Povești de Succes
Roșii mustoase și delicioase, castraveți sănătoși și verdeață proaspătă. Legumele sunt cultivate cu mare grijă și dragoste de angajații serei agricole din satul Pripiceni-Răzeși, raionul Rezina. În mare parte, muncitorii sunt persoane vârstnice, pentru care munca în seră reprezintă nu doar o sursă de venit, dar și de interacțiune cu cei din jur. Sera agricolă a fost creată de Asociația Obștească „Picături de Suflet” cu suportul financiar al Uniunii Europene și Suediei.
Eugenia Talpă îngrijește de sera agricolă ca de ochii din cap. Femeia de 65 de ani spune că îi face o deosebită plăcere să muncească aici. Întotdeauna i-au plăcut plantele și de mică știe cum să obțină recolte bogate. „Am strâns prima roadă de castraveți și acum am plantat din nou. Lucrez la seră din aprilie. Pentru mine munca aceasta este o plăcere. Roșiile sunt foarte frumoase și gustoase. În fiecare dimineață privesc plantele, discut cu ele. Toți cei care le gustă ne laudă. Munca la seră este și o sursă de venit, dar, în primul rând, am un motiv serios pentru a ieși din curte și a interacționa cu cei din jur. În seră mă simt cel mai bine”, spune Eugenia Talpă.
Iar pentru Natalia Sușchevici, sera agricolă este principala sursă de venit. Tânăra de 26 de ani este încântată că are un loc de muncă în localitate și că nu este nevoită să plece peste hotare pentru a-și asigura existența departe de cei dragi. „Nu este o muncă grea. Cel mai mult avem de lucru între lunile martie-noiembrie. Este foarte dificil să găsești un loc de muncă în sat. Salariul pe care-l primesc mă ajută să mă întrețin. Mă bucur că pot fi aproape de familia mea, părinții mei, ca să-i ajut. Este greu să lucrezi printre străini”, afirmă Natalia Sușchevici.
Până acum, angajații serei agricole au reușit să cultive 1000 de kg de roșii și 300 kg de castraveți. Legumele au fost comercializate în localitate după ce Asociația Obștească a încheiat un contract cu un centru comercial din sat. „În total au fost angajate cinci persoane din localitate: 2 paznici și 3 muncitori sezonieri. În prezent, sera agricolă este îngrijită de trei angajați. Prin intermediul acestei inițiative avem posibilitatea să implementăm și o formă de antreprenoriat social. O parte din legumele cultivate a fost oferită gratuit persoanelor în etate din comuna Pripiceni–Răzeși. În total, este vorba despre 30 de vârstnici, care au fost implicați și în proiectul cofinanțat de ONG-ul „HelpAge Internațional” cu privire la îmbătrânirea activă și la învățarea pe parcursul vieții”, afirmă președintele Asociației Obștești „Picături de Suflet”, Elena Guseinov.
Sera agricolă din satul Pripiceni - Răzeși a fost creată de organizație după ce a primit un grant de 20 de mii de euro din partea Uniunii Europene și Suediei, prin intermediul Fundației Est-Europene. „Din acest grant a fost procurată sera, echipamentul pentru irigarea artificială prin picurare, sera a fost conectată la energia electrică, a fost achiziționat materialul săditor (castraveți și roșii). Pe o bucată de pământ am plantat verdeață, pătrunjel, mărar, în calitate de experiment. În cadrul proiectului am fost ghidați, instruiți, am primit ajutor chiar și în soluționarea problemelor organizatorice, am beneficiat și de suport juridic. Din acest credit nerambursabil am salarizat și muncitorii”, afirmă reprezentanta Asociației Obștești „Picături de Suflet”.
Elena Guseinov consideră că astfel de inițiative sunt foarte importante pentru dezvoltarea satelor Republicii Moldova, iar continuarea acestui proiect este vitală, deoarece contribuie la crearea locurilor de muncă și încurajează tinerii să se implice activ în viața social-economică a comunităților din care fac parte.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.
Exclusiv pentru tine! Aceasta este deviza după care se ghidează întreprinderea socială „Credem-Eco” din municipiul Bălți care oferă servicii de catering. Pentru reprezentanții întreprinderii, fiecare client este unic și special, de aceea, zilnic se adaptează la dorințele și nevoile fiecăruia, iar acest lucru îi motivează și mai mult să aplice standarde ridicate de calitate, flexibilitate în alcătuirea meniului și adaptarea lui la bugetul clientului. „Credem-Eco” a fost deschisă de Asociația Obștească „Asociația Femeilor de Afaceri” din municipiul Bălți, cu ajutorul financiar al Uniunii Europene și Guvernului Suediei. Întreprinderea socială ajută persoanele defavorizate din regiune, în special pe cele cu dizabilități, să se încadreze în câmpul muncii.
