Povești de Succes
A.O. „Centrul de Instruire și Dezvoltare Personală ANIMA” în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Adolescenți și Tineret CRAT/Anticafeneaua din Bălți din cadrul DÎTS Bălți, cu suportul financiar oferit de către Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova din resursele alocate sectorului de tineret implementează proiectul ”CATalizator – tânăr lider prin acțiuni de voluntariat”.
CATalizator este program național de susținere a inițiativelor de voluntariat a tinerilor din Republica Moldova, care catalizează implicarea tinerilor în viața comunitară și sporește activismul lor prin acțiuni de voluntariat.
În lunile septembrie - octombruie tinerii din proiect au fost provocați să se înscrie în cursa unui maraton Quest de 5 zile.
Evenimentul a constat din activități dedicate descoperirii valorilor voluntariatului intergenerațional și familiarizarea cu eroii comuntari, instituțiile resursă de voluntariat.
Questu-ul s-a desfășurat în 20 localități concomitent. Sarcinile pentru fiecare etapă, au fost coordonate online de către expertă. Implementarea sarcinilor de către participanți, a fost una offline, în localitățile care le reprezintă. În total evenimentul a implicat 59 de tineri cu coordonarea mentorilor CATalizator.
La quest au participat 20 echipe reprezentante a 20 regiuni partenere a inițiativei, dintre care 3 au luat locurile de frunte. Aici venim cu Felicitări pentru Echipa Chiperceni, Orhei cu locul I, locul II – Echipa Glodeni și locul III – Echipa Sudarca, Dondușeni.
În procesul activității educativ formative, tinerii au reușit să descopere sensul ascuns la fiecare sarcină, au mers în localitate pentru a cartografia instituțiile în care se face voluntariat, au luat interviu de la decidenți și au descoperit valoarea voluntariatului printr-o activitate de voluntariat în comunitate. Lupta și maratonul a fost crâncene, dar s-au soldat cu multe emoții și experiențe pentru toate echipele participante. Astfel, am reușit să mobilizăm tinerii să descopere desinestătător ce e ”voluntariatul” și unde, cum pot face asta în localitățile lor venind cu contribuție la dezvoltarea societății.
La final de Quest, toți participanții au primit certificate de participare, iar echipele învingătoare au luat cupe de merit.
”Scopul quest-ului a fost de a crea condiții de învățare non formală a valorilor voluntariatului și a identifica activitățile de voluntariat desfășurate de adulți și persoane de vârsta a treia, voluntariatul fiind o activitate practicată de toate generațiile. La fel, evenimentul a oferit posibilitatea să interrelationeze tinerii cu adulții, decidenții în vederea identificării potențialelor relații de colaborare în implementarea ideii de voluntariat elaborate ca echipă. Este o modalitate creativă și frumoasă de mobilizare a tinerilor la distanță. Vom continua să dezvoltăm setul de activități dedicate tinerilor din întreaga țară și pentru următorii ani, a menționat coordonatoarea de proiect_Mihalcean Nonna.”
Pentru a accesa alte oportunități https://www.facebook.com/CIDPAnima sau http://anima.md/
În scopul stimulării activismului civic al tinerilor și promovării voluntariatului, partenerii Programului ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni”: administraţia raionului Ialoveni și Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” au desfășurat Runda a XXII-a de granturi mici pentru tineri, și au oferit suportul metodologic, logistic și financiar pentru susținerea implementării celor 18 proiecte realizate de consiliile locale de tineret şi grupurile de iniţiativă din 13 localităţi ale raionului, în perioada 14 mai – 30 august 2021.
Programul ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni” este realizat conform Deciziei Consiliului Raional Ialoveni nr. 6/7 din 03 decembrie 2020 ,,Cu privire la aprobarea acordului de parteneriat între Consiliul Raional Ialoveni și Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” privind implementarea Programului raional ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni” în perioada 2021 – 2023.
La cea de-a XXII-a rundă, în perioada 01 – 25 aprilie 2021, urmare a atelierelor de instruire (online) privind scrierea proiectelor din perioada 10 și 17 aprilie 2021, s-au depus spre finanţare 18 proiecte elaborate de grupurile de iniţiativă civică şi consiliile locale de tineret din 13 localităţi ale raionului, care au solicitat un suport financiar în valoare de 65 000 lei (suma nu include alte surse de finanţare identificate de echipele de proiect).
