Știri sociale
- Detalii
- Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ)
- Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE)
Institutul pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), în cooperare cu GIZ Moldova, Agenția de Guvernare Electronică (AGE) și Privesc.eu, a organizat, joi, 14 septembrie 2023, discuția publică „Gradul de utilizare a serviciilor digitale în Republica Moldova: realități, provocări și recomandări”.
În cadrul discuției, care a fost moderată de Mihai Mogîldea, Director adjunct, IPRE, au fost abordate aspectele-cheie ce vizează dezvoltarea serviciilor digitale în Republica Moldova, principalele provocări pe dimensiunea promovării serviciilor digitale, dar și mai multe recomandări pentru creșterea gradului de utilizare al soluțiilor digitale de către societate.
În deschiderea evenimentului, Angela DUMITRAȘCO, Manager regional, proiectul „E-guvernare și Digitalizare în țările din Parteneriatul Estic, GIZ, a declarat că transformarea digitală este, la ora actuală, o prioritate pentru Republica Moldova. „Noi ne-am obișnuit că Guvernul este important și trebuie să facă, să implementeze strategii, să aducă oamenilor servicii de calitate. Dar este nevoie și de partea cealaltă, de publicul larg, de cetățeni, de societatea civilă să se implice în acest proces, astfel încât să obținem într-un final servicii publice digitalizate de calitate. Gradul de digitalizare văriază în țările din Parteneriatul Estic, cu un nivel de digitalizare începând de la 30% până la 50-60%. Deci mai este de lucru, chiar dacă o multitudine de servicii sunt deja digitalizate. Ne dăm foarte bine seama că este un efort enorm ca să eficientizezi și să digitalizezi aceste servicii într-un timp foarte scurt”, a menționat invitata.
Victor GUZUN, expert politici digitalizare, IPRE, a prezentat concluziile preliminare ale unei note analitice, care examinează gradul de utilizare a serviciilor digitale în Republica Moldova. „Conform datelor care sunt disponibile pe portalul guvernamental al serviciilor publice, în Republica Moldova sunt 714 servicii publice disponibile, dintre care 283 de servicii sau aproape 40% sunt e-servicii. Noul instrument, care este o platformă dezvoltată de către Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării (MDED), este o platformă interactivă în care putem să vedem toate datele corespunzătoare despre serviciile publice și gradul lor de penetrare. Astfel, momentan, sunt 523 de servicii publice oferite de către 42 de instituții publice din Republica Moldova, iar 226 dintre ele sunt digitalizate. Deci putem spune că aproape 44% din numărul total de servicii sunt digitalizate. Totuși, din cele 226 de servicii digitale, 128 sau circa 56% nu au avut niciun utilizator în anul 2022”, a declarat autorul notei analitice.
Totodată, Olga TUMURUC, Directoarea Agenției de Guvernare Electronică (AGE), a menționat că obiectivul strategiei transformare digitală este edificarea unei națiuni digitale, declarând: „Noi ne propunem să atingem acel obiectiv fixat și în strategia de transformare digitală – să edificăm împreună o națiune digitală. Acest obiectiv iese cu mult în afara sectorului public și necesită modernizarea întregii societăți, schimbări la toate nivelele – public, privat, individual și educațional. Este un context în care avem nevoie să popularizăm ideea de digitalizare. Ținând cont de ultimele evoluții pe dimensiunea de e-transformare din ultimii 10 ani, cea mai organică și recomandată schimbare este digitalizarea serviciilor publice. Noi cu toții ne dorim să avem servicii mai calitative. Ne dorim ca serviciile să fie centrate pe necesitățile cetățeanului ori de foarte multe ori în cazul Republicii Moldova serviciile au fost construite sau sunt de fapt o moștenire a unor procese, care au rămas neschimbate și neatinse de 10 de ani. Un alt aspect este faptul că o treime din populația Republicii Moldova se află în afara țării, pentru care opțiunea tradițională de solicitare a serviciilor publice demult nu mai este de actualitate, iar noi trebuie să venim cu o ofertă și pentru ei”.
