Comunicarea de criză - imbold pentru un parteneriat durabil dintre autorități, mass-media și societatea civilă



Despre ce este o criză și cum ar putea fi depășită prin intermediul diferitor instrumente de comunicare au fost tematicile abordate în prima etapă de instruiri pentru membrii celulei de comunicare de criză la Ungheni. Experta internațională Suzanne Moll și expertul local Vitalie Condrațchi au familiarizat participanții cu noțiunile de bază ce țin de crize și gestionarea acestora, în special cu referire la criza energetică.

Membrii rețelei de comunicare de criză la Ungheni au participat la sfârșitul lunii octombrie la o serie de instruiri și discuții tematice. Acestea au fost axate pe necesitatea creării celulei de criză la nivel local, analiza factorilor implicați și afectați de criza energetică, rolul mass-media pe timp de criză și verificarea faptelor pentru informarea corectă și obiectivă a cetățenilor.

Referindu-se la importanța celulei de criză la Ungheni, Vladimir Bîrzoi, membru rețea, este de părere că această inițiativă este utilă, deoarece vor putea fi prevenite unele lucruri nedorite: „Informând cetățenii în timp util, ei vor putea reacționa mult mai adecvat și corect în situații de criză. Totodată, prin acest proiect noi vom putea amorsa într-o oarecare măsură efectele. În situațiile de criză este foarte important să fim uniți, să nu divizăm societatea în buni și răi sau să căutăm țapi ispășitori, fiindcă doar prin colaborare și comunicare poate fi depășită orice criză”.

Experta internațională Suzanne Moll, cea care a fost traineră și pentru alte rețele de comunicare de criză din alte țări, spune că după câteva zile de lucru, comunitatea din Ungheni a reușit să o convingă că Moldova este locul potrivit pentru continuarea acestui proiect: „Elaborarea mesajelor și diseminarea informațiilor într-o situație de criză au devenit din ce în ce mai importante. Membrii rețelei au reușit să propună mai multe idei, doar după câteva zile de instruiri și discuții, iar acest lucru este impresionant”.

La sesiunile teoretice și practice au participat membrii rețelei de comunicare criză, reprezentanți ai diferitor asociații obștești, autorități locale și mass-media din regiune, care în următoarea perioadă își vor dezvolta abilitățile de comunicare pentru a ajuta comunitatea să depășească situațiile de criză. Vitalie Condrațchi, expert comunicare, consideră că o astfel de celulă de comunicare de criză are mai multe beneficii, ajută toți membrii săi să înțeleagă mai bine situația și necesitățile celorlalți, facilitează informarea comunității: „Această rețea aduce și un nou model de relație între oameni și instituții care, la prima vedere, sunt pe diferite părți ale baricadelor - autorități publice, mass-media și societatea civilă - și le pune într-un cadru de voluntariat”.

Această opinie este împărtășită și de Elena Burlacu, membra rețelei, care subliniază necesitatea implicării cetățenilor la dezvoltarea societății: „Formarea celulei de criză la Ungheni va consolida semnificativ parteneriatul APL – media – societatea civilă, astfel încât fiecare să vină cu idei și soluții pentru problemele prin care trecem, să combată falsurile și dezinformările și să contribuie la crearea unui climat favorabil de dezvoltare în comunitate”.

Rețeaua de comunicare de criză la Ungheni este un proiect pilot pentru Republica Moldova lansat de API în parteneriat cu Deutsche Welle Akademie (Germania). Proiectul presupune crearea unei rețele de comunicare de criză constituită din profesioniști în diferite domenii care vor învăța cum să gestioneze din punct de vedere al comunicării publice situațiile de criză, prin care trece țara sau localitatea/regiunea.


telegram