- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
Peste 250 de manageri de produs, antreprenori, marketologi, manageri de proiecte, dezvoltatori IT și analiști au participat, în data de 3 decembrie, la prima conferință despre managementul de produs în R. Moldova. Evenimentul a fost organizat de către „Product Management Community Moldova”, dezvoltată în cadrul „Technovator”, reunind pe scenă circa 11 speakeri din țară și din Europa.
Evenimentul a inclus trei sesiuni, în cadrul cărora au fost abordate subiecte precum „mindsetul”, procesele și instrumentele unui manager de produs, tendințele și strategiile în managementul de produs, modalitățile de dezvoltare și crearea produselor „cu sens”. De asemenea, în cadrul panelului de discuții, moderat de Serghei Botezatu, manager de proiect la PNUD Moldova, au fost abordate modalitățile prin care „mindsetul” orientat pe produs contribuie la dezvoltarea soluțiilor sustenabile, atât în mediul privat, cât și la nivel guvernamental. Aceste aspecte au fost discutate cu Serghei Daradur, manager de proiect la „Paynet”, Victor Sagaidac, CIO la „Orange Moldova”, și Vadim Jeleascov, CEO la „Simpals Studio”.
„Prin intermediul acestei conferințe, ne-am propus să accentuăm rolul managerilor de produs în dezvoltarea unei R. Moldova prospere, ei fiind cei care pot aduce schimbări majore, atât în domeniul IT, cât și non IT, precum industria imobiliară, și, în special, în sectorul public. Totodată, am vrut să fie prezentate cele mai noi tendințe, exemple și abordări pentru a accelera inovația”, a menționat Mary Nemciuc, directorul executiv al „Technovator” și cofondatoarea „Product Management Community Moldova”.
„Consider că acesta este un pas mare pentru dezvoltarea R. Moldova. Astăzi, atât de mulți oameni au devenit interesați de subiectul creării și dezvoltării produselor. Aceasta este o abordare complet diferită a muncii, un alt nivel de gândire. Când toți cei care sunt implicați în crearea unui produs gândesc ca un antreprenor și își asumă responsabilitatea, atunci calitatea produselor în R. Moldova va fi net superioară, cu accentul pus pe utilizatori/consumatori, și nu doar pe profit”, a spus Elena Pavlovskaya, cofondatoarea „Product Management Community Moldova” și Senior Product Manager.
Lecții învățate și sfaturi de la cei mai tari profesioniști în managementul de produs
În cadrul conferinței, speakerii invitați, profesioniști și experți în domeniul managementului de produs, au relatat din experiența lor în dezvoltarea produselor, provocările și succesele și abilitățile necesare unui manager de produs. Iată doar câteva dintre lecțiile și sfaturile oferite:
- Alex Yemelianov, CEO la „Hirin”, manager de produs cu o experiență de 10 ani în companii precum „MacPaw”, „Badoo”, „Bumble”, „Bioniq”, „Kama”, a împărtășit cele 10 lecții învățate în cariera sa, de la manager de produs în Kiev, la CPO în Londra: „Go hard or go home - ieși din zona de confort, fii responsabil dacă vrei să evoluezi în carieră și nu subestima importanța cunoașterii limbii engleze!”.
- Aliona Levca, CEO la „MGrinder ICT”, cu experiență în Management Consulting și CFO, a vorbit despre importanța asigurării securității cibernetice în managementul de produs și creșterea gradului de conștientizare cu privire la atacurile cibernetice: „Nimeni nu este ferit de atacuri cibernetice. Trebuie să înțelegem că rămânem mereu în urma hackerilor și este necesar să schimbăm abordarea față de acestea”.
- Dmitry Grinshpun, Growth Product Manager la „Doodle”, a enumerat caracteristicile utile și inutile ale produselor și a spus despre creșterea șanselor de succes ale unui produs în procesul de dezvoltare: „Învață de două ori, dezvoltă produsul din prima încercare!”
