Resursele energetice livrate Republicii Moldova sunt politice și mai puțin economice
La 25 septembrie, 2018, IDIS a găzduit o nouă sesiune a Conferinței sale ”Consolidarea Rezilienței în RM” pe subiectul independenței energetice și impactul instrumentelor de presiune energetică la infulențarea agendei politice”.
Interesele companiei Gazprom au fost mereu strict politice și marginal economice în RM. De regulă, statul rus s-a folosit de controlul exercitat de companiile sale stat ca de o platformă operațională în scopul promovării unor obiective mai largi de menținere a influenței rusești asupra mediului de afaceri, mediului politic și infrastructurii de grupuri loiale interselor sale. Cât de abstract nu ar răsuna aceste afirmații, strategia Rusiei a fost remarcabil de reușită pentru că i-a permis să păstreze dependența totală a RM de furnizorul rus de energie electrică și gaze naturale, a conservat rădăcinile conflictului transnistrean într-o stare înghețată, dar supusă exclusiv indicațiilor și subsidiilor directe oferite de Moscova, menținându-și trupele militare și rolul de mediator-hegemon în reglementarea politică a conflictului.
Mai mulți experți din România, Ucraina și Republica Moldova au analizat tendințele de pe piața de energie, atrăgând atenția participanților asupra faptului că RM contiuă să importe 80% din totalul energiei electrice din Transnistria. Aceste importuri face statul extrem de vulnerabil în fața schemelor corupte, a mecaismelor de extragere a rentei și a efectelor alimentării regimului separatist cu banii consumatorilor din partea dreaptă a Nistrului. Se știe că RM are un statut incert în cadrul companiei Moldova Gaz, demonstrând că nu-și poate proteja interesele, iar deciziile în cadrul acestei companii nu sunt nici economice, și nici nu sunt favorabile intereselor Republicii Moldova. Totodată, construcția unor rețele alternative de furnizare a gazelor naturale, care ar reduce dependența de furnizorul rus și ar liberaliza piața întârzie. Discuțile au relevat mult scepticism printre experți rugați să examineze fezabilitatea financiară și tehnică a gazoductul ”Iași – Ungheni - Chișinău”, aflat în gestiunea companiei Transgaz și care ar urma să fie încheiat până la sfârșitul anului 2019.
”Sectorul energetic crează cea mai mare provocare și vulnerabilitate pentru RM, dat fiind că peste 85% din energia primară consumată provine dinafara teritoriului controlat de autorități, iar 100% din toate gazele naturale sunt procurate de la Gazprom, prin compania ”Moldova-gaz”. Relațiile acestor companii cu Guvernul RM sunt tradițional instabile și ambigue, compania fiică a concernului rus operând mai degrabă ca un stat în stat”, susține Igor Munteanu, IDIS.
Potrivit lui Andrey Chubyk, directorul Global Center XXI, Kiev, Republica Moldova și Ucraina se confruntă cu probleme similare privind șantajul energetic din partea Federației Ruse. De aceea e necesar ca cele două state să-și consolideze eforturile pentru a face față provocărilor ulterioare. Proiectul gazoductului Nord Stream, destinat aprovizionării cu gaze a Germaniei, de asemenea este folosit ca instrument de șantaj împotriva Republicii Moldova și Ucrainei.
Revizuirea politicilor Republicii Moldova în raport cu activitatea întreprinderilor energetice și energofage din stânga Nistrului în contextul datoriilor pentru gazele naturale. Atât timp cât funcționează schema contractuală curentă și nu există o soluție pentru datoriile aferente consumului de gaze naturale pe malul stâng al Nistrului, activitatea economică a respectivelor întreprinderi din regiunea separatistă conduce la agravarea problemei datoriilor pentru gaze. Prin urmare, cel puțin în cazul C.T.E.”Moldovenească” și a Uzinei Metalurgice din Râbnița (MMZ) RM urmează să faciliteze activitatea acestora doar după rezolvarea problemei sus-menționate, fără a susține în mod artificial perpetuarea schemelor actuale.
Victor Parlicov, expertul IDIS Viitorul a declarat că proiectul rusesc de livrarea a gazelor în Balcani, Turkish Stream va pune în dificultate Republica Moldova în lipsa câmpului de manevră. ”În primul rând Federația Rusă va specula cu datoria malului stâng a Nistrului de 7 miliarde de lei, care continuă să se acumuleze”.
La final, organizatorii Conferinței au propus o evaluare de ansamblu a condițiilor, mecanismelor și instrumentelor prin care autoritățile RM pot restabili legalitatea în sectorul energetic, apărând interesele legitime ale cetățenilor în calitatea lor de consumatori finali de energie și plătitori de impozite.
Pentru alte detalii, vă rugăm să contactaţi responsabilul pe presă, Victor URSU la următoarea adresă: ursu.victoor@gmail.com sau la numărul de telefon 069017396.