Cătălina PLINSCHI, consiliera pentru digitalizare a vicepremierului pentru dezvoltare economică și digitalizare, a menționat: „Strategia de transformare digitală este una dintre realizările noastre cu care ne mândrim mult. Aceasta setează clar viziunea noastră pentru transformarea digitală a țării până în 2030. Strategia are șase obiective de bază, care vizează dezvoltarea unei societăți digitale în care serviciile electronice să fie accesibile tuturor cetățenilor. Acesta este primul nostru obiectiv – consolidarea sectorului prin investiții și cercetare, dar și eficientizarea instituțiilor publice, prin utilizarea pe larg a tehnologiilor. Ne dorim să construim un brand de națiune digitală, prin promovarea realizărilor noastre din acest domeniu. Este cunoscut faptul că Republica Moldova este cu un pas înaintea țărilor din regiune la capitolul digitalizării, iar noi nu ne dorim să ne oprim aici. Nu ne vom opri până nu vom ajunge la 100% de servicii publice digitalizate. Acesta este un proces foarte complex și implică nu doar programarea sau includerea lor pe portalul serviciilor publice, dar și interconectarea unor baze de date mai ample”.
Dezbaterea a fost încheiată cu o serie de concluzii din partea Laurei CIOCLEA, Manager proiect „Fondul de Consiliere în Politici”, GIZ Moldova, care a declarat: „Transformarea digitală este o prioritate în portofoliul cooperării germane și va rămâne cu siguranță un domeniu prioritar pentru suportul acordat partenerilor noștri, atât Ministerului Dezvoltării Economice și Digitalizării, dar și altor instituții care sunt actori-cheie în întreg procesul de dezvoltare digitală. Am auzit astăzi în câteva rânduri cât de complex se prezintă acest proces de realizare practică și eficientă a schimbărilor asumate și necesare, astfel încât nici o instituție, nici un reprezentant al mediului de afaceri sau cetățean să nu rămână în urma transformărilor pe care ni le propunem. Avem de-a face cu un set de provocări, inclusiv lipsa de înțelegere a beneficiilor, soluțiilor puse la dispoziție, informarea limitată, lipsa de încredere, teama de schimbare sau convingerea proprie că ne lipsesc anumite competențe digitale. De aceea, sunt sigură că asemenea discuții vor contribui la avansarea procesului de transformare digitală în Republica Moldova”.
Pentru mai multe detalii, puteți urmări înregistrarea integrală a dezbaterii publice aici.
Principalele concluzii din cadrul acestui eveniment vor fi integrate în versiunea actualizată a notei analitice „Gradul de utilizare a serviciilor digitale în Republica Moldova: constatări, provocări și recomandări”, ce urmează a fi publică de către IPRE până la finalul lunii septembrie.
Evenimentul a fost organizat de către IPRE, cu suportul comun al proiectelor „Fondul de Consiliere în Politici” și „E-Guvernare și Digitalizare în țările din Parteneriatul Estic”, finanțate de Ministerul Federal German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și implementate de către GIZ Moldova.
Transparency International Moldova (TI-Moldova) anunță un concurs de oferte pentru achiziția echipamentului tehnic destinat Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU).
Caietul de sarcini pentru achiziția echipamentului tehnic poate fi vizualizat aici
Ofertele vor include:
- propunerea tehnică şi de preţ, în original, conform Caietului de sarcini. Toate costurile se vor calcula în moneda națională (MDL), la cota 0% TVA;
- profilul companiei, cu descrierea experienţei în domeniu, indicarea datelor de contact şi a responsabilului de ofertă, alte informaţii relevante despre ofertant;
- copia Certificatului de înregistrare (pe teritoriul RM); Extras din Registrul de stat al persoanelor juridice; Licenţă/autorizaţie/notificare privind iniţierea activităţii de comerţ aferentă obiectului de achiziţii (după caz);
- copia Certificatului privind deţinerea contului bancar (MDL);
- copia Certificatului privind confirmarea lipsei restanţelor faţă de bugetul public naţional, eliberat de Serviciul Fiscal de Stat.
Notă: Oferta va fi confirmată prin aplicarea semnăturii electronice a participantului.
Termenul limită de depunere a ofertelor: ofertele vor fi expediate la adresele de e-mail office@transparency.md , zaharia_lilia@yahoo.md, până la 25 septembrie 2023.
Ofertele primite după termenul limită, cele care conțin altă monedă decât leul moldovenesc, precum și dosarele incomplete nu vor fi luate în considerare. TI-Moldova își rezervă dreptul de a republica sau de a anula acest concurs de oferte.