- Veaceslav Cunev, CEO la „Deeplace”, profesionist IT cu peste 30 de ani de experiență, a relatat despre gândirea sistemică și de ce este aceasta o prioritate pentru managerii de produs, dar și despre pașii care trebuie respectați: „Trebuie să fii mereu cu un pas înainte, asta e cheia succesului! Gândește după reguli. Succes. Rezolvă rapid sistemul de orice complexitate. Nu scăpa nimic important din vedere”.
- Despre tehnologia fără cod și lansarea rapidă de noi aplicații și servicii a povestit Vlad Larin, cofondatorul „Zeroqode”: „Tehnologia fără cod nu înseamnă neapărat și lipsa efortului în dezvoltarea produselor. Ba mai mult, trebuie să știi cum să găsești instrumentul potrivit. Tehnologia fără cod înseamnă mai repede, mai puține costuri și multă flexibilitate”.
- Eugeny Plokhoj, Head of product și General Manager la „Readdle”, a vorbit despre cele mai importante principii ale managementului de produs, locul ocupat de produs în mediul de afaceri și regulile de aur ale managerului de produs: „Un manager de produs trebuie să cunoască, obligatoriu, două lucruri: cum să crească raportul împrumut-valoare și cum să scadă costul de achiziție al clienților”.
- Anton Perkin, CEO la „FusionWorks”, community builder cu o experiență de peste 10 ani în management, a oferit următorul sfat: „Roagă-ți prietenii să testeze produsul și să-ți spună părerea lor sinceră despre ce ai putea îmbunătăți”.
- Vladimir Balaban, CEO la „Steelbox”, business angel și antreprenor de succes, a povestit despre experiența sa în dezvoltarea soluțiilor și produselor, de la materiale rebut, la construcții complexe: „Iubiți problemele! Găsiți soluții!”
- Ivan Kavalerov, CTO la „Pathway” și keynote speaker, a vorbit despre cum produsele și domeniul managementului de produs pot crea un viitor mai bun, iar sfatul său pentru managerii de produs este următorul: „Construiți viitorul în care ați vrea să trăiți. Dacă aveți o idee cum să faceți lumea mai bună – acționați”.
- Vadim Jeleascov, CEO la „Simpals Factory”, una dintre principalele companii IT din Moldova, a relatat despre rolul trackerului în procesul de dezvoltare a produselor și a îndemnat participanții să informeze cât mai multă lume despre managementul de produs și rolul managerului de produs în cadrul unei companii.
La finalul evenimentului, participanții au avut ocazia să socializeze cu alți profesioniști din domeniu și speakeri, dar și să participe la un atelier organizat de PNUD Moldova privind finanțarea soluțiilor digitale pentru dezvoltarea sustenabilă a țării.
Conferința „Product Management Moldova” a fost organizată de către „Product Management Community Moldova”, dezvoltată în cadrul „Technovator”, organizație neguvernamentală care are misiunea de a descoperi talentele locale pentru a dezvolta și implementa inovații. Conferința a fost susținută de către partenerii: Proiectul Tehnologiile Viitorului (FTA), finanțat de USAID și Suedia, UNDP în Moldova, Tekwill, Daac Digital, Steelbox, Newton House și Simpals.
- Detalii
- Categorie: Interviuri
- Dle Cușca, serviciile sociale sunt unul dintre instrumentele pe care le are statul pentru a oferi asistență persoanelor aflate într-o stare de vulnerabilitate. Care este strategia de viitor a Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS) în materie de legislație, cadru de reglementare și bugetare, pentru dezvoltarea rețelei de servicii sociale?
- Conform legislației în vigoare, Ministerul Muncii și Protecției Sociale este autoritatea publică centrală responsabilă de elaborarea și promovarea politicilor naționale în domeniul asistenței sociale, inclusiv în contextul organizării și funcționării serviciilor sociale. Crearea, dezvoltarea și finanțarea serviciilor sociale este o competență a autorităților publice locale de nivelul doi, prin structurile teritoriale de asistență socială, și a autorităților publice locale de nivelul întâi. Reieșind din faptul că posibilitățile autorităților publice locale sunt diferite, respectiv și serviciile sociale la nivel de țară nu se dezvoltă uniform. Situația este diferită de la raion la raion, serviciile se dezvoltă în funcție de prioritățile autorităților locale și posibilitățile financiare, după caz, colaborările pe care le au cu donatorii/organizațiile neguvernamentale etc. Pentru a soluționa aceste probleme, se examinează oportunitatea reformării structurilor teritoriale de asistență socială, inclusiv prin finanțarea componentei asistență socială (prestațiilor și serviciilor sociale) de la bugetul de stat. În prezent, lucrăm la un concept al reformei menționate.
