veverita a mentionat ca pe parcursul petrecerii acestor ore au fost invitati si functionari publici, printre care primarul localitatii, elevii initiind si unele dezbateri, discutii directe cu primaria. D-ul. Petru Bors, Cimislia, a mentionat la rindul sau ca disciplinele date presupuneau formarea unui cetatean activ, competent, a unei societati civice, specific democratiilor occidentale.

La data de 11 iulie 2008, in incinta Centrului Inovatiilor Educationale s- a desfasurat  seminarul de evaluare a proiectului. Acesta s- a petrecut sub forma unei mese rotunde sub genericul Educarea unui cetatean civic – factor de baza al societatii democratice. In cadrul acestor dezbateri au participat mai multi tineri si profesori din teritoriu, cei care s-au implicat activ in realizarea proiectului, precum si Dna Mistreanu Tatiana (DGESTS), Dna Maria Cioaric (SIEDO), reprezentanti ai Ambasadei SUA din R. Moldova. In cadrul mesei rotunde s- a discutat despre rezultatele evaluarii chestionarelor, precum si s- a pus in discutie tematica importanta formarii cetateanului civic. Participantii au inaintat si unele propuneri, de a inainta o scrisoare catre Ministerul Educatiei si Tineretului din R. Moldova cu propunerea de a axa disciplina Educatia Civica pe competente. 

Sondajele efectuate pe parcursul proiectului au oferit o imagine ampla a problematicii subiectelor scolare Noi si Legea si Educatia Civica, deoarece a avut o acoperire mult mai mare decit seminarele, fiind implicati elevi si profesori din raionul Ungheni si Straseni.

Rezultatele sondajelor au demonstrat ca Educatia Civica si Noi si Legea sint niste subiecte deosebit de importante pentru formarea unui cetatean activ. Astfel la intrebarea: Dupa parerea ta este nevoie de a studia Educatia Civica si respectiv Noi si Legea in scoala, 91% si respectiv 92% au raspuns DA.

-###-
Nu ezitati sa va expuneti parerea in forumul initiat de noi pe site-ul web Monitorul Civic:https://civic.md/forum-general. Daca vrei sa afli mai multe detalii despre proiectul dat, nu ezita sa ne contactezi.
 (Telefon: (+373 22) 29 27 64 sau e-mail: inovatii.edu@gmail.com )                                                      
Mai multe detalii poti afla pe site-ul web a Centrului: www.e-cie.org

Sursa: DemocracyGrantsMoldova@yahoogroups.com