Termenul și condițiile de livrare:
Bunurile vor fi livrate până 13 octombrie 2023, la adresa stabilită de părți.
La livrare, bunurile vor fi ambalate și vor fi însoțite de certificatele de garanție, după caz.
Persoana de contact: Lilia Cravcenco-Zaharia, directoare executivă TI-Moldova, tel. 069646492.
Achiziția este efectuată în cadrul proiectului „Donare de echipament pentru Direcția Relații cu Publicul a Inspectoratului General pentru Situații de Urgență și instruire în domeniul comunicării pe timp de criză” implementat de TI-Moldova.
Formulele de calculare a costurilor pentru două servicii sociale – Echipă Mobilă și Asistență Parentală Profesionistă – au fost analizate minuțios într-o ședință de consultări organizată la Chișinău la 14 septembrie cu profesioniști veniți din majoritatea raioanelor – angajați ai direcțiilor asistență socială și finanțe, reprezentanți ai Ministerului Muncii și Protecției Sociale, ai organizațiilor societății civile și ai partenerilor de dezvoltare. Proiectul metodologiei de calculare a costurilor serviciilor sociale urmează să devină un act normativ, a cărui aplicare va permite o mai bună planificare și finanțare a serviciilor sociale, precum și va oferi perspective de extindere a rețelei de servicii sociale. Metodologia este elaborată la inițiativa AO „Institutum Virtutes Civilis” în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Fundația Soros Moldova.
Procesul de elaborare a metodologiei de calcul al costurilor serviciilor sociale a început acum mai mult de un an, fiind organizate consultări la fiecare etapă. Ultima consultare cu angajații direcțiilor raionale a avut loc în luna iulie 2023. Atunci au fost prezentate modele de calcul pentru patru servicii sociale per beneficiar.
„Modul în care se lucrează este demn de tot respectul – suntem consultați direct la fiecare etapă și nu doar în teorie, ci la nivel practic, de aplicabilitate. De aceea cu siguranță vom avea în final o formulă care va funcționa și ne va ușura munca de planificare și bugetare. Este foarte importantă această abordare participativă, deoarece uitați-vă, expertele pot scrie în formulă o cifră, dar se dovedește că ea generează zile întregi de dezbateri. Vedeți, deja avem două zile de dezbateri – cea din luna iulie și acum - asupra formulei de calculare a costului pentru Echipa Mobilă și mai urmează, desigur, până la rezultatul final”, adaugă Nicoleta Enachi, șefă a serviciului social Echipă Mobilă Ungheni.
După consultarea din luna iulie, specialiștii corespunzători din direcțiile raionale au primit tabelele cu formulele de calculare a costului serviciului, pentru a exersa și testa funcționalitatea.

„Fiecare raion a primit tabelele în format excel și am solicitat direcțiilor să testeze această formulă în procesul de planificare bugetară pentru serviciile sociale pentru anul fiscal viitor. Asta – ca să ne asigurăm că nu am scăpat din vedere nici o activitate sau tip de cheltuială legată de prestarea serviciului, care trebuie planificată și finanțată. Azi am analizat formula pentru Echipa Mobilă. Problema cea mai mare care a apărut este că trebuie să revizuim lista de activități ale Echipei Mobile, întrucât am ajuns împreună la concluzia că standardele minime de calitate pentru acest serviciu sunt învechite și într-un viitor foarte apropiat vor trebui revizuite. Acest lucru deja a fost comunicat autorităților. Dacă nu ai standard foarte clar, nu știi cum să calculezi costurile și nu știi de ce resurse ai nevoie”, a explicat experta Mariana Ianachevici, care lucrează la elaborarea proiectului metodologiei.

Printre specialistele care au formulat cele mai multe propuneri și au testat formula sunt reprezentantele Consiliului Raional Ungheni. Aici activează de 10 ani un serviciu social „Echipă Mobilă”, care acordă asistență la domiciliu pentru copii și adulți cu dizabilități. Echipa include un manager de serviciu, un asistent social, un asistent medical și un psiholog. „Am lucrat intens pe tabelele expediate de experte, am încercat să adăugăm activitățile de care avem nevoie în raion – să includem în tabel o poziție de logoped. Astfel am venit cu contribuția noastră la definitivarea anumitor aspecte în acest instrument de calcul. În general, formula e bună și funcțională – sunt integrate mai multe date, se calculează și se generează date și costuri”, spune Feodora Bogușevici, șefă a Secției economico-financiare, contabilă-șefă la Direcția Generală Asistență Socială și Protecție a Familiei Ungheni.