Reforma administrativ-teritorială pornește de la abordarea: cum asigurăm uniformizarea acordării asistenței sociale la nivel național. Aici, în mare parte, problema e legată de serviciile sociale și de costurile acestora, deoarece prestațiile, banii sau suportul monetar transferat cu destinație specială sunt aceleași pentru fiecare raion, însă situația ce ține de serviciile sociale diferă. Anume în acest context trebuie să fortificăm componenta de asistență socială, pentru a acoperi cu asistență toate persoanele care au nevoie, la nivel de țară.
Urmează să consultăm acest concept și cu societatea civilă, cu alte instituții, autorități, inclusiv cu autoritățile publice locale. De asemenea, ar putea fi dezvoltate niște subdiviziuni ale ministerului în teritoriu, care să implementeze legislația elaborată la nivel central sau o altă opțiune pe care o luăm în considerare ar fi centralizarea direcțiilor asistență socială la nivel național. Nu sunt aceleași posibilități financiare la nivel local și asta afectează cetățenii, însă conform Constituției, statul este obligat să asigure măsuri de protecție tuturor. Respectiv noi, cei care elaborăm la nivel central politicile, trebuie să le putem implementa prin structurile noastre la nivel local.
Astfel, în viitorul concept ar urma să fie prevăzută dezvoltarea și finanțarea serviciilor existente. La această etapă vrem să normalizăm situația la nivel de raioane, după care va urma suportul nostru pentru primării.

- Ce termen aveți pentru asta?
- Nu depinde numai de noi, ci și de Ministerul Finanțelor. Oricum, ne orientăm spre începutul anului viitor.
- Pentru a avea succes în procesul de extindere a rețelei de servicii sociale, este nevoie de o bună planificare și date exacte despre numărul de persoane care au nevoie de servicii sociale și tipurile de servicii. Planifică MMPS să realizeze evaluări ale necesităților de servicii?
- Cu suportul donatorilor, noi am făcut anterior anumite evaluări ale situației la nivel local, pentru a vedea care sunt cele mai solicitate servicii. Avem foarte bine documentată situația pe necesitățile de asistență personală la nivel local, plasament familial, asistență parentală profesionistă. Avem aceste date, am dezvoltat împreună cu partenerii și un sistem informațional pe componenta servicii sociale și acum trebuie să aprobăm conceptul și regulamentul de organizare și funcționare a acestui sistem informațional. Pe lângă acesta, am mai dezvoltat și un modul de criză.
Actualmente lucrăm la modificarea legislației cu privire la finanțarea pachetului minim de servicii sociale. Vom schimba structura, dar și sursa de finanțare. În prezent, pachetul minim este finanțat din fondul de susținere a populației, dar aceasta este o sursă nesigură și vrem să includem și bugetul de stat ca sursă de finanțare. În fondul de susținere a populației banii se acumulează din diferite surse și depindem mult de agenții economici, care transferă acești bani în funcție de cum ei activează. O sursă de venit a fondului este, spre exemplu, 50% din taxa aeroportuară. Dacă aeroportul nu funcționează sau funcționează la o capacitate mai mică, cum a fost în pandemie, respectiv veniturile sunt mai mici. Ceea ce înseamnă că noi în fond avem deficit și nu putem achita salariile și susține aceste servicii. De aceea vrem ca și bugetul de stat să contribuie, ca să evităm astfel de probleme.