Circa 72 de tineri, dintre care: 88 % de elevi, 7 % de studenți şi 5 % de angajați, cu vârsta cuprinsă între 14 – 35 de ani, din 13 localităţi ale raionului Ialoveni, au reuşit să formeze grupuri de iniţiativă și consilii locale ale tinerilor cu scopul de creare a oportunităților de participare a tinerilor la dezvoltarea comunității în unison cu dezvoltarea personală. Echipele de proiect, în medie, au în componenţa lor câte 3 – 5 membri, dintre care din totalul lor sunt 25 de băieţi şi 47 de fete.
În perioada 29 aprilie – 04 mai 2021, publicul a avut posibilitatea să voteze online inițiativele favorite din lista proiectelor depuse spre finanțare pe pagina web www.fondultinerilor.md. La 26 aprilie 2021, membrii echipei Fondului pentru Tineri Ialoveni s-au întrunit într-o ședință online pentru etapa de preselecție, clarificarea criteriilor de selecție, stabilirea graficului interviurilor și distribuirea proiectelor între membrii echipei pentru a pregăti întrebări de clarificare. La 28 aprilie 2021, online, pe Platforma Zoom, s-au desfășurat interviurile de clarificare cu grupurile de inițiativă civică și consiliile locale de tineret care au aplicat la această rundă.
Astfel, urmare a interviului cu aplicanţii, precum și a procedurii de vot on-line, au obţinut suport financiar 18 proiecte din 13 localităţi, cu un buget total de 65 000 lei. Suma de 65 000 lei este contribuţia financiară a Consiliului Raional Ialoveni destinată pentru finanțarea celor 10 proiecte ale grupurilor de inițiativă și consiliilor de tineret din 8 localități ale raionului, precum și pentru organizarea procesului de reconstituire a 8 consilii locale de tineret prin exercițiul democratic al alegerilor participative.
La 24 aprilie (online) și la 15 – 16 mai (în sala mare de ședințe a Consiliului raional) s-a desfășurat cele două ateliere de instruire privind reconstituirea consiliilor de tineret: ,,Alegerile pentru tineret – exercițiu al democrației participative”. La instruire au participat activ circa 40 de tineri (băieți și fete) din 12 localități ale raionului: Ialoveni, Costești, Puhoi, Suruceni, Ulmu, Văsieni, Ruseștii Noi, Molești, Țipala, Sociteni, Hansca și Horodca, care și-au exprimat intenția de a implementa proiecte de organizare și desfășurare a alegerilor de tineret și constituirea consiliului local al tinerilor, în parteneriat și cu susținerea autorităților administrației publice locale.
La 17 mai 2021, a fost organizat online, atelierul de instruire cu beneficiarii rundei, privind procedurile de implementare a proiectelor: conținutul acordului de colaborare; responsabilitățile echipelor de proiect; regulile de promovare a acţiunilor desfăşurate pentru informarea comunității; managementul financiar; întocmirea rapoartelor narative și financiare; organizarea activităţilor conform planului de acțiuni, cu implicarea tinerilor (băieți și fete) din categoriile defavorizate, precum și cu respectarea cerințelor impuse de autorități în perioada pandemiei. Echipele de proiect au primit în format electronic documentele necesare prevăzute în acordul de colaborare privind implementarea fiecărui proiect.
La 14 și 17 mai 2021 administrația raionului Ialoveni împreună cu Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” au efectuat deplasări în localități în scopul semnării acordurilor de colaborare cu finaliștii rundei a XXII-a de granturi mici și înmânării oficiale a certificatelor de grant pentru implementarea celor 18 proiecte.
Vă prezentăm cu admirație finaliștii Rundei a XXII-a de granturi mici a Programului ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni”:
1. Grupul de voluntari ,,Bibliostașii lecturii”, Molești, lider – Lena Cujbă, mentor – Tamara Ceban, proiectul nr. 539 ,,Totul începe de la o bibliotecă organizată, Ediția a II-a”, suma aprobată – 5 300 lei, pentru reamenajarea spațiului și dotarea bibliotecii publice cu rafturi pentru cărți, inclusiv organizarea activităților de promovare a lecturii și a voluntariatului.
2. Grupul de inițiativă civică ,,Pro Cultura”, Ulmu, lider – Alina Jumir, mentor – Victoria Guțu, proiectul nr. 540 ,,Dor de Eminescu”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru organizarea activităților de pregătire a primei ediții a Festivalului ,,Dor de Eminescu”, care se va desfășura în luna ianuarie 2022 (banner, consumabile, placă comemorativă).