Eduard Magdei are 20 de ani și este unul dintre angajații întreprinderii sociale. Postul de bucătar auxiliar pe care-l deține este al doilea job pe care l-a avut până acum. Angajatorii l-au ocolit din cauza dizabilității sale mintale. Anterior, tânărul a lucrat doar o săptămână în bucătăria unui restaurant. „Întotdeauna mi-a fost greu să-mi găsesc un loc de muncă. Eu sunt responsabil, pot să fiu util în bucătărie. Îmi place mult să gătesc”, spune tânărul.
Eduard este dornic să muncească. Nu-l sperie greutățile, efortul și nici distanța. Tânărul din orașul Fălești parcurge zilnic aproximativ 30 de km pentru a ajunge la întreprinderea socială „Credem-Eco” din Bălți. „Eu îndeplinesc toate sarcinile pe care le primesc de la bucătar. Acest loc de muncă mă ajută să mă întrețin, mă face să mă simt util. Am devenit mult mai comunicabil”, afirmă Eduard Magdei.
Și pentru Oleg Nichifor munca în bucătăria întreprinderii sociale este principala sursă de venit. Bărbatul de 40 de ani din Bălți a fost diagnosticat cu cancer. „Medicii mi-au repetat de nenumărate ori că vindecarea pacientului depinde, în 70 la sută din cazuri, de starea lui fizică, morală și psihică. Interacțiunea cu oamenii de aici mă ajută foarte mult. Dacă aș sta între patru pereți și nu aș face nimic, cred că ar fi mult mai greu. Acest loc de muncă îmi deschide noi perspective de viitor”, spune încrezător Oleg Nichifor.
„Credem-Eco” poate presta servicii de catering cu regularitate: mese festive, dineuri oficiale sau de afaceri, coffee break-uri, prânzuri sau cine elegante. „Utilizăm doar produse de calitate la pregătirea bucatelor, îndeplinim comenzile la timp, vrem să menținem calitatea produselor și prin gustul lor natural, de aceea ne propunem să colaborăm cu producători care ne vor pune la dispoziție produse ecologice”, afirmă directorul „Credem-Eco”, Tatiana Puga.
Întreprinderea socială a fost fondată de Asociația Obștească „Asociația Femeilor de Afaceri” din municipiul Bălți, cu suportul financiar al Uniunii Europene și Suediei. Din grantul de 30 de mii de euro au fost achiziționate utilajele necesare pentru pregătirea bucatelor. „Credem-Eco” își desfășoară activitatea în clădirea unei foste școli din Bălți, alocată gratuit organizației de Primăria municipiului Bălți, pentru următorii 20 de ani. Reprezentanții întreprinderii își propun să facă noi angajări, după ce vor obține mai multe colaborări.
„Noul spațiu ne permite să angajăm 12 persoane. Nu am făcut aceste angajări până acum din cauza că suntem la început de activitate și nu avem încă un număr mare de comenzi. Colaborăm cu unele companii, dar sperăm că numărul lor va crește, în următoarea perioadă. Restricțiile impuse de pandemie ne-au afectat destul de mult. Acum, majoritatea restaurantelor din Bălți au început să presteze servicii de catering, avem mai mulți concurenți. Sunt foarte multe persoane dispuse să se angajeze, inclusiv persoane cu dizabilități”, spune Tatiana Puga.
Până acum, în activitatea de catering sunt angajate șapte persoane defavorizate, incluisv patru cu dizabilităţi.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.
Ajută antreprenorii din raionul Orhei, care vor să exceleze și să devină mai buni, să inițieze, înregistreze, planifice şi gestioneze o afacere. Fiind un promotor al dezvoltării businessului mic și mijlociu, „Centrul de Suport în Afaceri Orhei” a reușit până acum să instruiască, informeze, consulte şi ghideze peste 280 de persoane. Centrul a fost fondat de A.O. „Agenția Regională de Dezvoltare Durabilă Orhei”, cu suportul financiar al Uniunii Europene și Suediei.
„Iniţial, am selectat șase localităţi, orientându-ne după cele 6 principale artere de drum ale raionului Orhei, în care am organizat instruiri „Start -Up ciclul 1” pentru persoanele care doreau să se lanseze în afaceri. Ulterior, cei care au vrut să meargă mai departe au participat la instruirile noastre organizate în oraşul Orhei. Unii au venit din pură curiozitate şi deja au ajuns să gestioneze o întreprindere. În total, noi am organizat 24 de instruiri pentru începători pe zece tematici diferite, în dependență de necesitățile fiecărei localități în parte. În plus, centru dispune şi de o echipă mobilă de experţi, care le oferă beneficiarilor ghidare şi consultanță în afaceri, în domenii precum: finanțe, contabilitate, probleme fiscale, resurse umane, accesare de fonduri, elaborarea business planului”, spune Directorul „Centrului de Suport în Afaceri Orhei”, Elena Lupan.