De asemenea, în pachetul minim de asistență socială vrem să includem încă patru servicii care sunt prestate la domiciliu - asistența parentală profesionistă, asistenții personali, casele de copii de tip familial și asistența familială. Din cauză că ele sunt prestate în familie, îngrijitorii se află în serviciu practic 24 din 24 de ore, de aceea vrem să îi trecem de la angajare prin contract individual de muncă la contract de prestări servicii. Respectiv, fiecare prestator când va contracta acești angajați, va avea posibilitatea să încheie contract în funcție de implicarea lor, de sarcina lor. Am propus ca valoarea contractelor de prestări servicii să nu fie mai mică de valoarea unui salariu minim, dar nu mai mare de trei salarii minime. La 1 ianuarie 2023 salariul minim pe economie va fi 4000 de lei.
- Cine sunt în prezent principalii parteneri ai MMPS în dezvoltarea rețelei de servicii sociale în Republica Moldova?
- Avem foarte multe organizații, parteneri internaționali, donatori cu care colaborăm pe acest segment. Unele dintre ele lucrează direct cu autoritățile publice locale și dezvoltă servicii în teritorii. Suntem deschiși și colaborăm cu toți.
- În Republica Moldova serviciile sociale sunt prestate atât de prestatori publici, cât și de cei privați. Există o discrepanță între cererea și oferta de servicii sociale? Cum sunt luate în calcul, la planificarea bugetului pentru serviciile sociale, nevoile beneficiarilor și posibilitățile prestatorilor de servicii?
- De multe ori necesitățile pot să nu fie luate în calcul nu din cauză că nu ne dorim, dar din cauză că nu întotdeauna ne putem permite din punct de vedere financiar. Serviciile sociale sunt foarte costisitoare, în special în cazul asistenței personale, când vorbim despre un raport de unu la unu, îngrijitor-beneficiar. Serviciile de zi pot fi puțin mai ieftine, pentru că acolo, de exemplu, un personal de 5-6 angajați acoperă 50 de beneficiari. De aceea serviciile nu se dezvoltă cu pași rapizi, așa cum ne-am dori. E nevoie să avem analize și evaluări la nivel local și, în funcție de necesități, să planificăm și să prioritizăm. Or, din păcate, sunt și exemple când în unele localități au fost create servicii cu suportul donatorilor, dar ele nu au fost sustenabile în timp, deoarece nu au reieșit din nevoile oamenilor care locuiesc în teritoriul respectiv.
- Știm că acum elaborați, în cadrul unui grup de lucru, împreună cu parteneri din societatea civilă, o metodologie de calcul a costului per beneficiar al serviciilor sociale. Ce ar schimba punerea în aplicare a acestei metodologii?
- Metodologia ar permite, în primul rând, uniformizarea la nivel de țară a planificărilor. Noi avem standarde la nivel național, avem regulamente-cadru pentru mai multe servicii, dar costurile pentru același serviciu prestat în diferite localități, regiuni, raioane sunt diferite. Se întâmplă din cauză că la calcularea bugetelor se iau drept bază indicatori diferiți. După elaborarea metodologiei, vom avea o formulă în care se va ține cont de structura de cheltuieli. Dacă, de pildă, în structura de cheltuieli vom include apă și canalizare și dacă în Chișinău apa și canalizarea costă 25 de lei, iar în Briceni 10 lei, prețul va fi diferit, dar cel puțin s-a ținut cont de parametrul apă și canalizare la toți prestatorii și, respectiv, dacă tarifele diferă în funcție de localitate, prețul serviciului social ar putea să difere și el. Deci, trebuie să avem o abordare unică, o structură a cheltuielilor și în cost să includem aceiași parametri de care trebuie să ținem cont la costificare. Astfel, vom avea un cost argumentat și Ministerul Finanțelor n-o să ne mai poată spune că nu ne aprobă o sumă sau alta, întrucât totul va fi calculat conform formulei.
Actualmente nu există reglementări nici pentru standarde de personal în centrele de plasament.
În unele centre, personalul poate fi mai numeros decât beneficiarii. Respectiv, vom avea și standarde de personal, vom vedea care este coraportul dintre beneficiar și angajat, reieșind din profilul beneficiarului. Dacă vom pune în aplicare metodologia de costificare, vom avea argumente că nu avem de unde scădea cheltuielile, inclusiv față de Ministerul Finanțelor, care ne cere să optimizăm. Aceasta va facilita atât lucrul nostru, cât și al prestatorilor de servicii, care fac costificarea și, totodată, va exista o claritate asupra ce includ în cost și ce nu.