3. Grupul de inițiativă civică ,,Noi suntem schimbarea”, Puhoi, lider – Lidia Plăcintă, mentori – Tatiana Soltan și Veronica Șarpe, proiectul nr. 541 ,,Un tânăr informat – un tânăr protejat”, suma aprobată – 2 400 lei, pentru organizarea atelierelor de instruire pentru tineri privind avantajele, riscurile și importanța securității în mediul online.
4. Grupul de inițiativă civică ,,Youth Klinic Avante”, Ialoveni, lider – Cristina Mereacre, mentor – Lilia Dunai, proiectul nr. 542 ,,Standarde de calitate în servicii de sănătate prietenoase tinerilor din raionul Ialoveni”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru organizarea activităților de promovare și extindere a serviciilor de sănătate prietenoase tinerilor din raionul Ialoveni.
5. Grupul de inițiativă civică ,,Perspectiva”, Horești, lider – Gabriela Gore, proiectul nr. 544 ,,LogoLand Horești”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru efectuarea lucrărilor de salubrizare, amenajare și dotare a parcului din centrul localității cu leagăn și elemente de decor.
6. Consiliul Local de Tineret Costești, lider – Elena Bîrcă, mentor – Mihaela Novac, proiectul nr. 545 ,,Un nou CLT Costești”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru efectuarea lucrărilor de renovare a sediului consiliului local de tineret.
7. Consiliul Local de Tineret Cărbuna, lider – Mădălina Plămădeală, proiectul nr. 547 ,,Un tânăr implicat – un parc mai curat”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru efectuarea lucrărilor de salubrizare a parcului din centrul localității și construirea unui foișor destinat activităților în aer liber.
8. Grupul de inițiativă civică ,,Humanitas”, Răzeni, lider – Elena Untilă, proiectul nr. 548 ,,Călătoria virtuală”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru dotarea cu un videoproiector și ecran de proiecție a Centrului Comunitar de Zi pentru Copii în scopul diversificării activităților de promovare a lecturii și a voluntariatului.
9. Grupul de inițiativă civică ,,Tinerii activi”, Horești, lider – Felicia-Iuliana Zgîrcu, mentor – Violeta Dogot, proiectul nr. 549 ,,În lumea cărților”, suma aprobată – 4 900 lei, pentru dotarea cu cărți atractive a bibliotecii Liceului Teoretic Horești, inclusiv organizarea activităților de promovare a lecturii și a voluntariatului.
10. Grupul de inițiativă civică ,,Generațiile de ieri și azi uniți prin sport”, Costești, lider – Aliona Levinte, mentor – Elena Goro, proiectul nr. 550 ,,Am dreptul la vestiarul meu”, suma aprobată – 4 400 lei, pentru îmbunătățirea condițiilor sanitare ale vestiarelor sălii de sport din Liceul Teoretic ,, Olimp”, Costești, inclusiv organizarea competițiilor sportive.
11. Consiliul Local de Tineret Țipala a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Țipala”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
12. Consiliul Local de Tineret Costești a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Costești”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
13. Consiliul Local de Tineret Ialoveni a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Ialoveni”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
14. Consiliul Local de Tineret Sociteni a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Sociteni”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
15. Consiliul Local de Tineret Zîmbreni a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Zîmbreni”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
16. Consiliul Local de Tineret Molești a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Molești”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
17. Consiliul Local de Tineret Ruseștii Noi a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Ruseștii Noi”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
18. Consiliul Local de Tineret Văsieni a implementat proiectul ,,Organizarea alegerilor pentru reconstituirea CLT Văsieni”, suma aprobată – 1 500 lei, pentru cheltuieli de produse alimentare pentru pauze de cafea/ceai și consumabile de birou.
La 04 septembrie 2021, administraţia raionului Ialoveni și Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni”, au organizat Gala Bunelor Practici, cu genericul: ,,Activismul civic al tinerilor – soluția dezvoltării comunitare”, Ediţia a XI-a. În cadrul evenimentului au fost prezentate rezultatele performante ale celor 18 echipe de proiect din 13 localități ale raionului, implementate în cadrul Rundei a XXII – a de granturi mici a Programului ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni”.
Tinerilor activi, care participă şi investesc suficient de inteligent şi înţelept în dezvoltarea durabilă a localităţilor în care s-au născut și locuiesc, le dorim succese notabile şi-i asigurăm de susţinerea substanțială în implementarea proiectelor orientate spre impactul major în comunitate!