Cele 280 de persoane din Orhei au fost ajutate să-și seteze afacerea, începând cu identificarea unei idei, planificarea businessului și stabilirea managementului financiar, au aflat despre oportunitățile de finanțare şi au studiat managementul resurselor umane și legislația muncii. „Un alt scop pe care-l avem este consolidarea capacităților companiilor regionale si pregătirea acestora pentru importul sau exportul de produse pe piața Uniunii Europene”, spune Directorul „Centrului de Suport în Afaceri Orhei”.
Totodată, experții au menirea de a ghida antreprenorii mici și mijlocii să treacă mai ușor peste provocările cu care se confruntă. „Noi am chestionat 182 de întreprinderi mici și mijlocii cu privire la activitatea antreprenorială, dezvoltare, probleme şi necesităţi de susţinere. Pentru acești antreprenori au fost organizate nouă instruiri la care au participat 158 de persoane. Multe dintre ele au fost desfășurate în parteneriat cu Asociația Businessului European, cu ajutorul căreia au fost organizate mai multe întâlniri cu reprezentanții lanțurilor comerciale, dar și o vizită peste hotare a producătorilor mari de fructe și legume”, spune Elena Lupan.
Centrul fondat de A.O. „Agenția Regională de Dezvoltare Durabilă Orhei” impulsionează asocierea și crearea de parteneriate între antreprenori, pentru a-şi realiza mai uşor produsele, nu doar în țară, dar și peste hotare. „Asocierea este un element important și vital pentru Republica Moldova. Am întrunit în ședințe antreprenorii din sectorul textilelor, meșterii populari, producătorii de fructe, producătorii de pomușoare, producătorii de legume și crescătorii de animale. Cei mai deschiși spre asociere au fost producătorii de textilele, care discută despre formarea unui cluster textil local”, afirmă Elena Lupan.
În colaborare cu „Fondul de Antreprenoriat pentru Tineri din Orhei”, „Centrul de Suport în Afaceri Orhei” a dezvoltat un Program de Mentorat & Coaching pentru tinerii antreprenori. Astfel, pe parcursul a 8 luni, antreprenorii au beneficiat de instruiri tematice, ghidare şi business breakfast-uri cu diverşi antreprenori de succes. Centrul a fost creat în 2018 de A.O. „Agenția Regională de Dezvoltarea Durabilă Orhei”, care a beneficiat de un grant de 60 de mii de euro, din partea Uniunii Europene şi Suediei, prin intermediul unui proiect implementat de Fundaţia Est-Europeană. „Noi am creat acest Hub de business din dorința de a-i ajuta pe cei care vor să se lanseze în afaceri, pentru că este destul de complicat la început de cale, dar și în prima perioadă de activitate. În acest mod, noi le întindem o mână de ajutor, pentru că, pe lângă curaj, la această etapă, au nevoie de foarte multă susținere”, precizează Elena Lupan.
Şase din cei unsprezece beneficiari ai Centrului, care au aplicat la fondurile pentru inițierea şi dezvoltarea afacerilor, au obţinut finanţare, iar patru sunt în aşteptarea unui răspuns.
Acest articol este realizat în cadrul proiectului „Societatea civilă contribuie la dezvoltarea economică și socială a țării", proiect implementat de către Fundația Est-Europeană, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Suedia.
Mai multe articole …
- Conferința ”Societatea civilă împotriva torturii”
- Cristina Chifa - antreprenoarea din Sîngerei care vrea să reîntoarcă acasă băștinașii plecați peste hotare prin crearea locurilor de muncă
- Stanislav Chilimari, antreprenorul din Șoldănești care şi-a transformat pasiunea pentru lemn în afacere
- Antreprenorul Victor Ioncu din Șoldănești creează decorațiuni ecologice din placaj
- Uniunea Europeană și Suedia ajută tinerii din Sîngerei și Șoldănești să-și creeze sau dezvolte o afacere
- Fondatoarea KidsAcademy din Cahul: „Am decis să investesc în educația copiilor pentru că sunt viitorul țării”
- „Școala de programare robotică și electronică STEM” din Cahul le dezvoltă copiilor gândirea algoritmică și creativitatea
- Pizza italiană, adaptată la preferințele moldovenilor, în orașul Cahul
- Antreprenoriat de suflet în Lunca Prutului
- Storytelling – metodă îndrăgită de tineri pentru a reda partea din umbră a sufletelor omenești ”Youth Media Marathon Bălți”
Pagina 61 din 77
Cele mai active în ultima lună
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md