Aș vrea să menționez, de asemenea, că noi avem aprobată o nouă structură a Ministerului și a fost creată o direcție responsabilă de standardizare, de servicii sociale. Activitățile pe componenta servicii sociale le va prelua direcția respectivă. Va fi o direcție-umbrelă care acoperă toate aspectele ce vizează serviciile sociale și sper că de la începutul anului viitor ea va deveni funcțională.
- În ce măsură metodologia de costificare va ajuta autoritățile să bugeteze mai bine și va impulsiona contractarea serviciilor sociale de către autoritățile publice de la prestatori?
La contractare de asemenea e nevoie de o claritate. Pentru a contracta, se anunță o licitație publică, în cadrul căreia sunt stabilite sarcini și sunt înaintate cerințe față de cel care vrea să fie contractat pentru prestarea unui serviciu. Cel care vine cu oferta și cel care solicită servicii trebuie să aibă o bază clară cum s-a stabilit costul pentru serviciul respectiv. Altfel nu poate fi argumentat bugetul.
De exemplu, Ministerul contractează servicii de asistență telefonică – pentru telefonul copilului, pentru victimele violenței în familie și pentru persoanele cu dizabilități. La Bălți avem un centru de tip Barnahus pentru copiii victime ale infracțiunilor. Pentru toate aceste servicii în primul rând planificăm bani, reieșind din anumite calcule, care însă nu au la bază o metodologie, dar sunt făcute din ceea ce cunoaștem, estimăm. Noi propunem suma respectivă, iar Ministerul Finanțelor ne oferă cât consideră ei, după calculele lor. Și se poate întâmpla că am anunțat concursul, cel care vine cu oferta ne spune că nu se poate încadra în 1,5 milioane de lei propuse, deoarece costurile reale sunt altele, și noi nu putem argumenta Ministerului Finantelor, care a stabilit o anumită limită. Deci când vom avea o formulă, o metodologie și vom arăta că aceste, de pildă, 2 milioane de lei se compun din cheltuieli pentru poziții concrete, care nu pot fi excluse din formulă, va fi clar și argumentat pentru ambele părți, inclusiv pentru cei care acceptă bugetele.
Vă mulțumim!
Acest articol a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene. Responsabilitatea pentru conținutul acestuia îi revine în exclusivitate Centrului pentru Jurnalism Independent și nu reflectă în mod necesar opinia Uniunii Europene.
- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
Arta murală a evoluat de la graffitti-ul New York-ului din anii 1960 la mișcările de înfrumusețare a orașelor mari din noul mileniu. Chiar dacă formele, stilurile și artiștii s-au schimbat pe parcursul timpului, scopul principal, cel de a transmite un mesaj social în comunitate, a rămas neschimbat.
În toamna acestui an, tinerii din țară au avut șansa să abordeze subiectul necesității reciclării și a protecției mediului înconjurător printr-o serie de lucrări murale. Campania „Schimbarea prin artă”, implementată de AVI Moldova, cu suportul Kaufland Moldova, a avut drept scop încurajarea artiștilor de a își dezvolta abilitățile de creație, dar și integrarea unui nou stil de informare a publicului despre importanța implementării practicilor ecologice. Astfel, concursul „Schimbarea prin artă” a venit cu o invitație către pictorii începători și profesioniști să realizeze o lucrare cu tematica protecției mediului, pentru a fi pictată pe un perete în incinta noului magazin Kaufland de pe str.Kiev 7.
În perioada 1-25 octombrie, 51 de tineri artiști și-au prezentat lucrările, dintre care 31 au fost înrolate în concurs. Criteriile după care au fost selectate lucrările sunt originalitatea, respectarea tematicii, precum și adaptabilitatea lucrării la cerințele tehnice expuse în anunțul concursului. Trei creații finaliste, lucrări a două tinere artiste, au fost selectate pentru a fi transpuse pe peretele din cadrul magazinului.