După o formulă similară s-a lucrat și în privința calculării costurilor pentru serviciul de Asistență Parentală Profesionistă. Majoritatea participanților au solicitat includerea în model a unor cheltuieli operaționale suplimentare. De asemenea, s-a propus introducerea unor posturi noi – de manager, asistent social și psiholog în serviciul de Asistență Parentală Profesionistă, în funcție de numărul de beneficiari. „Discuția de azi a arătat tot ce «doare». De exemplu, astăzi încă nu avem reglementat modul de tarifare a muncii peste program a asistentului parental profesionist. Se consideră că el lucrează 8 ore, dar de fapt copilul stă cu asistentul parental toate 24 de ore, șapte zile din șapte. Acest lucru nu este reflectat în remunerarea muncii asistentului. Avem două soluții pentru situația asta, juriștii încă lucrează la ele și le vom propune autorităților. Apoi din nou vom avea nevoie de consultări. Au fost multe discuții azi, majoritatea în jurul lacunelor legale. Noi am promis: toate aceste provocări le adunăm și, acolo unde putem, propunem soluții și le transmitem la Ministerul Muncii și Protecției Sociale pentru a fi abordate într-o ulterioară revizuire a regulamentului și standardelor minime de calitate”, a concluzionat Mariana Ianachevici.

„Se face un lucru enorm și cred că această formulă va funcționa, pentru a da valoare serviciului. Cred că acest model de formulă de calcul va fi util și pentru viitor, pentru a calcula costurile altor servicii”, a apreciat Natalia Meaun, șefă a serviciului Asistență Parentală Profesionistă din raionul Dondușeni, unde activează în prezent 12 astfel de servicii, având în plasament 18 copii.
„După ce le vom finaliza și definitiva corespunzător, vom consulta aceste formule de calculare a costurilor cu Ministerul Finanțelor și, ulterior, le vom aproba prin ordin ministerial”, a spus, prezent la consultări, secretarul de stat al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, Vasile Cușca.
„Discutăm și analizăm repetat și minuțios aceste formule, pentru că ne dorim ca ele să ne ajute cu adevărat să avem o claritate asupra modului cum bugetăm, planificăm și dezvoltăm serviciile sociale”, a adăugat Liliana Palihovici, președintă a AO Institutum Virtutes Civilis.
Metodologia de calculare a serviciilor sociale este elaborată în cadrul proiectului „Organizațiile societății civile acționează pentru servicii sociale mai bune”, finanțat de Uniunea Europeană, cofinanțat și implementat de Fundația Soros Moldova în parteneriat cu IP Keystone Moldova și AO Institutum Virtutes Civilis.
Mai multe articole …
- Rezultate sondaj IPSOS privind Sărăcia Precară în Republica Moldova, 2023
- CIDP ANIMA// Curs de formare a specialiștilor în Serviciul Pilot „Colibri Junior”
- Avansează lucrările de extindere a capacității Stației de epurare a apelor uzate din orașul Călărași
- Consiliul Regional pentru Dezvoltare Centru s-a întrunit în cea de-a treia ședință ordinară din acest an
- Sesiune de informare pentru cadrele didactice din raionul Cantemir la subiectul prevenirii și combaterii corupției
- Vizită de studiu organizată de Asociația pentru Justiție Penală Participativă la Direcția Națională de Probațiune din România
- Termen extins: CNPAC anunță concurs pentru angajarea unui asistent(ă) social(ă)
- Galeria Speranței de Ziua mondială de prevenire a suicidului
- 5 ani de la expulzarea profesorilor turci: Care este evoluția cazului după condamnarea Republicii Moldova la CtEDO?
- Locuitorii din satele Voinescu și Mingir vor avea acces la apă potabilă de calitate
Pagina 162 din 3706
Top organizatii
2025 CIVIC DIGITAL SOLUTIONS
Email: support@portal.civic.md