Articol publicat în cadrul proiectului regional ,,Activismul tinerilor – soluția dezvoltării comunitare”, implementat de Asociația Obștească ,,Eco-Răzeni” în parteneriat cu administrația raionului Ialoveni, în contextul Programului de granturi ,,Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer.
Pentru conformitate,
Victor Pletosu,
specialist principal în domeniul politicilor de tineret,
Aparatul Președintelui Raionului Ialoveni
Centrul de Resurse pentru Adolescenți și Tineret „CRAT” din cadrul DÎTS municipiul Bălți în parteneriat cu AO CIDP Anima, a implementat inițiativa ” #antiARTFest 2021 ediția a IV-a”. Proiectul a fost implementat cu suportul TdH din sursele alocate de Fondul Comun, în cadrul proiectului ”YouCreate”.
Inițiativa a avut drept scop crearea unui spațiu de socializare și promovare a tinerilor prin artă. În perioada iunie – august 2021, curtea CRAT a fost reamenajată cu implicarea voluntarilor și a specialiștilor Centrului. Spațiul a fost ornamentat cu luminițe colorate, scaune pentru odihnă la umbra arbuștilor de iasomie, organizarea spațiului cu flori. Pentru a asigura desfășurarea activităților la aer liber a fost instalată o scenă cu acoperiș.
Spațiul nou creat este întitulat ca ”Cartierul Tinerilor” și va oferi spațiu pentru activități la aer liber pentru toți, în special pentru tineri.
Spațiul dat a fost lansat în data de 27 august 2021 cu desfășurarea evenimentului #antiARTFest 2021 ediția a IV-a. Evenimentul a avut o durată de cca 3 ore la aer liber. AntiARTFest-ul a adunat în total cca 60 persoane – copii, părinți, bunici, tineri. Activitatea a prezentat 3 platforme de comunicare și promovare a ideilor și necesităților tinerilor în municipiu.
Prima platforma – Expoziția de picturi și fotografie tematică a adunat lucrări a 7 tineri. Acestea au fost expuse pe schevalette în curtea CRAT, la acces deschis pentru toți vizitatorii evenimentului. La a doua platformă s-au implicat 7 tineri la Teatru Forum care a fost prezentat pentru toți oaspeții Festului. Cea de a treia platformă a contituit evoluarea pe scenă a tinerilor amatori în muzică. Astfel au evoluat pe scenă 3 tineri, care au cântat live vocal și instrumental.
Evenimentul a adunat locuitorii municipiului Bălți, echipele de implementare a inițiativelor, voluntarii și echipa de specialiști CRAT. #antiARTFest este implementat a patra oară de către CRAT/Anticafeneaua din Bălți și CIDP Anima. În vara 2021, echipele CRAT și Anima au reușit să implementeze 2 ediții a evenimentului #antiARTFest. Evenimentul vine să răspundă la necesitatea tinerilor de a avea un spațiu de socializare și dezbatere a ideilor și necesităților, spațiu de promovare a soluțiilor a menționat coordonatoarea voluntarilor CRAT_Pascal Inga.
Pentru prima dată am lansat acest eveniment acum 2 ani și de atunci am adus pe scena #antiARTFest-ului mai bine de 100 tineri talentați în artă – muzică, desen, fotografie, teatru. Este un eveniment de suflet al Anticafenelei, și cu drag vom continua anual implementarea acestuia, a menționat directorul interimar CRAT Mihalcean Nonna.
Urmăriți agenda activităţilor pe https://www.facebook.com/anticafeneabalti/
Mai multe articole …
- UE//Quiz ECO pentru 50 tineri din nord
- ACADEMIA DE VARĂ PENTRU BIBLIOTECARI platformă de dezvoltare a competențelor
- Profesorii sunt instruiți pentru a preda disciplinele viitorului în școli
- Final de proiect ”Tânără și Sănătoasă 2021” în Gimnaziul Crișcăuți raionul Dondușeni
- Educația online pentru copiii bolnavi de cancer, asigurată cu suportul Uniunii Europene
- NO-TE despre Adolescență în sezonul de iarnă 2021 la Anticafeneaua din Bălți
- „Viitorul din Maramonovca”: Asociația Obştească care motivează tinerii să activeze acasă și să inițieze noi afaceri
- Sfaturile sunt cele mai bune idei de business pentru antreprenorii din Orhei
- „Creativ Caffe” – centrul care inspiră femeile din Oxentea, Dubăsari să creeze
- Sera cu cele mai delicioase roșii se află la Pripiceni-Răzeși
Pagina 57 din 77
Cele mai active în ultima lună
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md