Primul concept întitulat „Fatuitas”, a fost realizat de autoarea Anastasia Sindjaradze. Aceasta își descrie ideea astfel:
„Din cauza consumului exagerat, o mare parte a planetei noastre riscă să fie ocupată de deșeuri. Acestea se întâlnesc chiar și acolo unde omul nu ajunge fizic, însă ajung urmele acțiunilor lui. Trebuie să ne asigurăm că gunoaiele aruncate de om nu vor înlocui ființele vii, iar promovarea sustenabilității și a reciclării este ceea ce ne va asigura viitorul.”
A doua lucrare denumită, „Punct de bifurcare”, este descrisă de către autoarea Anastasia Sindjaradze în felul următor:
„Pictura este o interpretare cochetă a recunoscutei opere a lui Rene Magritte - Golconda. Această imagine arată copaci în formă de baloane și sticle care se țin de sforile „baloanelor”. Dacă renunțăm la firele de salvare (reciclare și reutilizare a sticlelor) riscăm să cădem în abisul schimbărilor climatice ireversibile.
„Darul de neînlocuit” este lucrarea realizată de Cristina Gherța, care prezintă astfel descrierea conceptului său:.
„Prea multe au căzut pe umerii fragili ai naturii: grămezi de deșeuri, uzine și fabrici care poluează atmosfera, epuizarea resurselor naturale, schimbările climatice și alte impedimente ce au fost cauzate de factorul uman; dar Ea continuă să ne iubească, ne oferă casă și daruri generoase. În plus, natura este o sursă inepuizabilă de inspirație pentru om. Datoria noastră este să readucem la viață planeta și să avem grijă de natură așa cum ea are grijă de noi”.
Procesul de realizare a picturilor a fost executat sub ghidajul artistului profesionist Dumitru Potapov. Echipa AVI-Moldova cu suportul Kaufland Moldova a oferit pictorilor suport tehnic și materialele necesare pentru executarea lucrărilor, iar artistele câștigătoare au beneficiat de schimb de experiență valoros alături de Dumitru, care le-a oferit sfaturi și mici trucuri din domeniu, pentru a perfecta creațiile lor.
Cele trei lucrări murale pot fi deja admirate de clienții Kaufland, în incinta magazinului din sectorul Râșcani al Capitalei. Aceste picturi vin să inspire cumpărătorii și publicul larg să adopte un stil de viață mai sustenabil și să promoveze grija față de mediu.
Despre AVI Moldova
În decursul activității sale, AVI Moldova mereu s-a implicat în proiecte care au ca scop promovarea păcii, toleranței, voluntariatului internațional, schimbului intercultural, modului sănătos de viață și a protecției mediului prin activitățile de voluntariat.
Sustenabilitatea este doar una din provocările comunității și echipa AVI Moldova creează proiecte prin care membrii societății se pot implica pentru a susține sau a participa la activități menite să informeze, inspire sau să creeze un spațiu pentru crearea soluțiilor și schimbului de experiență.
Pentru mai multe detalii despre activitatea AVI Moldova, urmăriți pagina de Facebook.
Despre Kaufland Moldova
Kaufland se numără printre cele mai mari companii de retail din Europa, cu magazine în 8 țări, și o rețea de 7 magazine în Republica Moldova. Asumarea responsabilității ecologice și sociale este un aspect esențial al politicii corporative Kaufland. Credem ferm în ideea că lumea poate fi un loc mai bun prin implicarea fiecăruia. De aceea, în 2018, Kaufland a dezvoltat platforma „Implicarea face diferența”, sub umbrela căreia sunt comunicate toate acțiunile de responsabilitate socială. Cea mai mare parte a proiectelor CSR ale companiei sunt desfășurate în parteneriat cu asociații nonguvernamentale regionale sau naționale și urmăresc implementarea de programe sociale complexe ce se adresează unor grupuri mari de beneficiari.
Kaufland a investit în 2020 peste 4,8 milioane MDL în comunitate, prin proiectele derulate împreună cu ONG-urile partenere, în cauze sociale, sănătate, educație, cultură și mediul înconjurător. Protecția mediului este un subiect important pentru Kaufland. Peste 551 de tone de deșeuri din operațiunile din activitatea noastră au fost reciclate în 2020, dintre care plastic, ambalaje, baterii, ulei de gătit, hârtie etc.
- Detalii
- Categorie: Știri Sociale
AO Asociația de Educație Civică „Viitorul Începe Azi” din mun. Ungheni (AEC) implementează Proiectul „O Șansă pentru a Fi. Integrarea pe piața muncii a persoanelor defavorizate”, care are drept obiectiv major facilitarea integrării pe piața muncii a persoanelor defavorizate din 10 localități țintă ale r. Ungheni.
În ziua de 7 decembrie 2022 AEC a realizat o activitate de înmânare a asistenței tehnice, alcătuită din instrumente și ustensile către beneficiarii finali. Evenimentul s-a produs în incinta AO „Casa Antreprenoriatului Ungheni” (mun. Ungheni, str. Barbu Lăutaru 26).
Activitatea a fost precedată de un șir de alte activități cum ar fi: a)un seminar de trei zile în domeniul lansării de activități generatoare de venit; b) consultanță în elaborarea Planurilor de activități generatoare de venit; c) organizarea unui Concurs public pentru achiziționarea de utilaj, reieșind din Planurile de activități generatoare de venit; d) selectarea ofertantului de către o Comisie de evaluare și selectare, și nemijlocit achiziționarea articolelor de asistență tehnică.
În cadrul Ceremoniei de înmânare a instrumentelor și ustensilelor, parte a asistenței tehnice, Dl Alexandru Pelivan, manager Program EU4Moldova: Regiuni cheie, prezent la eveniment a ținut să menționeze, că acest proiect este doar o mică parte din ceea ce și-a propus Programul să realizeze în regiunea Ungheni și că acest proiect se înccadrează în obiectivul Programului de a susține dezvoltarea socio-economică inteligentă, incluzivă și durabilă în regiunea Ungheni pentru a asigura cetățenilor o calitate mai bună a vieții. Dl Alexandru Pelivan a mai menționat că această asistență tehnică este un mic start pentru a iniția o afacere și a chemat participanții prezenți să aplice și la alte programe de susținere a business-ului mic, care urmează să demareze.
Constantin Stratulat, președinte AEC, a apreciat mult prezența participanților și a mulțumit Programului UE4Moldova: Regiuni cheie pentru susținerea Proiectului, menționând că acesta prin obiectivul său a nimerit în țintă, oferind oportunități de integrare pe piața muncii pentru mulți locuitori ai raionului Ungheni.
“Sunt profund mișcată de faptul că voi putea avea o afacere proprie, să pot rămâne acasă și să fiu alături de familie. Multumesc mult programului EU4Moldova și Uniunii Europene pentru susținere!”, a menționat beneficiara programului Diana Visan din s. Cetireni, Ungheni.
„Niciodată nu am crezut că voi putea accesa cursuri de instruire pentru inițierea unei afaceri! Și iată aceasta s-a întâmplat! Am fost susținută și asta m-a făcut să cred în forțele mele! Am reușit, dar nu mă opresc aici!”, și-a exprimat satisfacția Marina Iacovici, din s. Vulpești, com Mănoilești, Ungheni.
„Aceste persoane, care vor iniția mici activități generatoare de venit, vor servi ca un bun exemplu și pentru alte persoane din s. Chirileni, care ar putea să beneficieze de o susținere din partea Programului și să se integreze profesional. Personal, ca primar, am doar de câștigat și să mă
bucur de reușietele consătenilor mei! Cu cât oamenii vor trăi mai bine, cu atât localitatea noastră va fi mai bogată!”, este de părere Iurie Stoica, primarul s. Chirileni, r. Ungheni.
Proiectul este implementat în perioada 15 decembrie 2021 – 31 martie 2023.
La Ceremonia de înmânare a asistenței tehnice au participat reprezentanți din partea finanțatorilor – Uniunea Europeană și PNUD Moldova, Programul EU4Moldova: Regiuni cheie, parteneri ai Proiectului, beneficiari în număr de 14 persoane și reprezentanți ai autorităților publice locale din localitățile țintă ale Proiectului, reprezentanți AEC
Proiectul "O Șansă pentru a Fi. Integrarea pe piața muncii a persoanelor defavorizate" este finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului "EU4Moldova: regiuni cheie" (2019-2024). Programul susține dezvoltarea socio-economică inteligentă, incluzivă și durabilă în regiunile Cahul și Ungheni pentru a asigura cetățenilor o calitate mai bună a vieții. Bugetul Programului este de 23 mililoane euro și este finanțat de Uniunea Europeană și implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD) și Fondul Națiunilor Unite pentru Copii (UNICEF).
- Detalii
- Categorie: Povești de Succes
Susține-l pe Marcel Roșca să creeze un ”proof of concept” pentru o soluție tehnologică care va ajuta nevăzătorii din Chișinău să se deplaseze mai ușor cu transportul public.
Acceleratorul de inovații și antreprenoriat Dreamups a organizat în luna decembrie 2022 un hackathon pe tema incluziunii și accesibilității, unde tinerii au generat soluții tehnologice ce abordează problemele zilnice cu care se confruntă oamenii cu dizabilități.
O provocare evidențiată în cadrul evenimentului este accesul în transport public pentru persoanele cu dizabilități de vedere.
Nevăzătorilor le este foarte greu să identifice numărul rutei al transportului public, oficii, spitale, administrație publică etc. Așa că, fiind nevăzător, Marcel Roșca, student la Universitatea Tehnică din Moldova, s-a gândit la o idee ce va face accesibilă deplasarea și orientarea în spațiu pentru oamenii cu deficiențe de vedere.
Soluția creată de Marcel constă în amplasarea pe ușile transportului public a unui aparat Bluetooth cu GPS, care va comunica cu telefonul mobil prin intermediul unei aplicații mobile.
Aplicația din telefon ajută beneficiarii să selecteze ce vor să găsească (troleibuz, autobuz, farmacii, magazine etc. ) și când persoana se apropie de obiectul de interes, telefonul se conectează la dispozitivul respectiv și anunță utilizatorul că este alături de destinație.
Să luăm o situație reală. O persoană cu deficiențe de vedere este la stație și așteaptă ruta de troleibuz 22. Când troleibuzul ajunge la stație, telefonul se va conecta la dispozitivul respectiv și anunță utilizatorul că în stație a ajuns ruta așteptată.
Între timp, în aplicație va fi butonul „cheamă” sau „track”, iar la ușa transportului va fi redat un sunet care va indica locația ușii. În acest mod, nevăzătorii pot auzi unde este ușa și ce rută este transportul care are a ajuns în stație. Astfel, beneficiarii nu vor fi dependenți de alți semeni și vor avea parte de o experiență mai ușoară de utilizat a transportului public.
Vrem să-l ajutăm pe Marcel ca să dezvolte un Proof of concept.
Valoarea proiectului este estimată la 4000 EURO pentru ca Marcel să poată construi dispozitivul și să-l testeze cu utilizatori reali. Poți contribui la crearea unui transport accesibil pentru toată lumea.
Ne propunem să strângem suma de 4000 EURO până pe 01 ianuarie 2023. Poți dona orice sumă direct pe cardul bancar al lui Marcel.
Detalii aici:
Număr card: 5397020016256057
Tip card: MASTERCARD
Beneficiar: ROSCA MARCEL
Banca Beneficiară: BC MAIB SA
Vezi un interviu recent creat de Radio Europa Liberă Moldova aici: https://moldova.europalibera.org/embed/player/0/32169184.html?type=video
Pașii următori: Marcel va participa în acceleratorul de afaceri tehnologice în fază incipientă Upcelerator organizat de Dreamups. Adițional, va beneficia de mentorat și suportul tehnic al Clubului Ingineresc Micro Lab pentru ca să-și dezvolte inovația.
Dacă ai întrebări sau ai nevoie de concretizări, contactează echipa Dreamups pe numărul de telefon +373 609 355 sau pagina de Facebook.
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md





